Gå til innhold
  • Bli medlem

Primus 1L brenselflaske med omnifuel


hhalvor

Anbefalte innlegg

Har kjøpt inn ny omnifuel og bestemt meg for å gå over til 1L brenselflasker i stedet for 0,5L.

Har kjørt omnifuelen et par ganger nå med 1L flasken (fylt til 700Ml) og den brenner forsåvidt rent med klar blå flamme. Problemet er at den lugger litt, høres ut som den "ikke får puste", som om den tar opp for mye luft, og brenner ikke på full effekt. Den får samme type luftutslipp som når du setter pumpen på off. Dette skjer selv etter å ha pumpet opp til 70 ganger. Igår sleit den ordentlig når det var rundt -28 selv med ordentlig forvarming og trykk. Bruker det lille gummirøret som følger med flasken som skal festes på pumpen, tror noe av problemet ligger her. Dette skjer ikke når jeg kjører med gammel 0,5 flaske med brenneren.

Noen fler som har opplevd dette med 1L flaskene til primus eller vet løsningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har samme erfaringen. Orket ikke å forske mer på det, og gikk tilbake til flasken som fulgte med. Tenkte å teste litt mer hjemme når jeg får litt bedre tid.

Dette er ikke så mye til hjelp, men du får i hvertfall bekreftet at det ikke er kun deg som har disse problemene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, hhalvor skrev:

Bruker det lille gummirøret som følger med flasken som skal festes på pumpen, tror noe av problemet ligger her.

Har du prøvd uten røret? Jeg har en gammel 1L flaske og det følgte aldri med dette røret. Uten et slik rør blir det værende kun ca. 25ml drivstoff igjen i flasken, så  man klarer seg nok uten. Hva slags drivstoff bruker du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dette kan hjelpe vet jeg ikke, men det er vel verd et forsøk.  På bildet under ser du koblingspunktet hvor brennstoffslangen skrues fast - rett foran regulatoren.  I dette koblingspunktet sitter en pakning.  Jeg oppfattet denne pakning som en brems og fjerne den, med utmerket resultat

 

005 (640x480) - Kopi.jpg

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke prøvd uten, men skal prøve litt forskjellig snart. Kommer  nok ikke til å fjerne noen pakninger da den funker optimalt med 0,5 flasker, men takk for tipset! Bruker coleman fuel. Får prøve uten å se om det hjelper, fordel om det kun er det som er problemet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Tom42 skrev:

Om dette kan hjelpe vet jeg ikke, men det er vel verd et forsøk.  På bildet under ser du koblingspunktet hvor brennstoffslangen skrues fast - rett foran regulatoren.  I dette koblingspunktet sitter en pakning.  Jeg oppfattet denne pakning som en brems og fjerne den, med utmerket resultat

 

005 (640x480) - Kopi.jpg

 

 

 

Fjernet dette drivstoffilteret og variasjonen på flammen opphørte for min del(uavhengig av trykk) :)  Takk for tipset!

Håper også det hjelper de første i tråden her.

Endret av TomWithoutVom
manglende info
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
17 minutter siden, Lars Stenseth skrev:

Hvilken størrelse går det på blant folket?

Jeg hadde to tråder på dette.

8C28ED1C-298D-433D-9F83-5E000604F7E8.thumb.jpeg.8db4575f59ef87cdcea04620377a670c.jpeg

1 -Valg av størrelse på drivstofflaske med avstemning. 

2 - Diskusjon rundt valg av drivstofflaske - da de ikke går å svare i tråder med spørreundersøkelse

Mest brukt er rundt 0.6 l og kan du velge så kjøp MSR siden de går på optimus/primus men ikke motsatt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Memento mori skrev:

Jeg hadde to tråder på dette.

8C28ED1C-298D-433D-9F83-5E000604F7E8.thumb.jpeg.8db4575f59ef87cdcea04620377a670c.jpeg

1 -Valg av størrelse på drivstofflaske med avstemning. 

2 - Diskusjon rundt valg av drivstofflaske - da de ikke går å svare i tråder med spørreundersøkelse

Mest brukt er rundt 0.6 l og kan du velge så kjøp MSR siden de går på optimus/primus men ikke motsatt. 

Takk skal du ha👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.