Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva vi lærte i 2016 som vi ønsker å dele med forumvenner !


Blaser

Anbefalte innlegg

Sitter på tampen av året 2016 og reflekterer over hva  jeg virkelig lærte /erfarte under 2016 som ønskes å bringe videre.

Håper dere også tar dere tid til å nevne et gullkorn eller to :)

Tankene ledes fort til fot og fottøy. Må bare erkjenne at av og til i løpet av årene har gnagsår virkelig vært en plage.  I år så har jeg ikke hatt noen problemer med dette.  

Årsaken til at jeg ikke har antydning til det i år ( og bruker fortsatt samme sko som før) er denne kombinasjonen:

1. Innerst er det en Basisfot gnagsokk: http://www.basisfot.no/basisfot-gnagsarsokk/

2. Deretter en knehøy nylonstrømpe ( som kan f.eks kjøpes på Kiwi)

3. Så tilslutt en ullsokk (ala) denne: https://www.felleskjopet.no/butikk/jakt-og-friluft/undertoey/harkila-all-season-ullsokker-50274129_BASE/

---

Har også skiftet ut original sålen med en slik : https://www.magasinet.no/fottoey/saaler/norsk-ullsaale-innmark

På kalde dager fungerer dette meget fint, fryser ikke på bena!  

 

Ellers vi jeg berømme forumet for den seriøsitet som vises !!

Et riktig godt nytt år til dere alle !!!! 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva jeg har lært? 

Har du vondt et sted så mas på legen til du blir hørt. Ikke la det gå for lenge for da rekker føttene å bli helt frynsete og utslitt på veien og forbi mulig å reparere. Og siden føttene faktisk har gått helt i stykker, så må man prøve å redde stumpene ved å skjære opp leggene istedenfor. Ja jeg er sur og lei og håper ikke dette ødelegger for mye av turåret mitt 😒

Så husk gode sko!! Og gode såler. Og ta vare på kroppen. Hold den fysisk sterk og mobil hele tiden. Er den vond så er det for en grunn. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hør på leger som har operert kneet ditt og spår at dine toppturdager er over. Prøv først med trening og deretter enda mere trening (styrke, stabilitet). Jeg teller godt over 50 små og store topper siden legen kom med sin spådom. ☺️ Lærte egentlig dette i 2015 da jeg gikk mine første turer etter operasjonen noen måneder senere, men først i 2016 tør jeg tro på at legen tok feil. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 2016 lærte jeg at dørstokkmila noen ganger ble altfor lang. 1-åringen som løp rundt her hjemme kan jo ha bidratt til det, men det ble altfor lite turer i 2016, både med og uten unger. Det skal det gjøres noe med i 2017 :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1.1.2017 at 2:58 PM, Kjell Iver said:

I fjor på denne dagen hadde jeg som nyttårsforsett å gjøre mindre husarbeide og heller gå på tur. Jeg klarte nesten å holde det. Samme nyttårsforsettet i år - men av uforståelige grunner blir det ikke tatt på alvor i familien!

Så nå skal jeg gjøre alvor ut av det! Ser jeg et lite behov for at det trenges å gjøre noe husarbeid skal jeg heller ta på turklær og traske over dørstokken! Friluftsliv gir jo mye mer energi - så da går det sikkert lettere og kjappere og få unna det som må gjøres av daglige huslige sysler etterpå...?

"Prokrastinatoren"

jeg hadde det vel ikke akkurat som nyttårsforsett - men leiligheten har ikke sett ut i hele 2016, jeg har logga bortimot 70 turdøgn, og livet har vært ganske fint :)  så bare stå på - husarbeidet går ingen vei :) 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er viktig å lære seg å fryse bare litt, så absolutt enig @langdistanse .

I kveld var jeg ut på min vante treningstur som foregår 3-5 ganger i uken  og varer en times tid.  Må opp en 215 høydemeter på en fjellsti som kun egner seg med skikkelige fjellstøvler. 

Nå er det minus 9 grader så da er det viktig å kle seg deretter, slik at jeg bare fryser litt på veg oppover. Ligger i puls-sone 1 stort sett hele vegen.( skriver etterpå hvorfor det er viktig å ligge her)

Når jeg kommer til rasteplassen, så gjør jeg følgende for å varme meg litt opp. 

1. Setter meg på hanskene

2. Legger en flaske med varm drikke slik bildet viser. Det varmer lårene mine utrolig godt ! ( Flaske holder seg varm ved at jeg legger en buff i rundt den under turen opp)

3.Har på meg buffen fra under haken bakover til toppen på hodet

4. ( Nyter en bedre mandarin) og drikker varm drikke

5. Buffen blir på når jeg går tilbake

---

(Har vært med på episoder der man opplever at enkelte ikke takler kulde, og det kunne ha gått skikkelig ikke dersom man ikke hadde andre tilstede. I hovedsak skyldes det kombinasjonen av for lite mat/drikke og utmattelse og å kle seg etter forholdene.  )

Poster også et bilde fra rasteplassen-tatt mot Funkelia alpinanlegg.

DSC_0699.JPG

DSC_0704.JPG

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutes ago, TomasOH said:

Jeg har lært at man aldri drar på overnattingstur ute med Exped Downmat 9LW uten å ta med lappesaker.. Så enkelt som det. 

Hva har du med slags lappesaker? Jeg har hørt om en nokså mislykket reparasjon på tur, han skyldte på lappesakene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, TomasOH skrev:

Jeg har lært at man aldri drar på overnattingstur ute med Exped Downmat 9LW uten å ta med lappesaker.. Så enkelt som det. 

Jeg har en Downmat 7 LW.  Det er med lappesaker, men det kan jo være vanskelig å finne hullet.

Derfor har jeg med meg også en Chair kit. Dette er virkelig luksus og beskytter underlaget på turen. 

Har nå også kjøpt meg en mammut alpine mat:

https://www.sportsnett.no/kategorier/turutstyr/soveposer/soveposer/produkter/alpine-mat-exp-3762/189-x-59-cm-1-18524

som backup, eller dersom jeg skal ligge nært bålet. Som du ser så veier denne lite.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Miamaria skrev:

Hva har du med slags lappesaker? Jeg har hørt om en nokså mislykket reparasjon på tur, han skyldte på lappesakene...

Jeg har med Exped sitt lappesett, det egner seg aller best til reparasjoner i hjemmet slik at du får fulgt innstruksene for langtidsreparasjon men har også hjulpet meg på quickfix. Er en liten limtube og masse runde og firkantede lapper i samme stoff som underlaget. Jeg har dog også alltid med gaffateip og sportsteip. Men etter at hullet ble lappet med Exped sitt sett så har det holdt veldig godt, merker ikke noe til lekasjer 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, TomasOH skrev:

Jeg har lært at man aldri drar på overnattingstur ute med Exped Downmat 9LW uten å ta med lappesaker.. Så enkelt som det. 

Ååå er den så dårlig??? har akkurat fått meg et sånt å vil nødig drive å lappe det hver gang jeg er på tur . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Blaser skrev:

Jeg har en Downmat 7 LW.  Det er med lappesaker, men det kan jo være vanskelig å finne hullet.

 

Ja mitt kom også med lappesaker men en eller annen gang så tok jeg ut det settet av posen og glemte å legge det tilbake, når har det fått fast plass i topplokket på sekken. (Slipper jeg at det ramler ut når jeg tar ut underlaget fra posen sin. 

Ja uten tvil, jeg hadde flaks og fikk et relativt stort hull som var lett å finne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Solstråla skrev:

Ååå er den så dårlig??? har akkurat fått meg et sånt å vil nødig drive å lappe det hver gang jeg er på tur . 

Neida, underlaget er fantastisk. Men det er fryktelig kjipt hvis det går hull på det...blir liksom så flatt, jeg hadde klart å lagt underlaget oppå noe skarpt som hadde gnaget iløpet av natten. 

Jeg har vel brukt det 50netter kanskje siden jeg kjøpte det, da i alt fra telt, åpen himmel til plankegulv og feltseng uten problem utover den ene gangen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har lært i år, er å alltid ha med ørepropper. Av den myke sorten som blir værende i øret.

Det hjelper:
Når det blåser
Når det regner
Når du har slått opp teltet et flott sted, og så kom det noen og la seg ALT for nært, og vedkommende snorker.
Når du deler rom/telt med noen
Når det viser seg å ligge et oppdrettsanlegg utenfor teltplassen
Når det kjører rånerbåter/større båter forbi (eller du har havnet for nært vei)
Når du mistet siste fergen til turdestinasjonen, og må sove i bilen på fergeleiet
Når du på kjøreturen til eller fra turdestinasjonen sover i hammock 15 meter fra E6

Og så videre, listen er på ingen måte utfyllende, bare eksempler fra 2016 som jeg kom på i farten...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke ny lærdom, men må være flinkere på det. På vei hjem fra tur eller på vei gjennom turområder, plukk med haikere. Turen blir som regel mer underholdende, man kan lære noe nytt og få vennskap. Haikere med tursekker er som regel meget hyggelige og likesinnede folk.

Endret av CarlHenrik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nimrad skrev:

Etter utallige hanske-/votteinnkjøp lærte jeg at det innenfor håndvarmingsverden også finnes et 3-lags system med innerlag, insulasjon og ytterlag. Har aldri vært mer komfortabel på hendene etter dette.

Jaha - hva slags magisk plagg er dette og hvor får man kjøpt ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, langdistanse said:

Jaha - hva slags magisk plagg er dette og hvor får man kjøpt ?

Vel, som med klær så kjøpes det vel som oftest hver for seg. Jeg har en tynn merinoullhanske(kjøpt i USA) innerst, mellom så bruker jeg enten fleecevott(fås "overalt"?), ull(hjemmestrikka) eller dunvott(outdoor research down mitten) og ytterst har jeg en vanntett vott (https://www.rei.com/product/100626/rei-minimalist-waterproof-mittens ). Ikke noe magisk for øvrig, men veldig fleksibelt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så så mange ovenfor skriver om er det viktig å komme seg opp av sofaen og UT. MEN det gjelder å lytte til kroppen og ikke bli for overivrig. Fikk selv en smell her i sommer med en betennelse som gjorde at det var bom stopp!!

Benyttet tiden til å Google litt og fant denne:

http://www.colorlook.com/trening/soner.asp

Ergo begynte jeg å bruke pulsklokke for å være sikker på at jeg var stort sett i sone 1 og av og til i sone 3.  Man erfarer etterhvert hvilken sone man ligger i og det er svært lett å havne i sone 2 dersom man er litt for ivrig-spesielt dersom man går i følge med noen som er sprekere enn enn selv....

Frem til nå har jeg brukt en utgått Polar pulsklokke med pulsband. Selve bandet er ikke behagelig dersom man bruker det i timer, Så må venter jeg på en Garmin Fenix 3 Sapphire HR for å unngå pulsbåndet.  Så jeg har virkelig lært og erfart at det å ligge i sone 1 gjør underverker. Har ikke merket noe mer til betennelsen og man får virkelig overskudd !! :)

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.