Gå til innhold
  • Bli medlem

2000 meterssamlere - Presentasjonsrunde


morten

Anbefalte innlegg

Det var etterlyst tidligere, så jeg tenkte jeg skulle starte en slik tråd. Det kan kanskje være artig å bli litt bedre kjent med de andre toppsamlerne her på tinderanglerdelen av fjellforum.

Dette skal være en ren tråd, så alle "krangling" og andre digresjoner fra trådens kjerne vil bli slettet.

Jeg tenkte vi kunne prøve å bruke omtrent lik form, det vil imidlertid overlappe litt til tidligere tråder.

1:Alder og bosted, evt. navn
2:Første topp - når og hvor
3:Antall hittil og kriterium for samlingen (Røyne, 30 m p.f. osv.)
4:Flotteste topptur så langt hvor og evt. noen ord
5:Hvorfor en samler
6:Planlagt progresjon og eventuelt største hinder i progresjonen
7:Hvordan det hele startet

Håper andre tar opp hansken. Synes det er spennende med en litt bredere presentasjon av folk som samler på topper. Både de som er kjente her på forum, og andre - nye...

Foreløpig indeks

001 - Espen / 19 år / Oslo-Trondheim
002 - Bjørn / 36 år / Oslo
003 - Robert / 28 år / Oslo
004 - Kjell-Erik / 47 år / Nederland
005 - Nils / 33 år / Nittedal
006 - Morten / 30 år / Skrautvål
007 - Kim / 26 år / Heimdal

Endret av Tor Magnus
Fjernet døde linker.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

1) Espen - 19 år - Studerer i Trondheim, kommer fra Oslo

2) Galdebergtind - juli 1989

3) 129 med andres og mine målinger (pf > 10), 115 Røyne-topper

4) a) Fineste turen min hittil må nesten bli skituren 18.mai 2002 fra Eidsbugarden med pappa til Skarddalstind. Helt utrolig bra vær og føre gjorde denne drøye turen til en lek. Etter å ha vært på alle toppene i nærheten av hytta,var det en utrolig følelse å kunne gå en skikkelig langtur fra hyttedøra til en ny totusenmeter og hjem igjen.

:wink: Nest fineste må være turen vi hadde på ski 9 juni året før, da vi gikk på ski fra Eidsbugarden til Østre Rauddalstind. Vi var hjemme langt på natt, men det var så lyst at vi ikke hadde noe problemer med å se. Får klump i halsen av å tenke tilbake på denne.

c) På tredje plass kommer aleneturen rett etter eksamen til Murane 7. juni og lå alene i enmannsteltet mens regnet høljet ned. Dagen etter var været gnistrende, skituren ble super, selv om det viste seg at jeg hadde vært på toppen før (tåka gjorde at jeg var usikker på om jeg hadde vært på toppen forrige gang)!

5) Toppturstemningen er en helt spesiell stemning. Det er en litt seriøs og eventyraktig spenning hver natt før jeg skal på totusenmetertur. Derfor gjør jeg dette om igjen og om igjen. Vokste opp i et slags fjellnettverk. Viste seg at de fleste vennene til mamma og pappa gikk mye i fjellet, en av dem har vært på alle. Inspirerende Folk samler på frimerker, jeg samler på topper, er det så rart? Det gir motivasjon, tilfredsstillelse og en litt inspirerende meningsfullhet i fjellgåingen. Tror ikke jeg hadde sett så mange forskjellige deler av den norske fjellheimen hvis jeg ikke hadde samlet. Men samlingen er ikke alt, har hatt et utrolig stort antall andre turer fra Eidsbugarden.

6) Jeg har ingen planlagt progresjon, men jeg pleier å gå på over 20 i året nå. Mine tre største hindre i progresjonen er: 1) har ikke bil lenger, 2) lite penger, 3) dårlig kne.

7) Jeg vet ikke hvordan det hele startet, men da jeg vokste opp på Eidsbugarden lærte jeg fort navnene på Sløtafjell, Gravafjell, Utsikten, Storegut, Langeskavlen og Galdebergtind. På Galdebergtind var jeg første gang som 5 åring. Sov i akebrettet på vei opp. Kom hjem klokken 12 på natta. 4 år senere ble det Langeskavlstind, Galdhøpiggen og andre topper. Var kanskje Kalvåhøgda i 1994 som åpnet øynene mine: fikk 6 topper på en tur!!! Har alltid vært takknemlig for at jeg ble tatt med ut i naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Robert, 28 år, revisor i Oslo

2. Min første topp var Galdhøpiggen i 1998 (egentlig var det vel Svelnosi, siden jeg gikk fra Spiterstulen). Praktfull tur siste helgen i august i skyfritt og vindstille.

3. Jeg har nå etter sommerens turer nådd nesten 50, ifølge Røines liste. Kommer nok til å operere med den til det meste er tatt, så får jeg begynne å kikke på andres lister over "uoffisielle" topper. Trolig har jeg sikkert vært på flere av de også når alle de andre er tatt, hvis jeg følger ryggene...

4. Fineste turen så langt må nok være traversen over Tverrbotntindene fra vest mot øst inklusive Tverrbytthornet i sommer. Praktfullt vær og kroppen fungerte optimalt. Når det er fint vær kan det ofte være disig i horisonten. Ikke denne dagen, det var greit å se rondane, dovrefjell og lodalskåpa, for ikke å snakke om alle tindene i Jotunheimen.

5. Hvorfor samle? Godt spørsmål. Det blir vel kanskje en besettelse etter hvert. Konkurranseinstinktet lenge leve. Dersom jeg ikke samler så vil jeg kanskje gå glipp av en masse høydepunkter - jeg tenker som så at dersom jeg har en liste å gå etter, så vil denne "tvinge" meg opp på topper jeg kanskje ikke hadde gått til ellers. Vanskelig å svare på, men det er kanskje ikke noe fornuftig svar på dette?

6. Jeg hadde ca 14 topper før denne sommeren, og da alle "folketopper" som Galdhøpiggen og Rondeslottet. Jeg har vært noenlunde aktiv i sommer, og regner med å drive opp progresjonen de kommende sesonger etter at jeg virkelig har oppdaget gleden ved toppturer. De to største hindre må være total mangel på bekjente som bedriver lignende aktiviteter, samt at taubruk så langt har vært uaktuelt. Dette har hindret meg i å bruke breer, samt at topper som krever sikring er utenfor rekkevidde. Regner imidlertid med å ta et brekurs til sommeren, og da trenger jeg bare noen likesinnede kompiser før alle hindre er overvunnet...

7. Etter å ha gått på DNT-merka løyper i noen år har jeg fått sett mye av dalene, og også noen topper. Det var imidlertid ingen som helst tvil om at det var toppene som var høydepunktet (i dobbelt forstand). Selv om turene i dalene gav mye glede, så var smilet alltid dobbelt så stort når jeg nådde en topp og fikk virkelig flott utsikt. Så: for å redusere antall "transportetapper" og øke antall "høydepunkter", så kombinerte jeg i årets sommerferie merka turer med dagsturer til topper. Dette har gitt meg mitt livs mest givende sommer så langt. Dette kommer jeg til å fortsette med så lenge helsa holder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Kjell-Erik / Deventer, Nederland/ 48år

2. Kalvehøgde ø2 sommeren 2001

3. 47 av Røynes 300 topper

4. Av turene i Norge:

Traversen av Høgdebrotet, Steinflytinden, Tjørnholstinden, Søre Skarvflytinden, Skarvflyløyfttinden og til slutt Austre Leirungstinden med retur via Leiurungsdalen i 2003.

5. Motivasjon for å holde seg i form hele året og opplevelsene på turene: begge grunnene forsterker hverandre.

6. Stigningen til nå for toppsamling i Norge har vært bra (3 topper i 2001 + 9 i 2002 + 18 i 2003 + 17 i 2004). Målet er å nå 100 topper i løpet av ti år.

Dessverre mer enn nok mulige hindere i progresjon:

På grunn av familie-forpliktelser, masse jobb, lite tid og prisen for reiser til Norge, vet jeg ikke om det lykkes med et årlig besøk. Vanskelig klatring og breer vil også begrense mulighetene en del fordi jeg (til nå i hvert fall) alltid går alene. En annen grunn er at det for meg er like aktuelt å samle 3000-metere i Alpene (målet i Alpene er også 100 topper, nå nådd atten), men det største potensielle hinderet (selv om det foreløpig ikke føles som noe problem) er nok alderen og sjansen for at et eller annet svikter i ben eller rygg.

7. Med egne barn i Hemsedalsfjellene fant jeg igjen en interesse jeg hadde hatt i ungdommen og aldri gjort noe med. Etter et besøk på Skogshorn fikk jeg skikkelig smaken for utsikt og i 2001 tenkte jeg: mer enn 2000 meter er vel temmelig høyt, men hvorfor ikke prøve? Det gikk også fint selv om været på den første turen var ellendig. Etterpå har grensene blitt forskjøvet temmelig raskt både nå det gjelder høyeste topp (3630) og vaskelighetsgrad (opp til PD).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Nils – 33 år – Nittedal (3 mil nord for Oslo sentrum). Kommer fra Elverum i Hedmark

2: Rasletind juli 1984.

3: Antall hittil: 262 av 300 etter Røynes liste.

I tillegg har jeg vært på ca 30 topper som Røyne har utelatt.

4: Flotteste tur må vel kanskje bli store Austabotntind 21. september 1996. Da vi kjørte oppover i Vestre Slidre hang tåkeskyene lavt, men da vi kom til Tyin kjørte vi over tåka og himmelen var tindrende klar og høstfargene var på topp. I fantastisk vær kunne vi stå ved varden på kanskje den flotteste toppen jeg har besteget. Kort anmarsj, men med sine utsatte punkt gir den litt morsom klyving. Ned igjen fikk vi nyte solnedgangen i vest.

5: Liker å ha et mål for turen, og da er toppene for meg det mest interessante målet. Det å kunne gå en topptur gjør fjellturen komplett. Jeg får sett naturen og fjellet både nedenfra og ovenfra, og får ofte med meg flere årstider på samme dag. Det gir en utrolig motivasjon for å stadig reise til fjells! Siden jeg er en systematiker og er glad i tall, ble det helt naturlig for meg å samle og holde oversikt over mine turer og topper.

6: Har ingen planlagt progresjon, tar det litt som det kommer og reiser på tur når det passer. Til nå har det blitt mellom 15 og 35 topper i året (siden 1992), bortsett fra i 1999 hvor jeg fikk med meg 50. Prøver å få til 10-15 turer i året. Det som hindrer er vel i første rekke familieforpliktelser, andre sosiale aktiviteter og jobb.

7: Med hytte i Valdres og utsikt til mange fjell, bl.a. Skaget, Mugnetind og Falketind fikk jeg allerede som barn lyst til å gå på toppene. Som 14-åring debuterte jeg altså med Rasletind som første 2000-meter, men hadde før det vært på noen lavere fjell i Valdres. Etter Rasletind gikk det noen år uten den store interessen, før jeg i 1990 kom meg opp på Tjørnholstind og i 1991 Surtningssui. Så tok det av i 1992, og etter det har det blitt mange toppturer i året. Samlingen startet vel seriøst i 1992.

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: - Morten / 30 år / Skrautvål (Valdres)

2: - Glittertind sommeren 1989

3:

170 topper etter Røynes liste på 300 topper. I tillegg kommer en del til som ligger og venter til jeg evt. en vakker dag får meg en annen liste å gå etter. Røynes liste brukes fortsatt hovedsaklig fordi det er den jeg har brukt hele tiden

4:

Juli 2001. Nattur til Glittertind. En mer magisk natt kan man ikke tenke seg. Høstturen i september over Snøhettatraversen pluss Larstindane kommer kanskje som en god nr. 2. Første gang jeg stod på toppen av Store Austabottind var det en stor personlig seier for meg, så jeg sklir den elegant inn på en 3. plass.

5:

Vet ikke om det er en gutteting. Samlingen begynte da det hadde blitt en del av disse toppene. Tror det er en blanding av gleden ved å holde oversikt / regnskap over turene sine, det å ha et mål. I tillegg er det klart at litteratur og andre folk har vært inspiratorer. Hvis jeg skal velge en av de tre, så må det være det med mål. Det er et mål, et stort mål, med utrolig mange fine delmål underveis. Et mål som har utrolig mye mening ved seg underveis foruten målet selv. I tillegg er det fortsatt en ganske god prestasjon, og noe man kan være fornøyd med når og hvis man greier.

6:

Planlagt progresjon har jeg ikke, men jeg merker jeg er inne i en fase hvor det er en ganske sterk drivkraft til stede, så det blir nok en 10-20 turer til de høye tinder i alle fall pr. år de neste par årene. Håper og tror jeg kan fullføre opplegget i løpet av 3-4 år.

Største hinder i progresjonen var tidligere drivkraften og avstanden til fjellet. Etter at jeg flyttet til fjells ble den største hindringen all jobbingen. Etter at jeg nå også har skaffet meg mer fri, føles største hindringen som mangel på likesinnet turfølge./i]

7:

Jeg var definitivt ikke samler da jeg besteg Galdhøpiggen og Glittertind i 1989. Etter en tur til Store Knutsholstind økte interessen betraktelig, men før 1997 ble det ikke regelmessige toppturer. Selve samlingen begynte så smått da jeg flyttet til Valdres i 1997, men økte betraktelig etter at vi startet prosjektet www.etojm.com i 2000. Thommessens bøker var også en inspirasjonsskilde. Egentlig kan man vel si at gleden ved å gå på toppturer var der hele tiden, og da 2 ble til 10 ble til 30 topper ble det etterhvert så mange at det ble naturlig å "samle". Erklært samler ble jeg først etter godt over 100 topper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Kim, 26 år, Heimdal (Trondheim)

2. Glittertinden, 1984.

3. Antall: med Røynes liste på 300: 296 av 300.

4. Flotteste tur, tja... kanskje Skagastølsryggen. Mye på grunn av starten kl 0000 og den morsommme høyfjellsklatringen, utsikten, følelsen, storheten, seieren med å klare Storen på egenhånd.

5. Hvorfor samler? Nei det har nå blitt slik. Spennende, stort prosjekt, vanvittige opplevelser, trivelige turfølger, planlegging, det fysiske, naturen.

6. Må vel bli ferdig neste år vel...

7. Som de fleste andre ble jeg ingen samler av å gå på noe topper i begynnelsen. I 1994 var det å gå på topper over 2000 moh det morsomme, mens i 1997-98 begynte jeg å ha et mål om å klare alle. I 1999 fyrte jeg løs. Over 100 2000-metere i 2000. Det har blitt mange ekstraturer og en del overraskelser. Prosjektet tar tid.

Jeg har bevisst unngått alle turisthytter. Kun overnattet i telt. Alle turene er planlagt på egen hånd. De turene flere har vært med har jeg også stått for. Dette skal være mitt prosjekt og målet har hele tiden vært å være fullstendig uavhengig av andres hjelp (bortsett fra å ha en som sikrer meg når jeg leder opp). Det ser ut til å gå bra... men klatrekurs og brekurs er selvfølgelig nødvendig, og også masse erfaring som jeg har bygd opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Oddvar, 62 år, nordlending bosatt i Oslo.

2) Storesmeden, påsken 1964.

3) Var ferdig med alle med pf over 30 m i 1992. Underveis har jeg nok vært oppom de aller fleste 10-metersknausene uten å notere dem som noen topp. Største ”dagsfangst”: Ti topper i området rundt Bukkeholsbreen/Tverråbreen. Siste topp i samleperioden var en alenetur til Sjogholstind.

4) Det spørs hvilket kriterium en legger til grunn. De turene som kanskje har gitt meg den største gleden er da barna (to gutter) var små og jeg i påsken tok dem med på turer til topper som Besshø, Tjørnholstind og Store Memurutind. Og da de nådde tenårene, sommerturer på Store Austabottind og Romsdalshorn. De mest storslagne turer i Jotunheimen blir nok Styggedalsryggen som jeg har gått både via Storen og via Skagastølsryggen, siste gang i fjor. Det er turer som har tatt mellom 21 og 24 timer fra Turtagrø og tilbake med retur over Keiserpasset. Vanskelige forhold i Gjertvasskaret (blåis i dagen) har bidratt til tidsforbruket. I Øst-Jotunheimen er traversen Knutsholet rundt (Skarvfly- og Skarvflyløyfttindene, Leirungstindene og alle Knutsholstindene) den flotteste.

5/7) En stor del av toppene har jeg vært på sammen med tre turkamerater. Det startet ikke som noe prosjekt, men vi syntes det var morsomt å gå på stadig nye topper. Etter hvert oppdaget vi at vi jo hadde veldig mange over 2000 m og dermed tenkte vi at det kunne være like greitt å ta alle. Vi hadde forresten et tidlig prosjekt (tidlig 80-tall) om å gå på alle over 2300 m, men dette var vi ferdige med før tanken om alle 2000-meterstoppene slo ned i oss.

6) En slutter ikke med toppturer på 2000-meterstoppene selv om en har vært på alle. Topper som Store Knutsholstind og Surtningsui har jeg vært på fem ganger med oppstigning fra forskjellige sider, flere av gangene før 2000-metersprosjektet var avsluttet. Men det har de siste årene i tillegg blitt flere turer på de mange flotte toppene under 2000 m. Sunnmøre, Romsdalen og Nord-Norge er fulle av disse. Av mine flotteste turer er Vengetindtraversen i Romsdalen. Heller må en ikke glemme området rundt Jostedalsbreen. Slingsby’s klassiske kryssing av breen fra paradisiske Tungastølen via Austerdalsbreen, Kvitesteinsvarden og Kattanakken til Briksdal i Olden er en storslagen tur i det Slingsby beskrev som ”the finest ice sceenery i Europe”. Av framtidige prosjekter er det jo mye å velge mellom: Høyeste topp i hvert fylke (kommune?), Norges tre topper over 2400 m på en dag uten bruk av bil over Sognefjellet (sykkel tillatt), Nordmarkas 700-metere på en dag osv. En av mine turkamerater har forresten vært på alle topper over 1900 m.

Til slutt vil jeg si dette. Les historien fra pionerene før dere drar på tur. Det gjør turen så mye mer interessant og setter det hele i et perspektiv. Jeg slukte Slingsby’s ”Til fjells i Norge” da den kom ut på 70-tallet og dannet meg mitt eget bilde av Mohn’s skar med et inderlig ønske om en dag selv å kunne stå der. Aldri har jeg følt en slik andakt i fjellet som da jeg første gangen sto der. God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1:Alder og bosted, evt. navn

Lyngve, 33 år, Oslo

2:Første topp - når og hvor

Galdhøpiggen, sommeren 1997. Jeg husker denne turen spesielt godt fordi jeg hadde med familiens Golden retriever. På 4 dager gikk vi Galdhøpiggen, Glittertind og Skåla med en samlet høydeforskjell på 4400 meter !!! Bikkja var sliten etter at Skåla var unnagjort, men jeg har likevel aldri sett en så lykkelig og stolt hund....

3:Antall hittil og kriterium for samlingen (Røyne, 30 m p.f. osv.)

74 etter Røynes liste

4:Flotteste topptur så langt hvor og evt. noen ord

Torfinnstind-traversen, Heilstuguryggen, Austabotntind og Falketind/Stølnostind er foreløpig mine flotteste toppturer i Norge. I utlandet er nok Zinalrothorn (4221m), Mont Blanc (4810m), Matterhorn (4478m), Maroon Peak (4318m) og Imja Tse (6189m) de jeg husker aller best. Sistnevnte ikke så mye på grunn av fjellet selv, men heller høyden og den fabelaktige utsikten over den sentrale delen av Himalaya med sine utallige 7000 og 8000-metere.

5:Hvorfor en samler

Tja, jeg vet egentlig ikke. Jeg liker å gå i fjellet og jeg liker å føre logger/statistikker. En ideell kombinasjon egentlig....

Dessuten har jeg hentet mye inspirasjon fra bøkene til Thommessen og enkelte nettsteder, som f.eks:

http://www.ii.uib.no/~petter/mountains.html

http://home.himolde.no/~gjelsvik/

http://www.etojm.com/

6:Planlagt progresjon og eventuelt største hinder i progresjonen

Jeg har ikke noen planer om å feie over alle 2000 meter topper på 5 år. Dette er et "livsprosjekt" som jeg kommer til å spre over mange år (kanskje 15-20 år). Jeg kommer til å prioritere reiser og fjellklatring i utlandet når jeg har ferie, og derfor blir det naturlig nok mindre tid til 2000-meterene. Fjellene her i Norge er jo uansett så lett tilgjengelige fra Oslo at de enkelt kan nåes på helgeturer. Jeg ser derfor frem til mange flotte weekend-prosjekt i den norske fjellheimen de neste 10-15 årene. I sommerferiene vil jeg prioritere de andre prosjektene; alle 4000 metere i Alpene; alle fourteeners i USA, mesteparten av 7 summits, samt en 7000 og 8000 meter i Himalaya. Jeg er fullstendig klar over at dette er den største motivasjons-trusselen i den videre progresjonen av 2000-metere i Norge. Man kan lett gå lei av de "lave" 2000-metere i Norge, noe jeg allerede har fått en viss føling med. Men jeg tror at kjærligheten til Jotunheimen alltid vil være der, selv om utlandet tar noe av glansen bort fra den trauste norske fjellheimen.

7:Hvordan det hele startet

Ved en ren tilfeldighet (eller kanskje ikke?) begynte jeg å lese bøker om pionertiden i Alpene, Himalaya og ikke minst Norge med Slingsby og co. Jeg ble så fascinert av disse eventyrerne og deres fortellinger at jeg selv begynte å oppsøke de høye tinder.

Jeg hadde imidlertid vært på mange fjellturer i Stryn og omegn på 80 og 90 tallet, men dette var stort sett repetisjoner av fjell jeg tidligere hadde vært på. Det var først i 1997 at jeg så gleden ved å oppsøke nye og for meg ukjente fjelltopper. Sommeren 1999 startet den systematiske samlingen og siden det har det blitt 20-30 nye 2000-metere pr. år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1:Pelle, 27 år, Hovden i Setesdal (Fra Oslo)

2:Galdhøpiggen tidlig 80 tallet. Første ordentlige topp Uranos som 10 åring.

3:ca 100, Røynes liste(PF over 30)

4:Egentlig ikke topptur, men en fantastisk linjeføring gjør denne turen til min favoritt: Skitur fra Berdalsbandet, opp Austabotttind, ned nordrenna, opp sydrenna Soleietind, Ned nordrenna Soleietind til Ringsbotn, ut Ringsdalen...

5:Samler egentlig ikke, bare trives på tur.

6:Har ambisjoner om å kjøre store høydeforskjeller på ski, og slenger nok innom en og annen 2000 meter i så måte. Drømmen er Soleietind til Fortun via Berdalen-Fuglasteg i mars med pudder. 2060 høydemeter... En annen drøm er nordveggen på Bleia til Indre Frønningen, drøye 1700 meter høydeforskjell.

7:Hyttekjøp på Eidsbugarden er roten til alt godt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Bjørn, 33, Oslo.

2: 2000 (tilfeldig) - Besshø.

3: 30 (20 av dem i år). Jeg følger den Excel-listen til Torgeir Eraker, og den følger vel så vidt jeg vet Røynes liste.

4: Flotteste tur så langt? Alle! Med så få topper som jeg har, blir det et litt søkt svar her, men jeg tror nok jeg må si Falketind-Stølsnostind-traversen for noen uker siden. Knallvær på et par av landets flottere topper.

5: Jeg samler fordi jeg liker å være ute. Jeg har en jobb som ofte krever veldig mye i form av tidspress, så jeg liker å komme meg langt bort når jeg kan. Det å være ute i frisk luft i flotte omgivelser og med helt andre utfordringer enn ellers er skikkelig opplading! Topper har det blitt fordi jeg liker å ha et mål å gå etter. Det kan forsåvidt være nesten hva som helst, men det er noe spesielt å stå ved en toppvarde etter å slitt seg opp (godt slit 8) ).

6: Progresjon etter innfallsmetoden :) Satser på ihvertfall 30 nye neste år, men hvor mange det blir, vil bare tiden vise... Største hinder må vel være tid!

7: Det hele begynte med at jeg satt på hytta og kjedet meg litt. Jeg ville ut å gå en tur, så jeg fant frem et kart og fant ut at det måtte være mulig å gå fra Valdresflya og opp på Rasletind (ja, det er helt sant - det går an!!). Rasletind ble valgt fordi jeg hadde lest noe et eller annet sted om at det var poppis å gå på topper over 2000, og denne virket altså som den nærmeste. Nå kom jeg meg ikke opp på Rasletind den dagen, men et par dager etter var jeg istedet oppe på Besshø, som da altså ble min første 2000m. Samlingen begynte forøvrig ikke helt før i fjor, da det ble tilsammen 8 topper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1:Ingvar, 28år, Ålgård

2:Storronden, sommeren 2000

3:Mellom 60 og 70 etter Røyne, 30m pf

4:Opplevelsen av hva som blir den fineste turen er alltid avhengig av vær- og føreforhold. Jeg hadde en fin tur i fjor sommer da jeg gikk Bukkeholsryggen til Bukkehø. Kjempetur hvor alle viktige faktorer som form, vær og omgivelser spilte sammen, og gjorde det til en fin opplevelse.

5:Når man bor på Jæren skulle man egentlig tro at abstinensen etter fjell skulle være påskudd nok til å hive seg i bilen ved hver minste mulighet, og komme seg til fjells. Det er imidlertid langt å reise hver gang, og jeg opplever det som en ekstra motivasjon for å "lette på rævva", og komme seg på tur. Uten samlingen hadde nok de fleste turene gått i lavlandet i Setesdalen. Mange fine opplevelser her også, men gir meg ikke like mye i form av opplevelser, inntrykk og følelse av mektig natur. Samlingen blir derfor for meg en ekstra motivasjon og et påskudd til å komme meg på tur.

6:Bruker feriene sommer og vinter til å gå tur. Har ikke noe mål om å bli ferdig innen en viss dato. Stor avstand til Jotunheimen er nok det som gjør at jeg ikke er ute på toppsamling oftere. Vanskelig å gjennomføre helgeturer.

7:Egentlig et bevisst valg fra starten av for å komme seg ut på "skikkelige" turer. Jeg og en kamerat dro til Rondane og Jotunheimen, og ble fort smittet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Torgeir, 29 år, Bergen

Første topp var Storronden, 25.07.1996. Flott tur fra (like ved) Rondvassbu, i strålende solskinn.

Tallet er 127 topper nå, basert på Røynes 300-liste med pr.f. 10 meter. Småtoppene kommer i tillegg.

Flotteste tur; vanskelig å velge... En som sitter veldig godt igjen i minnet er soloturen til Skardstinden via Dumhøi, 06.07.2001. Herlig vær, men likevel mange utfordringer. Herlig å sitte på toppen og spise; 2373 moh. i vindstille og varm sol. Forstår hvorfor Tom liker sommeren i fjellet... :wink:

Samling, eller rettere sagt konkurranseinnstinkt, ligger godt forankret i sjela mi. Jeg konkupperer mest mot meg selv, og får en herlig tilfredsstillelse av å nå stadig tøffere mål. Overvinne meg selv. Derfor begynte jeg å samle, med hovedmål å komme opp på samtlige til slutt.

Satser i hovedsak på sommerturer, supplert med enkelte vårskiturer. Det er litt tiltak å kjøre til fjells fra Bergen, så det blir veldig få helgeturer utenom ferier. Progresjonen ligger på ca. 20 topper hver sesong, så det er en del år til jeg blir "ferdig" :)

Det hele startet med en generell fjellinteresse. Med hytte på fjellet kom interessen inn med morsmelka :wink: Ved en tilfeldighet kom jeg over ei liste over fjell over 2000m (ikke Røyne), og dette utviklet seg videre via diverse bildebøker. Så fikk jeg Thommessens turguider i bursdagsgave, og da var det gjort. Første 2000m-topp samme sommer :wink:

Vil du vite mer; les artikkelen under menyvalg "Bakgrunn" på nfo2000m.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonymous

1: Eirik, 10 år, Nittedal

2: Første topp var Galdhøpiggen (sommer 2001) Vi gikk opp fra Spiterstulen i flott vær og tok ly i topphytta mens lynet og torden raste nede i dalen. Toppen lå i klarvær hele tiden.

3: Har vært oppe på 29 stk i løpet av de siste to årene. I 2003 har jeg vært oppe på over 20. Vi bruker 300-lista.

4: Den flotteste turen var nok den over Skagastølsryggen og "Storen" i sommer. Selv om vi fikk dårlig vær på deler av turen var det en spennende og flott tur. Jeg tror også turen opp på Store Ringstind i juni i år er en av de fineste. Vi hadde bra med snø og blå himmel. Jeg ble litt solbrent, men det gikk over..

5: Det er det morsomste jeg gjør på fritida mi! Når jeg, mamma og pappa drar på tur opp til Jotunheimen eller et av de andre fjellmrådene så har jeg det bestandig bra. Jeg synes at det er spesielt artig at jeg har vært på topper som ikke mamma og pappa har vært på enda.

6: Jeg har ikke planlagt så mye enda. Så lenge jeg ikke kan dra alene må jeg være med enten mamma og pappa eller noen andre. Men jeg tror nok at når jeg kan kjøre bil selv, så kommer jeg til å dra mye på topp-turer.

7: Det var sommeren i 2001, da vi var nesten 3 uker i fjellet. Etter det har jeg både vært på vår, sommer og høstturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Anonymous

1: Knut-Willy, 33 år, rektor, Bergen

2: Første topp: Fannaråken, sommeren 1995

3: 101 topper (av 230 med primærfaktor 30), en god del flere hvis en regner primærfaktor på 10.

4: Har foreløpig en "topp tre", med følgende turer: Store Austanbotntind (inkl. toppene på vestryggen), Vårskitur til St. Ringstind, og skitur til Saksa. Men mange andre turer følger tett på, bl.a. traversen av Bukkeholstindene og Trollsteineggi.

5: Samler på 2000 metere med en kombinasjon av naturopplevelser, topptur-kick, statistisk moro og fysisk trening.

6: Planlagt progresjon er å bestige minst 15-20 nye topper i året, men også gjerne toppturer om igjen. Prøver å utvide sesongen særlig på vinterstid.

7: Det hele startet med at jeg var på tur med en venn i til Fannaråken og Glitterind i 1995. Etter det skjøt interessen og engasjementet fart. Særlig f.o.m. 1998.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anonymous

1: 27 år Bærum, Svein Olav Mork

2:Hestedalshøgdi, tror det var i 1983.

3:30 m

4:Vanskelig å rangere F.eks Vår skitur til Ringstindane, fra bandet opp til søre dyraugstind og midtmaradalstindene.

5:Fordi det er gøy !

6:171 topper nå , planlagt ferdig når jeg er 30

7:Tja det er ikke godt å si

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

1. Line, 26 år, Lillestrøm.

2. Galdhøpiggen i fjor, fra Juvass. Synes det var slitsomt. Tåka lå rundt oss, så vi så ikke lenger enn en meter.

3. Seks topper hittil. Har ingen liste, men jeg bruker kart :-) Jeg ser at jeg har noen igjen...

4. Jeg synes hver eneste tur har vært flott! Men - den fineste hittil må ha vært dagen etter piggen, for da lå vi med tærne i været oppe på Galdhø og så ned på taulaget over Styggebreen i strålende sol. Til helgen skal vi prøve oss på Hellstugutindene, som jeg har "drømt om" siden jeg så dem fra piggen i fjor, så svaret kan nok være annerledes om noen spør neste uke!!

5. Jeg lurer alltid på det samme når jeg snører støvlene og ser hvor langt og høyt jeg ha tenkt å gå, helt frivillig...

Utsikten? Følelsen av å ha nådd et mål kanskje?

6. Jeg har foreløpig tenkt at jeg skal ha minst like mange topper inneværende år som året før, og har hittil i år kun èn. Sov i telt i snøføyken ved Krossbu i mai, med planer om kanskje tre-fire topper v/Smørstabbreen, men vi blåste nesten bort, og tåka lå tett, så det ble bortoverturer i stedet. Dermed håper jeg på et par nye på lørdag, og har planer om en tur i Rondane i løpet av ferien. Hinder? Det må være at jeg ikke har så mange ledige helger.

7. Familien har en seter på Sjoa, så jeg har vært mye i fjellet, men uten å gå veldig langt og høyt. Jeg ble med en bekjent på Juvasshytta en helg i fjor, og fikk smaken. Det ble tre topper på en helg. Kort tid etterpå gikk jeg Storronden. Kjempeflott!! Sesongen endte med Fannaråken på tur med Dnt i august. Jeg liker å være i naturen, særlig fjellet, og liker å bruke kroppen aktivt, og når man da får slik utsikt i tillegg er det jo ikke rart at man blir litt hekta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1:Alder og bosted, evt. navn

25 år, bor i Oslo (Arendalitt), Ola

2:Første topp - når og hvor

Glittertind juli 2000. Det virker sikkert amatørmessig på mange, men den gang var det litt av et eventyr å dra avgårde på egen hånd til Jotunheimen! Hadde aldri vært på noen fjellhytte og visste ikke hvordan noe fungerte. Derfor hadde jeg med meg alt man kan tenke seg, inkludert 3 bøker (...!). Tenkte at det var om å gjøre å få med seg så mye man fikk plass til i sekken.

3:Antall hittil og kriterium for samlingen (Røyne, 30 m p.f. osv.)

Har vel mellom 15 og 20.

4:Flotteste topptur så langt hvor og evt. noen ord

Den mest spesielle må jo være Mont Blanc for to år siden, har vært en drøm og spørs om noe noen gang kommer opp mot den. Av norske vil jeg vel si Galdhøpiggen fra nevnte sommeren 2000. Slik vil jeg vel aldri kunne se på fjellet igjen som den sommeren da alt var nytt og utfordrende, derfor også slikt man husker best.

5:Hvorfor en samler

Jeg samler ikke på samme måten som mange av dere. Men jeg er ikke bedre enn at jeg holder liste over topper (ikke bare over 2000m) jeg har besteget.

6:Planlagt progresjon og eventuelt største hinder i progresjonen

Vet at jeg aldri kommer til å få alle 2000 metere eller noe sånt. Kunne nok blitt slik at jeg samlet til noe sånt jeg og. Men er ikke så keen på å klatre og dingle her og der så jeg holder meg til de uten klatreutstyr og det avskriver jo fort en del av 2000 meterne slik at samlingen aldri ville blitt komplett.

7:Hvordan det hele startet

Aldri blitt tatt spesielt mye ut i naturen i oppveksten og ingen i familien har fjellheimen spesielt kjær. I 1998 var vi på tur med folkehøgskolen jeg gikk på, til Jotunheimen. Egentlig startet det ikke der og da for jeg syntes stort sett det var bare slit. Men i ettertid syntes jeg det egentlig var en fin tur. Og i 2000 tok jeg turen opp på egenhånd og siden har det blitt mange turer, i begynnelsen nesten uten topper. Nå er det omtrent bare topper på programmet hvis jeg skal til fjells.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

1, 37 år, bor på Hønefoss, Marit

2, Nordre skagastølstind mindt på 90-tallet, Dagen før kom vi oss opp på hjørnet på Storen også. en dag skal jeg helt opp.

3, Fem, og de fire siste kom på samme dag. Rasletinden og Rasletinden øst sammen med Kalvhøgda ø1 og ø2 tror jeg det står.

4, Synes begge turene har vært knallbra. Kanskje jeg kan få noen favoritter når jeg har mer å sammenligne med.

5, Samler og samler, det er flott å være på tur. 2000 meter kan være en motivasjon for å gå høyere og lengre enn hva jeg ellers ville gjort.

6, Jeg liker å være på tur og ønsker å slite litt. Gjerne kombinere med enkel klatring og tau. Til slike turer er det flott med toppturer. Men noen komplett liste får jeg neppe noen gang.

7, Jeg får si som Næss sr. Det startet aldri, men har aldri sluttet. Jeg har alltid likt å være ute og har oppsøkt mennesker som trives med det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1:

25 år, bosatt i Oslo og heter Stian

2:

Surtningssui 2001 (tidligere G.piggen i 96, men den teller ikke)

3:

10 stk så langt. Kriterium er over 2000 m og at fjelltoppen kan beskrives som fjellets høyeste punkt på Stian's egen skala.

Eks: Surtningssui S1 teller ikke som selvstendig fjell, men Østre/Vestre Leirungstind og Hellstugutind Store og Midtre teller. Så et sted i midten der går grensa :shock:

4:

Som regel alltid den siste. Store Hellstugutind sist. Fjellet ligger kronglete til, men må jo ha Norges beste utsikt....

5:

Samler på fjelltopper fordi fjelltoppene er der. Vanskelig å si på annen måte egentlig.

6:

Planlagt progresjon er å bestige alle over 2300 m først, deretter 2200 og så blir det så fryktelig mange av dem at man får ta resten når man er pensjonist.

Største hinder i progresjonen er at jeg ikke kan/tørr sette egne sikringer og må derfor være i følge med andre hvis det blir for bratt.

7:

Det hele startet sommeren 2001 da jeg og en kamerat besteg Surtningssui i tett tåke og snødrev. Ikke det at utsikten var så bra, men det var en stor fysisk og mental utfordring å nå toppen i ruskeværet.

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole-Petter Andersen, 34 år, 4-barnsfar, lærer i Valdres.

2:Første topp - når og hvor

Galdhøpiggen 1992 i tåke og regn.

3:Antall hittil og kriterium for samlingen (Røyne, 30 m p.f. osv.)

92 med pf 30. Mest interessert i de 25 høyeste i landet.

4:Flotteste topptur så langt hvor og evt. noen ord

Gjennombruddet var Store Trolltind i Romsdalen 1988, med nytt høydepunkt på Romsdalshorn i 1992 på kurs i regi av Aak Fjellsportsenter. Klatrekurset tok jeg for sikkert å komme meg opp på flere tøffe topper.

Flotteste tur: Storen 1/8-1995. Nydelig vær, alene, stilte meg opp på Hjørnet med klatresele, hjelm og tauklemme. Møtte Ole, bestyrer på Turtagrø, som fikset "haik" med et taulag opp. Tordenvær passerte toppen mens vi vettskremte gjemte oss i en sprekk oppå der, og jeg lovte meg selv å aldri mer gå i fjellet. Kom levende ned igjen - og ikke som stekt kylling, men søkkvåt av troperegnet, som slo ut strømmen på hotellet.

5:Hvorfor en samler

Samler eg ikke spesielt på 2000-metere, men liker å gå på skarpe egger, klyve og kjenne spørsmålet: "Hvorfor driver du med dette?" på kroppen, når ting er litt på grensa. Blitt til at jeg vil opp på de 25 høyeste.

6:Planlagt progresjon og eventuelt største hinder i progresjonen

Ingen plan - tar det som det faller seg. Breene hindrer meg en del, da må jeg ha med andre, og tid, plan og koordinering kreves.

7:Hvordan det hele startet

Min far tok meg som 6-åring med på en tur opp på Nesaklsa i Åndalsnes. Jeg var vettskremt i "bratthenget", og beina gikk av seg selv om natta. Neste år ville jeg opp igjen, og kom forbi kjettingen som var lagt ut. Da vaktes interessen for klyving og bratt terreng. Hjertelig takk, pappa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

1.Christian / 39 år / Stømmen i Akershus

2.Galdhøpiggen , 12.08.96 fra Spiterstulen.

