Anbefalte innlegg

Hei! Har vært på en del vinterturer tidligere, men har da brukt original"posen" som REAL Turmat blir produsert i. På neste tur tenker jeg å tømme pulveret i zip-poser, men det jeg lurer på da er; hva vil dere anbefale meg å bruke som spisebolle/beger? 

Tenker noe Tupperware lignende, med lokk. Evt. isolere med et eller annet slik at maten ikke blir kald før den er ferdig.

Hvis noen har bilder av sine løsninger hadde det vært supert!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker den her Skjult lenke - logg inn for å se den.

Bruker den største delen sammen med lokket. Har tatt vekk hanken og isolert på sidene og under med bobleplast med lag av duck tape ytterst. Fungerer helt supert og er veldig billig :) Mat og drikke drikke holder seg varm lenge og det er mer en nok plass til en stor middag. I tillegg kan den brukes direkte på brenneren til nød, det er jo alltids greit hvis kjelen ryker eller blir borte.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du uansett skal flytte tørrmiddagen over i noe annet en orginalemballasjen så er det her litt på sidelinjen, men hvorfor ikke kjøpe noe á la Optimus (H)eat? Jeg har en og den funker. Sammen med lukkefunksjonen på Realposen, så slipper man lunkne middager.

Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå orker ikke jeg gå å lete akkurat nå for å ta bilde, men det "enkleste" alternativet er å ta en slik isolert/støtsikret boblekonvolutt i tyvek/bobleplast i passende størrelse. Veldig godt isolerende, "stiv", og rimelig robust.

Alternativt kan du lage deg en tilsvarende "konvolutt" selv, for eksempel fra et tynt liggeundelag eller en sånn sølvfolie/skumgummi greie man bruker i frontruta på bilen. Klipp og teip med aluminiumsteip til ønsket størrelse. Veldig greit og veldig lett, tar fem minutter å lage.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker mattermos fra Thermos. Holder varmen veldig lenge, spes fint når det er kalde netter og jeg våkner av at jeg er kald og sulten. Da er varm nattmat klar! Veier noen gram, men verdt det for min del. Så får den fungere som vanlig termos også. Gjør livet mitt litt enklere og bedre. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg tar et Real-måltid, lager jeg det alltid i posen - jeg oftest såpass sulten at det aldri har vært et problem at det blir kaldt før det er ferdig og oppspist. "Når er det kjølt ned nok til at jeg ikke brenner tunga", er vel heller spørsmålet for meg :)  Men ser jo at det blir en del vekt av tomposer å drasse på om jeg skulle ha med mye av stoffet.

Jeg har to beholdere som kan være kandidater om jeg gjør som deg, begge med lokk og med et tynt isolasjontrekk som kanskje ikke gjør stort mer enn at det ikke blir ubehagelig varmt å holde i uten hansker - her er et bilde (fra Skjult lenke - logg inn for å se den) der begge kan sees:

578d36f97cd68_Lavkaffebrygging(P7160670)

På brenneren står en Skjult lenke - logg inn for å se den, en kombinert aluminiumskjele og kopp på 0,6 ltr. Følger med en hendig kjeleklype i silikon og en skranglete sammenleggbar foon/spork.

Til høyre ligger isolasjonstrekket til Minimalisten, og oppi det står en Skjult lenke - logg inn for å se den nylonkopp på 0,47 ltr (med et filter oppi der igjen, jeg er i ferd med å lage kaffe :)).

InsulMug er nok egentlig akkurat for liten til en Real-porsjon, men du kan jo velge å lage mindre porsjoner? Eller hvis du liker grytene tykke, bruke mindre vann? Tror den er ideell på mange vis unntatt den knappe størrelsen. Minimalisten er større, stor nok til å ha litt "fribord" slik at du unngår at maten skvalper over kanten. Og der har du en reservekjel om du skal kokkelere litt mer avansert ;) ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det enkle er ofte det beste :)

Jeg bruker en kakaoboks med lokk, fungerer veldig fint for meg. På vinterturer hvor jeg går med pulk har jeg som regel med meg hjemmelaget middagsmat som jeg varmer opp, og for å slippe litt oppvask putter jeg en pose oppi boksen og deretter maten. Har også lagd noen lunsjretter som trenger å rehydreres, slik som Real Turmat. Da ligger det som regel og godgjør seg i en ti minutters tid i posen jeg har i boksen før jeg spiser det. Har ikke isolert boksen, og det har ikke vært et problem tidligere at maten har blitt kald. Men jeg har isolert termosen slik at det er ganske varmt vann jeg har oppi. Det er jo bare deilig å holde på noe varmt :) Og på fjorårets to uker lange tur gjennom Finnarksvidda med 28 minus som maks, så fungerte matoppsettet perfekt da også.

Eneste negative med dette, som jeg vet om, er at jeg har blitt fortalt at det kan komme noen uheldige partikler fra plastikkposen over i maten. Om det har noe å si er jeg usikker på, men pleier å bruke fryseposer. Burde sjekke opp i dette, men det har ikke blitt gjort. 

20170124_201906.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det så ut som om Ullvang hadde noen fine greier i Nordvestpassasjen.

Bilde fra NRK:

Ullvang Spisekopp.PNG

Den blå bøtta ser spennende ut. Gjenger  til lokket og passe størrelse. Veggene ser tykke ut så kanskje den er isolert også? Noen som veit hvilken type det er?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Den 24.1.2017 at 21.00, Barskekarsten skrev:

Det så ut som om Ullvang hadde noen fine greier i Nordvestpassasjen.

Bilde fra NRK:

Den blå bøtta ser spennende ut. Gjenger  til lokket og passe størrelse. Veggene ser tykke ut så kanskje den er isolert også? Noen som veit hvilken type det er?

