Gå til innhold
  • Bli medlem

Norge på tvers i februar


RTMZ

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg og 1-2 venner + 2 hunder (husky og elghund) har bestemt oss for å gå norge på tvers siste uka i februar. 

Har gått Norge på tvers i fjor sommer og gikk da fra storlien mot schulzhytta og så til Hell da dette var lettest med hundene  (ormekur) og transport. Turen fra Storlien til Schulzhytta var krevende. Vi sov i telt da og storkoste oss. For å ha størst mulig sjanse å gjennomføre hele turen på ski har vi valgt å gå fra nedalshytta mot kysten. Hvis det blir bart kan vi evt bytte pulk for sekk i Selbu. Vi håper å gjennomføre turen på 7 dager (i sommer brukte vi 5).  Jeg er ganske så uerfaren i vinterfjellet men vil ha med en ekspert på turen. 

Er det noen her som har gått Norge på tvers på vinterstid og som har noen tips? Jeg tar med følgende utstyr. Er veien til nedalshytta brøytet, eller må vi gå fra hyttefeltet i stuggudalen?

Bekledning

  • Jakke og bukse, vindtett. 
  • Mesh undertøy i ull  + ekstra skift (ikke mesh). 
  • tykke og tynne ullsokker (2 par hver) 
  • ullgenser 
  • Lue + balaklava 
  • Overtrekksvotter (vindtette) og innervotter (ull) + ekstra skift 
  • bivuakksko
  • Skistøvler 
  • Gamasjer
  • tynn dunjakke

Utstyr

  • Fjellski og staver med bred trinse
  • Vanntett pakkepose som passer i sekken
  • Vindsekk  
  • Spade
  • Sovepose (er en sommerpose god nok?)
  • Førstehjelpssaker med gnagsårplaster/ sportstape
  • håndkle
  • toalettpapir/våtservietter
  • Alpinbriller 
  • Kart, kompass og kartmappe 
  • Fyrstikker/lighter
  • Hodelykt
  • Termos 
  • drikkeflaske
  • kort og langfeller 
  • pulk
  • Hundemat
  • Frokost og lunsj
  • ekstra stav
Endret av RTMZ
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som en spennende tur i et værutsatt område. Skal dere gå med pulk uten telt fra hytte til hytte? Er det et alternativ å vurdere å ha med et telt som nødløsning? Hvis ikke vil jeg anbefale at vindsekken er i menneske-format så man kan ligge/sove i den ved nødly. En sovepose som tåler en utenatt ville jeg også vurdert. Én drikkeflaske? Jeg foretrekker to liter med drikkevann og en termos med varmvann på dagsetapper. Thermotrekk til drikkeflasken synes jeg er et must om vinteren, Skandinavisk Høyfjellsutstyr i Trondheim selger ålreite thermotrekk til Nalgene-flasker. Ellers ville jeg supplert lista med liggeunderlag, solbriller og solkrem. Kart og kompass som du skriver er jo selvsagt, men hvis du får lånt en GPS er jo ikke det noe minus. En varmebukse/varmeskjørt å kunne trekke utenpå buksa er også kjekt. Jeg foretrekker tensoplast fremfor gnagsårplaster/sportstape.

Det var litt sånn umiddelbar drodling fra min side... Til Nedalshytta er det ikke brøytet, det er 17 km fra Stugudal.

Et alternativ fra å starte fra Stugudal/Nedalshytta, er å ta toget til Storlien, en liten taxitur østover til Der-Løypa-Starter(tm), gå til Blåhammarstugan (svensk turistforeningshytte), videre til Storerikvollen og komme inn på den ruta dere egentlig har tenkt

Endret av graham
Leste litt feil om ruteretning, oppdaterte forslag
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tar med et telt og GPS, bare ikke jeg som skal drøsse med meg de.

Vi tok toget til storlien ifjor, men det blir styr å krysse grensa med hundene da de må få ormekur i sverige, og da må vi vente 24t. (reglene ble endret den 1. januar).

Har kommet med et forslag av overnatting storlien - bjørneggen - schulzhytta - prestøyhytta - kvitfjellhytta - hell. Da har vi 1 dag 'til overs' i tilfelle vi trenger en ekstra overnatting et eller annet sted.

Bedre med solbriller enn alpinbriller?

Vil legge til liggeunderlag og 3-sesongspose på lista.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en strålende tur! Ellers mye fornuftig på listen, men jeg ville absolutt hatt med både solbriller og alpinbriller. Ikke veldig behagelig med alpinbriller om været er bra, men temmelig håpløst å gå uten om været er dårlig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville også tatt med et par tynne ullevanter. Og så ser jeg ikke brenner, kjeler og noe å spise med og fra på lista.

ser nå at du skal bo på hytter, så det forklarer hvorfor kjøkkenet ikke er med.

Endret av olay
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.