Gå til innhold
  • Bli medlem

Gamle bc bindinger på nye fjellski


Daniel1987

Anbefalte innlegg

Hei. Vi har i dag hvert vårt par med madshus voss fjellski, som ble kjøpt som en pakke. Med bc auto binding og en rimelig sko. Har kikket litt på asnes breidablikk og kongsvold fjellski. Noen som vet om vi kan bruke våre gamle bc bindinger på disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv de gamle BC bindingene kjører vel 1+2+1+1

1 = enkel skrue, 2 = 2 paralelle (under flexen)

Det betyr at butikken skal ha mal til de du har. Så bindingene skal du kunne få montert. Men Auto er den dårligste BC bindingen med tanke på ising, de manuelle er bedre i så måte.

MEN skia du nevner er litt bredere enn de du har, da kan det være en fordel med BC Magnum, der er anleggsflaten mot støvlen 6mm bredere på hver side (ellers lik), dette gir litt bedre kantgrep.

Jo bredere ski med BC jo stivere såle trenger støvlen også å ha. Mye av styreevnen til BC forsvinner med slappe støvler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker skiene til kjøring av hund, både i skiløyper og litt utenfor løypene. Samt fjellturer. Så blir ikke de mest ekstreme turene. Men de bc auto bindingene vil vel holde til dette? Kan evt koste på oss bc magnum ved en annen annledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Auto bindingene er fullt brukbare, så det er ikke noe problem.

Det er ikke sikkert du hadde merket forskjell om du hadde hatt Magnum. Men den økte bredden kan gi litt forskjell i kantgrepet, når du legge skien over på kant får du litt mer kraft pga litt økt bredde. Der du vil kunne merke det er ved traversering på hardt føre, skrensing med skiene på kant eller ploging. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BC Auto, BC Manuell og BC Magnum bruker alle samme støvler så det er ikke noe problem.


Forskjellen er at Manuell og Magnum må åpnes og lukkes manuelt, Auto trykker du bare skoen ned i.
Auto er mer følsom for ising, dvs at du plutselig en dag ikke får skien av fordi den har frosset fast, du kan risikere å måtte ta av deg skoen og ta både ski og sko inn for å tine de.

Forskjellen mellom Manuell og Magnum er at anleggsflaten mot skoen er litt bredere på magnum (0.6mm på hver side), dette gir litt mer kraft på kanten på skien når du setter skien på kant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I prinsippet så kan du ikke gjøre veldig mye feil med glider. De forskjellige typene er bare for forskjellige temperaturområder. Har du glider for feil temperatur så glir det bare bittelitt dårligere enn om du hadde en for riktig temperatur.

Bokstavene og tallene betyr type og temperatur, der jo høyere tall er for høyere temperatur. De for høyest temperatur er mykere, det betyr at de trekker lengre inn i sålen, derfor brukes de til å "mette" sålen, altså egentlig bare hindre at den tørker ut og blir grå. Denne sikles da av, børstes litt hvis du har børste, du må ikke nødvendigvis børste. Deretter kan du legge "dagens glider" oppå, dvs den som passer til temperaturen ute.

CH=Standard glider, på fjellski er den god nok.

LF= Lavt Flourinnhold, denne skal gli litt bedre enn standard.

Det enkle er ofte det beste, så velg enten CH10 eller LF10/LF8 og bruk denne. Ikke bry deg med å legge noen annen oppå. Varm den inn 3 ganger, la skiene stå litt i romtemperatur mellom hver gang du varmer. Sikle det av om du har et sted du kan "bøsse ned", hvis ikke drit i det også :-)

Gjenta prosessen en gang i blandt når du har gått noen turer og du synes sålen er blitt litt grå. Når du setter vekk skiene gjør du det også, da får glideren tid på å trekke innover i sålen gjennom sommeren.

På fjellskiene bruker jeg CH10, varmer den inn og sikler ikke, det blir slitt ned etter hvert uansett, kan bare være litt trått de første 500m om det er skikkelig kaldt første turen. Så tar jeg det en ny runde når jeg ser det er på tide. Langrennsskiene derimot bruker jeg metting, børsting og dagens glider de gangene sekundene teller.

Bruk heller en halvtime mer ute på tur på fjellskiene enn en halvtime i smøreboden hver bidige gang du skal ut!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke glidet så veldig mye før, men har prøvd noen ganger på våres madahus voss. Prøvde å glide dem i går før å "øve" litt til ny skia kommer. Det jeg merket var at glideren var vanskelig å få av igjen. Vi har en ganske ny swix siklings skrape, men alikevel ser det ut som det sitter igjen mye på skia. Når jeg drar skrapen over skia, så går det av litt glider på kantene, men ingenting på midten av skia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har fruen fått sine breidablikk, å skal glide dem i morgen. Vi skal bare bruke dem til å trene hunder med, men må hjelpe til litt av og til. Burde jeg da ikke glide midten der festsmurbingen skal? Vil heller smøre enn å bruke feller, da dette går utover glien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du skal henge bak hundene med skiene og ikke trenger feste kan du glide hele.

