Gå til innhold
  • Bli medlem

Allround bukse


svenni84

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg trenger en ny turbukse. Har slitt ut en lett fjellreven g1000 bukse som jeg har brukt med hell sommer og vinter (med ull under), samt på sofaen hjemme. 

Nå har jeg rotet rundt på nettet og funnet disse buksene som frister:

- fjellreven Keb, ser ut til at alle digger denne og at den er svært anvendelig slik som buksen jeg har. Noe tung ifht til bukse under. 

- norrøna Falketind flex1, softshell, vindtett

- arcteryx Gamma LT:  softshell, lett

Skulle gjerne prøvd dem alle, men det lar seg ikke gjøre. Har noen her på forumet erfaringer med noen av buksene til ulikt bruk: tur i skauen, fjelltur, motstandsdyktighet mot regn og vind og slitasje, fjellskiturer, klatring, sofaligging etc? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har samtlige av disse buksene og må si at ingen av de når helt på topp hos meg. 

Fjällreven KEB Gaiter er en suveren bukse, veier ikke så mye, kan fint brukes under en overtrekksbukse eller alene enten på sommeren, høsten, våren eller vinteren med ull under. Stopper greit med vind og stretchstoffet gjør den veldig god å gå i. Det som plager meg med buksen er at den falmer veldig fort i fargen (Kanskje bare I-lands problem men uansett) samt at den i skrittet slites VELDIG fort ut, min bukse har sett vanlig turaktivitet samt sofatjeneste og stoffet AKKURAT der sømmen fra begge beina møtes er nå begynt å bli så slitt at du ser rett gjennom. Dette bare etter 1år cirka. 

 

Norrøna Falketind Flex 1 Softshell: Vindtett ja, blir FORT våt men tørker også fort igjen siden det er TYNN softshell. Som sommerbukse og sofabukse gjør deg seg bra men jeg har ikke likt den som bukse i noen andre sesonger enn det da jeg syns den blir litt for tynn enkelt og greit. Ikke noe mye minus å si på Norrøna sine softshellbukser utover at man også her må følge med sømmer etc, jeg har hatt 1 Svalbard Flex 1 og 1 Falketind Flex 1 på reparasjon fordi sømmer inni og rundt lommer har gått opp. 

 

Arcteryx Gamma LT: God bukse i seg selv men jeg har aldri blitt kompis med den, tror det er mest fordi at den eldre modellen jeg har var veldig tenkt til klatring fra Arcteryx sin side. Min modell har integrert belte som irriterer meg veldig ettersom jeg da ikke får hengt kniv/leatherman etc i beltet. Buksen er slitesterk, min har vært brukt jevnlig de 3 årene jeg har hatt den og buksen ser enda fin ut utover et lite hull i stretchstoffet på utsiden av lårlommen (Min feil, vi putter ikke kniver i den lommen) 

 

 

Oppsummert så vil jeg si at disse buksene ikke er tiltenkt de heftigste opplevelsene hverken sommer som vinter men at KEB buksen kanskje er best egnet som allroundbukse av de 3. 

Hvilken av disse buksene ville jeg kjøpt?
Til allroundbruk : Fjällreven KEB GAITER modellen. 
Til sommerbruk: Norrøna Falketind Flex 1 softshell

Er du åpen for andre forslag så kommer det en del andre gode ting på markedet. Da ville jeg sjekket ut (Dette også fra personlig erfaring)

Klättermusen Gere 2.0 , litt tyngre bukse men absolutt en av de mest slitesterke turbuksene jeg har vært borti. Praktiske lommer, beltehemper så du enten kan bruke beltet som følger med eller ditt eget. GOD lufting langs hele låret med innsektsnetting, slitesterk nedre del av buksen med forsterket innside av ankelen. Tørker fort etter å ha blitt våt og stopper bra med vind. 

Norrøna Svalbard Flex 1 , er softshell et krav for deg så er absolutt dette det beste alternativet spør du meg. Bygger på samme prinsipp som Falketindbuksen bare generelt tykkere og mer slitesterk. 

Endret av TomasOH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen av de samme erfaringene som @TomasOH for buksene. Slet ut to Keb bukser på under et år (og brukte også andre bukser i samme periode). På første røyk sømmer og det ble stoffet på leggene fikk mange småhull etter bjørkeris slik at den ble levert tilbake etter 2 måneder. Fikk ny, som holdt et halvt år før den måtte under symaskinen. Det var samme problem. Små hull etter bjørkekratt, sømmer som røyk i siden og stoffet i skrittet ble så tynnslitt at det begynte å rakne. Det mest positive om buksa er at den har to gode lårlommer, ellers mest som en slapp tights med forsterkninger. Softsjhellstoffet er for lite vindtett til at den egentlig er egnet som vinterbukse. En middels bukse som ikke er verdt prisen etter min mening.

