Gå til innhold
  • Bli medlem

Lage bål i granskogen ! Liten video


OleHenrik

Anbefalte innlegg

Annonse

Artig at du lager filmer, men du har veldig urolig filming. Blir ubehagelig og se på. I stedet for å sveipe frem og tilbake, eller opp og ned, så velg bare en retning. Regner også med at du er på egen eiendom når du feller trær. Det er vel ikke helt etter boka i allemannsretten hvis du "sanker" trær som står. Når du feller ser det litt amatørmessig ut når stubben er så lang. Fint at du ikke har musikk. Et tips - sjekk ut Craig m han filmer mye med en iphone 6s plus med bildestabilisator. Ca en time råfilm til fem minutter resultat.

Artig kløveteknikk, men ikke særlig effektiv. Ser at du er en myk mann😀

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Skal ærlig innrømme at jeg er helt enig i at jeg må gjøre noe med kameraføring ! Kanskje skaffe meg et bedre kamera også :) Kløyveteknikken funker egentlig bra den, men var uheldig med veldig kvistete ved haha ! En fordel med denne teknikken er jo at man slipper balansere veden ! Skjelden jeg bærer med meg en hoggestabbe :) og har man bare øks er dette kanskje eneste teknikken man får brukt ?

 Og til deg Tiur3 ! Hva mener du med grønnskolling ? Jeg er 26, med mange år bak meg som speider og hele livet blitt oppdratt i naturen ! En ting som irriterer meg er folk som legger så usannsynlig mye tid i å samle inn og forberede bål! Spikker flis, flasser opp never etc ! Jeg viste småkvisten jeg hadde funnet ville ta fyr. Ville det imponere deg mer om jeg lagde ill ved hjelp av bue og drill ? Det får jeg til også, men det var ikke poenget med denne videoen! Men uansett takk for tilbakemeldingen :) 

Endret av OleHenrik
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å lage en film om hvordan få fyr på bålet i øsende regnvær? Fin film, forresten, selv om jeg nok ikke ville stått slik med øksa. Så klønete som jeg kan være noen ganger hadde jeg sikkert stupt på hodet framover og sett lite elegant ut. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en kikk på snuttene denne dama lager.

 

Vi kan sikkert diskutere frem og tilbake alt hun gjør feil også men hun har ihvertfall bra filming og har utrolig mange visninger.
Så om ikke noe annet så kan man jo se på noen av filmene hennes for å få tips ang bruk av kamera ute i felt :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Synes det var bra jeg da, hadde ikke klart det bedre selv :)

litt urolig filming sier noen, joda det kan jeg si meg enig i.

Det lå allerede en del trær som var falt ned, kunne du ha brukt de i stedet?

Ang. kløyveteknikk, det finnes tusenvis av måter å kløyve på. Du brukte en måte som for meg så trygg ut for deg og øksen, og det fungerte bra for deg 👍

Bålet ble fort fyr på, uten spikking, bomull eller annet dilldall. Jeg er også uenig med kommentaren om grønnskolling. Så bare å lage flere videoer :)

Er det du som har laget gapahuken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4.1.2017 at 11:57 PM, Tiur3 said:

Må ærlig talt si, at dette var ganske amatørmessig! :( Merkelig at grønnskollninger legger ut noe slikt, på You Tube.

Sa en som mener han vet bedre - og derfor lot seg irritere.

On 5.1.2017 at 9:23 PM, OleHenrik said:

En ting som irriterer meg er folk som legger så usannsynlig mye tid i å samle inn og forberede bål! Spikker flis, flasser opp never etc !

Sa  annen som også mener han selv vet bedre -  og derfor også lot seg irritere.

Tro mange kan ha noe å lære her sier nå jeg da, ... ... med lettere irritasjon i stemmen. For irritert kan man jo bli når overskriften annonserer "Liten video", og man i stedet får en som fyller hele skjermen. grrr.

Endret av zimwalker
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være befriende å ha så få bekjymringer i livet at man faktisk orker, har tid til  og "liker" å henge seg opp i korte Youtubesnutter noen har laget på på fritiden og som er helt frivillig å se på :) Og som er totalt vederlagsfri og se.
Skulle ønske det var meg :D
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, tubbs said:

Det må være befriende å ha så få bekjymringer i livet at man faktisk orker, har tid til  og "liker" å henge seg opp i korte Youtubesnutter [...]

