Gå til innhold
  • Bli medlem

Drodletråd om telt, teltets egenskaper og mine egne (vrang)forestillinger om mine behov


Terka

Anbefalte innlegg

Med litt vin i glasset (snart helg) og å ha lest litt på forumet om følelsen om å ikke føle at man har behov for nytt utstyr, så kom jeg til å tenke på billigtelt jeg nettopp har kjøpt på salg, og de andre teltene jeg har...

Hvilke kvaliteter ønsker jeg i et telt?

  • Jeg vil gjerne ha god soveplass til flere personer 
  • Et stort fortelt er kjekt å ha (lage utstyr innvendig, lage mat osv.)
  • Det skal ha god "slitestyrke" og kunne stå av dårlig vær og nedbør.
  • Jeg ser absolutt fordelen med 2 innganger
  • Ståhøyde er praktisk å ha (så lenge det ikke går ut over oppvarming)
  • Det skal veie lite
  • Det skal ha lavt pakkevolum
  • Et lite fotavtrykk/areal på bakken er en fordel (ut fra at man ikke alltid har store flaten å sette det opp på.)

Per nå så har det opp igjennom årene resultert i følgende "teltbeholdning":

  • Et "basecamp" telt på nærmere 10 kg med soveplass for 4-6 personer, stormklaffer/vinterutforming, og ståhøyde for oss som er like under dagens gjennomsnittshøyde for menn.
  • Et "vintertelt"  utformet med som kuppeltelt for 3 personer med stort fortelt, høy slitestyrke, relativt høyt volum og vekt.
  • Ett  Helsport Superlight telt for 4 personer på 2,2 kg. Kjøpt pga vekt og pakkevolum (og tilbudspris), og jeg hadde en del erfaring med xtreme utgaven. 
  • Ett 2pers kuppeltelt som med inngang fra 2 sider og vekt på 2.4 kg. Dette teltet har vært brukt mye og ble sist brukt på nyttårsaften. I utgangspunktet et spontankjøp.
  • To billigtelt"  kjøpt fra aliexpress i romjula, ett 2pers telt på 1,5 kg og ett 3 pers telt på  2,16 kg. Tanken er å teste ut selv, og å låne ut til familie som jeg da får med på tur.

De siste 3 teltene i listen har jeg til sammen brukt ca tre tusen kroner på, og det er interessant mtp at det ene har blitt brukt like mye som de andre større og dyrere teltene. (når jeg drar på tur alene vs har med meg andre/barna). Samtidig har jeg altid gått og siklet litt på telt fra Hilleberg, men har altså endt opp med telt fra fire andre produsenter, to norske, en amerikansk (forventet produsert i kina) og to kinesiske.

Sannsynligsvis så har jeg avslørt meg som en stor "utstyrsfreak", men det er jeg garantert. Jeg liker å prøve ut ting og finne ut av ting, og gjøre egne erfaringer på hva som fungerer og ikke fungerer for min del. 

Hva vil jeg med dette innlegget? Egentlig ingenting,.. men av nyskjerrighet men hva er de viktigste egenskapene/kvalitet i et telt for folket?

Og hvor "billig" kan man komme unna med ok telt? Før overnenvte liste av telt hadde jeg ett bergans 3 pers tunelltelt fra åttitallet som ble benyttet mye og over allt i noen og tyve år. Siste årene i bruk så flasset coating av ytterteltet og man dro på tur i håp om null nedbør og forventing om våt tur ved regn, det funket relativt bra det også. Og det ble høy turverdi pr krone innvestert i det teltet! :)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt drodling og erfaringsdata ut fra mitt bruk og preferanser....

I skogen funker alt så lenge det er opphold. Jeg har vel sånn 15-20 døgn i sånn Backpacker gapahuk til 299,- fra XXL de siste årene

Med en tarp/fjellduk/presenning i tilleg fungerer ting tålelig (ut fra mine kriterier) også ved nedbør

Til vinterbruk og annen bruk hvor det blir mye tid i teltet så er det greit med et lyst telt som slipper inn mer lys. 

