Gå til innhold
  • Bli medlem

Orrfugl i byfjellene?


fjellkatt

Anbefalte innlegg

Er det noen som har observert orrfugl eller annen hønsefugl i byfjellene i Bergen? Hvor har dere i så fall sett dem? Jeg ser stort sett bare kråker når jeg går Vidden, men har hørt at det skal finnes både orrfugl og noe lirype der oppe. 

Bonusspørsmål: har dere tips til gode plasser å telte i byfjellene? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det finnes Orrfugl i byfjellene. Har sett på Vidden, Ulriken, og stort sett over alt i Gullfjellmassivet. Lirype er det også. I sommer var det spesielt en fugl som gjorde inntrykk på meg. Jeg hørte den mest fra teltet i skumringen. Etter en del googling fant jeg ut at det var enkeltbekkasin som lager en veldig spesiell lyd med stjerten.

Når det gjelder gode steder å campe så kan jeg først nevne at du i utgangspunktet må utelukke alt som er innenfor nedslagsfelt for drikkevannkilder, samt at Bergen kommune har noen restriksjoner på overnatting. Dette er sannsynlig for å unngå overdrevet med telting i Fløyenområdet. Du kan finne mer om dette via Bergen kommune sine sider: https://www.bergen.kommune.no/aktuelt/tema/byfjellene/9278/article-26097

Det er mange flotte steder en kan overnatte likevel, litt avhengig av hva du vil og hvor langt du vil gå. Området i Gullbotn er veldig fint, men det regner ganske mye der. Et annet område som ligger lavt og i skog er Hausdalen. En stor ulempe med Hausdalen er at det så vidt er sol der om vinteren hvis du er så heldig at det ikke regner da.

Utenom dette er det sikkert en haug med kjekke steder, men det er ikke over alt det er like lett å få tak i vann. På Vidden er kulpene på toppen veldig stillestående og jeg er skeptisk til å drikke fra disse uten å koke vannet eller bruke filter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, fjellkatt skrev:

Er det noen som har observert orrfugl eller annen hønsefugl i byfjellene i Bergen? Hvor har dere i så fall sett dem?:)

I området rundt Såbotshaugen (øst for Vardegga), i skogkanten ned mot Kvamsstølen... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fine stader på byfjella å overnatte. Har drukke masse vatn her oppe, er ikkje noko problem å finne rennande vatn. Området i aust er det minst folk på dvs ned mot arna-grimevatnet. F eks ved borgavatnet er det både vatn og flott utsikt. Tidlegare var favorittplassen min rundt langediket-krokediket. Her er det både litt skog og vatn og flott utsikt mot vest, og småkupert terreng som gjer at det er lett å stikke seg vekk. Ligg heldigvis utanfor drikkevassone ser eg no.

Orrfuglen sit som regel over bjørkebeltet i blåbærlyngen. Har hatt problem med å sove i mainetter her oppe pga spelande orrfugl. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Artig at en kan observere litt dyreliv. Høres ut som om sjansene er best om en går i østlige deler av Vidden, bort fra "hovedruten". Jeg merket meg Borgavatnet som en potensiell overnattingsplass når jeg så i kartet, kjekt å høre at det er fin utsikt herfra, det er også ganske passe avstand fra Ulriken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke Bergen, men midt i Sandnes. På dagens tur rundt Lifjell som ligger mellom Sandnes og Stavanger, skremte jeg opp en orrfugl.

eller mer korrekt - den skremte meg....

Hekkans fugl.....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.