Falketind er en svært behagelig bukse for sommerbruk, særlig toppturer. Vindstopper buksa er også grei nok på vinteren, selv om den blir litt i letteste laget for vinterbruk. Grei slitestyrke, men ubrukelig lårlomme, og på min versjon (kjøpt 2012) er stikklommene for små slik at glidelåsen må lukkes for at ikke innholdet skal dette ut når en sitter. Blir fort våt, og tørker også fort. Litt trang passform på beina. 

Gamma buksene til Arcteryx har god slitestyrke, men lite egnet lårlomme (trang). Mangler beltehemper som nevnt, slik at en må bruke intergrert belte og ikke kan henge kniv, kamera e.l. i belte. For helårs/vinterbruk er AR buksa bedre egnet enn LT, mens LT er grei til sommerbruk. Ikke en favoritt.

I prisklassen til Keb og Falketind er det mange gode turbukser jeg heller ville valgt. Men buksa som passer til skogen, fjellturer, skiturer, klatring og sofabruk, og som samtidig tåler en del vind tror jeg ikke finnes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her http://www.fritidsfabriken.se/sv/ finnes det en del bukser, type allround, som ser interessante ut selv om de ikke er anerkjent på noen måte (som jeg er kjent med..) Har noen erfaring med disse? Prismessig er det vel lite som slår de, spørsmålet er bare hvor behagelige og funksjonelle de faktisk er.. Kan jo være verdt et forsøk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen og takk for mange gode tilbakemeldinger.

Buksen jeg har brukt opp er (trolig) en Karl bukse fra fjellreven. Dette er en lett og enkel bukse i tynt, mykt g-1000 stoff. Det er nok derfor jeg digger den såpass. Den er trolig betydelig mer pinglete enn de buksene jeg har tenkt å erstatte den med. Jeg hadde håpet å få mer funksjonalitet uten å så mye mer vekt eller tap av bevegelighet/komfort med de framtidige buksene. 

Jeg er veldig glad for andre forslag enn de jeg selv har listet opp. 

Utifra det dere sier må jeg si at Falketind buksen frister. Tror ikke den kan være så mye mer pinglete enn den jeg har og den er nok mer vindtett. Da tenker jeg på flex1 varianten.

Gamma AR synes jeg ser litt vel inntilsittende ut i passformen, noe jeg ikke er veldig fan av (vanskelig med lag under, mindre bevegelig?)

Keb er sikkert bra, tross slitasjeproblemene som er nevnt. Jeg står neppe for den mest knallharde bruken.

Gere2.0 buksene er jo enda dyrere og tyngre enn de andre jeg har vurdert sålangt. Men brra innspill.

Svalbard flex1 hadde jeg tenkt var for tykk/tung til bruken jeg så for meg, men kanskje jeg må revurdere litt.

Dersom du har flere gode forslag, Jan Erik Hansen, så er det bare å komme med de. Jeg er ikke fastlås i forslagene jeg kom med innledningsvis.

Endret av svenni84
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par av Arcteryx sine AR bukser (Husker ikke i farten hvilke modeller) men ingen av softshellbuksene deres opplever jeg som tettsittende på et ubehaglig eller upraktisk nivå. Ser egentlig at de fleste buksene fra Arc ser ganske tettsittende ut utifra bilder men de er ikke i nærheten av det bildet tilsier. 


Hvis du spesifiserer bruken din litt mer så kan du nok få enda bedre forslag. Det er som @Jan Erik Hansen sier, en perfekt allroundbukse er ikke bare bare å finne om den i det hele tatt finnes. Det nærmeste jeg har kommet en bukse jeg trives like godt på sommeren som på vinteren med er Svalbard buksen til Norrøna eller Gere 2.0 fra Klättermusen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamma sl hybrid og Rab Sawtooth ser også fristende ut. Tror jeg heller mot at buksen må være ok for 3 sesonger og til en og annen finværs- og kort vintertur med netting eller ull under.

Endret av svenni84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min favoritt er Mammut Base Jump. Relativt tynn, men bra vindtett samtidig som den puster bra. Stoffet er så behagelig at jeg har brukt den på joggeturer til fjells og passformen er vid nok til at den funker med stillongs under på høst og vinter. Bra slitestyrke, jeg er på bukse nr 2 nå etter at den første tålte flere års hard bruk.