Til vinterbruk skulle jeg gjerne hatt stormmatter slik det er  på en del av de nyere teltmodeller med HELE stormmatter med bare hull til plugg/stenger. Det er mer jobb å strekke og spenne opp skikkelig ved delte matter. (Mitt hovedvintertelt har ikke dette) 

De fleste telt tåler mer enn du tror. 

Knyt om til egne knuter på alle barduner på nye telt/lavvo. Her har jeg vært borte i mye rart

Telt som lar deg tape stengene (unntatt den midterste skjøten), og dermed kan transporteres i teltpose på pulk gir et mye raskere (og sikrere?) oppsett vinterstid, spesielt om man er alene. 

Levegg/snøborg ved vintertelting bør stå ca 3 meter foran teltet. 

Myggnett/dører av myggnett/Innertelt i lavvo, innertelt kombinert med Vape-briketter (eller tilsvarende) er et must for meg i myggrike områder.

Lavvo (med ovn) overgår det meste om man skal ha camp lenge en plass. Gir utvidede koke- og tørkemuligheter med stor margin.

Ståhøyde er viktigst når jeg skal kokke mye i teltet. Dette ordnes hovedsaklig med ekstra dyp kuldegrop vinterstid. 

Ståhøydekomfort kan erstattes med sitteunderlag/trekk eller stol. Hovedsaklig fordi jeg blir ekstramt sliten i ryggen av å sitte mye uten støtte. Velger derfor ikke de laveste teltene, men telt som er høye nok til at jeg enten kan kjøre sittetrekket til Exped eller ha med min egen lave stol (når det ikke er for lange turer eller det er camp) (Type: https://www.google.no/search?q=carp+chair+guest&espv=2&biw=1600&bih=1094&tbm=isch&imgil=kx1kqBKsOpzehM%3A%3B-d4QTco0FLw2GM%3Bhttps%253A%252F%252Fwww.avidcarp.com%252FProducts%252FBeds-Chairs%252FSuperlow-Chair&source=iu&pf=m&fir=kx1kqBKsOpzehM%3A%2C-d4QTco0FLw2GM%2C_&usg=__pZPRkJ7mPa0kxnNPrGsVin_1Seo%3D&ved=0ahUKEwjozOnK6r3RAhWkB5oKHXrWBcMQyjcIJw&ei=9Rp4WKj-FaSP6AT6rJeYDA#tbm=isch&q=carp+chair+guest+avid&imgrc=_ ) 

Skal oppdatere når jeg kommer på flere drodlerier...

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Terka skrev:

Og hvor "billig" kan man komme unna med ok telt?

 

For din del, gratis! For du har jo telt til allslags bruk..

Jeg har gått over Hardangervidda på vinteren med et Basecamp-telt til 599,-  Det holder helt fint om man vet hva man gjør. Hvis man da ikke legger sunn fornuft hjemme og setter teltet opp på den mest forblåste toppen, -for da trenger man et av de "bomberommene" til ti tusen.

Telt kan modifiseres for å tilpasses eget bruk. Jeg har aldri savnet stormmatter, men noen får slike montert på. Jeg har heller senket teltet litt ved å kappe stengene. Vinterstid har jeg uansett snø å legge rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt!

Dette  er jo diskusjoner rundt utallige primuser og bål. Jeg har fire telt, hvor 3 av de har "klare" bruksfelt for min del:

  1. Et litt tyngre tomanns tunneltelt. Klarer seg alt av vær sommer og vinter. På sommeren er det nok mer et "Basecamptelt". Gå til et sted, og ta dagsturer derfra. Flott og stort fortelt, der det er fin plass å søke ly i ved dårlig vær, lage mat etc
  2. Et lett tomanns kuppeltelt som blir med når man vandrer litt mere eller om et av barna er med. Dette for å få ned vekta,
  3. Et meget lett solotelt. Brukes på lengre vandringer når vekt betyr mye og enkle overnattingsturer i lokalområdet når man skal kjapt komme seg ut å fiske.

Har "kålet" til dette nå med et fjerde telt som ikke har den klare rollen som disse teltene har i mitt hodet. Det er også et enmanns kuppeltelt men med litt mer plass. Vi får se etter hvert, som det blir brukt, hvilken plass det får i hierarkiet.

Telt er og blir et kompromiss mellom vekt, kvalitet og plass. Finnes vel ingen fasitsvar, men kun egne preferanser og ønsker. Jeg har prøvd billigere varianter, samt noen varianter fra MSR og Big Agnes. Men jeg foretrekker helt klart telt med inngang fra siden og en modell hvor man setter opp innertelt sammen med ytterteltet.

 

Uansett er jeg sikker på at dette vil bli tema sammen med fiskestenger, sekker, etc også ved primusen og bålene i 2017 :-) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har LENGE hatt lyst på ett hilleberg allak fordi det virker som mye av det samme som det gamle TNF VE25 teltet jeg har og elsker bortsett fra den enorme pakkstørrelsen og vekta. Men for noen år siden prøvde jeg og hive inner og ytterteltet i ned i en 10 liters kompresjonspose, stengene og plugger ligger i sekken. Det funka gull og dermed var pakkstørrelsen nærmest halvert. Vekta er den samme, men no som det ikke lenger tar så mye plass kan jeg leve med vekta. Sommer/høst/vinter/vår, like digg som en kald snus uansett det teltet. 

I fjor kjøpte jeg av en eller annen grunn Helsport sitt fjellheimen 3 SL... I ett øyeblikk av idioti røyk det 6000 ut av kontoen på noe som ikke passer noen av kriteriene mine til telt. Jeg vil ha ett selvstående telt så det kan enkelt flyttes om jeg går glipp av en stein eller noe på liggeplassen når jeg slår det opp. Ett telt som er lett å slå opp med hansker. Jeg vil ha ett telt med stramt innertelt, to fortelt, telt i en synlig farge (rødt eller gult) og med skikkelig bunnduk.  I tillegg har aldri likt tunneltelt uansett og jeg har aldri vært fornøyd med noe av det jeg har eid fra Helsport så hva jeg tenkte når jeg kjøpte Fjellheimen teltet vet ikke jeg.

VE25,n er godt brukt og lappet sammen overalt. Men likevell det beste teltet jeg har ligget i og langt billigere enn å kaste 8-9 lapper på ett nytt ett så det for vare noen år til. 

Endret av Eivind.K
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine telt, med litt drodlerier rundt dem:

For meg er komboen, Rensfjell superlight, Svea og ett Fjellheimen light perfekt. (Ikke SL)

Reinsfjellet til sommerturer, hvor vekt er viktig. Og en samtidig ønsker litt komfort. Digger at du kan åpne det helt opp på begge sider og dermed få kjempegode luftemuligheter. Det forebygger badstutendensene noe enormt. Kuppel er fordel siden det er lett å flytte rundt, ferdig oppsatt, for å få maksimalt ut av trange campplasser.

Svea til pulk og eller basecamp turer, hvor soliditet og plass er viktig. Jeg synes at tunneltelt er å foretrekke vinterstid, siden de er lettere å sette opp under forblåste forhold. Spesielt alene.

Og et 2manns fjellheimen light, som er til vår/høst turer. Det er også relativt lett, samtidig som det også er definert for 4 sesongers bruk. Selv om ikke det er ett xtrem telt, så utstråler duken mye høyere kvalitet, enn supelightutgavene og det har høye lufteventiler. Perfekt til april,mai skiturene og sept/okt turene. Etter mitt syn er det, det perfekte teltet, om man kun skal ha ett telt og ønsker å bruke det året rundt (men velger å holde seg hjemme om værmeldingen er rævva).  

