Gå til innhold
  • Bli medlem

dimex

Anbefalte innlegg

Hei! 

Nå er FM nettet slukket i Nordland og jeg har fått en liten dabradio (lommeradio) i julegave som jeg ønsket meg.
Denne radioen tar inn signaler via aux inngangen.

Jeg har forstått det slik at antennen bør stå loddrett for best mulig signal. 
Til FM lommeradioen jeg hadde før lagde jeg en nødløsning en gang ved at jeg surret tørkesnoren i teltet inn i aluminiumsfolie, siden har den vært sånn og har klart å ta inn signaler på alle turene mine.  Nå funderer jeg på å bytte tørkesnoren i en aux ledning slik at det fungerer med dabradioen.

For å komme til poenget, er det noen her med peiling på radiosignaler som kan si meg hvor lang antenne jeg typisk vil trenge til en dabradio for å kunne få inn signaler der de er aller dårligst?

Endret av dimex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en DAB/FM turradio som har vært helt fantastisk. Heter vel Pure Move 400 D eller noe i den stilen. 



Som elektriker har jeg alltid hatt det vi kaller "krysskoblingstråd" på en ca 10 meter kveilet i teltet (dvs de ligger i lommene i teltet og taes aldri ut. Til FM-radioer har det alltid fungert å trekke denne ut av en lufteluke og opp i trærrne rundt eller lignende. Og gir tidvis den store forskjellen mellom radio eller ikke. Til nå har jeg ikke opplevet at det har hatt effekt når jeg har switchet til DAB og dabben har hatt litt svak dekning. Har aldri fått jevnet ut dette ved hjelp av antenne. Derimot har radioens orientering og plassering i teltet hatt effekt. Så jeg ville testet ut med noe tilgjengelig materiale et sted det er litt shady dekning på DAB og testet ut. 


Heldigvis har det vært god DAB-dekning på masse kanaler i mitt turområde i Finnmark der vi ellers knapt har fått inn P1 på FM...

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lengden på antennen skal være ca. 30 cm på DAB og henge vertikalt.

Dette er ikke veldig kritisk fordi det kun er snakk om mottak, det er bedre å henge antennen høyt og fritt.

For å få antennen høyere kan man bruke 2-3 meter med koaksial kabel.
Til turbruk er RG-174 fin, det er en tynn og lett koaks. Det er viktig å merke seg at når man bruker RG-174 og annen tilsvarende tynn koaks at den ikke bør være for lang. Ved en lengde på 6 m er signalstyrken halvert på DAB-frekvensene for RG-174.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.