Gå til innhold
  • Bli medlem

Følelsen når en egentlig ikke trenger mer utstyr


tklami

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Turlyst

Skjønner godt hva du mener! Nå har jeg mer utstyr enn noen gang, og jeg trenger ikke mer. Litt trist, men gleder meg samtidig til å slite utstyret gradvis ut. Å kjøpe inn litt Real Turmat, gassbokser etc. vil forhåpentligvis tilfredsstille kjøpelysten.

Går jeg tilbake til mine yngre dager i fjellet, ser jeg at jeg hadde maks turglede med mye mindre utstyr. Det ble noen telt på meg, men mye av utstyret var funksjonelt og godt brukt. At utstyret ble brukt ga meg mye glede. Jeg ser jo at det var utstyr jeg ikke hadde den gang, som er fint og praktisk nå i dag. Mitt mål er 0 kjøp og mer bruk av utstyret :) Jeg har gitt meg kjøpestopp de neste årene. Kona har vel også satt på bremsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har vært helt motsatt. Jeg vil ikke kjøpe. Jeg liker å klare meg med det jeg har og byttelåne om det må til. 

Og så har jeg latt meg rive med av dere :P ante ikke at det engang var behov for så mange brennere jeg (nå har jeg tre og det får holde). 

Vil heller bruke pengene på opplevelsene, men har faktisk brukt av det budsjettet for å kjøpe klær/utstyr. Nå er det skjerpings på gang. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt følelsen. Et annent moment nå er at jeg nå kan fokusere på å slite litt på mye av det nye utstyret slik at jeg har litt ekstra kred om jeg møter andre - ser jo mye bedre ut om en har litt "ruskete" utstyr :) Tar seg ikke bra ut å se ut som en vandrende reklameplakat for flunkende nytt utstyr ;) 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen. da jeg begynte med fjellturene mine igjen for 3 år siden hadde jeg ikke gått fottur på Hardangervidda siden datteren min var 9 år, hun er idag 35. Mye nytt utstyr ble kjøpt inn, først bare billige løsninger for å komme igang, senere mer utstyr utfra erfaring jeg fikk og fra det jeg leste her på forumet. Morsom fase å kjøpe og å prøve ut nytt utstyr. Når jeg ser alt jeg har kjøpt er det nok ting jeg ikke hadde kjøpt i dag med den erfaring jeg nå har, med jeg har ført det på kto. for voksenopplæring. Nå er jeg i mål. Det er ikke mer jeg trenger, så nå blir det bare fornyelser hvis noe blir ødelagt. Rare greier, shopping var moro og hjalp mot mange plager, men nå har jeg satt strek, tror jeg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du vel nådd neste nivå, som er turmat og ting som kan spises på tur. Ønsker du deg turmat, Real, tørket kjøtt, kamferdrops og god kokesjokolade til bursdager og jul kan du få mange fine opplevelser på alt fra korte kveldsturer til ekspedisjoner. Så slipper du å få mye rask også. Fint om du selger ut det du ikke trenger til neste mann på lista. Gjenbruk er fint, du kan skaffe deg mye utstyr og erfaring ved å bruke finn aktivt. Stort sett går det i null, med flotte erfaringer i tillegg. Er du litt teknisk og fingernem kan du til å med tjene noen hundrelapper i læringsprosessen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tklami skrev:

I løpet av de siste åra så har jeg investert ganske store summer totalt sett i turutstyr. Og etter de siste månedene og jula så sitter jeg for første gang og tenker at nå er det ikke noe jeg mangler eller som jeg ser en stor fordel av og oppgradere. For da vil det bare være å bytte en god ting med en annen god ting. 

Det som jeg vil fram til er vel at nå så mangler plutselig den følelsen av dette vil jeg/må jeg ha. Det er veldig digg men samtidig nesten litt trist. For plutselig er det ingen innkjøp å se fram til. På den andre side betyr dette at de pengene som måtte være til overs kan gå til andre ting. Det er rart hvilken glede en har i nytt utstyr når gleden egentlig er det å være ute med så lite "bekvemmeligheter" som mulig. 

Nå som vi egentlig skal være i tjukkeste vinteren føler jeg plutselig at vårsesongen er langt borte. I og med at det ikke er noen innkjøp å tenke på så går alle tanker mot det å kunne starte sesongen, og da bare virker den ekstra langt borte. Men har da desto mere tid til å se på kart og tenke hvor en har lyst til å ta neste tur.

Hva vil jeg med dette innlegget, det vet jeg ikke helt, var bare noen tanker som poppa opp i skallen.

PS! Helt ferdig blir jeg nok aldri med innkjøp, men akkurat nå så er det ingenting som jeg føler at jeg mangler.

 

Hvis min kone hadde sett dette innslaget hadde hun sagt:  "Han snakker om deg Tom"! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, langdistanse said:

Må være spesielt å leve et liv hvor null forbruk er "rart".

