Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørsmål til Sunnmørsbanden


Erik

Anbefalte innlegg

Dere vet hvem dere er.

Uheldigvis ser det ut til at Sunnmørsalpene m.v. er det eneste sted med bra vær 17. mai. For de av oss som på død og liv må på en topptur i morgen er det et poeng å slippe å måtte kjøre helt ned til fjærsteinene, samtidig som man slipper unna møkkaværet på Østlandet. Spørsmålet er: lønner det seg å kjøre via Åndalsnes eller via Stryn for å komme til toppturområder med både snø og ok vær? Jeg regner med at man må lenger nordvest enn Stryn for å få sol (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dessverre ser det ut til at været blir best i ytre strøk, og der er det også minst snø.

Særlig nå som det er ferjestreik er det greit å kjøre Strynefjellet, så slipper man ferje for å komme til Sunnmørsalpene.

Været ser brukbart ut i indre strøk også. Geirangerveien har åpnet, men jeg ville sjekket på telefon om den fremdeles er det. Skårene kan være et godt alternativ dersom du kommer fra Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg ikke er Sunnmøring føler jeg ikke at spørsmålet var til meg, men hva med å gjøre som jeg har gjort utallige ganger;

kjør til du finner bra vær (det var min plan i morgen). Hvis det er meldt OK i vest i morgen vil du før eller senere treffe det, og sannsynligheten for at det er et fint fjell i nærheten, er stor.

Fairly obvious, men det er enkleste er av og til det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geiranger er åpen, da rekker du til Eidsdal uten ferge. Ifølge Storm melder de 50-75% skydekke på Grøtet (1519): http://www.storm.no/tv2/Vaer.aspx?utmx=400808&utmy=6902707&meter=1114&sted=Grøtet&maplevel=5

Sjekk turrapport http://www.tinderangling.net/turer/Grotet190505/turrapport.htm

Tør jeg tippe at det er tørrsnø i denne nordsida nå også.............

Turtipset er i alle fall gitt, om man må ha vinterdekk over Grotli vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode muligheter for tørrsnø i nordsida av Grøtet nå, det samme gjelder Torvløysa i Norddal.

Skårene ville jeg betenkt meg mer på. Sørvendt og nysnø i mai er noe herk, iallefall om sola kikker fram. Mulig at gammelsnødekket over ur er tynt der også, med de "gleder" det medfører :)

Ellers er det ferjefri aksess til Nordvestlandets tinder via Romsdalen eller Sunndalen. Snøgrense på 5-600 m, nysnø ned til snøgrensa. Omlag 20 cm nysnø fra 1000 meters høyde.

Og igjen, vil absolutt anbefale nordvendt på Nordvestlandet nå :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er meldt noen få varmegrader på dagen i høyden, og noen få kuldegrader på natta. Er ikke sikkert snøen i nordhellingene er så fin lenger. Med disse temperaturene tror jeg føret i sørhellinger kan være bra.

Noen som har vært i høyden i det siste? Har nysnøen satt seg? Vindpakka? Er det skare tidlig på morgenen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har vært i høyden i det siste? Har nysnøen satt seg? Vindpakka? Er det skare tidlig på morgenen?

Var en tur i dag tidlig opp til 1700 m (Eresfjord). Skare fra snøgrensa på 500 m i flat dal. Bratt sørøst/østhelling fra 600-1100: gjennomslagsskare :) Alt over 1100 tørt, stort sett 20 cm+ laussnø, i nordøstvendt prima laussnø ned til 900 m. Dagtempen i dag har neppe påvirka nordsidene i særlig grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.