Irriterer det deg at noen har det? ;-)

Selv syns jeg det er fint at noen gidder å ta seg tid til å kommentere og kritisere youtube videoer, skjønt man kan jo få sagt det meste på en litt mindre direkte og brutal måte da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, tubbs said:

Nei, på ingen måte!
Er jeg virkelig så elendig til å skrive ironisk at det så lett kan tas for irritasjon? 1f602.png
 

Kanskje ikke så elendig til å skrive nei, men om du må ha hjelp til å forstå at spørsmålet nok ikke var alvorlig ment, er det kanskje grunn til bekymring, eller? ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Mareng skrev:

Synes det var bra jeg da, hadde ikke klart det bedre selv :)

litt urolig filming sier noen, joda det kan jeg si meg enig i.

Det lå allerede en del trær som var falt ned, kunne du ha brukt de i stedet?

Ang. kløyveteknikk, det finnes tusenvis av måter å kløyve på. Du brukte en måte som for meg så trygg ut for deg og øksen, og det fungerte bra for deg 1f44d.png

Bålet ble fort fyr på, uten spikking, bomull eller annet dilldall. Jeg er også uenig med kommentaren om grønnskolling. Så bare å lage flere videoer :)

Er det du som har laget gapahuken?

Ja jeg som har laget gapahuken :) og takk for hyggelig tilbakemelding 👍🏻 Slikt som gjør at jeg vil lage flere :) Og jo jeg kunne såklart tatt av fallene trær, og gjør vanligvis det ! For eksempel er gapahuken nesten bare av falne trær ! Tvertstokken er fra ett tre jeg felte da jeg tenkte den burde være sterk så det skulle tåle litt snø. 

Interessert å se litt av hvordan jeg lagde gapahuken for eksempel? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått gode tips om stødig kameraføring. Om du planlegger å filme en del med kamera i bevegelse og satser på å lage videosnutter så finnes det gode, ikke så dyre, gyroer som eliminerer "amatørshaking". Synsintrykket går fra amatør til proff på et blunk. Sliding gjør også mye med synsinntrykket. Skal man lage "proffuteseende" snutter må man rett og slett bruke utstyr eller etterligne utstyr som proffene bruker. 

I tillegg så lønner det seg enten å bruke et par kameraer eller å gjenta med forskjellige kameravinkler/zoomingsnivåer. Det gir bedre spillerom ved klipping. 

Lite er kjedeligere enn lange sekvenser. Om du ser et hvilket som helst naturprogram på tv så vil du legge merke til at det er veldig sjelden et klipp varer mer enn 10 sekunder. Bildene veksler ofte. 

Ellers så fungerer tråden her som et speil på hvordan folk blir på nett når de sitter mer på pcn enn de er på tur ;-) 


Når det er sagt så tror jeg ikke du skal legge lista der at du lager filmer for gjennomsnittsbesøkeren her på forumet. Jeg ville lagt lista der hvor du kan lære og inspirere de som er i startgropen for friluftsliv, da får du litt bredere publikum....

Endret av Espen Ørud
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg kjent med dine kunnskaper, men tips til andre videoer kan være:

Hvordan pakke sekken, hvordan tenne bål i regn, hvordan tilberede fisk på bål osv.

Fin video, men litt langdrøyd og shaky til tider. Som nevnt er nøkkelen å veksle med forskjellige vinkler ofte.

Endret av Baguett
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at noen har lyst til å lage videoer og tar risiko på å eksponere seg selv slik. Gjennom forumet her kan man være mer anonym med et nick uten at det er nødvendigvis røper hvem man er, en film kler deg mer naken. 

Hvis jeg likevel skal ta sjansen på å sette fingeren på noe (som ikke har med kameraføring å gjøre) så er det at du introduserer med "the norwegian way". I mine øyne er ikke din måte noe mer norsk enn min eller alle andres, uavhengig av hvordan det enn gjøres. Jeg ville heller bare sagt: "dette er en måte å gjøre det på". Da blir ikke noe mer rett enn noe annet. Og for alt jeg (du) vet kan din metode kanskje egentlig være svensk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

....i tillegg er det lurt å lære seg litt om fotografiske prinsipper som komposisjon. Det går i stor grad ut på å plassere hovedinntrykket i bildet VEKK fra sentrum. De plasseres gjerne andre steder i bildeflaten enn akkurat i midten. 

En detaljert gjennomgang av prinsippene finner du blant annet her: 

http://www.skrablikk.com/single-post/2015/06/10/Komposisjon

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lest alle kommentarene, men jeg har drevet en del med undervisning av barn og ungdom både i speideren og i Røde Kors og det er et prinsipp som jeg alltid bruker, det virker også veldig bra på voksne. Skal du gi kritikk så pass på at du gir minst to positive kommentarer for hver negativ. Det er alltid lett å kritisere, men resultatet kan da like lett bli at du dreper initiativet i stedet for å oppnå forbedring.

