Gå til innhold
  • Bli medlem

Inarijarvi


Anbefalte innlegg

Hei.

 Me er ein gjeng på 3 kanskje ein til som var tenkt å padle frå inarijarvi til Kirkenes i kano august/september "Monsen ruta"  me bur på vestlandet og eg lura litt på valg av kano og div anna utstyr ein treng til ein slik tur? Prøver å spare til ein Ally kano men er begrensa økonomisk.  Muligheit for leige av kano?  Me har tenkt å fly til Kirkenes og ta buss til inarijarvi.  Koster vell ein del å få fraktet ein kano til og frå?  Me driv for det meste med jakt/fiske og friluftsliv,  så har erfaring med å pakke ein god sekk til fotturar. Tenkjer ca 10/15 dagar på turen er det nokk? Nåken her inne som har tatt den ruta før og kan komme med nåke  gode tips?  Hadde hjelpa masse for planlegging til ein perfekt tur!  Håpar på gode svar.  PS: me er snart 30 år heile gjengen. :P

Helsing

Per Bolstad 

Endret av Per Bolstad
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Allykano (demontert i pakkpose) er ikke så dyr å få sendt oppover med posten. Vi gjorde det, ca 400 kr. 10 til 15 dager skal holde, men dere må vurdere om dere skal padle hele Enare eller deler av den.. Er man uheldig kan man risikere noen dager værfast. Enare er skummel når det først blåser opp.. Går ut i fra du mener å komme ned Munkelva så dere ender opp i Munkefjord. Veldig fin tur.. Vi padlet en litt annen rute enn Monsen, men endte opp i Munkelva og videre til Munkefjord.. http://panneband.blogspot.no/2012/08/enare-munkelva.html?m=1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar,  var Munkelva me tenkte på ja,  starte så langt inn i Enaresjøen som mulig altså berre dela av Enare. Veit de kor eg kan få tak i kart som dekker heile turen?  Såg ut som de har hatt ein fantastisk tur,  blei endå meir gira!! Me skal samlast litt ikveld å planlegge turen så må forberede meg litt..  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Per Bolstad skrev:

Takk igjen,  mykje bra info.  Skal ta meg tid til å lese turen din Bjarte H. S såg utrulig flott ut på bildene. Men veit de kor eg kan få kjøpt brukt/billig ally kano eller tilsvarande?

Jeg kjøpte min 16,5 ny på xxl på venners vennerfest. Xxl er i utgangspunktet prisgunstige, og med 25prosent rabatt kom den på under titusen. 

Eventuelt må du bare opprette et varsel på finn.no og vente på at det kommer noe ut (om det ikke er det allerede) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nitsijärvi er et veldig fint område å starte i. Nordre delen av Inari er jo til dels "støvelhav" og veldig idyllisk. Husk at det blir bæring i Munkelva, med mindre dere har lyst å sette utfor "timetringen" :P  august-september er fint med tanke på mygg, men det kan jo være ganske lav vannstand på den tida, jeg kjenner ikke den totale ruta, men i f.eks. Munkelva kan det ha innvirkning, alt etter hvordan sommeren har vært. Husk også på at i innlandet nord-øst kan det godt være frostnetter og ganske surt utover i september, viss f.eks. "nordausten" har satt seg. 

Det går vel ikke buss fra Kirkenes til Inari? Men det går i alle fall buss fra Kirkenes (også fra flyplassen) til Neiden. Fra finsk side i Neiden går det buss. Likevel bør det være ganske uproblematisk å komme seg til Nitsi. Om dere ikke går rett i haikinga, får dere sikker skyss med noen fra kroa i Neiden, butikkene i Finland er lokalbutikk i Neiden, så det er masse folk som kjører over dit. Fra Näätämö (finsk Neiden) går det i alle fall postbuss sørover, men igjen er det mange som kjører lange ruter her, så det bør gå greit å få haik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.