Selvfølgelig er et liv med null forbruk rart i vår moderne verden - siden du er på nett regner jeg med at du ikke kun bor alene i en gapahuk i skaugen ;)

Endret av Tor-Erik-L-77
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den samme følelsen har jeg også fått, så innkjøpstakten har gått drastisk ned. Så jeg er rede til å prøve å ikke huske kortnummeret mitt utenat, men jeg må bare kjøpe et par nye randoski, og et par klassiske langrennski med feller først. Bindinger og støvler har jeg mer enn nok av til begge deler :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/01/2017 at 2:34 PM, tklami said:

Nå som vi egentlig skal være i tjukkeste vinteren føler jeg plutselig at vårsesongen er langt borte. I og med at det ikke er noen innkjøp å tenke på så går alle tanker mot det å kunne starte sesongen, og da bare virker den ekstra langt borte.

..høres ut som du mangler en eller flere sesonger og aktiviteter på lista di! 😉

Vinteren er jo både skisesong og (topp)tursesong! Og skulle det skorte litt så kan jo innkjøp av en tørrdrakt forlenge kajakksesongen til å vare 365 dager i året. 😁 Alltid noe annet som kunne vært kjekt å ha!

Spøk til side, vi kjøper nok alt for mye stæsh, og nordmenn ligger på kjøpetoppen både på volum og på hvor dyrt utstyr vi kjøper. Men det er blitt litt av måten å "drømme" på? Når vi ikke kommer oss ut på tur, så drømmer vi oss bort og kjøper utstyr som vi gjerne vil ha med på tur. 🤔

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Terka said:

..høres ut som du mangler en eller flere sesonger og aktiviteter på lista di! 1f609.png

Vinteren er jo både skisesong og (topp)tursesong! Og skulle det skorte litt så kan jo innkjøp av en tørrdrakt forlenge kajakksesongen til å vare 365 dager i året. 1f601.png Alltid noe annet som kunne vært kjekt å ha!

Spøk til side, vi kjøper nok alt for mye stæsh, og nordmenn ligger på kjøpetoppen både på volum og på hvor dyrt utstyr vi kjøper. Men det er blitt litt av måten å "drømme" på? Når vi ikke kommer oss ut på tur, så drømmer vi oss bort og kjøper utstyr som vi gjerne vil ha med på tur. 1f914.png

Det er ingen tvil om det er ting som mangler i forhold til å være komplett dekket for alle årstider og situasjoner som kanskje kan dukke opp en gang i framtida. Jeg har en packraft, men skulle jo gjerne hatt en ally også, men hadde jeg brukt den? Det er jeg ikke så sikker på, derfor mangler den per dags dato ikke i mitt hode. 

Det er mye en kan ha lyst på, men vil ikke kjøpe dyre ting som kanskje vil bli brukt en gang. 

Men det er som jeg skrev, i forhold til mine aktiviteter nå så mangler jeg ikke noenting for å kunne gjennomføre turer på alle nivåer utenfor vintersesongen. Jeg la bare merke til at det var en ny følelse jeg fikk i kroppen.

Helt ferdig med innkjøp blir en nå aldri 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Terka skrev:

Men det er blitt litt av måten å "drømme" på? Når vi ikke kommer oss ut på tur, så drømmer vi oss bort og kjøper utstyr som vi gjerne vil ha med på tur.

Sier meg enig i den. Det er lett å drømme om turer en skal ta og kjøpe utstyr til et potensielt friluftsliv. Derfor må jeg ta meg i skinnet og tenke hardt igjennom hva som er mest anvendelig å anskaffe. Å ha ting liggende og støve ned stresser meg, alt skal være brukandes, og da for mer enn akkurat den spesifikke turen/opplelvelsen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mailen min mottar stadig tilbud på utstyr fra både butikker og nettbutikker, men nå har jeg sluttet å se på dem. Tidligere hendte det at jeg så ting som kunne settes på ønskelista til jul eller fødselsdag, men nå er det ingen ting som frister lenger.

Min kone mener at det alltid vil finnes noe å kjøpe, det er bare å ta seg en tur i butikken og lete, men jeg er ikke sånn. Jeg er nok en lite ettertraktet kunde for jeg er av den typen som stort sett har bestemt meg for hva jeg skal ha før jeg går i butikken, og hvis de ikke har det jeg skulle kjøpe så går jeg uten å kjøpe noe annet.

Det eneste som hadde vert litt artig å ha, i stedet for Primus stormleiter som ikke tåler verken storm eller kulde, er en elektrisk oppladbar lighter. Min yngste sønn kom en dag og viste meg et eksemplar og den så ganske interessant ut. Ingen flamme, bare et kryss som bestod at to lysbuer. Den hadde det vert interessant å prøve i det været vi har nå for tiden.

