Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer og tips til skall med goretex


Kenzo

Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Annonse
På 13.1.2017 den 20.33, Kenzo skrev:

Hei. Skal ha meg nytt skallsett.
Settet skal brukes til fjellvandring, skiturer bla så er Norge på langs i planleggingstadie.

Tips og erfaringer på slitesterkt og bra skall bekledning?

 

Ja, skaff deg ordentlig vintertøy, bomull.....gore-tex er dyrt regntøy, så du kan like gjerne spare penga og bruke de på et regntøysett. Klam, våt blir du uansett. Ingenting slår bomull vinterstid såfremt du ikke går på ski i regnvær.

Største tabben forsvaret har gjort er å anskaffe gore-tex/membranuniform som erstatning til den gamle feltuniformen dessverre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, rbhelle skrev:

Ja, skaff deg ordentlig vintertøy, bomull.....gore-tex er dyrt regntøy, så du kan like gjerne spare penga og bruke de på et regntøysett. Klam, våt blir du uansett. Ingenting slår bomull vinterstid såfremt du ikke går på ski i regnvær.

Største tabben forsvaret har gjort er å anskaffe gore-tex/membranuniform som erstatning til den gamle feltuniformen dessverre....

Jeg brukte bomullsjakke (Norrøna Svalbard) sist vintertur. Etter dag 1 var det så mye is på den at den veide minst 1kg mer enn den burde. Den var også så stiv at jeg hadde vanskeligheter for å bevege meg, og når det begynte så smått å smelte ble jeg kliss våt på ryggen. Temperaturen lå på mellom -6 til -16, så det var ikke hverken mildvær eller regn.

Jeg synes faktisk at Dermizax som Bergans bruker er bedre til tåle nedbør i form av regn. Har ikke brukt det på vinteren, men har mye erfaring med gore-tex i regn på sommeren. Det fungerer dårlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Prebb skrev:

Jeg brukte bomullsjakke (Norrøna Svalbard) sist vintertur. Etter dag 1 var det så mye is på den at den veide minst 1kg mer enn den burde. Den var også så stiv at jeg hadde vanskeligheter for å bevege meg, og når det begynte så smått å smelte ble jeg kliss våt på ryggen. Temperaturen lå på mellom -6 til -16, så det var ikke hverken mildvær eller regn.

Jeg synes faktisk at Dermizax som Bergans bruker er bedre til tåle nedbør i form av regn. Har ikke brukt det på vinteren, men har mye erfaring med gore-tex i regn på sommeren. Det fungerer dårlig.

Du svetter for mye, hehe. neida, jeg skal ikke være bombastisk, det er jo bra med dyrt regntøy i form av gore-tex tilsvarende. har dermizax skallbekledning fra DNT. Veldig bra den, men innvendig ispanser får nå jeg uansett når det er skikkelig kaldt. Det må brukes der det egner seg best.Skal sies at jeg bruker membranbukser oftere enn membranjakker vinterstid. Kan hende jeg er så glad i skikkelig bomullsanorakk fordi den ikke gir innvendig ispanser av svette i minusgrader. Tilbake til trådstarter, membrantøy beregnet for hard bruk fra Norrøna, Arcteryx, Bergans, Klattermusen osv er nå gode uansett. Problemet jeg mer enn ofte opplever er at ulike typer membran passer til ulike typer aktiviteter og værforhold, så ender som regel opp med flere typer membrantøy avhengig av hva jeg skal på. Dessverre er jo en slik bruk kostbar.Skulle jeg valgt så hadde jeg fremdeles anskaffet meg en bra membranbukse som kan brykes til mye rart og heller kljøpt en god anorakk i bomull + en lettere billigere skalljakke (mht slitasjemotstandsdyktighet) for den jevne turgåer (snakker da ikke om å bestige everest eller polfarerekspedisjon).

Men innser at jeg kanskje er atypisk ift bekledning. Er jo den eneste som stiller i bomull på høstjakta og skiturer/teltturer vinterstid. Men membranjakken (regntøyet) ligger i sekken ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er diskutert noen ganger på forumet, og mange har sterke meninger. Selv har jeg brukt Gore-tex i tyve år, og kan ikke tenke meg å gå tilbake til bomull. Men som noen bemerket, jeg synes kansje at buksa er "bedre" enn jakken. Det er i hvert fall ikke riktig at membran er lureri, men den har sine begrensinger. Våt blir jeg uansett ette to timer i regn....  Det har noe med mengde svette å gjøre...

og som vi har konkludert noen ganger, det er bedre å være varm og våt med Gore - tex, enn kald og våt med bomull.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.