Skal du ha feste kan du bruke en bit bred malertape på tvers omtrent ved fellefestet foran, og en midt under hælen, så glider du foran og bak. Tapen gjør at du får "stoppet" glideren. 

Etter du er ferdig fjerner du tapen, så legger du på et lag blå V30 på midten der du ikke har glider, dette varmer du jevnt utover med smørejernet med minimum varme, så venter du litt og legger på et tynt lag til og varmer dette også. De blå laget blir da "grunning" til annen voks som du velger ut fra temperatur når dere skal ut. Med grunning sitter den andre voksen litt bedre.

Når du legger på glideren bruker du temperaturinnstillingen som står på pakken, forskjellig glider trenger forskjellig temperatur.

Når jeg setter bort skiene for sesongen glider jeg hel lengden på alle skiene mine etter jeg har vasket de (untatt racingskiene). Når jeg tar de i bruk første gang for sesongen varmer jeg først forsiktig opp området der jeg skal ha vanlig snurning, så legger jeg på et tynt lag grunningsvoks, varmer dette inn, og legger derettet på et lag til. Gjør jeg dette sitter smurningen selv om det også er glider midt under skien. Hvis jeg ikke "grunner" med varme sitter ikke smurningen oppå glideren. Jeg gjør det på denne måten fordi det er lettere og raskere å glide hele lengden på skien i en operasjon enn bare foran og bak. Totalt sett sparer jeg litt tid fordi jeg har flere par..

Den smøreteknisk riktige metoden er å pusse smøresonen forsiktig med sandpapir og ikke ha glider der (derav også tapen). Jeg pusser ikke ski med stålkanter, heller ikke de uten, med unntak av racingskiene. Altså racingprepp brukes på racingski, alle andre ski trenger ikke dette, og det er mulig å ta noen snarveier.

Så all smurnung av ski kan gjøres komplisert, eller enkelt. Nesten det eneste du kan gjøre veldig feil er å ha på festevoks alt for langt frem og for langt bak.

Er du i tvil om hvilken temperatur du skal ha på festevoksen om det er midt mellom to farger, prøv den som er for kaldest temperatur først, fungerer ikke den, prøv den andre oppå. Gjør du det motsatt, altså tar den varmeste først og den er feil, vil dette ofte ødelegge gliden, eller det vil klabbe så du kanskje må fjerne den før du kan legge på voksen som er kaldere. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jernet merket kun med de nummerne så burde det stemme med temperaturen du skal bruke.

De gamle forpakningene hadde bilde av et smørejern med temperaturanvisning. 

På de aller nyeste forpakningene kan det se ut som dette er litt annerledes, men nummeret som er brukt i typen burde fortsatt stemme med temperaturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var første testen av skia unnagjort. De hadde vist glidd veldig bra, var ca 6 varmegrader. Jeg smeltet inn den røde 3 ganger,  å den blå 2 ganger, men så på den ene skien etterpå at det var et grått parti på skien, slik våre gamle ski er når dem er tørre. Kan det bare være at det var litt lite glider på den plassen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at det ble en vellykket første tur med skiene :-)

Hvor på skien var det? Ved hælen? Hadde du også festevoks på de?

I overgangen mellom smøresone og glidsone ved hælen blir det ofte slitasje fordi det blir et trykkpunkt der, det betyr også at det er en glidsone og smurningen skal stoppe foran der. Det er ikke sikkert du greier å unngå punktvis slitasje, du kan prøve å ikke sikle like godt av akkurat der, kanskje holder det litt lenger.
Ellers kan du prøve med flytende glider, du legger på akkurat der den er grå når turen er over, så holder du sålen fuktig. Så glider du hele skien når du synes tiden er inne for det. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nesten helt fremme på tuppen det var grått. Jeg glidet hele skien jeg, ettersom jeg veldig sjeldens trenger feste i motbakker. Men hadde egentlig tenkt å spare den smøresona. Neste gang skal jeg ikke glide smøresonen. Kan jeg da bare kline på litt standard blå, å gni det inn med kork? Blir bare for å ha noe der egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg glidet skiene for 14 dager siden, å smurte skiene med vr62 for rundt 0 føre. Her kom det litt våt å kram snø i natt, å var ute en tur med skia i dag. Jeg hadde helt elendig gli, hunden sleit med å dra meg på flatene. Kan dette være pga den smurninga? Har aldri brukt den vr62 før, men kjøpte for å prøve den på våt å kram snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.