Gå til innhold
  • Bli medlem

Billig fjellklatrekurs?


Thrusthamster

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt til å ta kurs for å lære meg å klatre på egne sikringer i sommer, og har funnet diverse kurs i tradklatring. Men med tanke på at jeg vil begynne med alpin klatring, så virker det mer spennende å ta et fjellklatrekurs i høyfjellet, men disse virker veldig dyre (billigste jeg har sett er 6800 kr per pers fra breoppleving.no). Er det noen som vet om noen billigere enn dette, eller kan jeg bare ta et tradkurs og kombinere dette med fjellerfaringen jeg allerede har også er det nok? Har brekurs fra før av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du ikke har klatret noe trad før ville jeg nok tatt en vanlig kurs først, slik at du får en god innføring i det. Jeg vil tro de fjellklatrekursene fokuserer mer på "helheten" med mye fokus på alpine farer osv osv. Mitt inntrykk er at de kanskje ofte gaper over litt mye på kort tid, og skal dekke isklatring, tradklatring, regning, skred +++ på en langhelg. 

Har du mye fjellerfaring er det jo ikke noe i veien for å gå noen enkle ryggtraverser ol når du kjenner deg trygg på naturlige sikringer, også avansere sakte men sikkert fra det etterhvert som du får erfaring. Det beste er jo ofte å følge en som har mer erfaring, og lære av dem. Da får du jo både turen og læringen "gratis". Sommerfjellet er jo også snillere enn vinterfjellet, selv om det kan bli friskt på toppene midt på sommeren også.

Har du vært i fjellet før og klatret noe trenger du ikke veldig mye erfaring før du kan gå f.eks. Via Lara på Hægefjell, superfin for trening på naturlige sikringer, og en fin gåtur ned fra fjellet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok i fjor et kurs via den lokale klatreklubben. Dette var vel delt på total 3 kvelder, et for topptaukurs (4t) og et for brattkort (ledkort) (6t). Mener dette kostet meg omlag 750 kr. Er sikker på at mange klubber kjører disse kursen. Dette er vel basiskurs du må ha i bunnen uansett videre aktivitet/spesialisering.

Etter et sånt kurs får du et bevis/kort fra klatreforbundet eller noe slikt ;) 

Endret av Tor-Erik-L-77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.
Jeg var kurset til Breoppleving  sommeren 2016. De holder kurset i Lom og opplæringa foregår på Tronoberget og noen turer i høyfjellet. Det blir tilpasset hva gruppa vil og hvordan været er. Vi tok en dag på Velsepiggen og resten på craget. Det er ofte slik at på turene i fjellet blir det ofte mer gåing enn klatring og du vil få mer utbytte av å være på craget. Det krever heller ikke noen forkunskaper i utgangspunktet for å være med på kurset. Vet ikke hvilken erfaring du har, men absolutt en fordel å kunne beherske led på sportscrag for å få mest utbytte. Målet med kurset var at du skulle kunne lede i fjellet og fler-taulengder på naturlige sikringer på egenhånd.

Det som jeg likte med kurset var at du fikk prøve veldig mye på egenhånd, veldig praktisk tilrettelagt. Du kunne prøve og feile og lærte veldig mye av det. Sikerheten ble veldig selvfølgelig ivaretatt. Det at kurset varer i en uke er bare positivt. Du kan jo tenke at du kan ta et kurs bare som bare varer en hælj og er billigere, men hvor mye får du ut av det. Jeg følte jeg hadde en veldig god platform når jeg var ferdig med kurset.

Henning Wang var kursleder og hadde med seg Philip. Veldig dyktige karer. Henning har holdt dette kurset for breoppleving i mange år. Etter det jeg skjønte så var vel 500fjell fra forumet her også med som instruktør på kursene innimellom.

Håper dette ga deg noe mer innsikt.

Endret av Exentler
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎15‎.‎01‎.‎2017 at 11.59, Thrusthamster skrev:

Jeg har tenkt til å ta kurs for å lære meg å klatre på egne sikringer i sommer, og har funnet diverse kurs i tradklatring. Men med tanke på at jeg vil begynne med alpin klatring, så virker det mer spennende å ta et fjellklatrekurs i høyfjellet, men disse virker veldig dyre (billigste jeg har sett er 6800 kr per pers fra breoppleving.no). Er det noen som vet om noen billigere enn dette, eller kan jeg bare ta et tradkurs og kombinere dette med fjellerfaringen jeg allerede har også er det nok? Har brekurs fra før av.

DNT Fjellsport har langt billigere kurs, se: https://www.dnt.no/aktiviteter/838799/ og https://www.dnt.no/aktiviteter/838806/

Endret av Arcticpeak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor holder du til? Er det en klatreklubb eller er klaremiljø i nærheten hvor du kan ta del i? Er kurs er fint for å få litt innsikt i teknikker, men erfaring/kompetanse og trygghet på egne valg kommer ved å øve/klatre mye. Gjerne sammen med andre som har mer erfaring en deg.  Dette er en billigere og mye bedre måte å lære på en å ta et "engangskurs".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.