Gå til innhold
  • Bli medlem

omnifuel: type bensin?


Anbefalte innlegg

noen som kan hjelpe meg? jeg har nå gått til innkjøp av en primus omnifuel som et tillegg til 111'en.

Det står at jeg kan brenne bensin på den... er det slik å forstå at det går fint å brenne f.eks. blyfri 95 på den? eller er det kun tenkt miljøbensin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja du kan brenne 95 oktan, men avgasene er giftige, og den er litt vel lettantennelig. Eksplosjonsfaren er høyere enn med miljøbensin.

Miljøbensin forhindrer at du blir syk av avgassene, og er ikke så farlig i bruk.

Når det gjelder explosjonsfare, er vel gass det verste...

Så tilrådning: I teltet, miljøbensin 4takt

Ute i det fri: det du får tak i, men jeg ville foretrukket miljøbensin eller god parafin (whitesprite eller tennveske)

( Ja jeg har en del primusser etterhvert)

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller du kan gjøre det som er vanlig, nemlig kjøpe renset bensin i en sportsbutikk. Den er absolutt helt rein, og har minst skadelige avgasser. Koster riktignok 70,- kr literen, men det er den verdt, en liter varer lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk :D hvor får jeg kjøpt miljøbensin da? xxl? bensinstasjon? ca. pris? finnes det flere typer miljøbensin? har hørt om renset bensin/miljøbensin/hvit bensin osv...

Grønn kanne på Statoil. Mener det står miljøbensin på den. Uansett så vet de hvilken du mener. Kjøp ikke den gule ettersom den er tilsatt olje, og dermed soter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miljøbensin 4takt er den UTEN olje.

Õringen du tar helt feil. 2takt(2-stroke in english) krever oljeblanda bensin.

Du får kjøpt alkylatbensin=miljøbensin=whitegas på Statoil. Ca 90,- for 4 liter.

Kanna er grønn.

Miljøbensinen er den samme som den du kjøper i sportsbutikk, men en smule billigere.

4 liter holder ei lita stund (Har brukt 12 liter hittil i år) men så er jeg primussamler, og kanskje ikke helt som alle andre (og det skal alle andre være glad for)

FK butikken har også:

900007404588.jpg

Koster 140,-

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går bra med alkylatbensin också ( vet inte om det heter så i Norge :D ) men det ska vara 2-takts, inte 4-takts som är oljeblandad :D

Det er to-takts som er oljeblandet (brukes bl.a. til motorsager, gressklippere), den bør ikke brukes (soter)

4-takst miljøbensin er bedre, finnes på bensinstasjoner, felleskjøpet (5 liter ca 130 kr).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for mange fine og opplysende svar. jeg holdt nesten på å gå på en smell der öringe... ;-)

Jeg brukte renset bensin fra Arx som selges hos XXL på onsdag, torsdag og fredag og er fornøyd. Men opplevelsen reiste 3 nye spørsmål:

1. Noen nevner 4-takts miljøbensin som fåes kjøpt på bl.a. statoil og FK. Er den like rentbrennende som den jeg har kjøpt på XXL? er det noen ulemper eller fordeler med 4takt'ern? Hvis det ikke er noen innlysende forskjeller bør man jo kjøpe den i og med at den er mye billigere!

2. Jeg hadde litt problemer med bruk av renset bensin mtp lukt og svie. Den brant tilsynelatende rent, og sotet overhodet ikke, men det svei som f... i øynene så vi måtte åpne det som fantes av dører og luker på teltet og nesten sette omni'en utenfor for å klare å se. Litt sånn svie som oppstår ved forvarming med rødsprit på 111'en, hvis noen kjenner igjen den følelsen...Er det farlige gasser som kommer når det svir slik i øynene med renset bensin? eller er det bare sånn? Hva kan det i såfall skyldes? på en primus omnifuel.

3. Med omnifuel'en opplever jeg at den brenner veldig ujevnt. den "flakker". Effekten går opp og ned med intervaller på ca. 1/2 sekund. og det er på både medium opp til høy effekt. kun på lav effekt skjer ikke dette. Noen som vet hvorfor og hva jeg kan gjøre for å slippe problemet?

på forhånd takk for svar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for mange fine og opplysende svar. jeg holdt nesten på å gå på en smell der öringe... :arrow:

:? Bra att det finns forumdeltagare som är vakna ;)

Med omnifuel'en opplever jeg at den brenner veldig ujevnt. den "flakker". Effekten går opp og ned med intervaller på ca. 1/2 sekund. og det er på både medium opp til høy effekt. kun på lav effekt skjer ikke dette.

Jag kör på 4-taktsbensin :!: och har rätt munstycke, men har samma problem. Jag har rensat munstycket men det verkar inte hjälpa. Kanske måste man ta isär mer av köket och rengöra noggrannare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke forstå at primusbensinen fra sportsforretningen skal være noe dårligere, de flaskene jeg har sett er tapper av AS DEN NORSKE ETERFABRIKK ( http://www.eter.no/ ) og innheolder ren Heptan. Prisen er bare noe dyrere en om du kjøper den direkte på kanne med heptan på etiketten.

Av en eller annen merkelig grunn har Coleman sitt eget Colemanfuel som har en behageligere duft, som også fordamper noe saktere, men her er ikke HMS produktdatablad lett tilgjengelig.

Unngå for all del 2 takt bensin da denne har inblandet smøremidler. (Står på kanna)

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med Heptan:

Dyrt, soter, lukter.

Miljøbensinen er IKKE REN HEPTAN. men... den er bensenfri, og det er det som er viktig.

Lukter ikke noe, og brenner udmerket.

Så, miljøbensin er billig og bra.

Med kommentaren min om bensinkvalitet: Det finnes mye rart som selges som bensin. Lukter og svir det er ihvertfall noe galt. Det er enklere å prøve anna fuel, enn å skifte primus. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fundrer på å kjøpe en omni-fuel, men har bare brukt vanlig trangia før.

Jeg lokkes av den lette vekta og fleksible brennstoff muligheten,

men kjenner litt uro over det å slepe på feks bensin på tur.

Hvilken type av brennstoff er den "tryggeste" suppa der ute?

Da tenker jeg eksplosionsfare, og evt utslipp/giftig gass med tanke på å kjøre inne i telt osv.

Hvilken sort er - billigst

- lettest å bære på

- mest effektiv i koketids perspektiv

...og hvilken sort er drøyest i forhold til vekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Gass, mest explosjonsfarlig, farlig hvsit lekkasje skjer mens du sover, gassforgiftning

DYREST og fungerer ikke om vintern. Lett i vekt. Umulig å kontrollere hvor mye du har igjen.

2) Miljøbensin, brannfare hvis du søler. Bruk vettet så er dette fint brennsel. Samme vekt/effektforhold som parafin. Relativt billig (95kr/4liter) Lite skadelige avgasser, luktfritt og velegnet til til oppvarming av telt.

Disse to drivstoffene er det multifuelbrennerne fungerer best på.

3) Tennveske/whitespirit Brenner relativt reint, noe mindre brannfare enn bensin, vil gi noe mere avgasser på multifuelbrenner. Lukter litt. 13,-/liter Noen dråper i ryggsekken, forurenser maten din og du blir syk. Vekt/effekt som bensin

4) Parafin i løsvekt. Soter noe, lukter og avgassene er ikke sunnest. Paravin på fingrene er pyton når du er på tur. Ca7-8 kr/liter

5) Diesel. Nød-fuel.

Min anbefaling: Bruk miljøbensin som helårsbrennsel på Omnifuel, og vurder gas som sommer brennsel.

Skal du kjøpe ny primus, vurder MSR, Coleman400, Optimus 8R og Optimus Svea 123. Svea123 er det mest gjennomtesta som finnes, 100år i produksjon.

MSR er den eneste av disse som kan brukes i stormkjøkken.

Tennveske,parafin og diesel er ikke godt drivstoff i multifuelkokerne. I en gammel 111 er tennveske nydelig.

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=5365

Les også denne testen: http://www.xxl.no/xxl_templates/magasinArtikkel____37835.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Eller du kan gjøre det som er vanlig, nemlig kjøpe renset bensin i en sportsbutikk. Den er absolutt helt rein, og har minst skadelige avgasser. Koster riktignok 70,- kr literen, men det er den verdt, en liter varer lenge.

Jeg bruker kun rensa bensin både på min MSR Dragonfly og Coleman (den med tank). Det fungerer utmerket. Rensa bensin kjøper jeg på Statoil på Økern i Oslo, den som ligger på vestsida av Østre Aker vei (motsatt side av økernsenteret). Ta med egen kanne (bensin tappes fra fat) og det koster ca 35,- pr liter. Miljøbensin er sikkert mer enn bra nok, billigere og lettere å få tak i, men rensa bensin er jo det aller beste :-) og siden jeg engang begynte med det så får det fortsette slik også, hvertfall så lenge det er greit å få tak i :-)

Mvh Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med omnifuel'en opplever jeg at den brenner veldig ujevnt. den "flakker". Effekten går opp og ned med intervaller på ca. 1/2 sekund. og det er på både medium opp til høy effekt. kun på lav effekt skjer ikke dette.

Jeg opplevde det samme med min Nova. Løsningen var å bytte et bittelite filter som satt i slangen, der den går inn i brenneren. Aner ikke om Primus har liknende filter, men det er vel verdt å sjekke opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite tips, visst dere bruker mye bensin. Smør alle pakningene med silikon jevnligt. Bensinen tørker ut pakningene og små lekkasjer kan oppstå:wink:

Ha et knakende godt tur år

Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silikontipset er bra. Ellers finnes det pakninger som tåler bensinen godt. Leverandører av gassutstyr har sånt.

Rensa bensin= Miljøbensin=white gas

Heptan er noe helt annet. (Dyrt og lukter j...)

Jeg forholder meg til Statoil, tror kvalitetene de har er i verdenstoppen ( burde den ihvertfall være med bensinprisene her heime)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.