Gå til innhold
  • Bli medlem

Gamasjer til Crispi Svartisen 75


Jonas1986

Anbefalte innlegg

Annonse

Du kan sikkert bruke hva du vil så lenge de er store nok rundt ankelen og leggen. En del gamasjer er for smale rundt ankelen til å brukes på en så kraftig skisko. Både Bergans Dermizax og Norrøna Trollveggen Dri3 burde passe bra. Det eneste problemet med disse er at det er strikk under skoen. Denne har veldig kort levetid og jeg har gått over til å bruke en lang skolisse i stedet for strikk. Det finnes noen gamasjer med rem under skoen, men jeg har ingen erfaring med disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norrøna har faktisk sluttet å produsere gamasjer (det samme gjelder for øvrig også overtrekksvotter).

Jeg har Bergans sine Dermizax selv, de fungerer greit selv om jeg kan skrive under på problemet med strikk. Synes også at borrelåsen er i overkant kraftig. Det er fint som backup for glidelåsen, men den er såpass tung å åpne at i praksis er det ofte enklere å ta av støvlene og dra de på i stedet for å åpne glidelåsen. Nå er min modell en 6-7 år gammel, så det kan selvsagt ha endret seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, DJK skrev:

Norrøna har faktisk sluttet å produsere gamasjer (det samme gjelder for øvrig også overtrekksvotter).

Jeg har Bergans sine Dermizax selv, de fungerer greit selv om jeg kan skrive under på problemet med strikk. Synes også at borrelåsen er i overkant kraftig. Det er fint som backup for glidelåsen, men den er såpass tung å åpne at i praksis er det ofte enklere å ta av støvlene og dra de på i stedet for å åpne glidelåsen. Nå er min modell en 6-7 år gammel, så det kan selvsagt ha endret seg. 

Jeg har også Bergans dermizax gamasjer og bruker dem sikkert mer om sommeren enn om vinteren. Ja, borrelåsen er ganske kraftig, men jeg synes også at stoffet er litt tynt. Det går lett hull på stoffet når de brukes på sommerføre og spesielt på steder der de strammer over en hempe eller lignende på skoen under. Slike hull pleier jeg å tape med Spinnakertape. 

Jeg kjøpte en gang et par gamasjer i Skottland. De var av merket Dailsman og var laget av tykk nylon. De hadde snøring øverst, men stoffet var så stivt at de holdt seg oppe selv om ikke snøringen øverst var strammet til. Jeg ble veldig glad i disse gamasjene, men ingen ting lever evig og etter diverse sy- og reparasjonsjobber måtte jeg bare innse at de var utslitt. Disse gamasjene har vert med meg på så mange turer at jeg ikke husker alle, men jeg husker den første. Den gikk til Ben Nevis og det var derfor de ble kjøpt inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte noen gamasjer fra Sea to Summit hos XXL i høst, til rundt 600kr. Veldig fornøyd med hvor solide de fremstår, og hvor lette de er å ta av og på pga den gode borrelåsen. Brukte de i forrige uke over mine skisko som er betydelig mindre enn dine, men da var det plenty med plass til evt større sko. Jeg bruker str 42 i sko og kjøpte de i size L.

Link

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.