Monah

Erfaringer fra Jotunheimen med barn 2 år i bæremeis

5 innlegg i emnet

Hei!
Vi er en liten familie på 3 som skal ha teltferie på Spiterstulen i sommer 2017.
Vi skal ha 4 netter +/- tenkte vi, og jeg søker turtips og erfaringer fra andre fjellfolk om turer med barn 2 år i bæremeis.
Vi ser ikke for oss Galdhøpiggen, men tar dette som en bonus hvis vi forsøker oss og kommer opp.
Jeg hører så mye forskjellig om å gå Galdhøpiggen, at den er så lang og tung tur. Kanskje ikke beste turen med kid'n i meisen....
Han elsker meisen og trives godt der. han har sittet i bæresele/bæremeis, kanskje opptil 4 g.pr. uke. siden han ble født, så han er vant til den!
Spierstulen har et "småturkart", hvis noen har et foto el.l av dette så hadde det vært artig å sett på disse småturene nå som forberedelser.

Vi gleder oss til å ha ferien i Jotunheimen! :D 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Galdhøpiggen fra Spiterstulen er nok veldig overkommelig. På de gamle kartene var turen estimert til 4 timer gangtid opp og 2 timer gangtid ned, og gikk sånn ca på det som en godt turvant 8-åring. Det er en tur jeg kun hadde gjort i godvær. :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Personlig ville jeg nok tatt båten til Gjendebu og vært der noen dager, jeg synes at det er ett finere område til småturer enn Spiterstulen.

Turen fra Spiterstulen og opp til Galdhøpiggen vil være lang med en 2 åring i bærebeis, dersom man på skal opp på Galdhøpiggen ville jeg heller valgt å gå over breen fra Juvasshytta, men det forder at bæremeisen er såpass solid at den tåler at den som bærer den går igjennom isen og at barnet fremdeles sitter fast da. Nå skal det sies at sjansene for å gå igjennom er meget små, men de er der. Turen fra Juvasshytta er kortene med langt færre høydemetre. Videre har man en bedre oversikt over værsituasjonen fra Juvasshytta enn fra Spiterstulen.

Husk å beskytte ungen mot sola, masser av solkrem med høy faktor og hodeplagg med skygge anbefales.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
21 timer siden, Arcticpeak skrev:

Personlig ville jeg nok tatt båten til Gjendebu og vært der noen dager, jeg synes at det er ett finere område til småturer enn Spiterstulen.

Turen fra Spiterstulen og opp til Galdhøpiggen vil være lang med en 2 åring i bærebeis, dersom man på skal opp på Galdhøpiggen ville jeg heller valgt å gå over breen fra Juvasshytta, men det forder at bæremeisen er såpass solid at den tåler at den som bærer den går igjennom isen og at barnet fremdeles sitter fast da. Nå skal det sies at sjansene for å gå igjennom er meget små, men de er der. Turen fra Juvasshytta er kortene med langt færre høydemetre. Videre har man en bedre oversikt over værsituasjonen fra Juvasshytta enn fra Spiterstulen.

Husk å beskytte ungen mot sola, masser av solkrem med høy faktor og hodeplagg med skygge anbefales.

Vi har vært på tur før, både på Sri Lanka, Glittertind og Kyrkja med lillemann så ang solkrem; det visste jeg faktisk! 😂 

Som jeg skriver så sier jeg at det er en BONUS hvis vi får til å gå opp Galhøpiggen, det er ikke et mål vi har. Ang brevandring må barn være 7 år for å få være med på det, barn i bæremeis er ikke lov av grunner som du nevner. 

Jeg lurer i hovedsak på tips til turer og erfaringer andre har på dette. Har vært i kontakt med Spiterstulen hytte og de sier de har mange fine lette topper som vi kan gå på. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 timer siden, Monah skrev:

Vi har vært på tur før, både på Sri Lanka, Glittertind og Kyrkja med lillemann så ang solkrem; det visste jeg faktisk! 1f602.png 

Aldri godt å vite va slags erfaringer fok sitter inne med. Jeg har møtt ganske mange voksne opp igjennom som har glemt å smøre seg når de er på fjelltur, og da tenker jeg at man fort kan glemme å smøre barna sine også.

Angående turer så er det jo nesten bare å rusle innover dalen, en tur inn til Svelnosbreen eller inn til Hellstugubreen er fint, ellers synes jeg det er fint innover Urdadalen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Mikkel Fjällräven Frederiksen
      Hei Alle
      Jeg er ny her, så jeg beklager om jeg publiserer feil sted, ligger ut dobbelt, eller la mitt danske overta, slik dere ikke skjønner helt hva jeg mener. Veiled meg endelig hvis behov.
      Mit spørsmål:
      Kan man noen steder finne informasjon om forskjellige rundturer? - Da vi bodde i Danmark (flyttet til Norge for to år siden), drog vi ofte til Sverige(Skåneleden) og gikk på tur, gjerne 3-5 dager. Her fant vi mange fine rundturer, gjerne beregnet til også å ha barn med. Dagsmarsj ca. 8-20km. Jeg har søkt rundt omkring, men finner ikke noen informasjon om slikt her i Norge. Om dere ikke skjønner hva som jeg mener med rundtur, er det med start og stop på samme lokasjon.
      Sekundær spørsmål:
      Jeg er medlem av DNT, da jeg skjønte at det er på slik måte nettverket av oppmerkede ruter finansieres i Norge. Dette vil jeg gjerne støtte. Jeg har imidlertid ikke brukt medlemskapet mitt til noe, da jeg syntes hyttene, selv med medlemskap, er svært dyre. Især i forhold til at teltet er gratis. Når vi vandrede i Sverige, er det svært fine forhold på shelterplassene, bla med vann, tørt ved og fine shelters. Den svenske modellen for shelters mener jeg er den absolutt beste. Ser at man i Norge gjør mere med Gapahuk, hvilket jo ikke gir mulighet for overnatting i, så da liker jeg bedre den svenske modellen. Men det løses jo med å ha med et telt, så ingen større problem i det. Det jeg lurer på er hvordan forholdene ellers er på de forskjellige plassene. Det er jo vigtig at der er tilgang til: vann, læ, tørt ved til bål, gjerne overdekket bålplass. Er der noen her der kan hjelpe meg med å oppklare litt av dette?

Jeg skal gjerne å tid og mulighet for en tur med nest-minnste mannen(6år) snarest, og håper på å få utnytte deres ekspertise til å komme godt fra start. 

Beste hilsner
      Mikkel
    • Av utesaelen
      Jag funderar på att ta en tur till Norge till sommaren med min 6-årige son. Vi vill gå en liten fjälltur på några dagar (3-4?), bo i tält och fiska. Det behöver inte vara några stora vatten, egentligen gärna lite mindre mysiga (koselige?) områden. Vi kör från svenska västkusten via Svinesund, så det är en fördel om det är nära i den riktningen.
      Vilka tips finns det på platser? Jag inser att hela Norge är fullt av natur som passar in på detta, men var ska man börja? Vi kan tänka oss att gå kanske 5-6 km per dag, så vandringen är nog inte huvudsaken, snarare själva kombinationen av de olika delarna. Det ska vara möjligt att nå med bil och man ska snabbt komma ut på fjället, bort från bebyggelsen. Det ska också vara enkelt att få tag i fiskekort.
      Jag har googlat fram Mårbu på Hardangervidda som man tydligen kan åka båt till och snabbt komma bort från "civilisationen". Men jag vet inte om det uppfyller önskemålen i övrigt. Jag är tacksam för alla tips som leder mig framåt!
      Mattias
    • Av StineHV
      Hei,
      Hva er deres erfaringer og meninger om barn og fiske? Jeg blir ofte litt overasket når kolleger og venner kommenterer "åh, du er så flink å ta med din datter på så mye uteting...fiske og sånn"... Høres ut som verdens vanskeligste ting når det legges frem sånn, mens det i virkeligheten er såre enkelt :). Tilgjengelig, rimelig, enkelt og GØY!
      I dag har jeg skrevet et lite innlegg på bloggen min om nettopp dette.
      Skjult lenke - logg inn for å se den
      Jeg håper å inspirere flere til å ta med de små på fisketurer. Til sommeren skal jeg og min datter reise fra nord til sør med telt og fiskestenger. Det har jeg gjort årlig med min far gjennom livet og det er en fantastisk måte å oppleve både land og vann på, og samtidig være sammen med barn på. Man er til stede der man er, det er det som er så fint med sånne opplevelser.
      Mange med småtroll som opplever fiskelykke her?
      Mvh
      Stine
    • Av Lee Sharpe
      Jeg har tenkt til å ta med samboer og to barn på 5 og 8 år på et par-tre netter i telt på Dovrefjell i sommer. Er det noen som har et godt tips til utgangspunkt for turen?
      Det vi ser for oss er en flott teltplass forholdsvis kort gange fra der vi parkerer bilen Ca. 1-3 km. Så ser vi for oss å la teltet bli stående der noen netter og kose oss med det fjellet har å by på i nærheten. Ser for oss at plassen ligger ved et vann eller en elv med fiskemuligheter, og at vi tar korte dagsutflukter fra teltplassen. Det trenger ikke ligge helt oppe på snaufjellet, bare positivt om det ligger i et litt grønt og frodig område.

Takk for tips:)
    • Av HansM
      Hei!
      Tenkte kanskje bruke vågåmo som base for å gå en topptur neste lørdag og søndag. Noen som har tips til turer?
      Hva med fks. Loftet?
      Riktig god helg!
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive