Gå til innhold
Det er 625 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Anbefalte innlegg

2017 er et faktum enten vi liker det eller ikke, for meg er det utelukkende forbundet med glede. Dette er året det virkelig skal bli turmenneske av denne brøddeigen av en mann. 

Drømmen er å gå Sylan iløpet av sommeren, for de som ikke vet hva det er så starter denne turen på Stjørdal i Midt Norge og strekker seg 120km østover mot sverige. 

Det jeg ønsker er rett og slett tips til ruter som er bedre enn andre, ting å se underveis (Dere skjønner hva jeg sikter til, ikke ikoniske restauranter etc ;) ).

DNT legger opp til at denne turen skal ta 7dager men skriver også at den er krevende, bør jeg da som ikke er vant med lange distanser og stortsett bare har hatt 1 eller 2 netter ute om gangen legge opp til å bruke 8-9dager? Mat på turen, turen sies å være en hytte til hytte tur hvor det er både ubetjente men også betjente hytter. Hvor mye mat ville dere regnet utenom det man spiser på hyttene? 

Som dere sikkert skjønner så er jeg HELT fersk på dette området og søker egentlig da hjelp til det meste, alt fra antall t skjorter som bør være med til om det er Melkesjokolade eller Stratos som er best motivasjon når du er sliten. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kult mål! 

Jeg er ikke kjent i Sylan overhodet, så der kan jeg ikke bidra med noe spesifikt, men litt generelle innspill kan jeg komme med. Er det Norge på tvers-turen du planlegger å gå? Skjult lenke - logg inn for å se den I så fall: Allle hyttene er betjente eller selvbetjente. Det er ingen ubetjente hytter (dvs hytter uten matlager) på denne turen. Det betyr at du blir servert eller kan kjøpe mat. Du kan også kjøpe niste. Her ser du en liste over typisk tilbud på selvbetjente hytter: Skjult lenke - logg inn for å se den Med andre ord er det begrenset behov for å bære med seg noen mer en det du skal spise den dagen. Tyngden på sekken kommer til å bety veldig mye for hvor tungt det blir å gå, så jeg ville forsøke å unngå alt unødig bæring. 

Når det gjelder dager på turen, så er det få muligheter til å dele opp etappene, ettersom hyttene ligger der de ligger. Muligheten din er å legge inn en hviledag, evt en dag du bruker til å gå på tur i området uten tung sekk. Det kan gjøre godt. Kanskje kan du også holde det åpent, og ta en hviledag/ekstratur hvis du har lyst eller føler behov?

Når det gjelder pakking, så er det veldig lurt å fokusere på det. Det er mye turglede å hente i en lettere sekk, og mye unødvendig slit i å dra med seg for mye. Jeg går lite hytte til hytte, så her er det sikkert flere som har bedre råd enn meg. Jeg ville i alle fall ikke hatt med for mange skift. Du kan skylle ut av tøy underveis. I utgangspunktet må du ha et fullt sett med tøy til å gå i og et sett til å ha på hyttene, en lakenpose, førstehjelpsutstyr en liten brenner eller en termos hvis du vil ha varm mat/drikke underveis og ikke så mye mer. Her er DNTs pakkliste sommer. Den er et greit utgangspunkt. Skjult lenke - logg inn for å se den

Lykke til!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eftersom turen verkar gå i låglandet så rekomnderar jag att ta med ett "pocket stove". Väger något hekto, eldas med små kvistar och sådant. Fördel: Du kan spara in på bränsle. Du får dessutom lite annat att syssla med om kvällarna (dvs samla pinnar). Eftersom tillgången på bränsle är god när det inte regnar, så kan du tillåta dig mat som tar med tid än att bara värma vatten. Beställ ett redan i dag, små kvistbrännare är kul att ha även på enkla dags- och kvällsturer.

Går jag hytte-hytte så har jag bara 2 set kläder: Ett som jag går i, ett på hytterna (extra strumpor och underkläder förståss).

Regnkläder: Det viktigaste är att regnkläderna torkar fort. Expeditionsjackor i Gore-Tex blir stort och tungt och torkar mycket långsammare än en ren regnjacka som kan köpa för sen spottstyver på G-sport eller liknande, och som får plats i locket på ryggsäcken.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som Skjult lenke - logg inn for å se den skriver, så kan vel en hviledag eller flere være løsninga hvis en skal basere seg på hyttene. Ut over det ser jeg av turbeskrivelsen - Skjult lenke - logg inn for å se den at man kan booke seg inn på Hembre Gård eller Øfstivollen den første natta, så slipper man å starte med den relativt lange dagsetappen på 31 km.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har själv gått delar av turen. Något som enligt mig är ett absolut krav om man går här, är att läsa lite historia. Det utspelades något fruktansvärt i området på 1700-talet.

Skjult lenke - logg inn for å se den

Avsluta turen vid minnestenen i Handöl och ta en tyst minut!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det er 625 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av ost
      Han fyren her er er på en bitteliten langtur. Nordkapp til Cape Agulhas, eller fra nord i Europa til syd i Afrika. Bare innom vestligste punkt i Europa også for moro skyld. 30.000 km vandring.

Skjult lenke - logg inn for å se den
    • Av Memento mori
      Her inne brukes begrepet langtur. I sykling blir vel turer på 15-20 mil regnet som langtur. Det vil si turer på 5-7 timer. 
      De som jogger/løper er det vel nok med 10 km for å kalle det langtur. 
      Men slik det blir brukt her inne er langtur - turer over en ukes varighet.  Hvor tung sekken/antall høydemeter er har ikke noe å si, går du fra hytte til hytte telles det ikke som langtur. 
      Hva oppfatter dere at skal til for å kalle de langtur? Svar med deres egen defenisjon, Ikke andres, da det ikke finnes noen fasit. 
    • Av Andreas Gram
      Halvveis i Norge på langs har jeg nå gått lei av sakte vekttap, og ønsker å klare å proppe i meg litt mer kalorier slik at jeg kan holde vekta sånn nogenlunde, men helst uten at sekken blir nevneverdig tyngre. 
      Jeg er av den meget storspiste typen: en gutt på 20 år som til vanlig må spise 2500-3000  kcal/dag for å holde vekta. På langtur med dager på litt under 3 mil i snitt blir dette gjerne 4-5000 kcal/dag på meg
      Så langt har 3 dl havregrøt til frokost, 4-5 skiver logan til lunsj og en hel torogryte til middag holdt meg mett og gående. (det legges naturligvis klumper med smør i alle måltider) 
      Det jeg lurer på er om noen har andre gode råd til mat jeg bære på som helst er lettere enn torogryter med kjøtt. (hvis noen tenker å foreslå real, kan jeg svare med at det for det første ikke selges på vanlig matbutikk, men for det andre spiser jeg ikke drytech med mindre jeg må!) Det viktigste blir nesten kaloriinnhold, for jeg har nok krydder med meg til at det kan smake godt nok uansett
    • Av Alexander Read
      Kople barnepulk med Fjllpulken Xplorer 168
      Min første post her inne. Tenkte jeg skulle legge ut litt info om mine erfaringer og løsninger knyttet til forberedelser med det å dra på langtur på vinteren i fjellet med barn og utstyr. Spesifikt gjelder det valg av pulk og modifisering av to pulker sammen for å kunne få med seg avkom OG alt utstyr for 2 måneder.
      1. Jeg har lekt med flere løsninger for overnevnte problemstilling. Jeg har i tillegg til barnepulk fra Fjellpulken også en Thule sykkelvogn som kan gjøres om til pulk. Fordelen er at barnet kommer opp fra bakken og er godt kapslet inne. Også mer plass om man slenger på vanntttbagger inne i vognen (dersom du har toseter), samt 2 stk vanntettposer bakpå. Mer plass altså enn Fjellpulken. Etter samtale med en som selger Thule ble det fort klart at mine bekymringer ble bekreftet; galskap var konklusjonen. Den vil ikke tåle påkjenningene som en slik tur gir. Forkastet ideen og søkte inspirasjon. Fant en link her inne om en far som koplet på en mindre transport pulk bak barnepulken. (Finner ikke linken nå dessverre). Etter en del sparring med bla Fjellpulken ble dette løsningen også for meg. Men jeg skal på lengre tur og trengte derfor mer plass. Her kommer en beskrivelse av hva jeg gjorde av modifiseringer.

2. Xplorer har tre festepunkter til draget i motsetningen til tur varianten Xcountry (som er største med 144). Jeg trengte større. Det innebærer at «søsterfeste»/koplingen man kan kjøpe fra Fjellpulken til å kople to pulker sammen ikke passer. (Fungerer bare medio fester). Jeg freste derfor ut poppnaglene til det midterste feste og limte på gaffatape.

3. Målte nøye opp festepunktet for de to feste dingsene som jeg monterte på baksiden av barnepulken. Pass på at selve koplet er i vater. Og husk å få det sentrert naturligvis.
      Vipps, du har nå et vogntog av en pulk😁

• Av rayun
      Dette er ikke en nylig gjennomført tur. Det er hele 7 mnd siden, men det kan muligens være lesbart nå i vinterkulda.
      I fjor, på våren hadde jeg et prosjekt gående. Et prosjekt som tok for seg forberedelsene jeg hadde til en ønsket langtur på sykkel. Prosjektet var i og for seg så vellykket at det førte fram til den ønskede langturen. Historien om hvordan det gikk er skrevet for lenge siden og er arkivert i mappen for turer i 2017. 
      Jeg har lenge tenkt å legge den ut her på Fjellforum, men av forskjellige årsaker har det blitt med tanken, inntil nå.
      Jeg er allerede i gang med forberedelser til dette årets langtur. Det vil si, om det blir en lang, eller to korte, eller hvor, har jeg ikke landet på. Det henger egentlig sammen med fjorårets tur, altså den du skal få lese om nå. Det eneste som er sikkert er, at det som i fjor, blir tur i år også.
      Siden det ikke er så veldig mye mer å si, er det vel like greit å bare komme igang. Så her er første del.

Langtur på sykkel sommeren 2017

Fra en treningstur før avreise, Fuji Touring 2017.

Det starter med en drøm.
      Det vil si, ikke for korte turer, for de tar jeg på sparket. Nei, her skal det handle om lange turer.
      Og lange turer er resultatet av drømmer. Jeg har mange drømmer, kanskje fler enn de fleste.
      Og drømmen nå, er langtur på sykkel. 
      Spørsmålet er om langtur på sykkel er realistisk? 
      Fakta : Ambisjonene er der. Også fakta: Periodisk motortrøbbel. 

Forberedelser til denne turen har jeg skrevet om tidligere her på Fjellforum og de kan du lese om Skjult lenke - logg inn for å se den.   
      Nedenfor følger historien om hva som skjedde videre. 

Turstart, dag 1.
      25 juni og det er i dag morroa begynner. Det er søndag og jeg står opp til vanlig tid, dvs tidlig. I og for seg helt unødvendig siden jeg ikke starter på turen før i ettermiddag. Men jeg bor et stykke øst for Lillestrøm og veien hit er både svingete og smal. Det er ikke et sted jeg ønsker å sykle i rushtiden mandag morgen når alle har stått opp litt for sent. Jeg velger derfor å starte på ettermiddagen nå i dag og har avtalt å ta første overnatting hos min mor i Oslo.
      Været er helt greit med lavt skydekke når jeg starter. Det som ikke er greit er en irriterende vind som jeg tidvis har midt i mot. En del skog skjermer litt her og der, men et snitt på 12 km/t fram mot Fetsund viser at det går tregt. 
      Ute på Fetsundbrua er det åpent og vinden kommer skrått inn fra venstre. Hjelmen holder håret på plass og jeg kommer greit over. På vei ned Hovinbakken stopper jeg.

Det ser litt utrygt ut værmessig så jeg drar regntrekket over styreveska før jeg fortsetter.

På de lange åpne slettene før Lillestrøm løyer heldigvis vinden, men som tenkt begynner det  å regne i stedet. I grunnen ikke noe å bry seg om for jeg skal ligge inne og kan tørke det som blir vått.

Jeg sykler inn i Lillestrøm langs siste, eller heter det nederste del av Nitelva og får et glimt av fontenen som kaster vannet høyt til værs. Her blander det seg med de lette dråpene fra himmelen og danner et flott skue.

Litt motbakke nå, og så er jeg på Strømmen. Herfra går det radig unna til Lørenskog og duskregnet avtar. Passerer grensa til Oslo og svinger av mot Høybråten og er framme etter å ha brukt 2,23 timer på disse 50 km. Hele veien fra Fetsund og hit har jeg fulgt fine sykkelveier. De går litt hit og litt dit og er sjelden raskeste vei, men er helt klart mye bedre enn å være ute i veibanen.
      Fortsettelse følger...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.