Gå til innhold
  • Bli medlem

Holdbar All-Around Skalljakke


norsemanGrey

Anbefalte innlegg

God Jul!

Som tittelen antyder kunne jeg trengt litt innspill på kjøp av en skalljakke. Jeg er opptatt av at den er robust / holdbar og kan benyttes i de fleste situasjoner, fra en regnfull dag i skogen, til en vindfull dag ved kysten, til en kald dag på fjellet. Jeg investerer gjerne noen ekstra lapper i dette om det er en jakke jeg kan ha i mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Norrøna Recon, Norrøna Trollveggen, Norrøna Lofoten, Arcteryx Alpha SV, Arcteryx Theta SVX, Klättermusen Brede, Klättermusen Glaser er noen eksempler på jakker du kan se på. Sjekk også ut både The North Face og Bergans sine jakker :) 

Alle disse jakkene vil duge fint til regnfulle dager i skogen og vindfulle dager ved kysten men til kalde dager på fjellet må du ha noe under, men det skjønner du nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 29.12.2016 at 19.27, SeaWolf skrev:

God Jul!

Som tittelen antyder kunne jeg trengt litt innspill på kjøp av en skalljakke. Jeg er opptatt av at den er robust / holdbar og kan benyttes i de fleste situasjoner, fra en regnfull dag i skogen, til en vindfull dag ved kysten, til en kald dag på fjellet. Jeg investerer gjerne noen ekstra lapper i dette om det er en jakke jeg kan ha i mange år.

Uansett hvor mye jeg vil, så funker ikke jakken jeg trives med om sommeren på vinteren, og omvendt. På vinteren så vil jeg ha en jakke som går godt over rumpen, er litt større for å ha mulighet til flere lag under. osv. Om sommeren så ønsker jeg kortere jakke, fordi det er bedre å gå med. Gjerne litt mindre størrelse, ettersom jeg sjeldent trenger mye å ha under. 

Men, får ofte det man betaler for. For guds skyld, kjøp outlet varer. Gjerne halv pris eller mer. Og er i praksis samme jakke som den til veil.pris. Bare litt annet cut og farve.

Forsåvidt, som nevnt en million ganger rundt omkring på forumet. Teknisk skalljakke er ikke regnjakke, og den puster heller egentlig ikke spesielt godt.. Desto mer vanntett den er, desto mindre puster den. Kun et dårlig kompromiss, som jeg lever greit med. :D  Men dette vet du sikkert allerede.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Hammer said:

Uansett hvor mye jeg vil, så funker ikke jakken jeg trives med om sommeren på vinteren, og omvendt. På vinteren så vil jeg ha en jakke som går godt over rumpen, er litt større for å ha mulighet til flere lag under. osv. Om sommeren så ønsker jeg kortere jakke, fordi det er bedre å gå med. Gjerne litt mindre størrelse, ettersom jeg sjeldent trenger mye å ha under.

Ja det kan jeg godt forstå. Jeg har til nå ikke vært så alt for mye ute på tur på vinterstid, så jeg tror jeg uansett ett starter med en jakke jeg kan være godt fornøyd med til de tre andre sesongene.

13 hours ago, Hammer said:

Men, får ofte det man betaler for. For guds skyld, kjøp outlet varer. Gjerne halv pris eller mer. Og er i praksis samme jakke som den til veil.pris. Bare litt annet cut og farve.

Godt tips. Tenker du på steder som Outlet One osv. eller er det nettbutikker med liknende outlet priser.

13 hours ago, Hammer said:

Forsåvidt, som nevnt en million ganger rundt omkring på forumet. Teknisk skalljakke er ikke regnjakke, og den puster heller egentlig ikke spesielt godt.. Desto mer vanntett den er, desto mindre puster den. Kun et dårlig kompromiss, som jeg lever greit med. :D  Men dette vet du sikkert allerede.

Ja det er jeg klar over. Hva er det du anbefaler å gå for i så måte? Mer vanntett skalljakke eller ekstra regnjakke i sekken? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, SeaWolf skrev:

Ja det er jeg klar over. Hva er det du anbefaler å gå for i så måte? Mer vanntett skalljakke eller ekstra regnjakke i sekken? :)

Hvis du skal være ute i lengre tid i regnvær så er det kun en helt tett regnjakke som duger. Hvis du kombinerer stor aktivitet i regnvær så kommer du til å bli våt uansett. Enten fra utsiden eller innsiden, men det er lettere å regulere aktiviteten ned og dermed holde seg tørr dersom klærne ikke slipper inn noe. Overskuddsvarme kan ofte luftes ut under armene.

På vinteren når det ikke regner og er kaldt så er det greit med noe som puster godt, men er vindtett. Impregnert bomull duger til dette. Er det derimot sludd eller sporadisk regn kommer skalljakkene mer til sin nytte.

Når det gjelder ulike skall så føler jeg at produktene jeg har med dermizax (Bergans) er mer vanntette enn dem med Gore-Tex (Berghaus/Norrøna), men det er ingen som er like tette som mountain man-jakken fra Jerven - og den er mitt førstevalg som jakke på høst eller vår. Sommeren bruker jeg stortsett bare en lett vindjakke, men det er jo stor forskjell på om du går i lavlandet eller på høyfjellet. Og hvorvidt du skal være ute over flere dager eller ikke. Når du skal sove ut et det en fordel å kunne bli tørr før eller siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.