Gå til innhold
  • Bli medlem

Tommetrix - Teltplugger for frossen barmark


Tom42

Anbefalte innlegg

Egentlig hadde jeg tenkt å finne igjen lenken hvor jeg lanserte skruer som teltplugger når telen har gått i bakken, men fant den selvfølgelig ikke igjen. På den andre siden var det ikke skruene som jeg hadde tenkt å si litt om, men om embalasken. 

Siden skruer er rimelig skarpe fant jeg frem en aluminiumsflaske jeg hadde kjøpt på Clas Ohlson.  Flasken rommet akkurat 8 skruer.  Ved å legge syv av dem med spissen opp, og en med spissen ned er det lett å riste dem ut.  Egentlig trenger jeg 10 plugger til min Akto, men jeg finner alltids et par steiner.

I boksen har jeg også et par ekstra bits.  En skrutrekker med tversstilt håndtak gjør at det er lett å skru skruene ned - og opp igjen.

DSC_0031.JPG

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
39 minutter siden, a_aa skrev:

Vanker det finnerlønn :D? Husker i hvert fall en post der du beskriver skruer i "telemark", siden det var i en tråd som jeg en gang opprettet:

 

Ja.  Hva kan jeg friste med?:  Er en blikkboksovn, et par stekespader og er rørepinner av interesse?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lange skruer anbefaler du?

Jeg skulle tenkt i disse baner når 8-åringen ville ut og sove i telt 1-juledag. Med stivfrossen bakke hvor gresset lå i blank is ble det noen bøyde teltplugger i forsøket på å få festet teltet godr nok til at "Urd" sine første kast skulle la oss være i fred.  😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Terka skrev:

Hvor lange skruer anbefaler du?

Jeg skulle tenkt i disse baner når 8-åringen ville ut og sove i telt 1-juledag. Med stivfrossen bakke hvor gresset lå i blank is ble det noen bøyde teltplugger i forsøket på å få festet teltet godr nok til at "Urd" sine første kast skulle la oss være i fred.  1f602.png

Forutsetning;  9 cm skruer holder i massevis ved frossen mark.  Er du i tvil, legg en stein oppå.

DSC_0033 (640x360).jpg

Ellers finnes det grove skruer, beregnet på betong,  kan kjøpes enkeltvis,  De jeg har avbildet her er på 15 cm og de burde holde.  For transport kan du f eks skjære ut et par biter av et liggeunderlag og lime disse sammen.  Deretter kan du "skru" skruene på plass.

DSC_0034 (640x360).jpg

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tom42 skrev:

Ja, ja.  Da jeg forsøkte å selge dem var det ingen som kjøpte, og nå som jeg prøver å prakke dem på noen så vil de ikke ha dem.  Sukk.

 

 

Tenk om alle hadde vært som deg @Rayun!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker! Har tenkt litt, og øyekrok eller f.eks. branntaukrok kan jo også være et alternativ? Da kan du bruke en av de andre krokene eller en vanlig teltplugg til å skru kroken ned i bakken, og det er godt hold for en bardun.

https://www.ahlsell.no/33/forbruksmateriell/festemidler/skrukrok-oyekrok/273414/

https://www.ahlsell.no/33/forbruksmateriell/festemidler/skrukrok-oyekrok/303232/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tom42 skrev:

Ja, ja.  Da jeg forsøkte å selge dem var det ingen som kjøpte, og nå som jeg prøver å prakke dem på noen så vil de ikke ha dem.  Sukk.

Ooops... Må bare få si at din egenproduserte blikkboksovn, stekespader og rørepinne slett ikke er uattraktive for meg (tvert imot), derimot var det et forsøk på å opprettholde universets balanse ;) Det tok meg under et minutts innsats å linke inn den gamle posten din, og jeg ville blitt litt forlegen om det skulle belønnes med noe som har tatt deg mye lengre tids innsats å forme. Jeg fant balansen i å "belønne" en post med en post tiltalende, og håper at du ikke oppfatter det som at jeg "disser" egenproduksjonen din :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Terka skrev:

Takker! Har tenkt litt, og øyekrok eller f.eks. branntaukrok kan jo også være et alternativ? Da kan du bruke en av de andre krokene eller en vanlig teltplugg til å skru kroken ned i bakken, og det er godt hold for en bardun.

https://www.ahlsell.no/33/forbruksmateriell/festemidler/skrukrok-oyekrok/273414/

https://www.ahlsell.no/33/forbruksmateriell/festemidler/skrukrok-oyekrok/303232/

 

Jeg har også vurdert de skruene med øyekrok som du nevner, med en annen skrue som tverrstang.  Jeg synes det ikke var så lett å skru fordi hodet er mye større enn skruens diameter. Skruingen blir lett vinglete og det er vanskelig å holde rett press.   I tillegg, men det har jeg ikke prøvd, når du skal benytte slike skruer i teltes 4 hjørner, hvor plassen er begrenset, kan spissen på tverrstangens skrue lett rispe opp teltet? 

