Gå til innhold
Maja Tjosaas

Valg av lett sovepose til tur på Svalbard sommerstid

Det er 625 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Anbefalte innlegg

Hei! Skal på en ukestur til Svalbard i begynnelsen av august. Spørsmålet mitt er om noen har tips til sovepose som passer. Var på samme tur i fjor, men da med en Helsport Alta Lady som ble i største laget både når det gjelder lengde og pakkvolum. 

Usikker på om dun eller syntet blir valget. Den må iallefall pakke lite og være kort, da jeg bare er 160 lang, og det lett blir kaldt i fotenden. 

Har sett litt på disse .Skjult lenke - logg inn for å se den  Skjult lenke - logg inn for å se den , men usikker på om temp.lim. er litt for høy (fryser lett).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Temperaturmessig er eg elendig på å uttale meg, då eg ikkje frys i særleg grad.

Til samanlikning kan eg nevne at eg var på Svalbard nokre veker sommaren 2015 og brukte ein sovepose med comforttemperatur på 12 grader, det holdt til meg, med unntak av eit par netter i starten, då var eg sjuk. Vil difor tenke, at du sjølv om du er noko frossen, vil ha det varmt nok i ein pose med comfort -3. Det er jo også slik at undelraget utgjer ein viktig del av varmetap, så om du ikkje alt har gjort det kan det vere lurt å sjå på løysingane ein nyttar seg av også på det.

Synes å hugse at gjennomsnittstemperaturen der oppe i Juli er 6 eller 8 grader, og pga midnattsola er det ikkje store forskjlellen mellom natt og dag.

SOm kommentar til modellane du tenkjer på, kan eg seie at eit litt rimeligare alternativ er warnpeace viking 600 i short. Eg har berre gode erfaringar med posane frå warmpeace.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar Tessatroll! I fjor sommer når jeg var der på tur sist var temperaturen i gj.snitt 3 grader. Skal sjekke ut den du nevner :) Pakker de lite? Ligger på Therm-a-rest Z-lite Sol og Sea to Summit Ultralight Mat, så der skal jeg holde kulda unna.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Den 1/2/2017 at 12.41, Maja Tjosaas skrev:

Takk for svar Tessatroll! I fjor sommer når jeg var der på tur sist var temperaturen i gj.snitt 3 grader. Skal sjekke ut den du nevner :) Pakker de lite? Ligger på Therm-a-rest Z-lite Sol og Sea to Summit Ultralight Mat, så der skal jeg holde kulda unna.

Ja dei pakkar lite, ikkje så lite som dei aller dyraste posane, men vesentleg forskjell frå den gamle posen din :)

Meir info om pakkvolum osv finn du Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hagløfs sin L.I.M down dunpose burde du også vurdere i denne sammenhengen. Ligger vel på omlag 2500-2900 på XXL. For en mann som ikke fryser altfor lett vil denne funke ned mot null grader helt fint så fremt man har et godt underlag. Har selv hatt denne i noen år og bruker den selv ned mot noen minus på høst/vår. Det som også er genialt med denne er at den kan åpnes i bunnen slik at du kan bruke den i leir som en slags "scooterdress" ;) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det er 625 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Terka
      Vurderer soveposeløsning for barna til vinteren
      Noen som har erfaring med Skjult lenke - logg inn for å se den soveposen?
      Temp: -18C Maks personlengde: 160cm
      Andre alternativ? (Vurderer også pose i pose, men minste vil helst slippe unna det.)

• Av Erik Haaland
      Langtur denne helgen fra Stavtjørn til Stavanger Turistforening sin hytte på Støle. Sol, knusktørt og mer multer enn folk på turen innover - men jeg noterte at Helseministeren hadde vært på besøk for noen dager siden, bevis godt nok på at det er god helse å gå turen. Det gikk 4,5 timer inn med en liten pause på stølen Hommi. 
      Skjult lenke - logg inn for å se den. 

Returen på Søndag gikk ned Søre Kvitladalen til STF hytta på Kvitlen (denne må dere besøke en gang!!), opp Nordre Kvitladalen til Hommi og så tilbake til Stavtjørn, totalt 35km begge dager og 10 timers trav, så det brant godt under føttene vel fremme ved bilen. Men turen tar jeg gjerne igjen!
      Skjult lenke - logg inn for å se den Fin start ved Stavtjørn  
      Skjult lenke - logg inn for å se den Elva til venstre renner ned til Barbuvannet  
      Skjult lenke - logg inn for å se den  
      Skjult lenke - logg inn for å se den Vakre Hommadalen  
      Skjult lenke - logg inn for å se den Hommi  
      Skjult lenke - logg inn for å se den Hovlandsstølen til venstre   Skjult lenke - logg inn for å se den STF hytta på Støle  
      Skjult lenke - logg inn for å se den Kjentfolk på besøk   Skjult lenke - logg inn for å se den Søra Kvitladalen  
      Skjult lenke - logg inn for å se den Reine Amazonas, bare litt mindre vann....  

