Gå til innhold
  • Bli medlem

Følelsen når en egentlig ikke trenger mer utstyr


tklami

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig komfortabel med å ikke trenge noe nytt turutsyr umiddelbart. 

Men skal pusse opp ny leilighet med nytt turutstyrsrom. Og da får pengene uansett bein å gå på. Og når det er i orden, skal vi kjøpe bil, og da vet vi alle at det blir lite penger igjen :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er i grunnen merkelig at vi mennesker blir så lykkelig av ting. MIN!!! er et av de ordene vi tilegner oss først som barn... Det må jo ligge dypt inne i oss et sted, at ting er viktige? Eller er det så sosialt og kulturelt essensielt at vi skjønner det fra nesten før vi kan gå og snakke? Jeg er ikke bedre selv, i skapet mitt henger det mange flere kjoler enn strengt tatt nødvendig, og nå skal jeg kjøpe meg nytt telt... Det rushet av endorfiner man får av å shoppe er det samme som man gjerne får av sjokolade, av å gamble, av forelskelse. En rus og en lykkefølelse man fint kan bli avhengig av. 

Men jeg tror egentlig ikke man får et bedre liv, eller større turopplevelse, av å ha fire telt eller fem brennere (eller seks kjoler...) Heller ikke at man blir lykkeligere i det lange løp. Her om dagen postet en fbvenn en video om en dame som hadde valgt å leve av 50 kroner dagen i en måned. Som et prosjekt, for å se om det var mulig å selv å gjøre en forandring for miljøet. Konklusjonen hennes var at det ikke bare var mulig, det var enormt befriende. Og det tror jeg på, all den tiden man sparer på å ikke skulle sjekke siste tilbudsavis fra xxl, ikke sammenligne priser på prisjakt.no, ikke bruke energi på å rettferdiggjøre for seg selv eller omgivelser hvorfor man bare mååå ha den tingen. I stedet kan man lese, strikke, filosofere, se en film, være sosial, gå på tur...

Vi lever i en verden som nesten kneler av de valgene vi på individnivå tar, uten at vi er i stand til å se helheten, og skaden som har skjedd, før det er for sent. 1 milliarder indere eller kinesere kan ikke ha vårt forbruk, uten at det går galt. Burde ikke egentlig vi her inne på Fjellforum, som har den ene tingen til felles at vi er spesielt opptatt av naturen, gjøre det hver og en av oss kan for å minimere forbruket? Jeg tror jeg skal begynne med mitt eget lille prosjekt; ikke kjøpe noe annet enn mat. (Når jeg bare har fått kjøpt det hersens teltet... :fear:)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommel opp @Snutemor 👍🏻

Det er en drøss av ting jeg ønsker og trenger, og jeg sikler over nettbutikker støtt og stadig. Men jeg skal helt klart bli flinkere til å spørre meg selv om jeg virkelig trenger det. Dagens forbruk bekymrer meg. Hva vil våre etterfølgere sitte igjen med? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gittiamo skrev:

Tommel opp @Snutemor 1f44d-1f3fb.png

Det er en drøss av ting jeg ønsker og trenger, og jeg sikler over nettbutikker støtt og stadig. Men jeg skal helt klart bli flinkere til å spørre meg selv om jeg virkelig trenger det. Dagens forbruk bekymrer meg. Hva vil våre etterfølgere sitte igjen med? 

Tusen takk :flowers: Er i grunnen bekymret, jeg også... 

Kjenner følelsen av at man virkelig, virkelig har lyst på den tingen. Men når man har det ultra lightweight xtreme lite UL teltet som veier 32 gram, trenger man virkelig den nye modellen, selv om det veier 5 gram mindre, slår seg opp selv, synger nattasanger og henter ved til morgenbålet? Akkurat samme mekanismen slår inn når en tilfeldig valgt tenåring, la oss kalle ham Snutemorsønn på 15 år har jobbet og spart i et halvt år for å skaffe den nyeste iphonen, bare for to måneder senere, når den enda nyere utgaven kommer, den som tåler å bli kjørt over av en tanks, kan droppes i Marianergropen, og kan gjøre leksene for ham, bare MÅ HA den. Selv om den han har funker supert. Eller at det er absolutt livsnødvendig for meg å ha den nyeste ulltrøya fra Nøstebarn, fordi den kommer i en blåfarge perfekt til favorittskjørtet mitt. Det vil alltid komme noe nytt, noe bedre. Når blir vi fornøyde? Ved å bestemme meg for at jeg har det jeg trenger, skjermer jeg meg selv for alle de tingene som hadde vært kjekt å ha, praktiske, eller totalt, fullstendig livsnødvendige, som jeg i utgangspunktet ikke visste jeg trengte. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.