Gå til innhold
  • Bli medlem

Transport av pulk på asfalt


Memento mori

Anbefalte innlegg

Det er lite snø i lavlandet, hvordan får dere med pulken på tog, uten å dra den på asfalten? Ser noen bruker en kanotralle, men den må vel også bli med på turen hvis du ikke går på igjen på samme stasjon. Har noen laget en fifi løsning? Tips mottas

Har en gruspulk les paris, men ønsker å bruke Fjellpulken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beklage lite konstruktivt innlegg, men det beste er å kjøre bil :P 
Jeg har et par ganger tenkt tanken på å ta toget, men har slått det fra meg så fort jeg tenker på mengdene med utstyr til vintertur inkludert fullastet pulk, ski, staver, isbor og det som værre er ;-)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker normalt bil, men hadde tenkt å ta toget fra Hønefoss til Finse. Har noen funnet opp kruttet så er det ingen vits å gjøre det på nytt. Har to ideer:

1. Vannfastkryssfiner plata til primusen, med to trelister som holder pulken på plass vridningsmessig. Hjul fra rulleskøyter. Festes med strammebånd. 

2. Olabil akslinger med nylon gressklipperhjul. Lage et kryss med 50 cm teltplugger. Bruke vippe/låsepinner så to hjul tas av, bruke hjulgangene som plugger. Festes med strammebånd.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er  vel dette kanskje en litt generell diskusjon, men for å være litt mer spesifikk ut i fra eget utstyr, så kan jeg bekrefte at en Norrøna Para Ranger-sekk passer oppi en Acapulka Delta Force 135 som hånd i hanske. Et par reimer rundt hele stasen i tillegg, så er man i mål. Løp og kjøp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Barskekarsten skrev:

Fra bilen til toget er det vel max 50 meter på Hønefoss stasjon. Litt kortere om du kjører helt fram, lesser ut og så parkerer. Hadde ikke overdramatisert de meterene der for mye.

 

Hehe, da vil jeg foreslå at man går inn på stasjonen og låner ei tralle.. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Barskekarsten skrev:

En finerplate eller plankebiter og fire hjul funker også om trangen til å mekke er større enn lysten til å bær

Jeg satt i sted og funderte på at slike understell for å flytte bruskasser og lignende er midt i blinken, såfremt det ikke er særlig mer enn én cm snø, men som du poengterer er det jo bare å lage noe selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er slett asfalt uten for mange steiner, kan man tape meiene på pulken med ducktape. Gjerne et par tre remser på hver meie. Da kan den dras et stykke uten at meiene ripes opp hvis man passer på hvor man går og unngår grus. Jeg har gjort det mange ganger med min Acapulka i forbindelse med togreiser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med et mini rullebrett for barn? De har flat topplate, blir det vinglete sideveis snur du hjulene 90 grader. Synes du brettet er for tungt og det går greit med kun ett hjulpar, skjærer du det i to eller bytter topplate. I topplaten lager du festehull til primusen og flaska så bruker du det som primusunderlag.

Her er ett eksempel, fant et mindre ned i 199,-

http://www.br.no/vaare-kategorier/lek-paa-hjul-sparkesykler-rulleskoeyter-og-annet/rullebrett/atlanta-mini-rullebrett?id=630408&vid=211768e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Prebb skrev:

Sist jeg tok tog med pulk fikk jeg beskjed om at pulken skal være tom på toget slik at den kan henge i lasterommet. Bagasje og ski må tas med til der du sitter. 

Når var dette?

Jeg dro til både Hjerkinn og Finse i fjor med toget, uten noe problem med å hive inn fullastet pulk i lasterommet. Men vi hadde forhåndsbestilt billett til pulken, noe som kreves skal du være sikker på at den får bli med. Det koster typ 200kr hver vei. 

Jeg bor på Grønland i Oslo, og har hatt stor suksess med kanotralle.

Men helt problemfritt er det ikke. Nesten uansett hva du legger under pulken, så må du feste det ekstremt godt så det ikke sklir av enden av pulken når du drar den etter deg. På flat fin asfalt er det ikke vanskelig, men med fortauskanter, grus og annen drit, så blir det fort mye vanskeligere. 

Beregn god tid til toget er mitt tips :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, tronn skrev:

Når var dette?

Jeg dro til både Hjerkinn og Finse i fjor med toget, uten noe problem med å hive inn fullastet pulk i lasterommet. Men vi hadde forhåndsbestilt billett til pulken, noe som kreves skal du være sikker på at den får bli med. Det koster typ 200kr hver vei. 

Jeg bor på Grønland i Oslo, og har hatt stor suksess med kanotralle.

Men helt problemfritt er det ikke. Nesten uansett hva du legger under pulken, så må du feste det ekstremt godt så det ikke sklir av enden av pulken når du drar den etter deg. På flat fin asfalt er det ikke vanskelig, men med fortauskanter, grus og annen drit, så blir det fort mye vanskeligere. 

Beregn god tid til toget er mitt tips :)

To helger siden Bergen-Finse-Bergen. Hadde bestilt plass (til sykkel, som de ba meg om å gjøre). De lot meg bli med siden jeg mente jeg ikke hadde blitt informert om dette på forhånd (de sa ingenting på kundeservice), men sa at neste gang får jeg ikke bli med.

