Gå til innhold
monsmatglad

Fisketur i Sauheradfjella

Det er 559 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Anbefalte innlegg

Jeg og en kamerat eksperimenterer med tanken om en fisketur i Sauheradfjella. Det måtte være en gang i sommerferien (2017). Noen som har tips til områder eller vann med fin fisk - gjerne med gode muligheter for fluefiske. Tror ikke turen skal være noe mer enn 4/5 dager. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, monsmatglad skrev:

Jeg og en kamerat eksperimenterer med tanken om en fisketur i Sauheradfjella. Det måtte være en gang i sommerferien (2017). Noen som har tips til områder eller vann med fin fisk - gjerne med gode muligheter for fluefiske. Tror ikke turen skal være noe mer enn 4/5 dager. 

Hei.  jeg har kjøpt meg ny skriver, men klarte jeg å lagre kartet etter  skanning?  Nei, da.  Dermed måtte jeg skrive det ut, og ta bilde - og så lime det inn.  Skjønner at jeg må ta et dypdykk i manualen.  Men med litt velvilje gpr et an å skjønne - tor jeg.

Hvorfor ikke dra til Steinbru? 

For å trylle frem kartet.  Søk på: godtur.no.  "Eiangen" og scroll litt nedover.  Der finner du Steinbru.  Det er noen år siden jeg har vært der, men det er blant de vann jeg vurderer til sommen. 

Fint, alt er relativt, å fiske med flue.  Området disponeres av Grenland Sportsfiskere. Idyllisk leirplass er merket med rød X.  Vannet ligger på 702 meter og "lukter litt høyfjell".

Er du kjent i området bør du ikke lese l videre.

Adkomst 1.  Ta Luksefjellveien fra Skien mot Bestul.  Før du kommer dit går det en stikkvei inn til venstre mot Øvre Dale, eller Dali som det heter lokalt. 

Derfra går det an å kjøre opp til en bom.  Er du medlem av GS kan du leie hytte ved Ørjevatn.  Da får du nøkkel og kan kjøre helt opp.  Det er også en hytte mot Bølevatn.  Mulig at du også kan få nøkkel til hytta der. 

Er du ikke medlem, og kun ønsker å dra på fisketur, tok jeg alltid sykkelen med.  Stort sett var det å trille den mesteparten av veien hvert fall til du nærmer deg Ørjevatn.  Men derfra går det fint å sykle oppover mot Eiangen.  Stans ved en bro og følg stien opp til Steinbru.  Når du skal hjem igjen skjønner du hvorfor jeg anbefaler sykkel.  Men pass på så du ikke sliter ut bremsene!  Det kommer til å lukte svidd lang vei.

Adkomst 2.  Fra Skien ta veien om Hoppestad til Valebø.  Litt etter Bliva går det en vei opp til Svanstul.  Kjør den til parkeringsplassen (bompenger).  Og labb derfra til Steinbru.  Da vil du også kunne fiske i vann før du kommer dit.  Jeg er ennå skjelven etter "den ørreten" - jeg ikke fikk i Bølevatn. 

Om jeg drar til Steinbru i løpet av 2017 kommer jeg nok til å gå fra Svanstul, 

P1040003 (640x360).jpg

Endret av Tom42
Tilleggsopplysninger

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det er 559 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Erik Haaland
      Langtur denne helgen fra Stavtjørn til Stavanger Turistforening sin hytte på Støle. Sol, knusktørt og mer multer enn folk på turen innover - men jeg noterte at Helseministeren hadde vært på besøk for noen dager siden, bevis godt nok på at det er god helse å gå turen. Det gikk 4,5 timer inn med en liten pause på stølen Hommi. 
      Skjult lenke - logg inn for å se den. 

Returen på Søndag gikk ned Søre Kvitladalen til STF hytta på Kvitlen (denne må dere besøke en gang!!), opp Nordre Kvitladalen til Hommi og så tilbake til Stavtjørn, totalt 35km begge dager og 10 timers trav, så det brant godt under føttene vel fremme ved bilen. Men turen tar jeg gjerne igjen!
      Skjult lenke - logg inn for å se den Fin start ved Stavtjørn  
      Skjult lenke - logg inn for å se den Elva til venstre renner ned til Barbuvannet  
      Skjult lenke - logg inn for å se den  
      Skjult lenke - logg inn for å se den Vakre Hommadalen  
      Skjult lenke - logg inn for å se den Hommi  
      Skjult lenke - logg inn for å se den Hovlandsstølen til venstre   Skjult lenke - logg inn for å se den STF hytta på Støle  
      Skjult lenke - logg inn for å se den Kjentfolk på besøk   Skjult lenke - logg inn for å se den Søra Kvitladalen  
      Skjult lenke - logg inn for å se den Reine Amazonas, bare litt mindre vann....  

