Gå til innhold
Ingrid RF

Min første tur: Norge på langs

Det er 382 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Anbefalte innlegg

Hei! I mai/juni planlegger jeg å starte min aller første skikkelige tur: Norge på langs, fra Nordkapp til Lindesnes. Jeg planlegger å ta det veldig rolig i begynnelsen og lære etterhvert som jeg går. Har lite turerfaring og er heller ikke spesielt godt trent, men har flere skikkelige villmarksfolk i familien som alle har trua. Jeg sitter her og planlegger ruten nå, og tenker i utgangspunktet å først gå fra Nordkapp til Kautokeino (har ikke helt bestemt nøyaktig hvordan ennå, vil helst være ute i villmarka, men er åpen for E6/Rv93 hvis det blir for mye snø) og så følge Nordkalottruta ned til Bjørnfjell stasjon og Nordlandsruta videre ned gjennom Nordland. Er det noen her inne som har erfaringer med noen av disse rutene? Og er det noen som har tips til rute videre gjennom Trøndelag?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vel bare et tips og det er så lett sekk som overhode mulig, og stell meget pent med beina. Det ligger utrolig mye info om npl på nettet, samt noe her på forumet. Ellers så er det viktig å ikke starte for hardt. Ser en del på AT på YouTube og frafallsprosenten er høy. Titt på Craig M og hans oppsett og turer. To mil om dagen hver dag i et halvt år er tøft. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Først og fremst: god tur! 

Det er nok mange her inne som drømmer om å gjøre en slik tur, men ikke alle som får anledningen. Får du fri så gå på. 

Dernest: jeg regner med at du kjenner til Skjult lenke - logg inn for å se den siden. Start på bunn og gå gjennom blogger og nettsider for rutevalg, utstyrsvalg, depotet osv. Flere lar seg sikkert kontakte også. 

Så: et annet sted her inne har du spurt om kart og kompass kontra GPS. Jeg ville aldri lagt ut på en slik tur uten stålkontroll på kart/kompass. Elektronikk kan svikte. Lær deg også hvordan du tar ut koordinater fra kartet og overfører til GPS og motsatt. Da får du dobbel sikring på hvor du er om dekning eller tåke eller uvær virkelig gjør alt for at du ikke skal lykkes. 

Til slutt: få deg så lett sekk som mulig, dog ikke på bekostning av sikkerhet. Fjelltur i Norge sommerstid kan gi deg alle årstider på en gang. 

Endret av ost
skriveleif

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det er 382 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av heipipelerke
      Hei! Har noen erfaring med hvordan TOGO-kløven fungerer til hunder som trekker mye mens de kløver? Min turhund er alltid i ekstase når han får på seg kløven fra Non-stop, og når vi legger av gårde høres det ut som han nesten kveles fordi han drar så hardt. Jeg vet at Non-stop-kløven har ganske smal hals, og mener TOGO-kløven har brystreima lenger ned på selve brystet. Stemmer det, og vil det bli bedre for hunden min? Han er forøvrig en kompakt alaska-husky med spiss buk.
    • Av Danlos
      Hei! 
      Jeg er i startfasen på planleggingen av Norge på langs. Blir snart 2 barnsfar, men har fått permisjon fra kona til å dra  om noen år. Derfor må jeg planlegge å vise framgang slik at permisjonen ikke inndras. 

Jeg ønsker å gå til fots fra Lindesnes til Nordkapp. 
      Jeg ønsker å bruke juni/juli og august fra Trondheim og oppover.
      Er det noen som kan komme med positive/ negative ting med det som jeg kanskje ikke har tenkt på? 
      Turen skal starte i midten av april, starten av mai og jeg satser på å bruke mellom 3 og 4 mnd. 

Eller er det best å gå fra Nordkapp til Lindesnes? 
    • Av Memento mori
      Skjult lenke - logg inn for å se den
      Fredrik startet i går (SB) og kan følges på face. Virker bra forberedt. Planen er å bruke 3,5 mnd

• Av Largo
      Jeg planlegger en tur Norge på langs. I den forbindelse tenkter jeg å legge ut (sende forsyninger) til noen depoer underveis. Jeg mener jeg har sett en slik liste på nett en gang. Noen som har tips eller en slik liste?
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive