Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan fiske sjøørret


Miamaria

Anbefalte innlegg

Jeg padler jo mye langs land her og der, og har kjøpt fiskestang for å prøve om det kanskje går an å få en sjøørret. Jeg har jo sett andre bare ha hengende ute snøret mens de padler, og vips så sitter en ørret på. (Eller en torsk, måke eller andre ting... Men jeg vil ha sjøørret, så klart.)

Forsøksåret 2016 endte i to mistede småstenger, og da ga jeg opp. Så planen er at 2017 skal bli noe bedre. Så istedenfor bare å slenge ut en sluk, tenker jeg rett og slett å spørre etter noen triks.

Ved slukfiske tter sjøørret, hvilken fart er lur? Variabel, jevn, raskt eller ei? Hvor stor sluk er det lurt å bruke? Noen farger som er smartere å bruke enn andre? Eller er sluk teit, bør jeg bruke noe annet? Eller varierer det veldig sånn at jeg bør prøve mye forskjellig?

Jeg har fått et tips om at det beste er å holde seg akkurat på kanten av marbakken, liksom. Kan det stemme? (Og hvor hen er det?)

Og så videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I kanten på marbakken er nok ikke feil nei. Men den kan gå helt tett inne på land. Slik at stangtuppen kan nesten streife svabergene når du padler. Kanskje spesielt på vinteren. Men ingen regel uten unntak....Det er også fult mulig å fiske midtfjors. Metabolismen er vel på topp rundt 12 grader, slik at det er mest fart i den da. Dvs at man kan fint ha fart mellom 2-4 knop. Mange legger seg mellom 3-3,5 sommerstid. Er det kaldt sveiv litt saktere. Ha gjerne ett lite sveisestopp innimellom. Ofte tar SØ rett etter ett slikt stopp

Når det er kaldt i vannet kan litt skrikende farger være det som gjelder. Ikke tilfeldig at den gamle "Slukhalsen" torskesluk har en tendens til å gi SØ som bifangst. Ellers kan kritthvit, blågrønn ol. fungere godt. Er det mørkt/natt kan ofte svarte sluker gi gode fangster. En av mine favoritter er nok Møresilda kobber med sort rygg.

Er det sommer og veldig varmt i vannet, kan det være en fordel å fiske litt dypere i vannet. Også denne tiden på året kan gode fangster på litt skrikende farger.

En annen tilnerming er å drifte med kajakken 30m fra land, og kaste inn mot land mens man drifter.

Dette er på ingenmåte en fasit, men det kan være noen tips å ta med seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marbakken = Overgangen / skråningen mellom dypt og grunt vann.   

Sjøørret kan påtreffes på svært grunne områder, men for grunt kan bli problematisk for deg som fisker fra overflaten. Mye bunn-napp og påfølgende frem og tilbake for å løsne redskapen. Var det sånn du mistet stengene?? 

Sats heller på marbakken med noen svippturer inn over grunnere områder, særlig på kveld/natt. Men ikke glem og prøv litt dypere også.  

Mange som fisker fra båt eller kano sverger til flytende wobblere. Trengs ingen kastevekt og redskapen bare flyter opp hvis du stopper og padle. 

Farger er ikke det viktigste. Det gjelder å få utstyret foran en sulten fisk.. 

   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg er egentligen en veldig dårlig fisker og bruker derfor ofte flytende wobler og unngår dermed de fleste bunnbit. Og fanger da en gjedde i ny og næ.

Sjø-ørret vet jeg krever en del (lokal) kunnskap om hvor de står og "beiter" ved marbakken? ved nes, strømninger eller bak store stein under vannet. Har som dykker truffet på sådan som stod og sov bak en stein på grunt vann. De er mer enn lyn raske!! Jeg rakk så vidt å registrere at den var der. 

Elgen

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøørreten er på farten hele tiden, så den kan påtreffes både midtfjords og inne ved land. Marbakken er et godt råd. Når det mørkner siger den ofte innover og jakter på grunnere vann. Tommelfingerregel er mørk sluk i mørket, lysere (i div farger) i lyst vær. Wobbler er perfekt fra kajakk.

Jeg synes det blir for mye mikkmakk med stang i kajakken, så jeg bruker bare ei vanlig harpe som denne: http://www.skittfiske.no/avdelinger/fiskeutstyr/fiskeharper/elbe-fiskeharpe-økonomi-80m-149812-p0000133407

Jeg tar av søkke og alle krokene. Det er en svivel med hekte innenfor den siste kroken. Så fester jeg 2-3 meter med tynnere snøre (0,25-0,30mm) i enden (med ny svivel) og hekter på wobbleren der. Da er det bare å slippe ut 20-30 meter snøre og stikke harpa innenfor vesten mens man padler. Du kjenner det rykker når den biter.. :) Ingen stang som ligger i veien for åra når man padler heller..

Her i Oslofjorden får jeg mest makrell, småsei og torsk, men det slenger på en ørret i blant. Torsken trekker også inn på grunnene om kvelden, og kan være moro å ta.

Husk å sette ut igjen ørret under 35 cm!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nord-Norge, 30 centimeter grense her. ;)

Da skjønte jeg plutselig poenget med wobblere. Jeg trodde bare det var en søring-greie for noe fisk vi ikke har her. Da skal jeg skaffe meg sånn. Er det noen som er bedre enn andre for sjøørret? Da holder jeg på marbakke og prøver å finne ut hvor den er hen, padlefart er antagelig passe, så da er det bare å ha hengenede ute. Harpe med én greie i enden og selve harpa innenfor vesten hørtes i grunnen lurere ut enn stang. I hvert fall for meg som mister dem så effektivt. (Stikker dem under en strikk, et lite dunk så faller stanga i havet og jeg kommer - igjen - på at den ikke flyter.)

Torsk vil man kun ha om vinteren, og da fisker ikke jeg fra kajakken av sikkerhetsårsaker. Den får bare vennligst holde seg unna, jeg skal ha ØRRET. (Eller sei. Den er jo egentlig aller best.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare som ett lite varsku. Siden du fisker i Nord er det endel fjorder der Sjøørreten blir rimelig grov. Og setter du på en stor wobbler er muligheten for stor sei også tilstede. Du vil ikke ha på en Storsei eller en 5 kg Sjøørret uten ei stang og ei snelle med brems

Ett annet tips er en lett kastedupp og små fluer(marflo og tanglopper). Kan tidvis fiske enormt bra når du ser fisken er på hugget på grunnere vann. Og i tillegg også favorittmaten til Sjørøya. Som er den virkelig flotteste fisken vi har

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, lars p said:

Bare som ett lite varsku. (...) Du vil ikke ha på en Storsei eller en 5 kg Sjøørret uten ei stang og ei snelle med brems

Takk for advarselen! Det var ikke i min villeste fantasi at jeg skulle kunne få stå stor fisk! 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, lars p skrev:

Bare som ett lite varsku. Siden du fisker i Nord er det endel fjorder der Sjøørreten blir rimelig grov. Og setter du på en stor wobbler er muligheten for stor sei også tilstede. Du vil ikke ha på en Storsei eller en 5 kg Sjøørret uten ei stang og ei snelle med brems

Ett annet tips er en lett kastedupp og små fluer(marflo og tanglopper). Kan tidvis fiske enormt bra når du ser fisken er på hugget på grunnere vann. Og i tillegg også favorittmaten til Sjørøya. Som er den virkelig flotteste fisken vi har

Hehe, større saker nordover, ja. Har vel tatt torsk på 4-5 kg på harpa, men den er jo ganske dau.. 

Men seriøst, om man er i tvil kan man bare feste snøret i kajakken og padle i land. Er fisken fremdeles med så er det bare å dra inn, er den ikke det, vel så er det bare å prøve igjen.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Miamaria skrev:

Torsk vil man kun ha om vinteren

Det er jo synd om man ikke vil ha så god mat om sommeren også. Særlig i nord, hvor vannet er kaldt året rundt.. Før i tiden var det en regel om at man ikke spiste torsk i måneder uten "R" i her sørpå også, men den er forlengst forlatt..

Torsk er topp om sommeren også :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan veldig lite om fisking og sånt, men jeg får mest sjøørret på blå eller hvite lette (under 20g) skjeiformede sluker. (fra europris :P)

Disse går litt høyere i vannet hvis du fisker der det er grunt. Får også mye sei på dem, men seien biter jo på det aller meste...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helluuu, det er ikke rogn i torsken om sommeren. Helt uinteressant. Dessuten har forskning vist at den er best om vinteren. Den der R-regelen har jeg kun brukt i forbindelse med henging av fisk, men torsk uten rogn har jeg aldri skjønt vitsen med uansett, til annet enn tørrfisk (og det henger man ikke om sommeren). Sei er jo langt bedre. (Og kulere å få på kroken.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke peiling på padling, men fisker en del med flue. Tipper en wobbler med oppheng til flue framfor (slik at det ser ut som wobbleren jager fluen) vil være bra. Mange som fisker med sluk bruker flue framfor og tar mye fisk på flua. Flue kan jeg anbefale reke, loppe og tobis imitasjoner. Eller så vil kastedupp med flue også være bra. Med sluk vil du nok måtte belage deg på mye tang på kroken på enkelte plasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok jeg blir å prøve sånn wobbler ja, det høres lurt ut. Hvor langt foran wobbleren bør jeg henge flua tror du? Dobbel-løsning hørtes lurt ut, da slipper jeg jo å velge en av delene. Dobbel sjans - kan jeg i hvert fall innbille meg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ofte flueoppheng en meter foran wobbleren, men vær forberedet på at det kan være litt hektisk å håndtere to fisk samtidig i kajakken (som det ofte blir om man går gjennom makrell eller seistimer).  Går du rundt da, så ender du lett med en krok i låret. Snakker av erfaring, da jeg en gang fikk seks makrell samtidig på harpa, og bare lempet dem oppi cockpiten, mellom beina. Det var et kaos av fisk og kroker. Siste gangen jeg fisket med seks kroker... 

