Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med fjellpulken hundedrag vs nom-forspenning


AK74

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på om noen inne på forumet har erfaringer med fjellpulkens nom-forspenning istedenfor fjellpulkens hundedrag(bøyle). Etter en samtale med ei dame på fjellet som fortalte at de brukte nom-forspenning på sine hunder til pulktrekking ble jeg litt nysgjerrig på om dette kunne vært noe for oss. Jeg har tidligere trukket pulken selv, med hund framfor til trekkhjelp, men tenker at de nå etter hvert skal trenes til å trekke pulken selv, og at jeg har en sikkerhetsline bak i pulken (de er veldig glad i rein..hare..alt som rører seg ;) ) Hvis noen har et bilde eller kan komme med noen erfaringer hadde det vært kjempeflott. Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har pulk med nome-forspenning,synes det fugerer bra. Tror det fungerer bedre enn med stive hundedrag. Det posetive med nome-forspenning er at du kan kjøre med en eller flere hunder, tror også hundene løper mer friere med nome enn med stive drag. Fra nome-forspenningen ( bøylen ) festes liner fram til hund og strikkline som går bakover til deg slik at du kan snørekjøre. Kan bli problemer i nedover bakker om du ikke klarer og holde igjen pulken slik at pulken tar igjen hund, det slipper du med stive drag, Det går og sette på brems på pulk, har også en annen forslag som er gratis og skal fungere bra. Du har et tau med knuter på, tauets ene ende festes til nome- forspenning og føres tilbake til deg. Når du skal få pulk til og bremse slipper du tauet slik at pulken kjører over tauet, og knutene på tau som da kommer mellom pulk og underlag skaper friksjon. Det skal fungere veldig bra, tipse fikk jeg av selgeren i en sportsbutikk da jeg hadde tenkt og kjøpe meg en brems. Har selv ikke hatt behov av brems eller tau med knuter men har ikke kjørt med veldig tung pulk heller. Skal prøve og få tatt et bilde av pulken, slik at du kan se hvordan den er satt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt og bruker begge deler. Personlig foretrekker jeg stivt drag til en hund og nome-forspenning til to eller flere hunder.

Kjører jeg med kun en hund er det kjekt med stivt drag fordi at hunden da ofte vil klare hele pulkkjøringen aleine. Både oppover, i skråkjøring og for det meste nedover om det ikke er for bratt. Tau koblet mellom pulken og hundekjøreren er fint for å hjelpe til å bremse i utforkjøringer og for å ha kontroll i områder med mye folk, hunder, rein osv. I tillegg får en ganske mye trekkhjelp av hunden på godt føre. Det finnes drag både med og uten bøyle over ryggen til hunden. Typen med bøyle er mest stabil og gir et godt håndtak for å hjelpe hunden å få pulken forbi en hindring.

Ved to eller flere hunder liker jeg nome (liner) bedre. Her må man uansett hjelpe til med bremsing og med å styre pulken i skrått terreng osv. To hunder får med seg mye mer bagasje og pulken er derfor tyngre. Jeg føler også at det er mer påkrevet å være koblet til ekvipasjen selv med to eller flere hunder. Særlig med tanke på sikkerhet i møtesituasjoner med folk og dyr. Nome-bøylen fra Fjellpullken har strikk som gjør at bøylen løfter seg opp når hundene ikke trekker. Dette hjelper med å holde linene over bakken og minsker sjansen for at hundene skal tråkke over dem.

Slik jeg opplever det er det ingen store fordeler med å bruke liner ved kun en hund. Hunden får litt mer frihet til å bevege seg, men det resulterer ofte i at den snur seg, tråkker over linene osv. så du stadig må frem for å rette på det. Du må også alltid bremse i utforkjøringer så hunden ikke blir påkjørt av pulken, hjelpe til i skråkjøringer osv.

Bremse kan være veldig fint i seg selv. Særlig ved to eller flere hunder. Det er mye trekkraft og mye vekt som skal holdes igjen under en nedkjøring. Det er ikke alltid godt å gjøre dette kun ved å ploge på ski. Det er mye enklere og tryggere å bruke en bremse. Særlig om det er barn som skal håndtere ekvipasjen er det lurt med bremse.

Vi kjører mye nordiskstil som det kalles når hundekjøreren går på ski, når vi drar på turer. Vi bruker nå nesten bare nordisksleder fremfor pulk, men prinsippene med drag og liner er mye det samme. Her er noen bilder.

 

DSC_0033ny.jpg
Enspann med stivt drag.

 

DSC_0356ny.jpg
Familietur

 

DSC_0468ny.jpg
Komfortabel og sikker ferdsel. Sleder med bremse og snøanker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk for flere erfaringer:-) Jeg har foreløpig en hund som skal trekke, den andre er bare ni mnd , og slipper de store belastningene foreløpig. Jeg har tidligere trukket pulken selv, og latt hunden trekke framfor meg, men tenkte at de skal få trent på å trekke pulken. Jeg blir nok å kjøpe begge deler etter hvert, men kanskje lurt å begynne med et stivt hundedrag til å begynne med, og nome-forspenning når begge to kan begynne å trekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AK74 skrev:

Takk takk for flere erfaringer:-) Jeg har foreløpig en hund som skal trekke, den andre er bare ni mnd , og slipper de store belastningene foreløpig. Jeg har tidligere trukket pulken selv, og latt hunden trekke framfor meg, men tenkte at de skal få trent på å trekke pulken. Jeg blir nok å kjøpe begge deler etter hvert, men kanskje lurt å begynne med et stivt hundedrag til å begynne med, og nome-forspenning når begge to kan begynne å trekke.

