Gå til innhold
  • Bli medlem

Snøkite problemer.


RYDMO

Anbefalte innlegg

Hei.

Kjøpte en Apex 4 snøkite (8kvm) for et par år siden. 

Har ikke fått brukt den så mye.

Jeg opplever at jeg må ha "baren" helt ut for at kiten skal dra bra nokk, og at avstanden helt ut er så lang at jeg blir stående bøyd fremmover.

Dette er slitsomt i lengsden og gjør manøvreringen utforderene.

Så lurer på om noen har erfaring med dette. Er det noen liner som burde være lengre eller kortere? eventuelt inngrep man kan ta for å utbedre dette.

Har begrenset teknisk innsikt i kiten og div. "fagspråk" (navn på liner etc)

Jeg spør her for jeg finner ikke noe passende forum for dette. Kunne ikke registrere meg på Hangloose.no (http://www.kitesurferen.dk/)

Jeg er 180cm og kjører ski. (Twintip og randonee)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har kitet siden 2005, men bare på vann med tubekite ( oppblåsbarkite). Der fungerer det slik at hvis du drar baren til deg blir det mer kraft, er ganske sikker på at det skal fungere slik på din kite også. Kortere styreliner gir mer kraft. ( Styrelinene er festet ytterst på vingen på kiten til ytterst på baren.) Korter du inn frontlinene for du mindre kraft ( gjøres med depowerline, sitter på mittline ved bar. Gjør du motsatt blir det mer kraft.) Hvis du slipper baren skal du miste mye av kraften i kiten, greit og tenke på når du mister kontrollen. Det jeg leser ut av det du skriver er det helt motsatt av hvordan det egentlig skal fungere. Se over at liner er festet riktig, og husk at kortere styrelinene er i forhold til mittlinene er jo mer kraft i kiten.  Sjekk også ut hvordan du skal frigjøre deg fra kiten, eller frigjøre deg for kreftene hvis du for problemer. Lykke til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke til kiten din, men generelt høres ut som du har en av to feil: (1) Enten er front- og baklinene byttet om, eller (2) så har frontlinene strekt seg veldig mye.

For å sjekke om det er feil (1) så kontrollerer du om baklinene på kiten er de som går til ytterst på baren (og ikke til midten som er frontlinene (el kraftlinene)).

Når det gjelder feil (2) - som er den absolutt mest sannsynlige - så må linelengden trimmes. Det er normalt noen knuter som kan flyttes litt. Juster slik at baklinene forlenges i forhold til frontlinene (som er det samme som skjer når baren skyves ut). Baklinene justeres lengre og frontlinene kortere.

Når kiten er bedre trimmet, bør det ikke være behov for å ha baren helt ute. Hvis du av en eller annen grunn likevel vil ha baren lengre ute enn armene strekker til, kan du dra inn på depower-stroppen. Da strammes også frontlinene i forhold til baklinene. 

Merk at vindforhold også spiller inn. Å trekke inn baren gir mer kraft (ikke motsatt slik trådstarter beskrev). Men, dersom du kitet i veldig lett vind så må baren ut for at kiten skal søke oppover og i det hele tatt fly. I motsatt fall vil den rygge ned i bakken. Mulig det var slike forhold da du testet. I så fall bør du teste igjen i normal vind og se hvordan det funker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fantastiske svar :) 

Kan være at det bare er vindforholdene som har vært problemet. Når man er selvlært i tillegg så er det mye å finne ut av. 

Har saumfart nettet etter svar på dette problemet. Disse svarene ga mye mening!

Skal prøve meg frem!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.