Norrøna Svalbard har jeg og, men den synes jeg er for tett og puster for dårlig til annen bruk enn småturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min favoritt allround bukse de siste årene er Norrøna Svalbard Flex 1. Brukes om vinter, vår og høst, og i kalde somrer i nord. Når det blir varmt bruker jeg Norrøna Falketind Flex 1. Jeg er kjempefornøyd med Norrønabuksene, og anbefaler dem på det sterkeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter akkurat nå med Norrøna Svalbard Flex1 i fargen Bungee Cord på meg, som jeg fikk julaften 2011 :santa:. Funker fortsatt ypperlig, og ser egentlig ikke særlig slitt ut (har en like gammel i fargen Caviar som det er lettere å se slitasje på, den blir lysere der den blir slitt). 5 år og still going strong er slett ikke verst. :thumbsup:

Skal sies at jeg er varmblodig, så jeg bruker Svalbard kun i vinterhalvåret. Skulle den være et hakk mer allround for meg, måtte den ha hatt ventilajonsglidelåser - men da hadde den jo ikke vært en så ypperlig bukse for mer dagligdags bruk, ville nok sett atskillig mer ut som en ren ut-på-tur-bukse.

Har gjort to "reparasjoner" det siste året: Håndlommeforet er ikke sydd fast i selve buksestoffet, men limt. Måtte lime på nytt (Gütermann HT2), det gamle ga seg sikkert pga elde og en og annen vask på høyere temperatur enn "lovlig". Den andre reparasjonen var å klippe/stusse bort tendenser til frynser fra stoffet rundt glidelåsene, det tok vel et knapt minutt :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
5 minutter siden, a_aa skrev:

Sitter akkurat nå med Norrøna Svalbard Flex1 i fargen Bungee Cord på meg, som jeg fikk julaften 2011 :santa:. Funker fortsatt ypperlig, og ser egentlig ikke særlig slitt ut (har en like gammel i fargen Caviar som det er lettere å se slitasje på, den blir lysere der den blir slitt). 5 år og still going strong er slett ikke verst. :thumbsup:

Skal sies at jeg er varmblodig, så jeg bruker Svalbard kun i vinterhalvåret. Skulle den være et hakk mer allround for meg, måtte den ha hatt ventilajonsglidelåser - men da hadde den jo ikke vært en så ypperlig bukse for mer dagligdags bruk, ville nok sett atskillig mer ut som en ren ut-på-tur-bukse.

Har gjort to "reparasjoner" det siste året: Håndlommeforet er ikke sydd fast i selve buksestoffet, men limt. Måtte lime på nytt (Gütermann HT2), det gamle ga seg sikkert pga elde og en og annen vask på høyere temperatur enn "lovlig". Den andre reparasjonen var å klippe/stusse bort tendenser til frynser fra stoffet rundt glidelåsene, det tok vel et knapt minutt :)  

Norrøna Svalbard Flex1 er akkurat hva jeg ønsker meg :) Har en Lundhags Traverse Pant, som er helt ok. Tenkte også på Falketind Flex 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Den 7.1.2017 at 16.25, ViktorS skrev:

Vidda pro ! Solid bukse, flott passform (for meg), gode lommer!:)

Bukse og kanskje jakka er enda ein ting eg må handla inn før sommaren. Noken som veit kva forskjellen på vidda pro buksa er og ei heilt vanlig turbukse med bomull og polyester i blandinga 35/65? Ser at Magasinet sel billige bukser noken som har prøvd dei, og veit korleis dei fungere tenkte kanskje at denne her :https://www.magasinet.no/bekledning/bukser-shorts/dovrefjell-classic-bukse-groenn-groenn kunne duga. Viktig at det er skikkelige glidelåsar type opti eller ykk samt at ho er nokenlunde vindtett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2.1.2017 at 15.12, svenni84 skrev:

Hei

Jeg trenger en ny turbukse. Har slitt ut en lett fjellreven g1000 bukse som jeg har brukt med hell sommer og vinter (med ull under), samt på sofaen hjemme. 

Nå har jeg rotet rundt på nettet og funnet disse buksene som frister:

- fjellreven Keb, ser ut til at alle digger denne og at den er svært anvendelig slik som buksen jeg har. Noe tung ifht til bukse under. 

- norrøna Falketind flex1, softshell, vindtett

- arcteryx Gamma LT:  softshell, lett

Skulle gjerne prøvd dem alle, men det lar seg ikke gjøre. Har noen her på forumet erfaringer med noen av buksene til ulikt bruk: tur i skauen, fjelltur, motstandsdyktighet mot regn og vind og slitasje, fjellskiturer, klatring, sofaligging etc? 

den eneste buksen jeg kommer på som dekker alle behov unntatt sofan må vel norrøna recon, den er vann/vindtett,  slitesterk, veier ca halvt kilo, og bevegelig heten fantastisk, veldig god lufting. buksa kan føles litt klam og kald direkte på hud, men det problemet eleminerer man med brynje netting under.

har min på fremte året nu, den begynner og bli slitt nede på beina, etter mange sesonger i tett kratt etter rype å elg, men membranet er fortsatt tett.

min filosofi når jeg vurderte ny bukse var at den måtte tåle alt av vær som kan oppstå på fjellet, kuling&regn til 25 pluss&sol.

om ikke fjellbuksa holder holder deg tørr kan man like greit gå i addidas joggebuksa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.