Noe alà dette jeg har tenkt på! Takk :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Den 24.1.2017 at 21.10, haugoy skrev:

En av disse?

Blir nok investert sporenstreks i en slik :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Den 24.1.2017 at 20.32, stjernehimmel skrev:

Det enkle er ofte det beste :)

Jeg bruker en kakaoboks med lokk, fungerer veldig fint for meg. På vinterturer hvor jeg går med pulk har jeg som regel med meg hjemmelaget middagsmat som jeg varmer opp, og for å slippe litt oppvask putter jeg en pose oppi boksen og deretter maten. Har også lagd noen lunsjretter som trenger å rehydreres, slik som Real Turmat. Da ligger det som regel og godgjør seg i en ti minutters tid i posen jeg har i boksen før jeg spiser det. Har ikke isolert boksen, og det har ikke vært et problem tidligere at maten har blitt kald. Men jeg har isolert termosen slik at det er ganske varmt vann jeg har oppi. Det er jo bare deilig å holde på noe varmt :) Og på fjorårets to uker lange tur gjennom Finnarksvidda med 28 minus som maks, så fungerte matoppsettet perfekt da også.

Eneste negative med dette, som jeg vet om, er at jeg har blitt fortalt at det kan komme noen uheldige partikler fra plastikkposen over i maten. Om det har noe å si er jeg usikker på, men pleier å bruke fryseposer. Burde sjekke opp i dette, men det har ikke blitt gjort. 

20170124_201906.jpg

Hørtes og så veldig lurt ut :) Må nok teste ut plastposetrikset!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne fungerer godt for å lage varm mat i. Stort lokk som gjør det enkelt å spise av.

efterfragad-mattermos__0314954_PE513599_S4.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Ninz
      Hei.
      Har en gordon setter på 2 år som ikke vil spise maten sin. Bruker Eukanuba og har brukt det hele tiden.
      Har vært på ferie en uke, og da var han hos mine foreldre sammen med en annen hund. Så han måtte liksom spise opp slik at den andre hunden ikke skulle få noe. Så han spiste ganske bra før og mens vi var på ferie. Men etter vi har kommet hjem vil han ikke spise tørrforet sitt. Får daglige lange turer. Så han får brukt energien slik at han skal være sulten. Bruker omega3 på foret har gjort det hele tiden. Matet han nettopp med skje da det er lenge siden han har spist ordentlig. Å han vil ha, men spiser ikke av seg selv. 😟

Noen som har erfaring? 🙂
    • Av Lijenta
      Jeg sliter med kraftig reflux og svelgvansker og må finne alternativer til hvordan jeg sover og hvordan jeg tilbeder maten. Maten er fra før av begrenset fordi jeg har kraftig intoleranse.
      Altså om natten så må jeg ligge med hodet minst 15 cm høyere enn føttene. Hvordan løser jeg det på fjellet? I skogen har jeg tenkt å investere i en hengekøye. Men hvilken?
      Og ja jeg kan legge meg i en bakke men hvor bratt må bakken være når jeg er 158 cm høy og hodet må ligge 15 cm høyere enn beina? Kjedelig å ligge i telt alene men enda være å ikke komme på tur.
      Maten må jeg tørke på forhånd ser jeg, men plutselig så kan jeg få såpass svelg vansker at jeg må gå over til most mat. Hvordan kan jeg få til most mat på fjellet/ i skogen uten strøm?  Det er gjerne kjøtt, grønnsaker og sant som skal moses
      Har dere noen forslag til disse tingene så er det fint. Jeg ønsker å fortsette å drive på med friluftsliv så det betyr mye for meg å finne løsninger. Og ja jeg maser på leger men dem vil ikke operere pga svelg vanskene. 
    • Av Karl Ivar Refseth
      Hei, alle sammen!
      Neste uke skal vi på tur med vår 1,5 år gamle datter på selvbetjente hytter i Langsua, fortrinnsvis Haldorbu og Storkvelvbu, og lurer på om dere har noen tips til mat for henne på turen. (Vi har med sov-i-ro som vi deler ut til alle de andre gjestene, så fortvil ikke, om noen av dere også har tenkt dere dit.
      For tiden går det mye i yoghurt med havregryn og potetstappe for hennes del. Yoghurt og poteter er jo tungt å bære. Noen som har noen forslag til erstatning? Finnes det tørr-yoghurt?? Det smaker kanskje ikke så bra om det finnes overhodet... Pose-potetstappe, kanskje? Kanskje det finnes på hyttene der allerede?  Andre som har tips til mat for et så lite barn på fjelltur?
      På forhånd mange takk for alle tips!
    • Av Thomas_B
      Noen som har gode forslag og en grei oppskrift for tørking av mat/kjøtt? Ser at flere på forumet foreslår å gjøre dette selv, som et rimelig alternativ.
    • Av Brynjar
      hei fjellfolk
      planlegger en lengre gåtur i seintsommer/tidlig høst, Voss-Bergen. så lurte jeg på om det var noen her på forumet som hadde noen formeninger om hvilken type mat som er bra å ha med seg. har ikke noe stort ønske om å bære overdrevent tungt da det blir en del stigning på turen, å alt skal bæres på ryggen. Har selvfølgelig med Real Poser men ønsker noe annet også da jeg satser på å fiske en del langs løypen. ris å pasta er vel det første som kommer til tankene men om det kunne være noe annet som kanskje smaker litt bedre i lengden.🙂 Maten vil enten bli laget på primus eller bål der det er mulig.
      turen blir ca 9 mil lang å regner vel med å bruke 7-9 dager(da jeg ikke har noe hast med å komme frem, i tillegg var det mange vann langs løypen😉) 
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive