Gå til innhold
  • Bli medlem

Nye GPS'er: Garmin inReach Explorer®+ og Garmin inReach SE®+


Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest fightingfalcon

Garmin kjøpte opp Delorme i 2016. Ser ut til at de nye plussmodellene strengt tatt er de gamle inreachmodellene i nytt "garmindesign".

Litt skuffa over de nye modellene. Virker ikke som om det er noe nytt med de, annet enn den nye utformingen. Jeg har fra før av en Inreach SE og kommer ikke

til å bytte til Pluss. MEN! er det noe jeg kan skryte av er det Inreach SE. Suverent å kunne alltid ha dekning om uhellet skulle være ute. Den er presis, relativt rask og man kan bestille værmelding til din gitte lokasjon med de :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Twistar skrev:

Virker veldig rart om man ikke kan kjøre Garmin sine kart på denne? Tror ikke jeg kommer til å skaffe meg en slik dersom man ikke kan bruke andre kart.

Ja, det virker veldig rart og ikke helt logisk.

Men dersom dette blir en slags kombinasjon av Inreach og GPSMap 64 er dette noe som frister.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Twistar skrev:

2Forhåndslastede DeLorme TOPO-kart er ikke kompatible med andre Garmin-enheter. Andre Garmin-kart er ikke kompatible med denne enheten.

Så da er det i bunn og grunn bare en kosmetisk (opp)gradering slik at den blir seende ut som de andre noen av GPS'ene til Garmin, er det ikke?  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må huske på at det ikke er så lenge siden Garmin kjøpte opp Delorme. Det de gjør nå er kun for at enhetene skal harmonere bedre med designspråket til Garmin. På litt lenger sikt vil de nok integrere løsningene bedre og legge "Inreachfunksjonalitet" inn i en navigasjonsenhet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, whistler said:

Dere må huske på at det ikke er så lenge siden Garmin kjøpte opp Delorme. Det de gjør nå er kun for at enhetene skal harmonere bedre med designspråket til Garmin. På litt lenger sikt vil de nok integrere løsningene bedre og legge "Inreachfunksjonalitet" inn i en navigasjonsenhet. 

Helt klart! Ville nok ventet med kjøp til Garmin faktisk kommer med en skikkelig enhet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro at det er lite Garminsoftware i de enda. Skal sjekke om det er noen i nærområdet som har en av de nye tilgjengelig og forsøke å finte de ut. Har tidligere programmert om filene i masse Garminkart til å gjøre registeroppdateringer på 64-bits operativsystem selv om de ikke var laget for det og lurt de nyere GPSene til å ha egne filer for sjøkart, landkart og veinavigasjon selv om de i utgangspunktet ikke har fungert med dette og lagt ett av disse kartene over de andre uten mulighet for å veksle. 

Så har litt erfaring med å "finte ut" både nye og gamle kartserier til både nye og gamle Garmin-GPSer, så hadde vært moro å se om det er en bakvei for å hente Garminkart opp på Inreach-produktene, selv om jeg tipper det er mer Garmin-hardware enn -software enda...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
På 10.1.2017 den 19.11, whistler skrev:

Dere må huske på at det ikke er så lenge siden Garmin kjøpte opp Delorme. Det de gjør nå er kun for at enhetene skal harmonere bedre med designspråket til Garmin. På litt lenger sikt vil de nok integrere løsningene bedre og legge "Inreachfunksjonalitet" inn i en navigasjonsenhet. 

Å kalle det designspråk er jo ganske snilt mot Garmin. Jeg synes ikke ikke Garmin har ikke hatt noen særlig utvikling av hardware på gpsene sine på g... vet hvor lenge. Siste interessante var kanskje Garmin Colorado i 2008 (den med hjulet)? Dumt Garmin ikke har konkurranse.

Jeg tror fremtiden for tur-gpser med touchskjerm er smarttelefonen. De blir mer og mer vanntette og man kan velge deksel etter bruk (feks fra Otterbox). Skjermene på smarttelefoner blir stadig bedre i direkte sollys, selv om regn på skjermen ikke fungerer særlig bra ennå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, qwer993 skrev:

Å kalle det designspråk er jo ganske snilt mot Garmin. Jeg synes ikke ikke Garmin har ikke hatt noen særlig utvikling av hardware på gpsene sine på g... vet hvor lenge. Siste interessante var kanskje Garmin Colorado i 2008 (den med hjulet)? Dumt Garmin ikke har konkurranse.

Jeg tror fremtiden for tur-gpser med touchskjerm er smarttelefonen. De blir mer og mer vanntette og man kan velge deksel etter bruk (feks fra Otterbox). Skjermene på smarttelefoner blir stadig bedre i direkte sollys, selv om regn på skjermen ikke fungerer særlig bra.

Hehe. Forsåvidt enig at jeg var i overkant grei ved å kalle det designspråk. Du har helt rett i at det har skjedd forsvinnende lite de siste årene. Jeg har en Oregon 300 som sikkert er 10 år gammel. Fungerer strålende og jeg ser ingen grunn til å bytte. 
Flere og flere benytter nok smarttelefon. Jeg gjør det selv som en avlastning, men i vinterfjellet fungerer det ikke godt nok enda etter min erfaring. Batteriet er det største problemet.

Om Garmin klarer å lage en god enhet som kombinerer Inreach-funksjonaliteten og vanlig GPS-navigasjon tror jeg det kan bli en god enhet. Dessverre har de ikke gjort det enda.. De nylig lanserte modellene byr ikke på noe nytt i forhold til de opprinnelige enhetene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.