Gå til innhold
  • Bli medlem

Drodletråd om telt, teltets egenskaper og mine egne (vrang)forestillinger om mine behov


Terka

Anbefalte innlegg

Jeg har startet med å prøve ut tarp (DD Superlight i år). Tanken er å bruke det enten som tak over ekstra uteområde, vindskjerming, eller som solskjerming for morgensola i sommerhalvåret. En tarp som skygger for sola vil ta bort mye av varmen som kommer fra morgensola.

Jeg har lette telt uten fortelt men også et Fjellheimen Superlight 4 Camp på 2,1 kg. Dette er teltet som i hovedsak brukes på barmarksturer når barna er med og forholdene tilsier det. Hovedgrunnen er volum innvendig og stort fortelt. Et eksempel er når vi på tur for 3 uker siden; Det bøttet ned natt til søndag og ut på sømdag formiddag. Forteltet ble brukt til å holde mitt og barnas utstyr og sekker tørre samt at jeg lagde maten i forteltet og vi spiste inne. Det blåste såpass at det regnet relativt mye sidveis at der ville vært en utfordring å få en tarp til å fungere like bra der vi teltet.

For turer over tregrensa ønsker jeg meg et litt mer robust 2-pers telt som tåler ekstra rufsete vær i barmarkssesongen, de jeg har nå kan bli i letteste & luftigste laget. Til meg og barna kan jeg likegodt bære Svaldbard teltet om forholdene  skulle tilsi det.

Tilsvarende på vinteren (som nevnt tidligere i tråden) kunne jeg tenkt meg ett hakket større telt med stort fortelt for 3-4 personer. Eksempler er Keron 4 GT eller Svaldbard 5.

Der blir nok neppe nye/utskiftning av telt i heimen med det første likevel, fundet mer på å selgr unna det største teltet og ett av de minste. Problemet er mer at 7åringen blånekter for at noen telt kan selges. 😅 Til nå i år så har faktisk 6 forsjellige telt vært i bruk. (Jeg har hatt ca 10-12 netter i telt med barna og litt over det dobbelte selv.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
8 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Hva med å tenke litt alternativt?
Et telt i kombinasjon med en tarp kan gi bra plass og bedre vekt/volum ratio.

Så fremt været ikke er helt tragisk så bruker jeg aldri noe tid i teltet utenom og sove. Men klart om det bøtter ned i 24t så er det kjipt å ligge inneklemt i et lite telt uten plass. Derav så har jeg lekt litt med tanken om å kombinere f.eks Ringstind superlight 1-2 med en DD superlight tarp. Disse to til sammen vil ikke veie mer en ca 1,5kg og poteniselt gi meg både lav vekt/volum pluss masse plass. 

En slik løsning er jo også utrolig fleksibel. Kan velge enten tarp eller telt eller begge deler, alt etter hvor jeg går og hvilken type tur jeg velger.

For jeg tror ikke man finner et telt som gir samme fleksibilitet og vekt/volum :) 

Samd med deg. Fleksible kombinasjonar har eg sansen for. Eg kjem til å kjøpe eit lett og lite tomannstelt no, med lite fortelt. Det vil gi bra med plass til meg åleine, vere greit nok til to, og skal me på lengre tur/og eller mykje ver supplerar me med ein tarp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.