Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken fjellduk til barn/baby..


Anders Eriksen

Anbefalte innlegg

Hallaien...

Vurderer å kjøpe en fjellduk, men er veldig lite bevandret innenfor den type utstyr. Vi ønsker å begynne å ta med minstemann på tur etterhvert, og ser da at en slik fjellduk kan være hensiktsmessig.

La meg prøve å skissere bruken vi ser for oss:

Han er jo ikke gamle karen enda og skal fortsatt ammes en god stund fremover. En fjellduk kan fungere som bra beskyttelse for mor og barn mot vær og vind når dette blir gjort. At den varmer er jo også greit når det skal ammes. Ellers kan den brukes i pauser, kjølige kvelder eller til beskyttelse mot regn og vind. Kanskje brukes som dyne i tillegg til soveposen om det skulle bli kjølig ei natt.  Den bør være stor nok for mor og barn, far må klare seg uten:) Vi ser for oss blant annet en kanotur til sommeren, og tenker at fjellduken blir med da også, men etterhvert blir det nok aktuelt med noen lettere vinterturer, men det blir ikke i år.

Har sett på Fjellreven Orginal og Thermo (Er åpen for andre merker om de er bedre). Er usikker på hvilken jeg skal gå for, eller er da ja takk begge deler?

Hvilken tenker du passer best for en liten tass under 1 år og mor, som skal brukes til variert friluftsliv? 

 

    

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får vel gjøre som folk flest, anbefale det jeg selv har - Jerven Hunter. Passe vattert, passe stor og grei vekt for meg. 

Plass nok for meg på 202cm/110kg til å sitte inni den på posteringsjakt. Ligge inni den og sove. Ungene på 7 og 4 bruker den som ly på dagsturer når vi har pause. Og på turer i fjellet pleier jeg putte dattera på 7 inni den mens hun venter på at jeg får opp teltet. Det vil den også bli brukt til i morgen på årets første fjelltur for datter og meg.  Har brukt denne utallige dager på jakt. Jaktkompisen har den samme og vi er enige om at fjellduk er nesten like viktig som børse når man er på posteringsjakt på vestlandet. 

 

https://www.magasinet.no/friluftsutstyr/jerven/jerven-fjellduken-hunter-skog

Bilde av kidsa mine i Jerven Hunter under julefrokosten som ble inntatt på skauen. 

2016-12-24 10.05.36.jpg

Endret av SnorreL
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, SnorreL skrev:

Jeg får vel gjøre som folk flest, anbefale det jeg selv har - Jerven Hunter. Passe vattert, passe stor og grei vekt for meg. 

Plass nok for meg på 202cm/110kg til å sitte inni den på posteringsjakt. Ligge inni den og sove. Ungene på 7 og 4 bruker den som ly på dagsturer når vi har pause. Og på turer i fjellet pleier jeg putte dattera på 7 inni den mens hun venter på at jeg får opp teltet. Det vil den også bli brukt til i morgen på årets første fjelltur for datter og meg.  Har brukt denne utallige dager på jakt. Jaktkompisen har den samme og vi er enige om at fjellduk er nesten like viktig som børse når man er på posteringsjakt på vestlandet. 

 

https://www.magasinet.no/friluftsutstyr/jerven/jerven-fjellduken-hunter-skog

Bilde av kidsa mine i Jerven Hunter under julefrokosten som ble inntatt på skauen. 

2016-12-24 10.05.36.jpg

 

15 timer siden, Blaser skrev:

har både Jeven Orginal, hunter og extreme.  Ville også ha gått for hunter.

NB! Duken bør ikke være nærme bål, da blir det fort hull pga. ginster

 

11 timer siden, Gemajohn skrev:

Har original, ekstreme og hunter.

 

vil anbefale Hunter som mest allsidig.

Takk for svar folkens.

Ser ut som Hunter dekker våre behov ja, til tross for at den er litt tung:)

Hvordan er det med kondens i den duken?

Er forskjellen på Hunter og Thermo kun størrelsen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på Termo og Hunter er egentlig mer fasongen, enn størrelsen. Hunter er lang og smal, mens Termo er nærmest kvadratisk. Jeg støtter de som foreslår Hunter, hvis den ikke blir for smal til å få til amminga i den. Jeg tror ikke det vil være noe problem, men jeg ville sett litt nærmere på det før jeg tok endelig avgjørelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter og ser på en slik en også, til mer eller mindre samma bruket. Ikke noe amming lengere her i huset, men bleieskift osv. Samt ly osv. Jeg har egentlig falt mer og mer over på Jerven Exclusive. Årsaken til det er at den vistnok skal "puste" bedre enn en del av de eldre modellene. Samt at man kan isolere den akkurat passe til det bruket den skal brukes til. Jeg har da tenkt å ha den også på turer uten barn, sommer som vinter.

Hva tror dere erfarne Jerven duk bruker om konklusjonen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7.1.2017 at 14.18, Larix skrev:

Forskjellen på Termo og Hunter er egentlig mer fasongen, enn størrelsen. Hunter er lang og smal, mens Termo er nærmest kvadratisk. Jeg støtter de som foreslår Hunter, hvis den ikke blir for smal til å få til amminga i den. Jeg tror ikke det vil være noe problem, men jeg ville sett litt nærmere på det før jeg tok endelig avgjørelse.

 

Den 7.1.2017 at 22.50, Timmey78 skrev:

Har to Hunter Anders så bare si ifra om dere vil teste! Kan bli litt kondens i fjelldukene men går bra for en natt eller to.

 

Den 8.1.2017 at 19.25, Hammer skrev:

Jeg sitter og ser på en slik en også, til mer eller mindre samma bruket. Ikke noe amming lengere her i huset, men bleieskift osv. Samt ly osv. Jeg har egentlig falt mer og mer over på Jerven Exclusive. Årsaken til det er at den vistnok skal "puste" bedre enn en del av de eldre modellene. Samt at man kan isolere den akkurat passe til det bruket den skal brukes til. Jeg har da tenkt å ha den også på turer uten barn, sommer som vinter.

Hva tror dere erfarne Jerven duk bruker om konklusjonen?

 

Den 8.1.2017 at 20.36, Radiosugge skrev:

Alle jervenduker oppleves som 100% tette i stoffet. Men med isolering og tykkere isolering merker du det ikke så fort under vanlig bruk. Det er bra saker, og som vanlig jo mere komfort jo tyngre. Har Hunter nå.

 

Den 9.1.2017 at 9.22, Prebb skrev:

Jeg har extreme og synes den fungerer supert til tross for vekten. Har vurdert å kjøpe meg en hunter til sommerbruk, men det står ikke øverst på listen siden den jeg har duger fremdeles. Har også original uten fôr. Den har jeg kanskje brukt 3 ganger.

Da tok jeg en kalkulert pokersjanse å bestilte en Fjellreven Hunter Fjell, så får vi se......

Tusen takk for hjelpen folkens. Setter stor pris på det. Kan komme med noen brukererfaringer etter hvert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.