Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til lett og sklisikkert skumunderlag. (I kombinasjon med oppblåsbart).


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

Gjest Mareng

Hei.

Jeg har ett Exped Synmat 7 UL M som jeg bruker. For å forsterke dette litt med hensyn til varme ønsker jeg tips til ett lett skumunderlag som er sklisikkert. Dessuten vil jeg alltid ha med ett skumunderlag jeg kan bruke utendørs ved bålet og som sitteunderlag i tillegg til det oppblåsbare.

Til sammenligning har jeg bamse, som har en meget fin og sklisikker overflate som gjør at jeg fint kan legge dette oppå det oppblåsbare underlaget. (Jeg vil ha det oppå, ikke under). Men Bamse er for stort og tungt å ha med seg på turer hvor det er relativt varmt i været.

Så har noen tips til lette skumunderlag som også er ganske sklisikre?

Hva med eks. MAMMUT Alpine Mat UL liggeunderlag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kan ikke gi deg noe konkret svar, men ser for meg at noe laget av EVA foam burde være sklisikkert?  exped har en evazote ettellerannet, men tror denne er dobbel og dermed ikke så lett som du sikkert tenkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
11 minutter siden, Anti skrev:

kan ikke gi deg noe konkret svar, men ser for meg at noe laget av EVA foam burde være sklisikkert?  exped har en evazote ettellerannet, men tror denne er dobbel og dermed ikke så lett som du sikkert tenkte.

Noe sånt som dette du tenker på da? Salewa EVA Foam Mat. Hverken pris eller vekt var avskrekkende, litt smalt kanskje..

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Trangoworld, lett med sin 215 gram, kan brettes hvis du må. Som alle lettprodukter tåler det store bålglør dårlig. Blir som regel ikke hull men en grop. Mitt mest brukte underlag de siste 7-8 årene. https://www.trekkinn.com/utendørs-fjell/trangoworld-light-plus/70840/p

Rimelig er det også, har to et for bålturer og et til "pent".

IMG_1399.JPG

Edit: hvis du ser på profilbildet mitt ser du størrelsen i forhold til bamse.

Endret av Radiosugge
Mere info
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
2 timer siden, Radiosugge skrev:

Jeg bruker Trangoworld, lett med sin 215 gram, kan brettes hvis du må. Som alle lettprodukter tåler det store bålglør dårlig. Blir som regel ikke hull men en grop. Mitt mest brukte underlag de siste 7-8 årene. https://www.trekkinn.com/utendørs-fjell/trangoworld-light-plus/70840/p

Rimelig er det også, har to et for bålturer og et til "pent".

IMG_1399.JPG

Edit: hvis du ser på profilbildet mitt ser du størrelsen i forhold til bamse.

95kr er det ikke noe å si på 😉 Beste alternativ hittil :)

Er det glatt? Hvordan er overflaten i forhold til bamse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sticky som bamse, men god friksjon. Det er en bølgeform på ene siden, og små knotter på andre siden. Fint å ligge på, bortsett fra på stranda om sommeren når du er svett av sola. Da bør du ha et håndkle imellom. Er du i nærheten kan du komme innom å se på det. Kjøpte mitt i sin tid rett av importøren, da jeg ikke fant det noe annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

@MarengJeg synes at du har funnet et topp underlag i ditt første innlegg https://www.oslosportslager.no/produkt/mammut-alpine-mat-ul-liggeunderlag-39119.aspx Jeg har selv Bamse, men synes også at det er stort og tungt. Det holder lenge med Mammut Alpine Mat UL. Det kan brettes og tar liten plass. Det kan også kjøpes hos Fjellsport https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/liggeunderlag/mammut-alpine-mat-ul-0-8cm-189x49cm.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har lyst til å gå eeeeennå lettere enn forslaget til @Radiosugge (som jo virket fett nok), så kan du spare 85 gram og kjøpe dette 3mm-underlaget:

https://www.trekking-lite-store.com/isomatten/evazote-matten/10342-10/tld-evazote-ev50-isomatte-3-mm?c=27

Jeg har tilsvarende matte, men da skitdyrt fra Gossamer Gear i Statene.. Er alltid med på tur, som sitteunderlag (brett i 2, 4 eller 8, alt ettersom) og bålliggeunderlag, og som sikring om det oppblåsbare skulle punktere katastrofalt.

De selger forøvrig samme "modell" i 3, 7, 9, 10 og 14mm... litt å velge i :-)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å ha et 3 eller 5 mm på Jysk. Mener det veier under 100gr. Koster under hundrelappen. Er ikke så slitesterkt som dyre underlag så klart. Materialet er ikke like seigt. Er med integrerte stropper. Har et slikt jeg har brukt noen år. Til bruk vinterstid vil jeg si det er for tynt selv om du bretter det. Jeg syntes etterhvert at det ble litt for tynt så jeg drar heller med et litt tykkere som ligner Bamse for bedre komfort. Er det for tynt så fungerer det ikke som backup hvis det er kjølig. Det som ligner mest på mitt er Mamut Alpine Mat Exp men mitt veier litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det tynne fra Jysk, veier som sagt nesten ingen ting, men det trekker vann.  Brukte de en stund, nå blir det brukt i garasjen når jeg reparerer. Har også en z-lite kopi fra e-bay. Det ser så langt ut som det er samme kvalitet som orginalen. Link til Ebay. koster 188 kr. Bygger mere i volum enn Trangoworld. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Ja, da har jeg fått mange gode forslag i mange prisklasser, takk :)

Jysk sin til 50kr så grei ut, men ikke om den trekker vann. Det blir ekkelt i teltet tenker jeg, om man har brukt den ute på våt mark.

Den store til exped kan jo brukes til så mangt men kanskje det enkle ofte er det beste.

Er det noen fordeler/ulemper med disse underlagene man bretter sammen, kontra de man ruller sammen? Jeg har kun hatt slike man ruller sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dei ein brettar tek mindre plass volummessig for lik varme.

Eg har både thermarest ridgerest lettaste variant og heile familien har ein halving kvar av z-lite.

Z-liten er definitivt betre når den skal få plass på sekk eller nede i ei kajakkluke, anten han er kappa eller ikkje. I pulken er det ikkje så nøye, så der brukar eg gjerne ridgeresten som eg synes har hakket betre liggekomfort. Eg gjer som deg, brukar skumplasten på toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ekstraunderlag trenger man ikke full lengde. Det holder under torsoen. Helt uproblematisk å kutte minst 1/3 av underlaget. Da kan man ha litt tykkere (og bedre) underlag med samme vekt som et som isolerer mindre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også  thermarest  Neo-air small som er 119 cm langt og veier 230 gram. Har du 6 ledd med z-lite eller tilsvarende så har du både komfort og sitteunderlag ved bålet. Maks comfort i forhold til vekt, samtidig at du har noe du kan bruke ved bålet. Er litt uvant til å begynne med, viktig at det er lite nok luft i det oppblåsbare. Tipset er å ligge på det, tapp ut luft til du kjenner bakken, fyll i litt luft. Mange har alt for mye luft i de oppblåsbare underlagene. Ulempen er at løsingen blir relativ kostbar og at du må "ordne" litt før du kan ligge bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.