3.96 (av 300 med p.f. > 10m)

4.Heillstugutraversen fra Heillstuguhø til Hinnotefjell en strålende

augustdag i 2003 med midtre og store Heillstugutind som

høydepunktene på turen.

5.Mange momenter spiller inn.Veldig greit å ha et mål for turen.Man

får sett forskjellige deler av fjellheimen.God trim.Fantastisk deilig

følelse å stå på en topp som en gjerne har slitt litt for å komme

opp på og nyte utsikten.Det gir en indre ro.Selve planleggingen

av turene er veldig innspirerende i seg selv.

6.Litt avhengig av vær , form og tid , men tror jeg skal klare å holde

meg på en 20-40 topper i året.Prøver å ta et område om gangen.

Progresjonen hittil har vært , 1996=3 , 2000=3 , 2001=18 ,

2002=36 , 2003=14 og 2004=22.Største hinder i progresjonen er

at jeg går alene og således holder meg unna topper som krever

passering av breer eller sikring ved klatring.

7.Hadde vært på Galdhøpiggen og Rondeslottet uten at jeg hadde

blitt bitt av toppbasillen , men turen til Store Knutsholstind i

august 2000 gjorde utslaget.Gikk opp fra Svartdalen til ryggen

sør for toppen og opp sørryggen til det ble så bratt at jeg syntes

det ble skummelt og gikk litt ned igjen.Det var ille å gi opp så nær

toppen tenkte jeg og så etter andre ruter opp.Traverserte over

vestveggen på bratte svapartier og over til og opp nordryggen.

En herlig følelse å stå på toppen.Denne turen ga meg masse

inspirasjon til å fortsette med Toppturer og tinderangling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Knut Kjærvik, 19 år, Gaupne (utdanning ved HIS Jørstadmoen på Lillehammar).

2. Stetind i Leirdalen 21. juli 1994.

3. Antall toppar: 48 av 300. Går etter Røyne si liste.

4. Har hatt svært mange flotte turar. Kan likevel prøve å rangere dei beste:

a) Toppdag til mange av Bukkeholstindane 16. august 1997. Fekk med meg 5 2000-meterar denne dagen. Gjekk frå Leirvassbu og returnerte same veg. Hadde me vore sikre på at Søre Illåi kunne passerast hadde me reist over fleire toppar samt Bukkehøi, men dette var likevel ein super tur. Totalt ca. 10 timar.

:D Skitur til Kniven, Geiti og Soksi 12. mai 2001. Fantastisk skitur i godvær i Smørstabbområdet.

c) Hausttur til Store Memerutind (Vesttoppen) og Leirhøi. Igjen ein super tur i området Visdalen-Leirdalen. Flott vær på Noregs 10. høgste topp.

5. Spenning, spesiell stemning, utfordrande osv. Har alltid gått mykje i fjellet, og det naturlege har vore å komme seg opp på toppar og sjå litt meir enn ein gjer nede i dalane.

6. Byrja fyrst å samla seriøst i år (2004). Har vore veldig hipp som happ før, men no er det litt meir systematikk i turvalet. Vil prøve å ta mellom 15 og 25 i året.

Største hinder i progresjonen er at eg går på toppar utan klatring og uten breutstyr. Skal snart ta klatrekurs gjennom utdanninga så då blir det iallefall eit hinder mindre...

7. Usikker... Trur eg alltid har vore oppteken med å komme meg opp frå dalane og på toppane. På grunn av foreldre som tidleg tok meg ut på tur, har fjellgåing vorte ein naturleg del av oppveksten. Slik har eg gradvis fått både meir forståing og interesse for fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: 34, Oslo.

2: Galdhøpiggen fra Spiterstulen i 1995

3: ca 26 (pf 30), flotte utsikter, går like gjerne på topper < 2000 bare det er flott utsikt.

4: Vanskelig å si hvor det er flottest, trives ute i naturen. I år hadde jeg en utrolig skitur i Pinsen med drømmevær og flotte utsiktstopper i Smørstabbtindane og Ringstindane. I sommer ble det en fantastisk hytte til hytte-tur i Tafjorfjella med topptur over Pyttegga, Høgstolen og Karitind med avslutning som overnattingstur til Skålatårnet og dagstur til Slogen.

5: Har venner som er veldig ivrige på 2000 m topper, så jeg "må" notere de ned men svarer aldri nøyaktig.

6: Største hinderet er nok at de ikke er planlagt noen progresjon. Planlegger turer, men ender ofte der værmeldinga sier det er best vær...

7: Liker å være ute i naturen og i god form. Topper har ofte lange motbakker å forsere, noe jeg synes er gøy i tillegg til belønningen med utsikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1). Alder: 47, Bosted: Oslo, Navn: Rune.

2). Første topp: Storebjørn (2222) - Jotunheimen - 1978.

3). Antall hittil: Ca. 35 ..... (pf.20 - 30).

- Egentlig ikke så mange. Noe av grunnen er bl.a. avstanden mellom Oslo og Jotunheimen. Dessuten har jeg vært borte fra fjellsport i ca. 10 år!

4). Store Skagastølstind (2405) - 1982.

En mektig tur i fint vær. Brukte 12 timer t/retur Turtagrø via Heftyes renne. Mange flotte motiver!

5). Jeg ble interessert i 2000 metere i 1978, da jeg var på brekurs ved Krossbu. Det å ha konkrete mål når en ferdes i høyfjellet, ga inspirasjon til å fortsette. Toppturer gir flotte naturopplevelser og krever at man er i god fysisk form. Denne kombinasjonen har jeg igrunnen sansen for!

6). Ingen planlagt progresjon.

7). Se over (pkt.5).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.