Skjult lenke - logg inn for å se den STF hytta på Kvitlen  
      Skjult lenke - logg inn for å se den Opp Nordre Kvitladalen  
      Skjult lenke - logg inn for å se den Hadvardhomtjørna på høyre side  
      Skjult lenke - logg inn for å se den Siste innspurt
    • Av rayun
      Ferdig med Vikebekkfjell for i år. Her følger en turrapporten i films form.
      Av en eller annen merkelig grunn var det ikke helt samsvar mellom Yr.no og været som kom. Uansett film ble det og her er den.
    • Av NotAllWhoWanderAreLost
      Hei! Planlegger min første jomfrutur ut i telt alene en natt, og jeg er utrolig dårlig kjent i byen jeg bor. Noen som har tips/erfaringer om gode teltingplasser i nærheten? Tenker meg ut mot kvaløya
      Skal sykle dit og har ikke all verdens med utstyr, men hadde vært en fordel om man kan fiske der 😊 
    • Av Hilde Therese Halvorsen
      Hei.Vi er ett par som har lyst til å telte på Rondane i sommer. Vi bor langt unna, så er ikke kjente i det hele tatt. Er det noen fine steder , der man er litt alene? Vil helst ikke gå mer enn nødvendig fra bil parkering. Fiske vann er også ett must. 
    • Av Erik Haaland
      Opp Norddalen
      Med solen i ryggen og ryggsekken pakket var jeg klar for to dager i Frafjordheiene. Men med alt som sekken inneholdt denne gangen ble de ca. 500 høydemeterne som bakken i Norddalen er mye tyngre enn vanlig. Det som normalt er en noe tung oppovertur med en kort drikkepause på veien ble til 4-5 gode drikkepauser. 
      Men vel oppe får man lønn for strevet og Stølsvannet åpenbarer seg med Frafjordhatten i bakgrunnen. I enden av vannet her er det også fint å telte, men jeg tar til høyre fra dette punktet.

Stølsvatnet med Frafjordhatten i bakgrunnen
      Så bærer det videre forbi Hålandsstølen, hvor min grandtante Agnes bodde en periode. Agnes Laurentze (f.1917) var datter til Aadne Haaland og hustru Lisa Andrine Frafjord som var født på Håland i Frafjord og vokste opp her. Faren Tore drev gården.

Vel 30 minutter etter Hålanddstølen når jeg dagens mål, Sliratjørna, hvor basecamp ble satt mellom de to vannene her (i enden av vannet på bildet).

Sliratjørna
      Det ble tidligere sagt at det var fisk her og det stemmer bra. Masse vak i både ytre og indre del av Sliratjørna, men det som satte seg på kroken var små pannefisk.

Leiren for kvelden sett ovenfra.

Frafjordhatten i silhouette før mørket senket seg helt.
      Etter en natt med urolig søvn så var det herlig å få en god frokost med bær plukket fra dagen før på vei inn.

Ferden neste dag gikk nordover mot Bukkaknuten. Etter vel 30 minutters gange fra teltplassen gikk jeg ned til venstre til Fornastølsvatnet hvor jeg kom inn på den nå revitaliserte «Kjærlighetsstien» – og turen tilbake var et faktum.

Frafjordhatten til venstre og Sliratjørna med Sobbaknuten til høyre.
      Langs Fornastølvatnet bar det ivei tilbake til Stølsvannet og parkeringen ved Molaug. Her traff jeg en gjeng fra Stavanger Turistforening som skulle opp omtrent hvor dette bildet ble tatt for å møte en annen STF turgruppe som hadde gått stien fra Øvre Espedal siden. Les mer om dette arrangementet HER.
      Denne turen kan sikkert tas som en dagstur men innlagt fisking på veien, men husk å løs fiskekort (40,-) ved postkassen i begynnelsen av kjerreveien.
      God tur!

Langs Kjærlighetsstien
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.