Gå til innhold
  • Bli medlem

Sunnmørsalpene 17. mai


Erik

Anbefalte innlegg

For å slippe unna møkkavær og maset i byen ble det en tur til Sunnmørsalpene, nærmere bestemt Grøtet (1519 m).

Jeg parkerte bilen like før veien går over bekken som renner ned fra Kilstivatnet. Kartet og rutebeskrivelsen ble selvfølgelig glemt igjen hjemme, og så har jeg heller aldri vært i området før. Fjellet måtte bestiges halvveis på hukommelsen og halvveis i ekspedisjonsånd. :D

Ved enden på Kilstivatnet kan man enten gå nordvestover og opp en grei fjellside eller så kan man gå sydvestover og opp den brattere østryggen. Ettersom snøgrensen var nærmere via østryggen gikk jeg opp her og så sørvest mot toppen. Snøen startet på ca. 650m høyde og man må gå i zikk-zakk for å holde seg på snøfonnene. Nå er det rimelig bratt enkelte steder her og høyere opp var det et tynt snølag på hard skare. Det ville være svært vanskelig å stanse et fall før man treffer steinrøysa, så jeg bestemte allerede da for å kjøre ned den andre veien.

Selvfølgelig var det både solskinn og vindstille på toppen. :)

Turen ned gikk rett nordover, så på nordsiden av stupet og deretter østover mot Kilstivatnet. Det er mulig å stå på ski ned mot ca. 700 m høyde. De første 3-400 m var halvtørr pudder. Deretter var det et tynt snølag oppå skare. Med lett randoutstyr var pudderkjøringen utrolig digg. Resten var ok. I sum var dette antageligvis årets fineste topptur for meg her hjemme.

[Rettelse]

post-256-133474419246_thumb.jpg

post-256-133474419254_thumb.jpg

post-256-133474419262_thumb.jpg

post-256-133474419269_thumb.jpg

post-256-133474419277_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for rapport og bilder, Erik. Bra du kom deg avgårde...

Da har jeg notert et prioritert turmål. Kjente knapt igjen en topp. Har vært vant til å se fjellene fra andre siden.

Men det begynner å bli glissent med snø. Altså veid imot det å bære skia mesteparten av turen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble bra vær syttendemai :) Er du på samme trakter midtvinters bør du kikke nærmere på sørryggen, har ikke prøvd den selv men VET at den er meget bra. (Du skriver "vest", men mener vel øst)

Angående hva som er Sunnmørsalpane og ikke, jeg kaller ikke disse fjellene øst for Storfjorden/Synnylvsfjorden for Sunnmørsalper. Hvor grensen går for hva som er hva.... tja, ikke godt å si. For står man på Grøtet og kikker mot øst er Skorene ganske så alpine de også... Alpine og flotte fjellformasjoner finner man også lenger nord og øst - også det øst for Storfjorden. For ikke å snakke om enda lenger øst... men da er man ikke lenger på Sunnmøre :D

Arnt, siste bildet for å gi noen "referansepunkter". Her har Erik brukt litt tele, Brekketinden helt til venstre med Habostadbreen hitfor. Midt i bildet er Urkedalstinden hvit, og ut mot høyre strekker Rånaplatået seg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder dere Sunnmøringer (og honorærer Sunnmøringer :?: ) å forklare følgende:

1. Hvorfor er det ett hvitt og ett gult flag plantet i varden på toppen? Det er vel ikke de lokale stammer som prøver å markere seg?

2. Hvorfor var det verken skispor eller antydning til gamle skispor noe sted på fjellet? Det var tross alt skikkelig digge skiforhold og fantastisk utsikt fra toppen. Hva er det dere driver med? Er det bare 4 personer og to bikkjer som går på skiturer i Sunnmøre? En sånn topp rett ved veien i Jotunheimen hadde vært totalt dekket av kryssende skispor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder dere Sunnmøringer (og honorærer Sunnmøringer :?: ) å forklare følgende:

1. Hvorfor er det ett hvitt og ett gult flag plantet i varden på toppen? Det er vel ikke de lokale stammer som prøver å markere seg?

2. Hvorfor var det verken skispor eller antydning til gamle skispor noe sted på fjellet? Det var tross alt skikkelig digge skiforhold og fantastisk utsikt fra toppen. Hva er det dere driver med? Er det bare 4 personer og to bikkjer som går på skiturer i Sunnmøre? En sånn topp rett ved veien i Jotunheimen hadde vært totalt dekket av kryssende skispor.

1. Det har jeg ingen forklaring på. Varden var nedsnødd når jeg var der i fjor vinter.

2. For det første ligger Grøtet litt usentralt til for de store masser, med en eller to ferjer. Men det er dessverre ikke den viktigeste grunnen.

Innfødte Sunnmøringer er med særdeles få unntak vanemennesker som grenser opp mot det sykelige. 90% av befolkningen i sunnmørskommunene går på følgende topper på ski, i synkende rekkefølge:

Kolåstinden, Skårasalen, Randers, Grøtdalstind, Auskjæret, Eidskyrkja, Saudehornet, Matøskja og Slogen. I tillegg er det stor trafikk på mindre og sentrumsnære topper. Korriger meg om jeg har glemt et par.

Flotte topper dette her, men det er mange som er fullt på høyden. På en måte er jeg litt glad for det også, det er deilig å ha fjellet og nedoverbakkene for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvorfor er det ett hvitt og ett gult flag plantet i varden på toppen? Det er vel ikke de lokale stammer som prøver å markere seg?

Forklaringen på at det bare er godvær her i nordvest, bønneflagg :?:

2. Hvorfor var det verken skispor eller antydning til gamle skispor noe sted på fjellet? Det var tross alt skikkelig digge skiforhold og fantastisk utsikt fra toppen. Hva er det dere driver med? Er det bare 4 personer og to bikkjer som går på skiturer i Sunnmøre? En sånn topp rett ved veien i Jotunheimen hadde vært totalt dekket av kryssende skispor.

Ozzi har allerede svart godt. I Romsdal har Kyrkjetaket samme status, men også Skjorta, Fløtatind, Nonstind, Skjervan og Ytstetind er blant de godt besøkte. Når Trollstigveien åpner i slutten av mai (i år 23.) er det folkevandring til Finnan og Alnestinden. Men hundrevis av topper får du gå aleine på de fleste dager i året. Er det ikke herlig ? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innfødte Sunnmøringer er med særdeles få unntak vanemennesker som grenser opp mot det sykelige. 90% av befolkningen i sunnmørskommunene går på følgende topper på ski, i synkende rekkefølge:

Kolåstinden, Skårasalen, Randers, Grøtdalstind, Auskjæret, Eidskyrkja, Saudehornet, Matøskja og Slogen. I tillegg er det stor trafikk på mindre og sentrumsnære topper. Korriger meg om jeg har glemt et par.

Jeg korrigerer inn Veirhaldet og flytter den helt opp for å slåss med Kolåstinden :roll: Og Kvitegga bør vel kanskje være med...

Og så vil jeg legge på Auskjeret i Stordal (regner med at du mente Sykkylven), siden Grøtet også ligger i øst.

Og med det dekker vi helt sikkert opp langt over 90% av skiparene som som går toppturer på ski her oppe. Vi - minoriteten - under 10% av skiparene - får boltre oss blant de mange hundre andre toppene :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok riktig at det er stor trafikk på noen få fjell, mens resten stort sett får stå i fred.

Det er slik, at man kan velge om man vil treffe på folk eller ikke, avhengig av hvor sosial man føler seg akkurat den dagen.

Det er så mye å ta av i forhold til antallet folk som er på tur, at det er lenge til det blir noen overbefolkning her oppe.

Husk også på at det er veldig få sunnmøringer som har ski.

Ellers så ønsker jeg velkommen flere eventyrere som gjerne er med på nye ting, skal man gjøre nye eller uvanlige nedkjøringer eller ruter opp er det plutselig tynt med turfølge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også på at det er veldig få sunnmøringer som har ski.

Nå ja, vet nå ikke det. Veldig mange har ski, ikke alle er like flinke til å bruke dem. Veeeldig mange havner på Strandafjellet, Fjellsetra, Overøye, Bondalseidet og Reset. Det viser helgetrafikken, spesielt Magerholm - Aursnes er et mareritt på de dagene det er fint vær. Tar du deg f.eks en tur på Ørskogfjellet og går opp Måselia, treffer du knapt annet enn "innfødde" - både Sunnmøringer og Romsdalinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ozzi skrev:

Innfødte Sunnmøringer er med særdeles få unntak vanemennesker som grenser opp mot det sykelige. 90% av befolkningen i sunnmørskommunene går på følgende topper på ski, i synkende rekkefølge:

Kolåstinden, Skårasalen, Randers, Grøtdalstind, Auskjæret, Eidskyrkja, Saudehornet, Matøskja og Slogen. I tillegg er det stor trafikk på mindre og sentrumsnære topper. Korriger meg om jeg har glemt et par.

Jeg korrigerer inn Veirhaldet og flytter den helt opp for å slåss med Kolåstinden Og Kvitegga bør vel kanskje være med..

I den grad Melshornet kan kallast topp, er vel denne "kongen" blant den gjennomsnittlige sunnmøring..? :D Nivane i ørsta er vel også en topp som trygt kvaifiserer til lista di ozzi.

Angåande Grøtet (1519moh); flotte bilder forresten, hvor ligger denne toppen? Trudde eg hadde ei viss oversikt på Sunnmørsalpane, men her blir det litt gresk. Drar kjensel på Rånaplatået einaste, hvilken kommune snakker vi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den grad Melshornet kan kallast topp, er vel denne "kongen" blant den gjennomsnittlige sunnmøring..? :D Nivane i ørsta er vel også en topp som trygt kvaifiserer til lista di ozzi.

Angåande Grøtet (1519moh); flotte bilder forresten, hvor ligger denne toppen? Trudde eg hadde ei viss oversikt på Sunnmørsalpane, men her blir det litt gresk. Drar kjensel på Rånaplatået einaste, hvilken kommune snakker vi?

Nivane og Melshornet regner jeg som mindre og sentrumsnære topper. Som Svein nevner regnes vel strengt tatt ikke Grøtet til Sunnmørsalpene, siden den ligger på andre siden av Storfjorden. Det kan være det samme hva man kaller området toppen ligger i. Det er uansett en nedkjøring i toppklasse.

Svein skrev:

Jeg korrigerer inn Veirhaldet og flytter den helt opp for å slåss med Kolåstinden Og Kvitegga bør vel kanskje være med...

Og så vil jeg legge på Auskjeret i Stordal (regner med at du mente Sykkylven), siden Grøtet også ligger i øst.

Støtter opp om Veirhaldet. Har inntrykk av at det ikke er slikt enormt rek på Kvitegga som på de øverige nevnte, men kanskje det har blitt det de siste par åra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.