Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellsko fra Spar-kjøp?


Fjellkklatrer123

Anbefalte innlegg

Heisann! 
Jeg er på utkikk etter noen gode, men billige fjellsko for tiden. Man skal kunne gå langt med dem. Kom over noen fjellsko fra Sparkjøp. Disse koster bare kr 499,- 
Har noen erfaring med disse skoene? Tror dere de er gode eller er det rett og slett lurere å investere inn i noen dyrere fra xxl? 
Her kan dere se link over skoene:   https://www.sparkjop.no/312665_Varde_tur-fjellstøvel_contex-membran?spa_7_categories=catalog01_sko&spa_7_categories=catalog01_sko_sko2dherresko&spa_10_basebrand=varde

fjellsko.dms

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg prøver sko i butikk jeg. Og så handler jeg billig på Finn.no 😇 

Mange selger veldig gode sko, som kanskje er brukt en eller to turer, før de innser at de ikke passer og så selger de videre til en tredjedel av prisen. 

Billige sko kan fort bli dyre sko. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Gittiamo skrev:

Mange selger veldig gode sko, som kanskje er brukt en eller to turer, før de innser at de ikke passer og så selger de videre til en tredjedel av prisen.

Og sikkert 80% av disse har kjøpt skoene på nett uten å ha testet fabrikanten/modellen.
Jeg har kjøpt endel jaktklær fra USA opp gjennom tiden. Fottøy er vel det eneste jeg aldri har kjøpt på nett.
En praksis jeg kommer til å fortsette med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, tubbs skrev:

Og sikkert 80% av disse har kjøpt skoene på nett uten å ha testet fabrikanten/modellen.
Jeg har kjøpt endel jaktklær fra USA opp gjennom tiden. Fottøy er vel det eneste jeg aldri har kjøpt på nett.
En praksis jeg kommer til å fortsette med :)

Men det er jo akkurat det som er så bra ;) de kjøper støvler for en tur de skal på, og tar "første og beste" uten å ane hva slags fot de har eller om størrelse og støvel passer. 

De fleste støvler som selges er Alfa, Crispi, La Sportiva og Scarpa så har man gjort litt forarbeid selv så vet man jo godt hva man kjøper. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Fjellkklatrer123 said:

Heisann! 
Jeg er på utkikk etter noen gode, men billige fjellsko for tiden. Man skal kunne gå langt med dem. Kom over noen fjellsko fra Sparkjøp. Disse koster bare kr 499,- 
Har noen erfaring med disse skoene? Tror dere de er gode eller er det rett og slett lurere å investere inn i noen dyrere fra xxl? 
Her kan dere se link over skoene:   https://www.sparkjop.no/312665_Varde_tur-fjellstøvel_contex-membran?spa_7_categories=catalog01_sko&spa_7_categories=catalog01_sko_sko2dherresko&spa_10_basebrand=varde

fjellsko.dms

En liten ting jeg reagerer på i forhold til den skoen er at det står at mennesker er vannavstøtende og ikke vanntett. 

Generelt i forhold til fjellsko så er det viktig at den passer foten din. Vonde føtter lå mange timers eller ukestur for den saks skyld er ikke hyggelig på noe vis. Personlig ville jeg nok si at jeg ville dratt til gsport eller xxl feks og sett på noen av de billigere modellene de har der og testet hvilken som passer best. Og jo mer oppakning du har på ryggen jo mer kreves av skoen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Fjellkklatrer123 skrev:

Heisann! 
Jeg er på utkikk etter noen gode, men billige fjellsko for tiden. Man skal kunne gå langt med dem. Kom over noen fjellsko fra Sparkjøp. Disse koster bare kr 499,- 
Har noen erfaring med disse skoene? Tror dere de er gode eller er det rett og slett lurere å investere inn i noen dyrere fra xxl? 
Her kan dere se link over skoene:   https://www.sparkjop.no/312665_Varde_tur-fjellstøvel_contex-membran?spa_7_categories=catalog01_sko&spa_7_categories=catalog01_sko_sko2dherresko&spa_10_basebrand=varde

fjellsko.dms

På grunn av kranglete bein, har jeg opp gjennom årene kjøpt og prøvd noen par billige støvler. (Jeg bruker - og har brukt i mange år - Alfa Walk King.)

For å starte med det viktigste - skoen billig eller dyr, må passe på foten. Dette er viktigere enn merke, pris, med eller uten Gore-Tex.

Jeg har ikke prøvd Sparkjøp sine sko.

Forskjellen mellom en dyr og billig sko er noen ganger svært liten i praktisk bruk. De billige skoene er mykere og mer "løse" enn dyre sko. Tynnere stoff/lær og færre lag i såle.  Dette er ting jeg for min del blir vant med, og "godtar". De er uten Gore-Tex og slipper inn vann - brukes skoene våte, virker det som om de slites fortere. I hvert fall billige sko.

Og den store forskjellen jeg har lagt merke til, er slitestyrke. De holder jevnt over bare halve tiden i forhold til de "gode" skoene (men koster fra 1/4 del til 1/3 del.)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo også sjekke ut magasinet.no. Jeg har noen Vasque i skinn med goretex og vibramsåle som kostet 5-600, som har vært bra. Har imidlertid skiftet ut innersålen med en mer støtabsorberende (men jeg har sære føtter).

Endret av Hege Szyrxzc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal støvler brukes til litt mer enn rusleturer så bør de prøves før man kjøper (om man ikke er glad i å returnere varer hele tiden)
Jeg har også rimelig sære føtter (smale føtter og lav lest.) som ikke fungerer oppi nordiske sko.
Når jeg sist skulle ha høye jaktstøvler så prøvde jeg vel 14 forskjellige typer/produsenter før jeg fant de jeg kjøpte.
Mange anbefalte Alfa (topp støvler) men det hjalp jo lite når jeg kunne turne inni de når de var snørt inn så maljene møttes 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, tubbs skrev:

Skal støvler brukes til litt mer enn rusleturer så bør de prøves før man kjøper (om man ikke er glad i å returnere varer hele tiden)
Jeg har også rimelig sære føtter (smale føtter og lav lest.) som ikke fungerer oppi nordiske sko.
Når jeg sist skulle ha høye jaktstøvler så prøvde jeg vel 14 forskjellige typer/produsenter før jeg fant de jeg kjøpte.
Mange anbefalte Alfa (topp støvler) men det hjalp jo lite når jeg kunne turne inni de når de var snørt inn så maljene møttes 1f602.png

Enig i at man må prøve mange forskjellige ja :) her er vrista så høy at jeg ikke engang får på meg Crispi sine støvler. Så det er kjekt å vite hva slags fot man har og hvordan lesten på de forskjellige støvler er bygd opp. 

Men mange fotplager skyldes for trange sko, og for noen få for brede (som hos oss). 

Føttene er veldig viktige og man bør derfor ta veldig godt vare på de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.