9 mnd er jo en fin alder å begynne å trene trekk i. Bare sånn til info :) Trekk og kløv er to forskjellige ting (Som du sikkert vet uansett;)) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TSF skrev:

9 mnd er jo en fin alder å begynne å trene trekk i. Bare sånn til info :) Trekk og kløv er to forskjellige ting (Som du sikkert vet uansett;)) 

Kanskje jeg som er litt redd for å belaste hundene for tidlig ;-) han trekker meg på ski, men det gir jo ikke så stor belastning på hunden tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som TSF sier, så er det fint å la ham være med å trekke fra nå av. Det har ingen hensikt i å vente for lenge med å la dem bli med å trekke. Den bruken de fleste av oss har til tur/friluftsliv er helt innafor det hundene tåler av belastning på den alderen. Litt avhengig av rase naturligvis. Store tunge raser vil trenge lenger tid enn mellomstore og lettere raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Gisle Uren skrev:

Som TSF sier, så er det fint å la ham være med å trekke fra nå av. Det har ingen hensikt i å vente for lenge med å la dem bli med å trekke. Den bruken de fleste av oss har til tur/friluftsliv er helt innafor det hundene tåler av belastning på den alderen. Litt avhengig av rase naturligvis. Store tunge raser vil trenge lenger tid enn mellomstore og lettere raser.

Det er to Alaska malamuter jeg har, kanskje jeg ikke skal være så redd for å overbelaste for den yngste :-) Er spent på to framfor pulken da ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med to malamuter går det nok helt fint.

To fremfor pulken kan være ganske spenstig om du ikke har bremse. Du får vurdere om du skal ha med deg en håndlanger til å hjelpe deg å komme i gang. Om unghunden er urutinert kan den fort lage kaos selv om den voksne er rolig og fin. Og kanskje prøve første turen et sted uten for mange tilskuere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei.. 

Jeg har akkurat de samme erfaringene som Gisle... Jeg har lyst til å legge til et par erfaringer. 

Jeg foretrekker også stivt drag med en hund og nome ved 3. Ved to hunder så varierer det hva jeg bruker. 

Dersom jeg da bruker pulk uten brems og godt dresserte hunder som kan "gå bak" kommando så foretrekker jeg enkelte ganger et stivt drag på en hund og koble en hund ved siden av dette draget med hanefot... Det er også mulig å koble flere skiløpere på ekvipasjen som jeg bruker når jeg har med barn som ikke kan gå med hund aleine. Jeg har en liten video der jeg bruker denne metoden for de som er interessert: (hundekjøringa er vel litt ute i filmen)

På denne måten kan hundene bremse pulken selv. Jeg foretrekker også å ha line fra hundekjørebeltet og helt fram i selen på hunden og ikke bak på pulken.

Ved bruk av 3/4 hunder så foretrekker jeg alltid slede med håndbrems framfor pulk med håndbrems. Terrenget betyr også mye. På flate vidda eller i flate skogsområder er det ikke så nøye, men i svært bratt og ulent terreng er det veldig fint å ha mulighet til å stå bak på sleden. Så småsleder syns jeg det er fint om har såpass lange ski bak at man kan stå og bruke en skutermatte. 

Endret av Jan-Eilert Pedersen
  • Liker 4
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎30‎.‎01‎.‎2017 den 10.52, Jan-Eilert Pedersen skrev:

Hei.. 

Jeg har akkurat de samme erfaringene som Gisle... Jeg har lyst til å legge til et par erfaringer. 

Jeg foretrekker også stivt drag med en hund og nome ved 3. Ved to hunder så varierer det hva jeg bruker. 

Dersom jeg da bruker pulk uten brems og godt dresserte hunder som kan "gå bak" kommando så foretrekker jeg enkelte ganger et stivt drag på en hund og koble en hund ved siden av dette draget med hanefot... Det er også mulig å koble flere skiløpere på ekvipasjen som jeg bruker når jeg har med barn som ikke kan gå med hund aleine. Jeg har en liten video der jeg bruker denne metoden for de som er interessert: (hundekjøringa er vel litt ute i filmen)

På denne måten kan hundene bremse pulken selv. Jeg foretrekker også å ha line fra hundekjørebeltet og helt fram i selen på hunden og ikke bak på pulken.

Ved bruk av 3/4 hunder så foretrekker jeg alltid slede med håndbrems framfor pulk med håndbrems. Terrenget betyr også mye. På flate vidda eller i flate skogsområder er det ikke så nøye, men i svært bratt og ulent terreng er det veldig fint å ha mulighet til å stå bak på sleden. Så småsleder syns jeg det er fint om har såpass lange ski bak at man kan stå og bruke en skutermatte. 

Det var veldig fint at du la med film, lettere å skjønne hvordan ting fungerer når en ser det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Hei og hå! Får meg ny hund (omplassering). Jeg skal nå ha to hunder forann pulken :-) Jeg har kun erfaring med hundedrag, men jeg kjenner meg skeptisk til å ha to hunder i fast drag. Trenger veiledning til å sette opp en line til to hunder. Hvordan jeg bør feste lina i pulken, lengde på lina, hvordan skal hundene festes til lina osv. Anbefaling om line type etc. Hadde vært fint bilder av andre sitt setup :-). Har en fjellpulk 168 ekspedisjon pulk. Takker og bukker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.