Jeg bruker alle teltene mine mye! 

- Jeg har innemellom også følt behov for ett Ringstind superlight, for å få ett skikkelig lett alternativ. Men er ikke veldig ofte, så jeg må nok ramle over ett meget godt tilbud, for at jeg kjøper det. 

 

Drodling:

Hilleberg er utvilsomt gode telt, men etter mitt syn så er det lettere å få ett komplett "sett" med telt, med Helsport. Som komboen jeg viser til. Siden pris også går i dems favør, var valget for meg lett. Hvis det var ett telt jeg kunne vurdert å bytte, så var det kanskje Svea mot KeronGT.  

Alternativet til fjellheimenlight er vel Nallo? Men det har 1 høy og 1 lav lufteventil, noe som ikke noe greit vinterstid. Nammatj blir for tungt igjen, selv om det nok også vil tåle mer. Men da nærmer man seg Svea/Keron bruksområdet..  Anjan blir mer å sammenligne med SL.

Hilleberg har vel heller ikke noe som ligner på ReinsfjellSL? 

Allak er vel også kanskje ett veldig godt alternativ om en kun skal ha ett telt, når jeg tenker meg om, men litt tungt til sommerhalvåret. 

 

- Jeg liker i hovedsak skandinaviske merker best. De er velprøvde (av folk jeg kjenner og/eller har hørt om) og jeg liker nærheten til produsentene. Det er veldig greit å kunne sende teltet inn til "service". Jeg har bare gode erfaringer med telt fra Helsport og Hilleberg. Men om de er bedre en amerikanske eller asiatiske merker, skal jeg ikke mene for mye om. 

Endret av TSF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, matslie said:

Jeg eier ingen telt, men er ivrig hengekøyebruker. Av ren nysgjerrighet, hvilke kinesiske telt gikk du for?

Er fristet til å kjøpe et slik et: Naturehike Taga 2. Kan det funke over tregrensa sommerstid, eller er det en dum idé?

Naturehike Cloud 2 ultralight og 3ern av samme telt. Står litt mer om 2'er versjonen her:

 

Ble egentlig et spontankjøp en sen kveld. Tanken er å teste ut 2'er versjonen når jeg går tur alene og vil ha et lite og lett telt med ok plass, mens 3'er versjonen skal testes ut sammen med barna (2stk) når jeg ønker et telt med lite bunnareal (pga begrenset flate å sette opp telt på. Disse ser også ut itl å være ok å ha med i kajakk. 

 

Kjenner ikke til Taga 2, men den ser fin ut til sommerbruk. Ser at det er ettlags telt med nettingdører, inn til innerdelen, veldig grei løsning med sommer og mygg tror jeg.

Det meste fungerer sommerstid, men allt er avhengig av været... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Lompa said:

For din del, gratis! For du har jo telt til allslags bruk..

Jeg har gått over Hardangervidda på vinteren med et Basecamp-telt til 599,-  Det holder helt fint om man vet hva man gjør.

Jepp, men teltene er "hytta" mi. Søstrene mine har fjellhytte eller stor seilbåt, jeg har telt.. :D  Og jeg låner gladelig ut telt til de i familen eller venneflokken som blir med på tur eller trenger å låne til egen tur.  Brukte selv samme Bergans teltet hele året i nærmere 20 år til det ikke var mulig å holde tett, de to siste kinesiske teltene var et spontankjøp, da jeg egentlig ønsker et 3-mannstelt i denne formen ala MSR Mutha Hubba. For en tusenlapp så er det gøy å teste det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Blåser litt liv i denne her jeg sitter hjemme med litt vin i glasset og funderer på tur.

Sist helg var jeg på tur i mitt Helsport Svalbard 3, og turfølget hadde sitt Hilleberg Keron 4 GT med stormklaffer påsydd.  Svaldbard 3 er fint når man er intill to voksne, Keron 4 har litt mer plass. Og når arvingene blir litt større så ønsker jeg meg opp i størrelse ift Svaldbard 3.

Jeg liker forteltet i begge to, bra stort fortelt på et slikt vintertelt er luksus for meg. Og jeg lurer litt på hvorfor jeg trenger det lille forteltet i andre enden på Keron eller Helsport Spitsbergen. Spitsbergen har forresten kortere fortelt en Svalbard og Keron. 

Og om jeg tenker større telt for 3-4 personer, og stort fortelt så er jo Helsport Svalbard High 5 Camp en vinner?

(Bra jeg har et lite MHvintertelt og Svaldbard 3 Camp, og dermed føler jeg er bra dekket med telt per nå. 😂 En annen vinter derimot... da har  nok kjøpelysten vokst seg stor igjen. Og da er det helt sikkert nye teltmodeller på markedet som må vurderes. 😁)

 

Vintertelt.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inngang i le om vinden snur og blir røff er ett argument.

Garantert å ikke touche duken med enden på soveposen et annet.

Avhengig av hvordan ventilen er konstruert kan du også oppnå bedre ventilasjon på vinteren. Sommeren kan du få bedre gjennomtrekk.

Men det som trumfer en det hele er på vinteren, da har jeg sekkene liggende der. Da er de ute av veien. Innholdet kan enkelt nås fra innsiden av teltet, og fra utsiden av teltet trenger du ikke krabbe inn for å få tak i noe i sekken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den med endret vindretning og å få lagret sekker.  

Min erfaring med Svaldbard 3 er at jeg ikke har behov for mer lufting  (på vinteren). Sekken kan jeg lagre innerst i forteltet og likevel ha sitteplasser forran sekken og motsatte sitteplasser i åpningen på innerteltet (med bena i kuldegropen. 

Jeg et 175 cm høy så med 220-245 cm langt innertelt så er det ikke en problemstilling å ligge borttill enden av innerteltet. Jeg pleier også å ta inn pakkepose(r) med klær innerst innenfor soveposen fordi jeg da har lett tilgang til klærrne, og jeg har plass til det. Da er det utstyr og mat som er igjen i ytterteltetet.

Med stort fortelt som lå Svalbard så tar jeg innimellom når værforholdene tilsier det pulken inn i forteltet og plasserer den langsetter innerste langvegg og har da full tilgang til allt jeg har med meg, og likevel god plass i forteltet. Hadde pulken/sekken stått i motsatt ende så måtte jeg gjennom innerteltet for å hente ting jeg ikke nødvendigvis vil ha i innerteltet. (sikkert bare konstruert problemstilling.) Forsatt ikke overbevist ut over det å kunne bruke det som to uavhengige innganger. 😊

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Tunelltelt med ett stort fortelt med to innganger og god høyde og bredde i hele innerteltet som fjellreven Keb Endurance, synes jeg virker som noe av det ultimate vinterteltet. Vekten er også ganske grei for ett så sterkt telt, for litt mindre tøffe forhold kan man jo velge det lettere Abisko Endurance med kun èn inngang istedet.

 

 

 

IMG_0355.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keb Endurance 3 er absolutt ikke et 3 persons telt for min del vinterstid. Sammenlignet med Svaldbard 3 High som jeg anser som et 2 persons telt på vinteren (plass til meg + barna når det ikke brukes vinter-liggeunderlag på 65 cm bredde) så er Keb Endurance 3 enda smalere.

helsport-svalbard-high-3-camp-red-yellow-33.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keb endurance 4 ser dog interessant ut med sitt store fortelt i tillegg til det lille forteltet, for 3 personer. Løsningen med bardunene ser veldig bra ut, men det mangler stormklaffer. Usikker på hvor nødvendig stormklaffer er, men det er merkbart bra å spa ned disse når der blåser ekstra mye.

 

F53604_1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Med/uten stormklaffer. Jeg tror bare man må prøve, for folk svarer at de liker sin løsning best vanligvis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Keb endurance 4 ser meget bra ut. Liker at begge ventilene sitter høyt oppe - mindre problem med snøføyke inn. Bagasjerom i hver ende gir flere muligheter enn hva blindende telt gir. Stormflak er jeg litt ambivalent til. Har hatt det på noen telt, men så lenge ytterduken går helt ned til bakken ser jeg ikke det helt store problemet uten. Det blir å veie for og imot. Det er ikke noen ulempe i et vintertelt å ha stormflak.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Det er en betegnelse på tunneltelt med åpning i én ende. Modellen under er et blindende telt med åpning på den ene siden. 

original.500x204t.jpg

Flere modeller har fått to åpninger som modellen under for å øke fleksibiliteten, men fortsatt såkalt blindende telt.

helsport_fjellheimen_xtrem.jpg

Dette teltet har tre innganger, begge ender og to på den ene enden. Og da ikke lenger blindende telt.

fjellreven_keb_endurance_4_53604_525.jpg

fjellreven_keb_endurance_4_53604_detalj4

fjellreven_keb_endurance_4_53604_detalj7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på siste bildet at man godt kunne jobbet litt med plassering av bardunene på enden av Keb Endurance 4 teltet. Skal den åpningen brukes som inngang blir bardunene fort litt i veien. Mulig man kan unngår det litt med å skrå bardunene mer ut til hver side eller noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Enig - kanskje litt klønete løsning. Hilleberg blant annet har barduner festet i ventilen som her, selv om de er litt annerledes festet. Åpning fra siden gjør at de ikke er til hinder på Hilleberg telt.

Dersom man har god nok plass til å komme i mellom bardunene på Keb Endurance, liker jeg løsningen av følgende to grunner:

  1. Utsikt rett ut i naturen
  2. Enda litt bedre luftgjennomstrømning?

Litt usikker på ev hvor mye bedre lufting det blir. Å kunne se rett ut på finværsdager ser jeg på som et stort pluss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
2 timer siden, Terka skrev:

Ser på siste bildet at man godt kunne jobbet litt med plassering av bardunene på enden av Keb Endurance 4 teltet. Skal den åpningen brukes som inngang blir bardunene fort litt i veien. Mulig man kan unngår det litt med å skrå bardunene mer ut til hver side eller noe.

Du har ett poeng, men om det har noen særlig betydning vet jeg ikke helt.

Bardunene i ventilen kan fint sløyfes/løsnes, dersom ikke sterk vind kommer fra den siden. Evt kan man sette bardunene litt på skrå til den ene siden, slik at man lett kan gå forbi på andre siden.

Sannsynligvis kan man gå under bardunene, og jeg vil anta at i de aller fleste tilfeller vil en av hovedinngangene bli benyttet.

På bildet ser det ut som to barduner, men jeg tror det er en bardun som går i loop, med strammer i hver ende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Mareng skrev:

Bardunene i ventilen kan fint sløyfes/løsnes, dersom ikke sterk vind kommer fra den siden. Evt kan man sette bardunene litt på skrå til den ene siden, slik at man lett kan gå forbi på andre siden.

Bardunene i enden er de viktigste på hele teltet, de er strengt tatt de eneste bardunene du trenger + de 4 pluggfestene i endene. Er ikke de bardunene stramme "sagger" teltet på midten fordi du ikke greier å få teltet stramt på toppen uten. Altså de holder ikke bare ventilene men strekk i hele konstruksjonen. Er ikke disse nevnte 6(8) festepunktene forankret godt blir ikke teltet stramt.

Keron er det samme, der er det flere festepunkter i ventilklaffen som er samlet til en bardun. Keron trenger totalt 6 gode plugger, resten kan i de fleste tilfeller være strikkepinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Jeg har selv fjellreventelt. Du kan bruke bare bardunene på siden, hvis du strekker de godt i lengderetningen. Men bare ved lite vind, og ikke rett inot den siden såklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.