 

00_1923575636.jpg

Endret av REs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilig! Då er alle kroner spart rein netto til å sette på konto for opplevingar, eller til å sette på konto for å ha råd til å ta ut ei veke ulønna permisjon for å gjere ein etterlengta tur, eller på konto for ein flybilett til Frankrike på klatretur, eller på konto for eit kurs innanfor noko du ynskjer auke kompetansen på, på konto for flotte bøker, og ikkje minst på konto for kart! Hohoooooo, rein lykke jo :)

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt sånn jeg også har det. Og så har jeg stort sett det utstyret jeg trives med, så det er ingen jubel (slik det en stund var) når noe ødelegges sånn at jeg "kan" kjøpe nytt (med god samvittighet). Det er heller ekstra surt, å bare måtte kjøpe nytt av akkurat det samme. Det funker liksom ikke helt. Når jeg nå også har kjøpt ny turbil, så begynner det å bli virkelig vanskelig å finne noe.

Men det er vel bare å spare til neste turbil, antar jeg. Bil er jo en håpløs (dessverre nødvendig) investering. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er enkelte fordeler med å bli gammel - hukommelsen er ikke hva den en gang var, (men det har den da heller aldri .......)

Jeg vet normalt hva jeg har, men ikke hvor. Det har gitt som resultat flere hyggelige turer til sportsbutikken for å kjøpe telt, sovepose, ski og diverse ting.

(Spesielt husker jeg innkjøp av ski til en lite planlagt dagstur (på dårlig føre, hvor jeg ikke ville bruke fjellskiene). Da jeg satt de nye skiene inn i boden etter turen, fant jeg et annet - helt nytt - par. Kjøpt på tilbud etter forrige vinter og glemt....)

Så jeg ser fram til flere hyggelige turer til sportsbutikken fremover. Om jeg bare husker hvor den er.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tessatroll skrev:

Så deilig! Då er alle kroner spart rein netto til å sette på konto for opplevingar, eller til å sette på konto for å ha råd til å ta ut ei veke ulønna permisjon for å gjere ein etterlengta tur, eller på konto for ein flybilett til Frankrike på klatretur, eller på konto for eit kurs innanfor noko du ynskjer auke kompetansen på, på konto for flotte bøker, og ikkje minst på konto for kart! Hohoooooo, rein lykke jo :)

Jeg har en konto i "madrassen" som brukes til ting som dukker opp, og så betaler jeg heller tilbake til denne kontoen i ettertid fremfor å spare i forkant. Jeg er litt impulsiv og det er ikke alltid at jeg får tid til å spare opp i forkant.

Selvfølgelig ligger ikke pengene i madrassen, da måtte jeg nok låst madrassen inn i en safe. Nei da er det enklere å legge pengene i en safe. Jeg liker å ha noe i bakhånd hvis det skulle dukke opp noe uforutsett. En fristende tur, noe utstyr, en skade på bilen etc. Jeg ser sjøen fra stuevinduet mitt og jeg hadde egentlig tenkt å kjøpe meg en brukbar båt for disse pengene,  men da ryker nok det meste, og siden jeg er arbeidsledig og stort sett fyller opp denne kontoen med penger som jeg ikke ønsker å ha på selvangivelsen, så er det ikke rett tid til å tømme denne kontoen. (Jeg solgte en gang en campingvogn og han som kjøpte den betalte med penger fra en Rema 1000 plastpose. Helt greit for meg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, REJOHN skrev:

Det er enkelte fordeler med å bli gammel - hukommelsen er ikke hva den en gang var, (men det har den da heller aldri .......)

Jeg vet normalt hva jeg har, men ikke hvor. Det har gitt som resultat flere hyggelige turer til sportsbutikken for å kjøpe telt, sovepose, ski og diverse ting.

(Spesielt husker jeg innkjøp av ski til en lite planlagt dagstur (på dårlig føre, hvor jeg ikke ville bruke fjellskiene). Da jeg satt de nye skiene inn i boden etter turen, fant jeg et annet - helt nytt - par. Kjøpt på tilbud etter forrige vinter og glemt....)

Så jeg ser fram til flere hyggelige turer til sportsbutikken fremover. Om jeg bare husker hvor den er.

Jeg kjøpte også ski, Åsnes Nansen, etter at sesongen var over for noen år siden. Jeg husker hvor de er og jeg ser på dem nesten hver gang jeg er på loftet, men nå står den tredje vinteren for døren uten at jeg har fått brukt dem. Kanskje jeg får en mulighet i år. Jeg har andre ski også som brukes på turer i oppkjørte løyper og de har blitt ganske mye brukt. Det kan ofte være greit med flere par ski.

500x1000px-LL-44ea6ea1_ski+bag.jpg

Nå ligger det faktisk snø i hagen, kanskje dette blir året da jeg kan få prøvd de nye skiene.

Endret av REs
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.