Det er ikke beskrevet i vilkårene på nsb.no, og derfor er det åpent for tvist, men det hjelper ikke mye når du står på Finse og har 1 minutt å krangle med konduktøren før toget kjører fra deg.

Kanskje vi burde sendt en samlet forespørsel til NSB slik at den får klarhet i reglene. Toget er jo eneste måte å komme seg til Finse vinterstid.

For å ikke spore tråden av helt så kan jeg si at jeg har hatt suksess med å frakte pulk på ryggen dersom en lager til ryggsekkstropper. Det forutsetter dog at en er vesentlig høyere enn pulkens lengde eller fester stroppene på midten. I tillegg har jeg båret den som en bag over kortere distanser.

En annen idé er å modifisere et sett sekkehjul slik at en bare har nederste del som en fester til pulken. Disse er lett å komme seg opp fortauskanter o.l. med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette står hos NSB.no:

Pulk, rattkjelke og sparkstøtting

Pulk, rattkjelke og sparkstøtting er bagasje som på grunn av volum, form og størrelse vanskelig kan plasseres i bagasjehyller om bord i toget. Derfor må du bestille plass til denne type bagasje på samme måte som for sykkel. Avgift må betales, og du er selv ansvarlig for inn- og utlasting. Billett til pulk, rattkjelke og spark bestiller du hos NSB Kundesenter på telefon 815 00 888.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tronn skrev:

Dette står hos NSB.no:

Pulk, rattkjelke og sparkstøtting

Pulk, rattkjelke og sparkstøtting er bagasje som på grunn av volum, form og størrelse vanskelig kan plasseres i bagasjehyller om bord i toget. Derfor må du bestille plass til denne type bagasje på samme måte som for sykkel. Avgift må betales, og du er selv ansvarlig for inn- og utlasting. Billett til pulk, rattkjelke og spark bestiller du hos NSB Kundesenter på telefon 815 00 888.

+1 , samme erfaring fra Lillehammer og nordover. Ikke noe problem med bestilling og innlasting. Og til Finse hvor det er så mange som skal ha med seg pulk o.l. vil jeg tro at de har klare rutiner.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tronn skrev:

Dette står hos NSB.no:

Pulk, rattkjelke og sparkstøtting

Pulk, rattkjelke og sparkstøtting er bagasje som på grunn av volum, form og størrelse vanskelig kan plasseres i bagasjehyller om bord i toget. Derfor må du bestille plass til denne type bagasje på samme måte som for sykkel. Avgift må betales, og du er selv ansvarlig for inn- og utlasting. Billett til pulk, rattkjelke og spark bestiller du hos NSB Kundesenter på telefon 815 00 888.

Tok kontakt med kundeservice. De gav meg følgende svar:

"

1/17/2017 1:08:30 p.m. IC: Velkommen til NSB. Vi gjør oppmerksom på at samtalen kan bli lagret for opplæringsformål
1:08:32 p.m. IC: Du er nummer 1 i køen.
1:09:24 p.m. Kunde: Hei. Hvis jeg bestiller pulk (sykkel i app) i tillegg til billetten min fra Bergen til Finse kan pulken da være lastet, eller må den være tom ved transport på toget?
1:13:31 p.m. IC: Du er nummer 1 i køen.
1:14:11 p.m. IC: Hei, du snakker med Birgit. Hva kan jeg hjelpe deg med?
     
1:15:41 p.m. Birgit: Den må være tom.
1:16:22 p.m. Kunde: Ok. Jeg tror dette burde vært beskrevet på nettsidene deres slik at den ikke kommer fullastet på stasjonen
1:16:32 p.m. Kunde: Det er rimelig uklart slik det er beskrevet i dag
1:17:29 p.m. Birgit: OK, det skal jeg ta med videre Takk for tilbakemelding.

"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha bala noko gonger med halvsure konduktørar båd eher og der i Noregs land, tenkte eg å gjere det "retet" ette rinstruksar frå forrige runde, å ringe. Bestilte bilettar til pulkar frå voss til finse her om dagen, og fekk nokså surt beskjed om at dette kunne eg fiksa på nett når eg bestilte bilettane under "andre behov" (kontrabeskjed frå sist). Dog er greia med bagasjen at ein fullasta pulk ikkje kan hengast opp på same vis som ein sykkel, og slik tek meir plass.....dette gjer at når ein bestiller fleire (som eg som bestilte 3) kan risikere at det ikkje vert plass inne i vogna. Difor tenkjer eg at det er smart åkken som, å pakke på ein måte som gjer at ein i alle fall på førespurtnad nokså kjapt kan tømme pulken for bagasje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det bare er fem sykkelplasser = pulkplasser. Så stabling/ henge opp er nok viktig for å få plass. Det er nok det som er den praktiske grunnen til at de blir oppfattet som "sure". Når de fleste tydeligvis ikke bestiller plass til pulken siden det koster 195kr, blir det nok fort et logistikkproblem for konduktøren. Hadde vært fint med en varevogn bakerst, men slik fungere det ikke.IMG_1450.PNG

IMG_0039.JPG

Ser at sykkel/pulk er midt i toget og at de derfor må ha passasje forbi. 

Jeg har i utgangspunktet fem kolli, pulk med fast drag, pulkbag, Artic Bedding,teltpose og skipose. Blir fort rundt 50 kg med bensin og mat for 7-8 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.