Jeg synes det er flott når noen er så opptatt av noe at de lager små filmsnutter og legger dem ut f.eks. på YouTube. Det er ikke alltid at kvaliteten betyr så mye til å begynne med. Jeg husker hvor vanskelig det var å lære å sykle, og den samme opplevelsen har sikkert både Dag Otto Lauritsen, Thor Hushovd og Aleksander Kristoff hatt, men hvor hadde disse syklistene vert i dag hvis de bare skulle fått kritikk når de ikke lyktes. Veien frem til å bli best er ofte både lang og vanskelig.

Nei stå på, jeg liket filmen og kunne sikkert sagt både positive og negative ting om den, men det er ikke det som er poenget. Lag flere slike små filmer så vil du helt sikkert se at de blir mer og mer proff etter hvert. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når noen legger ut en film på et forum med mange erfarne turfolk, og skriver "vil du lære mer så ta en titt", så gir det i hvert fall meg en del forventninger til kvaliteten. Jeg forventer faktisk å lære noe. Da er det kanskje ikke så rart at det blir noen tydelige tilbakemeldinger også.

Flott at du har hele filmen i det naturlige turmiljøet. Det synes jeg du skal holde på videre. Flott også at du bruker litt forskjellige kameravinkler og varierer med det.

Virringen har du fått tilbakemeldinger på. Knytt det gjerne opp til det med korte klipp som noen har nevnt. Jeg har i hvert fall selv erfart at det vanskeligste med redigering av film er å være tøff nok når det gjelder å klippe bort. Selv når prøver, ser jeg gjerne i ettertid at dette hadde vært bedre om jeg hadde vært enda tøffere. Ble det ikke bra, kutt det vekk. :) 

Et annet tips kan være å ha en plan for filmen. Spiss det inn på poenget. Er poenget at det er lett å fyre opp med disse småkvistene, fokuser på det, ha minst mulig av mindre relevante ting. Jeg lurte også på hvorfor i all verden du brukte så mye tid på å sage ned det treet når det lå ting som kunne brukes til bål overalt der. Det tok på et vis bort litt oppmerksomheten på det jeg tror du ville ha fram, hvis du skjønner hva jeg mener, og jeg syntes du brukte usannsynlig mye tid på å sage og hugge ved, he he. ;)

Granskogtente bål fikk jeg lyst til å prøve. Da var vel noe av målet oppnådd med filmen? :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Miamaria skrev:

Når noen legger ut en film på et forum med mange erfarne turfolk, og skriver "vil du lære mer så ta en titt", så gir det i hvert fall meg en del forventninger til kvaliteten. Jeg forventer faktisk å lære noe. 

Tenkte mye det samme. Jeg har helt sikkert mye og lære fra alle og en hver her inne, men når det blir skrevet slik så får jeg noen forventninger. Bet meg også merke i at du tidlig i videoen sier "the norwegian way" som for min del blir en veldig bastant setning som sier at "slik gjør VI det" Men verken jeg eller noen jeg kjenner gjør det slik... 

Uansett så kjør på, videoen er mye bedre enn hva jeg hadde fått til selv! Og ingenting er bedre enn at det kommer flere tursnutter ut på youtube. 👍

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laget en liten en om å koke kaffe! Tipper dette er noe de fleste her kan og får til, men ser på det som læring i å bruke kamera og redigeringsprogram. Prøvde også som noen nevnte være litt mer kritisk i klippinga, men hadde ikke så mye materiale og ta av så ble som det ble. :) Ta gjerne en titt. :) 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bedre kameraføring! Flott som treningsvideo. Flott at du også tar med "feil", i den forstand at du brenner deg, eller smaker ting som ikke er helt godt. Det gjør at jeg som seer kjenner meg bedre igjen. Du har også gått vekk fra "norwegian way" og over til "meg", veldig bra.

Du har glemt en vesentlig ting: Kaffekjelen må svinges en to-tre ganger rundt slik at kaffen presses ned i kanna før du drikker. Vesentlig for både smaken og magiens skyld. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jag är inte enig i kritiken du fått på videoen om att göra upp eld, det var inte dåligt gjort, det var (enligt min mening) genvägar man kan ta när veden är så torr som den höres ut när du bryter grenarna från träden.

Det är onödigt att lägga för mycket energi på ett bål med torr ved. Hade det varit en regnblöt dag hade förberedelserna varit viktigare, det kunde vara värt att nämna.

 

I video nr 2 är kameraarbetet och klippen mycket bättre än i nr 1, du tog snabbt tipsen där.

Utan huggkubbe hade jag också huggit veden genom att luta den mot en trädstam, men jag upplever balansen som säkrare och huggkraften större om jag istället står på marken.

Fortsätt göra videoer, fortsätt lära dig om kameratekniker och klippning så blir videorna ännu bättre! 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.