Gå til innhold
  • Bli medlem

Dette bildet inspirerer meg - årstid vinter


Gjest Turlyst

Anbefalte innlegg

Gjest Turlyst

Denne tråden er en fortsettelse av det opprinnelige forslaget til @Tom42, men sortert etter årstid. Mange av oss har et bilde for hver årstid som er ekstra inspirerende, eller et bilde som betyr noe spesielt for oss. Her kan alle medlemmer av forumet legge ut egne vinterbilder som inspirerer dem. Jeg vil oppfordre så mange som mulig til å delta med bilder de selv har tatt. Det er forskjell på vinter på Finnmarksvidda og på Jæren, så fint å få frem mangfoldet.

Det er kun egne bilder som kan legges ut. Skriv gjerne noen ord om hvor bildet er fra. 

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Turlyst

Bildet er tatt fra Ringshaug utenfor Tønsberg. Det man ser er Oslofjorden mot Østfold. Temperaturen var -17 grader. Bildet gir meg en slags arktisk stemning. Rart å tenke på at det ligger et boligområde rett bak meg. Hadde det ikke vært for det hadde jeg teltet på isen, mellom "nunataks"

1048515_large_27CE53D4-167A-11E6-9EB2-C1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første topptur. Lykken denne turen ga meg, inspirerer til mer slik. Mye mer. Skjønner lett hvorfor toppturer er så i vinden nå. 

Slettind ved Hemsedalsfjellet og riksveien nedi dumpa der  (@denali på splitboard) 

 

IMG_5269.JPG

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Terka said:

Dette bildet henger på veggen hjemme og på veggen på kontoret. Ikke jeg som har tatt bildet, det er lånt fra internett, men det bringer frem minner fra mine turer der, og det fyrer kraftig opp under lysten til å dra mer på turer. Det gir meg en liten "reality check" ifht hva som faktisk betyr noe i livet når man stresser rundt med å få gjort "allt det andre". ;)

Bildet er fra Bjørndalstindane i Kvinneherad kommune (ytre hardanger)  hvor jeg er vokst opp.  Litt mer "reklame" her: http://www.utemagasinet.no/Magasin/Paa-kryss-og-travers  :)  Det river litt i hjerterota å bosette seg på flate østlandet når abstinensene etter sjø og fjell stadig minner meg på at det er lite av akkurat det her. :P

Bjørndalstind.jpg

Bildet er "lånt fra internett...."
Ikke for å være sur og grinete, men du har ikke lov å publisere det bildet her eller andre steder hvis du ikke har fått tillatelse fra fotografen til å gjøre det. Fjellforum kan risikere å måtte betale for at bildet er lagt ut her. (Dersom du faktisk har fått tillatelse til å legge ut bildet beklager jeg, men da bør du nevne det, samt oppgi fotografens navn).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
11 minutter siden, Bjørn J skrev:

Bildet er "lånt fra internett...."
Ikke for å være sur og grinete, men du har ikke lov å publisere det bildet her eller andre steder hvis du ikke har fått tillatelse fra fotografen til å gjøre det. Fjellforum kan risikere å måtte betale for at bildet er lagt ut her. (Dersom du faktisk har fått tillatelse til å legge ut bildet beklager jeg, men da bør du nevne det, samt oppgi fotografens navn).

Godt bemerket, BjørnJ. Tråden er primært ment til å legge ut egne bilder. Jeg kunne godt skrevet det i innledningen. Har rettet det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, JanRH said:

Godt bemerket, BjørnJ. Tråden er primært ment til å legge ut egne bilder. Jeg kunne godt skrevet det i innledningen.

Ja, det burde du kanskje. Dessverre er det mange som tror at bilder som ligger ute på nettet fritt kan brukes og legges ut andre steder. For ikke lenge siden var det en kjent norsk matblogger som brukte andre sine bilder, hennes unnskyldning var at "bildene lå jo på Google, så da kunne jeg bruke dem" !!
Selv har jeg fått atskillige tusen kroner for mine bilder som andre har stjålet på nettet og publisert på egne nettsider.
På Fjellforum er det administratorene som har redaktøransvar, og dermed kan de risikere å få en ganske saftig regning hvis folk her publiserer andres bilder uten lov.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har selvsagt helt rett!!  Jeg ser ikke ut til å få lov til å editere eller slette egne innlegg når de har stått en stund?  @adminstrator? Slett gjerne bildet/forrige post.

Det var korttenkt av meg  å poste et bilde som ikke var mitt, tanken var bare å dele den inspirasjonen det gir meg, og hvordan jeg oppfatter bildet svært inspirerende/positivt.

Har sporet bildet, og det kommer herfra: http://breogfjell.blogspot.no/2010_04_01_archive.html 

Fotograf er Trond Hindenes, og det er selvsagt Omnatind, ikke fra Bjørndalstindane.

 

Har flere andre bilder også men det er disse + noen av mine bilder fra andre sesonger, og turer med barna, som henger på veggen. :)

 

Har lagt ved to mine av mine bilder fra 2016 som også er til inspirasjon, og som jevnlig hentes frem fra bildearkivet på pc'en. (men som ikke henger på veggen).

Det ene er fra området rundt Courmayeur / Mont Blanc - januar 2016, og det andre fra Lauvnostind (Hurrungane)  - mai 2016.

Cormayeur.jpg

Lauvnostind.jpg

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

For et års tid siden knipset jeg dette bildet da jeg nærmet meg Ulriken etter å ha gått "Over vidden" i gummistøvler påsatt brodder. Støvlene var litt for trange med med ullsåler og tykke ullsokker i, og jeg ble utrolig sliten av å stadig ha sunket ned til knærne på turen. Men likevel en utrolig flott tur - og når jeg ser bildet, blir jeg alltid minnet på min intense lyst til å spenne på meg et par ski jeg ikke har og suse avgårde:

56d3424582b48_Skispor(P2280510).JPG.090c

Men det har ikke blitt skikjøp ennå, gitt - og årets Bergensvinter har uansett ikke gitt mange skimuligheter lokalt. For en uke siden ble den snøfrie tørrfrosten avløst av plussgrader og regn, så foreløpig må drømmen kompensere for den gjenstridige virkeligheten :) 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å si at bildet er en inspirasjon er litt tidlig, men foreløpig så vibrer tur-endorfinene når jeg ser bildet og sansene gjennoplever turen. Så for meg, blir nok dette en god inspirasjon.

Etter nyttår har det vært minimalt med åpninger for å dra på tur og når værmeldingen meldte fint frem til lørdag formiddag sist helg og deretter mørkegrå skyer fristet det å ta turen ut fredag. Av diverse årsaker fikk jeg ikke startet å pakke før etter kl 17, og dørstokkmila ble større og større mens mørket seg på. Måtte igjennom en del runder med tvil før jeg kom meg ut, og etter to timer i bil var det bare ta på set skiene.

Stjerneklar himmel, minimalt med lysforurensning, nok lys til at snøen viste formasjonene, vinstille og like under null grader, og tårnet på toppen av Gaustatoppen lyste opp og minnet om en svevende romstasjon mot nattehimmelen. Det ble en helt magisk tur oppover alene i terrenget, hele veien med et stort smil, til jeg sovna i soveposen. (Våkna neste morgen til sur vind og måtte holde godt fast i ting når "campen" ble pakka ned. Men det er en annen turopplevelse "del 2" av samme turen. 😁)

Noen minner viser deg at det så absolutt kan være verdt å kjempe seg igjennom "dørstokkmila" selv når den har vokst seg ekstra stor.

IMG_20170218_000446_450.jpg

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne ønske jeg greide å ta penere bilder. det er ikke min sterke side. Men noen av de jeg tar hentes ofte fram for å huske hvor flott det var, og glede seg til kommende opplevelser

Snøhule/hyttetur med herlige Fjellforumfamilier til Finse i mars i fjor. Ga mersmak om flere turer, og nå gleder jeg meg til gourmettur til Rondane i mars/april. :D

58ad7ac8160d7_2016-03-1211_14_18.thumb.jpg.668996dab872a33b6a13dfd4c1d43163.jpg

Og så et bilde som kanskje ikke passer inn her og som mulig kunne virket avskrekkende mer enn inspirerende? 7-åring angrepet av akutt gånekt midt i løypa på tur i fjor. For meg er det imidlertid likevel inspirerende.

58ad7baf05474_2016-04-1119_29_43.thumb.jpg.80fc0fe9c43279d0642761148f92344f.jpg

Ta alt som det kommer, ta pause når ungene er lei, ha med nok niste og sjokolade så blir turen fin til slutt likevel. Gånekten varte bare en kort stund, før ungen var strålende blid og fornøyd igjen og trasket en kilometer til før rast og retur. Vi var alle enige om at det hadde vært en strålende tur.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Dyrøy kommune i Troms. Grei tur i sånn passe vær og føre. Nedtur mot Brøstadbotn etter skumring. Fint å kunne kjøre på ski selv om det begynner å bli mørkt. 

 

P1060108.jpg

Endret av TerjeH
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.