Det som er avgjørende for mitt skruevalg:

-  lett tilgjengelig (enten i roteskuffen eller i nærmeste jernvare)

-  lav vekt

-  skruingen krever liten plass.

 

Men du velger det som passer deg best.

Lykke til

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, a_aa skrev:

Ooops... Må bare få si at din egenproduserte blikkboksovn, stekespader og rørepinne slett ikke er uattraktive for meg (tvert imot), derimot var det et forsøk på å opprettholde universets balanse ;) Det tok meg under et minutts innsats å linke inn den gamle posten din, og jeg ville blitt litt forlegen om det skulle belønnes med noe som har tatt deg mye lengre tids innsats å forme. Jeg fant balansen i å "belønne" en post med en post tiltalende, og håper at du ikke oppfatter det som at jeg "disser" egenproduksjonen din :) 

Ikke et øyeblikk tenkte jeg i negative baner.  Takker og bukker for ditt første svar.  Må innrømme at det varmet skikkelig. 

Når det gjelder min produksjon av ovner, stekespader og rørepinnerer dette noe jeg virkelig koser meg med, og som jeg definerer som en viktig del av mitt friluftsliv.  Drømmen om bålet, og matlagingen. 

 

3.jpg.04f0dfd7ec0992a32ee68c84eb4e477f[1] (640x480) - Kopi.jpg

 

Derfor:  Tilbudet står selvfølgelig ved lag.  Trenger bare en adresse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man av en eller annen grunn uansett har lyst til å bruke krok, finnes det jo krokbits - her er den i mitt billige Biltema-sett:

Krokbit (P1090957).JPG

 

39 minutter siden, Tom42 skrev:

Derfor:  Tilbudet står selvfølgelig ved lag.  Trenger bare en adresse

Det setter jeg stor pris på! Må få sove litt på det (hva ønsker jeg meg mest ;)), og så sender jeg deg en PM ila morgendagen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, a_aa skrev:

Hvis man av en eller annen grunn uansett har lyst til å bruke krok, finnes det jo krokbits - her er den i mitt billige Biltema-sett:

Krokbit (P1090957).JPG

 

Det setter jeg stor pris på! Må få sove litt på det (hva ønsker jeg meg mest ;)), og så sender jeg deg en PM ila morgendagen :) 

Tilbudet gjelder full pakke

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Tom!

Da ble det julaften allerede 17 januar i 2017 - i dag lå pakken fra deg i postkassen da jeg kom fra jobb :). Virkelig flott håndverk, må jeg si!

Stekespader og rørepinne ser og føles helt førsteklasses ut, med flott snørepose. Fin detalj med den lette lærremsen som holder spader og pinne samlet, selv utenfor posen sin. Skjønte ikke helt poenget med Høyre- og Venstre-merkingen på spadene, før jeg lot som jeg skulle løfte en karbis fra pannen, og så at de vinklede endene da ble perfekt. Og så sjekket jeg vekten - dine to spader er til sammen over 30% lettere enn den ene GSI-spaden i plastikk som jeg har :thumbsup: 

Blikkboksovnen lå jo også i en usedvanlig fin snørepose, veldig kompakt og lett - og den var svært enkel og intuitiv å sette sammen :) Jeg gleder meg til å prøve den! Når det blir litt oppholdsvær, skal jeg ta med meg den og min "Piratebug" samt to veide like mengder med opptenningsved fra Jula, og brenne veden opp side-om-side. For "Piratebug"-en vil jeg dele vedpinnene i to, og brenne stående 10 cm korte pinner, mens jeg i blikkboksovnen vil brenne liggende ukuttede 20 cm lange pinner - blir interessant å se om jeg kan se noen forskjeller i brennhastighet, røykutvikling og mating :)

Vil ellers i all offentlighet si: Hjertelig takk, Tom!  Og så håper jeg at returpakken, med atskillig mer beskjedent innhold, også kan falle i smak ;) 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.