Skjult lenke - logg inn for å se den STF hytta på Kvitlen  
      Skjult lenke - logg inn for å se den Opp Nordre Kvitladalen  
      Skjult lenke - logg inn for å se den Hadvardhomtjørna på høyre side  
      Skjult lenke - logg inn for å se den Siste innspurt
    • Av Vallers
      Denne er vel mest ment til damene her inne:
      Samboeren fryser lett om natta på tur. Skal bytte ut en litt eldre, vanlig tresesongers fra Ajungilak (med tcomf på rundt 0), til en grei vinterpose. Tror det blir bedre. Blir noen turer over tregrensa både vår, sommer og høst ila et år.
      Har titta på disse "lady"-variantene fra Helsport og andre merker. Men er det noen veldig forskjell å merke ved bruk av "lady"? Eller kan man like så godt lete blant de vanlige posene? Er jo mye bredere utvalg hvis man ser bort fra "lady", samt pris og comf-limit osv. 
      Kan nevne at samboeren er drøye 170 høy og normalt bygd. Ikke voldsomt breie hofter og ikke supermal over skuldra. 

• Av Are Mehus
      Hei, dere. Hvilken størrelse sekk hadde dere gått for dersom man skulle hatt en dagstursekk, som også kan benyttes mellom de betjente hyttene på sommerhalvåret? Dagsturbruken kan være fiskeutstyr, kokekar og brenner o.l. Det finnes jo pakklister i fra dnt angående hva som er relevant å ta med seg på hytte til hytte turer. Klarer ikke å lande på volum her😵. Håper på tips👍
    • Av Terka
      Det har vært en del tråder forumet om lette telt den siste tiden, og jeg har fungert litt på dette selv for egen del, og måtte regne litt på vekt av utstyr i dag.
      Konklusjonen er at jeg aldri kommer til å bli en dedikert lettpakker, men er en som likevel har litt fokus på vekt og pakkevolum OG andre egenskaper på turutstyret.
      Min økte fokus på vekt startet når jeg begynte å dra på telttur alene med to små barn. Kun telt+soveposer+liggeunderlag veide alene 14.74 kg på de første turene. Hvert liggeunderlag veide 1.8 kg og hadde samme dimensjonene som et Bamse Exteme når de var rullet sammen. I tillegg kom klesskift, bamser, mat, kokeutstyr, etc. Omtrent alt skulle i eller utenpå sekken min.
      I dag har jeg endt opp på litt forskjellige løsninger ut fra ulike typer turer, noen eksempler på dette:
      - På vinteren med pulk: Lite fokus på vekta, mye fokus på ikke fryse og komfort i teltet gitt sannsynlighet for en del telttid.
      - Vår/sommer/høst, ikke værutsatt, samlet vekt telt+liggeunderlag+soveposer for 4 personer: 7.81 kg (trekk fra 1.4 kg når vi er 3 personer)
      - Vår/sommer/høst, værutsatt, samlet vekt telt+liggeunderlag+soveposer for 4 personer: 8.54 kg (trekk fra 1.4 kg når vi er 3 personer)
      - Vår/sommer/høst, værutsatt, samlet vekt telt+liggeunderlag+soveposer for 2 personer: 4.67 kg
      - Vår/sommer/høst, værutsatt, samlet vekt telt+liggeunderlag+sovepose for 1 person: 3.27 kg
      - Vinter, bære "lett" sekk, 1 person: telt som veier 2.1 kg og sovepose/liggeunderlag ut fra temperatur.

Noen av tankene og vurderingene mine:
      Hvorfor ikke gå enda lettere? Jeg har nå valgt telt ut fra ønsker rundt vekt, pakkevolum, komfort, og robusthet ++. F.eks. teltene for "værutsatte" turer i vår/sommer/høst- sesong er testet til å tåle minst 25 m/s og 29 m/s vind, mens det letteste teltet jeg har for 4 personer nok ikke tåler i nærheten like mye vind. (men dette har et stort fortelt som gir økt komfort på sin måte.)
      På soloturer betyr ikke komfort så mye for min del, er vi flere sammen betyr det mer, og har jeg med barna betyr kos, komfort, og trivsel mye.
      Etter å ha bært en del for meg og barna, så blir sekken for soloturer nesten lett uansett..
      Jeg klarte fint å gå lange turer før med det (tunge) utstyret jeg hadde da. Nå er kroppen nesten 10 kg tyngre en den gang, formen dårligere, og turutstyret mye lettere. Det er for meg ganske åpenbart hvor fokusert bør settes inn om jeg synes det er tungt å bære egen kropp + det turutstyret jeg har nå. 😅
      Letteste er jo forresten å gå uten telt, da lander jeg på 1,285 kg for sovepose og liggeunderlag. (Men da er man også værutsatt (regn/fukt).)
      Hvordan tenker dere andre? Hvor høyt teller kravet om lav vekt ift andre kriterier som komfort, robusthet, osv.?
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.