Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport huldreheimen xt long


Anbefalte innlegg

Annonse

-27 høres mer ut som ekstrem grense, som er en definert grense hvor bruker bør overleve iført ullundertøy. 

T-lim kalles ofte nedre comfortgrense, og er gjerne comfortgrensen til menn. Men dette er individuelt, og man skal gjerne ha erfaring med andre poser for å vite hva som passer. 

Jeg har en pose til -9 t-lim som jeg stort sett bruker ned til -6. Blir det kaldere velger jeg vinterposen. 

T-comf går noe varmere er t-lim, og regnes ofte for nedre komforttemperatur for kvinner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EN Standard, eller EN 13537, skal være lik for alle. Testforholdene er for en dukke i voksen størrelse (60 kg for kvinne og 80 kg for mann) men følere registrert på kroppen liggende med termo/ullundertøy PÅ i posen i et laboratorium. 

T-max er øverste anbefalte temperatur for det blir for varmt.
T-Comf er anbefalt nedre grense for en kvinne uten at det gjøres ytterligere tiltak
T-Lim er anbefalt nedre grense for en mann uten at det gjøres ytterligere tiltak
T-Extrem er nedre grense man mener en person vil overleve når vedkommende har på seg alt mulig av klær i tillegg (fortrinnsvis tørre) og uten at vedkommende dør av forfrysning.

Det er så langt vitenskapen har greid dette. Det skal også legges til at jo lavere temperaturen er, jo dårligere er testen, og ved rene vinterposer nesten umulig. 

Hvordan Helsport finner sine inndelinger har jeg ikke peiling på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Turlyst

Som flere har skrevet tester Helsport etter EN 13537-standarden. Det er en standard Helsport bruker når de temperatursetter soveposer. Ikke noe de har funnet opp selv.

-18 er laveste temperatur for menn (T-limit)

-11 er laveste temperatur for kvinner (T-comfort)

Det er ingen garanti for at verken du er din kone vil ha det varmt i hhv -18 og -11. Det er lurt å trekke fra noen grader. Det er mange faktorer som spiller inn. Du skriver at det er kona di sin pose. Det er viktig at den ikke er for stor da det er mer luft som må varmes opp, noe som er negativt. Stor nok, men ikke for stor. 

Les denne https://randulfvalle.no/en-13537-noen-ankepunkter/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.