Gå til innhold
  • Bli medlem

Løype i trondheim


Runelf

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg kan jo prøve meg på et forslag.. å ha med pulk for treningens del i nærmarka har jeg ikke erfaring med, men pulken er jo med på en og annen turen gjennom vinteren. Har du bil forresten? Hva med å starte fra Skogly (skistadion på Ringvål), gå rett vestover via lysløypa, så man havner på den løypa som går nordover mot Langdalen og kommer til Bjørktjønna, her kan man gå over til andre siden av tjønna på sørsida til sporet som går via Vellikvatnet og Bjørnstien tilbake til Skogly, det blir en runde på rundt en mil. 

Helt flatt er det ikke, men runden via Langdalen er forholdsvis grei. Det er ei bratt kneik når man skal ned i Langdalen. Fin tur uten pulk er det og. Via Langdalen møter man nesten ikke folk.

Eventuelt så kan du gå videre nord fra Bjørktjønna rundt Skjellbreia og spise boller på Grønlia. Kommer opp på Marka og runder Skjellbreia, ned på Marka igjen og følger sporet mot Rønningen, tar av til høyre på myra nedenfor Rønningen mot Vellikvatnet, så man slipper så mye folk og tilbake til Skogly, da har man 6-7 km ekstra. Runden rundt Skjellbreia er litt kupert, jeg anbefaler å starte via vestsiden, det blir da rett frem når man kommer til krysset på Marka.

Angående løssnø så er det nok av det mellom løypene og det er en del skogsveger og stier man kan følge mellom løypene, så det er bare å ta litt avstikkere til man sier seg fornøyd med løssnø.

Runden via Langdalen er ikke kjørt opp per nå, men det kommer seg vel om ikke lenge. Skogly-Bjørnstien-Vellikvatnet-Bjørktjønna-Marka-Rønningen-Skogly er kjørt opp med scooter og sporlegger. Rundt Skjellbreia er også oppkjørt.

Eller så kan man parkere på Brøttem. Der er det omtrent flatt på grusvegen langs sørsida av Selbusjøen, eventuelt så kan man bryne seg en av kneikene for å komme inn i Brungmarka, feks vegen opp til Sikatjønna. Drøy motbakke (og dertil nedoverbakke) med pulk, men kommer man opp så har man et fint skogsterreng like under tregrensa å leke seg i.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke kjenner til det, vil jeg anbefale "Turkart Bymarka" som kommer i både vinter- og sommerutgave. Vinterutgaven har skiløypene tegnet inn. Kartet selges ihvertfall hos Axel Bruun Sport og Trondhjems Turistforening.

Og så er jo skisporet.no en kjekk sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmarka i Klæbu trives jeg godt i. Myrområde med slake bakker. Start enten fra Gjenvollhytta (bompenger) eller Saksvikvollen (p-avgift i helgene). Mye mindre folk her enn i Bymarka. 

 

Ellers er det også muligheter i Malvikmarka. Start fra Abrahallen f.eks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.