Gå til innhold
  • Bli medlem

Min første tur: Norge på langs


Anbefalte innlegg

Hei! I mai/juni planlegger jeg å starte min aller første skikkelige tur: Norge på langs, fra Nordkapp til Lindesnes. Jeg planlegger å ta det veldig rolig i begynnelsen og lære etterhvert som jeg går. Har lite turerfaring og er heller ikke spesielt godt trent, men har flere skikkelige villmarksfolk i familien som alle har trua. Jeg sitter her og planlegger ruten nå, og tenker i utgangspunktet å først gå fra Nordkapp til Kautokeino (har ikke helt bestemt nøyaktig hvordan ennå, vil helst være ute i villmarka, men er åpen for E6/Rv93 hvis det blir for mye snø) og så følge Nordkalottruta ned til Bjørnfjell stasjon og Nordlandsruta videre ned gjennom Nordland. Er det noen her inne som har erfaringer med noen av disse rutene? Og er det noen som har tips til rute videre gjennom Trøndelag?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vel bare et tips og det er så lett sekk som overhode mulig, og stell meget pent med beina. Det ligger utrolig mye info om npl på nettet, samt noe her på forumet. Ellers så er det viktig å ikke starte for hardt. Ser en del på AT på YouTube og frafallsprosenten er høy. Titt på Craig M og hans oppsett og turer. To mil om dagen hver dag i et halvt år er tøft. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst: god tur! 

Det er nok mange her inne som drømmer om å gjøre en slik tur, men ikke alle som får anledningen. Får du fri så gå på. 

Dernest: jeg regner med at du kjenner til Denne siden. Start på bunn og gå gjennom blogger og nettsider for rutevalg, utstyrsvalg, depotet osv. Flere lar seg sikkert kontakte også. 

Så: et annet sted her inne har du spurt om kart og kompass kontra GPS. Jeg ville aldri lagt ut på en slik tur uten stålkontroll på kart/kompass. Elektronikk kan svikte. Lær deg også hvordan du tar ut koordinater fra kartet og overfører til GPS og motsatt. Da får du dobbel sikring på hvor du er om dekning eller tåke eller uvær virkelig gjør alt for at du ikke skal lykkes. 

Til slutt: få deg så lett sekk som mulig, dog ikke på bekostning av sikkerhet. Fjelltur i Norge sommerstid kan gi deg alle årstider på en gang. 

 

Endret av ost
skriveleif
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.