Rogna er jeg bare middels begeistret for, så jeg spiser torsken hele året. Best om den får ligge kaldt med en del salt på et døgn før koking. mmmm

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei kort stang med lukket haspelsnelle, samt kort håv funker greit for meg.  Da slipper en den gnaginga av bøylen mot skjørtet ;)

Enig med Lompa over her: Torsk er alltid godt hvis den er tilstrekkelig saltet!  "Reine gåtteriane" som vi sier her nede i sør.

Har også prøvd med litt for mange kroker etter makrell.  Det er bare kjekt for alle de andre.😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fisket en del sjøørret, både i sjø og elv. Har prøvd mye slags redskap. Flue, sluk, spinner, mark, wobbler osv. I sjøen har jeg fisket mest fra land, men også prøvd dorging. Har hatt god erfaring med sluk fra land, fisket hurtig over grunner med "leopardbunn". Dersom det er stille på overflata ser man ofte at det dukker opp en plog bak sluken, Stoppes innsveivinga da, tar den nesten hver gang. Morsomt fiske, mest effektivt på våren (medio mars - medio mai) i skumringa eller fra det begynner å lysne og et par timer utover. Favorittsluk til slikt fiske er Tobis, blank med blå refleks. Men når hovedpoenget er å få sjøørret, og ikke selve fisket, er valget noe helt annet. Da kommer duppen fram, egnet med en bit av makrellfilèt....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra nå og utover våren kan du fiske sjøørret langs land, gjerne på grunt vann med steinete bunn. Den beiter på tobis og annen blank fisk og kan da fiskes med en slank sildelignende sluk. Den går også på flue, vanlige sjøørretfluer eller imitasjoner av reker eller børstemark. 

Ut på våren, i mars - april og helst ved fullmåne svermer børstemarken. Haugevis av børstemark kommer opp i vannmassene og innover på grunt vann for å gyte. Da er det fest for både torsk og sei, men spesielt så er det bra å fiske etter sjøørret på denne tiden. Da kan du bruke en børstemark av gummi (Berkly børstemark), eller en sluk med en liten børstemark som opphenger.

en enkel krok med gulp sandworm imitasjon.jpg

Jeg foretrekker fiskestang med snelle som du kan kaste med, ikke trolling. Da kan du fiske et større område og du har også bedre muligheter til å kjøre fisken hvis du får en med litt størrelse. Fluestang brukes også mye spesielt av folk som liker å vade litt ut i vannet og stå og kaste etter ørreten.

Her er noen linker som kanskje kan gi deg noen tips:

http://www.rosareke.no/?p=716

http://www.skittfiske.no/avdelinger/temaside/sjøørretfiske

http://blogg.vm.ntnu.no/polychaeta/2013/05/09/svermende-borstemark/

http://www.eu.purefishing.com/blogs/no/asgeir-alvestad/2016/02/20/slik-fisker-du-sjoorret/

http://www.eu.purefishing.com/blogs/no/asgeir-alvestad/2015/03/21/slik-fisker-du-sjoorret-del-1/

http://www.eu.purefishing.com/blogs/no/asgeir-alvestad/2015/03/22/slik-fisker-du-sjoorret-del-2/

http://pikewallis.hooked.no/2014/04/pa-so-jakt-med-gummi-i-pasken-2014/

 

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Etter en Oslotur med mye venting på Gardermoen så plukker jeg opp igjen denne tråden. Ikke fordi det er spesielt godt sjøørretfiske på Gardermoen, men fordi jeg kjøpte litt lesestoff til å korte ned ventetiden med. Lesestoffet var en spesialutgave av bladet Villmarksliv som i sin helhet omhandlet sjøørretfiske. Her var det mange gode tips både for nybegynnere og de litt viderekomne. Så hvis noen fremdeles trenger noen tips og har en hundrings å avse så er det bare å stikke innom Narvesen eller en annen velassortert bladkiosk eller butikk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, GeirMU skrev:

Spesialnummer om sjørret (Ørretfiske) i handelen nå. 

Snakker du om det samme bladet som nevnt i de to foregående innleggene omtaler, eller hvilket er det du mener? Må jeg kjøpe et blad til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.2.2017 den 21.29, Miamaria skrev:

Snakker du om det samme bladet som nevnt i de to foregående innleggene omtaler, eller hvilket er det du mener? Må jeg kjøpe et blad til?

Beklager, så ikke. Er nok samme bladet, ja. Ligger nok info på klikk.no og rundt omkring også. "Ørretfiske" så lovende ut - skumleste. Var NM i sjøørretfiske en periode, husker en som vant med dupp og makrellbit. Selv har jeg begrenset erfaring (drar til fjells).

Endret av GeirMU
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.