Gå til innhold
  • Bli medlem

Spise"beger" på vintertur


Maja Tjosaas

Anbefalte innlegg

Hei! Har vært på en del vinterturer tidligere, men har da brukt original"posen" som REAL Turmat blir produsert i. På neste tur tenker jeg å tømme pulveret i zip-poser, men det jeg lurer på da er; hva vil dere anbefale meg å bruke som spisebolle/beger? 

Tenker noe Tupperware lignende, med lokk. Evt. isolere med et eller annet slik at maten ikke blir kald før den er ferdig.

Hvis noen har bilder av sine løsninger hadde det vært supert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker den her https://www.forsvarsbrukt.no/p-185-kokekar-tre-deler.aspx.

Bruker den største delen sammen med lokket. Har tatt vekk hanken og isolert på sidene og under med bobleplast med lag av duck tape ytterst. Fungerer helt supert og er veldig billig :) Mat og drikke drikke holder seg varm lenge og det er mer en nok plass til en stor middag. I tillegg kan den brukes direkte på brenneren til nød, det er jo alltids greit hvis kjelen ryker eller blir borte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå orker ikke jeg gå å lete akkurat nå for å ta bilde, men det "enkleste" alternativet er å ta en slik isolert/støtsikret boblekonvolutt i tyvek/bobleplast i passende størrelse. Veldig godt isolerende, "stiv", og rimelig robust.

Alternativt kan du lage deg en tilsvarende "konvolutt" selv, for eksempel fra et tynt liggeundelag eller en sånn sølvfolie/skumgummi greie man bruker i frontruta på bilen. Klipp og teip med aluminiumsteip til ønsket størrelse. Veldig greit og veldig lett, tar fem minutter å lage.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mattermos fra Thermos. Holder varmen veldig lenge, spes fint når det er kalde netter og jeg våkner av at jeg er kald og sulten. Da er varm nattmat klar! Veier noen gram, men verdt det for min del. Så får den fungere som vanlig termos også. Gjør livet mitt litt enklere og bedre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tar et Real-måltid, lager jeg det alltid i posen - jeg oftest såpass sulten at det aldri har vært et problem at det blir kaldt før det er ferdig og oppspist. "Når er det kjølt ned nok til at jeg ikke brenner tunga", er vel heller spørsmålet for meg :)  Men ser jo at det blir en del vekt av tomposer å drasse på om jeg skulle ha med mye av stoffet.

Jeg har to beholdere som kan være kandidater om jeg gjør som deg, begge med lokk og med et tynt isolasjontrekk som kanskje ikke gjør stort mer enn at det ikke blir ubehagelig varmt å holde i uten hansker - her er et bilde (fra dette innlegget) der begge kan sees:

578d36f97cd68_Lavkaffebrygging(P7160670)

På brenneren står en GSI Halulite Minimalist, en kombinert aluminiumskjele og kopp på 0,6 ltr. Følger med en hendig kjeleklype i silikon og en skranglete sammenleggbar foon/spork.

Til høyre ligger isolasjonstrekket til Minimalisten, og oppi det står en Sea to Summit Delta InsulMug nylonkopp på 0,47 ltr (med et filter oppi der igjen, jeg er i ferd med å lage kaffe :)).

InsulMug er nok egentlig akkurat for liten til en Real-porsjon, men du kan jo velge å lage mindre porsjoner? Eller hvis du liker grytene tykke, bruke mindre vann? Tror den er ideell på mange vis unntatt den knappe størrelsen. Minimalisten er større, stor nok til å ha litt "fribord" slik at du unngår at maten skvalper over kanten. Og der har du en reservekjel om du skal kokkelere litt mer avansert ;) ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det enkle er ofte det beste :)

Jeg bruker en kakaoboks med lokk, fungerer veldig fint for meg. På vinterturer hvor jeg går med pulk har jeg som regel med meg hjemmelaget middagsmat som jeg varmer opp, og for å slippe litt oppvask putter jeg en pose oppi boksen og deretter maten. Har også lagd noen lunsjretter som trenger å rehydreres, slik som Real Turmat. Da ligger det som regel og godgjør seg i en ti minutters tid i posen jeg har i boksen før jeg spiser det. Har ikke isolert boksen, og det har ikke vært et problem tidligere at maten har blitt kald. Men jeg har isolert termosen slik at det er ganske varmt vann jeg har oppi. Det er jo bare deilig å holde på noe varmt :) Og på fjorårets to uker lange tur gjennom Finnarksvidda med 28 minus som maks, så fungerte matoppsettet perfekt da også.

Eneste negative med dette, som jeg vet om, er at jeg har blitt fortalt at det kan komme noen uheldige partikler fra plastikkposen over i maten. Om det har noe å si er jeg usikker på, men pleier å bruke fryseposer. Burde sjekke opp i dette, men det har ikke blitt gjort. 

20170124_201906.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 24.1.2017 at 21.00, Barskekarsten skrev:

Det så ut som om Ullvang hadde noen fine greier i Nordvestpassasjen.

Bilde fra NRK:

Ullvang Spisekopp.PNG

Den blå bøtta ser spennende ut. Gjenger  til lokket og passe størrelse. Veggene ser tykke ut så kanskje den er isolert også? Noen som veit hvilken type det er?

Noe alà dette jeg har tenkt på! Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 24.1.2017 at 20.32, stjernehimmel skrev:

Det enkle er ofte det beste :)

Jeg bruker en kakaoboks med lokk, fungerer veldig fint for meg. På vinterturer hvor jeg går med pulk har jeg som regel med meg hjemmelaget middagsmat som jeg varmer opp, og for å slippe litt oppvask putter jeg en pose oppi boksen og deretter maten. Har også lagd noen lunsjretter som trenger å rehydreres, slik som Real Turmat. Da ligger det som regel og godgjør seg i en ti minutters tid i posen jeg har i boksen før jeg spiser det. Har ikke isolert boksen, og det har ikke vært et problem tidligere at maten har blitt kald. Men jeg har isolert termosen slik at det er ganske varmt vann jeg har oppi. Det er jo bare deilig å holde på noe varmt :) Og på fjorårets to uker lange tur gjennom Finnarksvidda med 28 minus som maks, så fungerte matoppsettet perfekt da også.

Eneste negative med dette, som jeg vet om, er at jeg har blitt fortalt at det kan komme noen uheldige partikler fra plastikkposen over i maten. Om det har noe å si er jeg usikker på, men pleier å bruke fryseposer. Burde sjekke opp i dette, men det har ikke blitt gjort. 

20170124_201906.jpg

Hørtes og så veldig lurt ut :) Må nok teste ut plastposetrikset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.