Gå til innhold
  • Bli medlem

12 netter i 2017


Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk. Jeg har som nyttårsforsett, å klare 12 netter i telt/ute i løpet av 2017. Planen min er å finne meg en fast plass i skogen ikke altfor langt unna hjem og jobb(sykkelavstand, da vi bare har en bil). Ha det som en base for de fleste nettene. Noen gode tips til ting jeg bør tenke på, ha med osv? Er ikke voldsomt erfaren med turer annet enn dagsturer. 

 

Håper på svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kult prosjekt!

Ta med fulladet mobil, og på denne årstiden minst en fulladet god lykt (kanskje en gasslanterne i tillegg?) :) Hvis du venter mye vind/nedbør, kan øreplugger hjelpe på søvnen, det samme kan en bok. Toalett-/tørkepapir, ekstra plastposer og en stor søppelsekk kommer ofte godt med. Termos med noe varmt på, eller "kjøkkenutstyr"?

Ellers antar jeg du minimum har tenkt å ha med deg liggeunderlag, sovepose, kanskje en pute, og et eller annet som kan gi deg og tingene dine ly for vind og/eller regn. Prøv å unngå å legge deg i soveposen våt av svette, ta det med ro mot leggetid.

Sånn som du har lagt dette opp, virker det på meg som du på en ganske trygg måte kan gjøre dine egne feil og forglemmelser og lære av dem uten å skades av dem - det er lurt :thumbsup:

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig prosjekt. Jeg ville hatt med kamera og tatt "de samme bildene" hver gang. På den måten får du en kul dokumentasjon på forandringene fra måned til måned når prosjektet er over. 

Ellers vil du jo få en litt bratt læringskurve om du har tenkt å begynne nå i Januar, men det kommer til å gå helt fint. Kle deg godt og husk å gå på do og spis gjerne litt før du legger deg så holder du lettere varmen gjennom natta. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig kult prosjekt :)

Eg har og satt meg ett antall døgn eg skal ha i telt i 2017. Mest av alt for å koble litt av og få litt frisk luft, og ikke minst oppleve naturen i nærområde og landsdelen generelt(vestlandet).

Mitt beste tips er å komme i gang. Pakk sekken med alt du vet og tror du får behov for, ta deg ut en plass du eller noen kan kjøre deg til, og sett i gang. Da kan du prøve og feile i trygg avstand og få de erfaringene du trenger for hva du trenger :)

Foruten det åpenbare som telt, sovepose, liggeunderlag og sekk så kan eg tipse om følgende:
- Batteribank til mobilen. Som det ble tipset om er øreplugger og musikk/lydbok noe som hjelper for uvær og mye lyd rundt teltet. Men husk at det trenger strøm.
- Ei lita lanterne å ha hengende i taket i teltet. Sørg for at den har krok, er liten/lett og kan justeres mellom svakt lys(lang levetid) og mye lys(kjekt når en lager mat osv).
- Hodelykt. Får alltid behov for ei hodelykt. Kan og erstatte lanterne i teltet, men gir ikke spredningen(naturligvis).
- Ei god bok, enten på mobilen, e-leser eller fysisk.
- Nok vann. Prøv deg frem.
- Minst ett ekstra klesbytte og ekstra undertøy/ull lag. Ikke legg deg våt/svett som blir nevnt her og er du først våt rett før leggetid er det godt å bytte før leggetid og la det andre tørke over natta.

I første omgang ville eg kanskje fokusert på ett par prøveturer uten å tenke på matlaging, og så begynne litt om litt når en ser at alt det andre rundt fungerer og er med :)

Og når du først er på de første turene så kan du jo tenke over hva du mener du trenger for å lage mat akkurat da og akkurat der, og med hvilket utstyr(vedovn, primus, stormkjøkken, bål, gryte, panne osv osv).

Lykke til :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta noen dagsturer i området du har sett deg ut. Gjerne sammen med de nærmeste. 

Se etter en fin plass: tilgang på ved og vann, nordavind rett inn i camp? 

Bål er kos, kan bli tidkrevende hvis du har planlagt tre retters hver gang. Noen enkle retter og noen mer avanserte er lurt. Du skal ha nok ved til kveldskosen også...

MEN: Skru av mobilen, ta ut øreproppene og hør på stillheten ☺️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.