Gå til innhold
  • Bli medlem

Ulvang og co - Nordvestpassasjen


Gjest Turlyst

Anbefalte innlegg

Er litt forundret over at de bruker dunposer til en såpass lang tur. Det så ut som Mountain Equipment Everest http://www.mountain-equipment.co.uk/everest

Soveposene så ganske våte ut i dagens episode av programmet. Den skal holde 40 minus, men de hadde frosset flere netter i begge episodene. Jeg kan ha tatt feil, men det stod Mountain Equipment og Down codex, så er rimelig sikker i min sak.

Ville en Rab-pose med impregnert dun vært bedre, eller aller helst syntetisk fiber?

Pulkene deres holdt ikke særlig bra til den type bruk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig i det du skriver. Pulkene var elendige og ingen god reklame for denne modellen.

Endret av Turlyst
Har fjernet Fjellpulken da det ikke er sikkert at det er deres modell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, JanRH skrev:

Enig i det du skriver. Pulkene var elendige og ingen god reklame for denne modellen fra Fjellpulken.

Er dere 100% sikre på at det var fjellpulken sitt brett? 

Kommer ikke på hvor jeg hørte/leste det, men mener å ha hørt at det var et annet merke. 

Stusser også veldig på valg av utstyr - spesielt soveposene og plastbrettene

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge luften er tørr ville de kunne tørket posene sine, men de prioriterte tydeligvis annerledes. De kunne vel også brukt dampsperre? Dun er ikke ubrukelig på lengre turer. En direkte våt fiberpose er også kald å sove i, selv om den ikke kollapser. 

Pulkene så forresten veldig ut som fjellpulken transporter, men jeg er ingen pulkekspert 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med slitasje på brettene skyldes stein som stakk opp her og der. Når de kiter er det nærmest umulig å unngå å feie over det som eventuelt stikker opp. Går man så har du mer kontroll på hva du trekker brettet over. De nevnte dette i 1ste episode.

Løsningen hadde vært å ha doble brett, altså legge 2 stk oppi hverandre og surre dragtauet og det andre som om det var ett enkelt. Da hadde de full reserveløsning i alle fall. Brettene veier så lite at det ikke hadde betydd noe, men det er lett å sitte å se i etterkant. 

Jeg er sterkt overrasket om de ikke brukte dampsperre i posene, selv jeg bruker det på helgetur om vinteren. Har en fra Westen Mountaineering og den er overraskende komfortabel, får ikke søppelsekk følelse i det hele tatt. Min Western Mountaineering pose med GWS har jeg ikke greid å få fuktig fra utsiden heller rim er bare å riste av, er det i dråpeform så preller det av og er også bare å børste av.

Hydrofobisk dun hjelper nok litt når fuktigheten kommer inn, men det er fortsatt like viktig å gjøre det en kan for å unngå at det skjer.

Keron 4GT teltet så det ikke ut som det var noen issues med :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Kjell Iver skrev:

Er dere 100% sikre på at det var fjellpulken sitt brett? 

Kommer ikke på hvor jeg hørte/leste det, men mener å ha hørt at det var et annet merke. 

Stusser også veldig på valg av utstyr - spesielt soveposene og plastbrettene

Nei, nå er jeg ikke sikker lenger. Jeg har googlet uten å finne informasjon om pulk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Omnilite skrev:

Jeg er sterkt overrasket om de ikke brukte dampsperre i posene, selv jeg bruker det på helgetur om vinteren. :-)

De har innrømmet feilen i denne artikkelen https://www.nrk.no/troms/xl/mange-fros-i-hjel-1.13252687

Under følger utdrag fra artikkelen

"Dunsoveposene ble fuktige og holdt ikke godt nok på varmen."

"– Vi burde hatt doble poser med kondenssperre, sier Vegard Ulvang etterpåklokt."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ikke ut som om det er en Transporter  fra Fjellpulken. 

På min så er festene til draget festet med metall på undersiden. Ser ikke noe slik eller at det har blitt fjernet på disse. (  ser det tydelig på tiden 27:57 i episode 1)

Uansett; tung pulk ( som de ikke klarer å dra), stein/grus, kulde og fart er en fryktelig kombinasjon.

Endret av Blaser
tilføyelse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Miamaria skrev:

Hva er det som er rart med at en plastgreie med masse kilo på, som dundres over is og stein i massevis av minusgrader ikke holder ihop? Jeg henger ikke helt med her.

Det er litt overraskende fordi Paris-brettet som er sammenlignbart tåler myyye juling. Men, det er nok streng kulde sammen med høy fart som gjør at brettet de bruker ikke holder. For de fleste som bruker sliker brett er maksfart 4-5 kilometer i timen og da blir nok slitasjen en annen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Miamaria skrev:

Hva er det som er rart med at en plastgreie med masse kilo på, som dundres over is og stein i massevis av minusgrader ikke holder ihop? Jeg henger ikke helt med her.

Jeg lurer på om produsenten var på banen her, eller om valget ble tatt uten dem. Ville vel tro at produsenten kunne sagt at den ikke ville være solid nok til denne type bruk. Dersom de gikk god for plastbrettet, har de et problem i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 29.12.2016 at 18.29, Kjell Iver skrev:

Er dere 100% sikre på at det var fjellpulken sitt brett? 

Kommer ikke på hvor jeg hørte/leste det, men mener å ha hørt at det var et annet merke. 

Stusser også veldig på valg av utstyr - spesielt soveposene og plastbrettene

Jeg gikk igjennom episode 2. Jeg mener at det står Åsnes på siden av pulken, noe man kan se 2:22 ut i programme

Endret av Turlyst
Det var skien, så bildet fjernet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Prebb skrev:

Er ikke det skien de bruker for å reparere den ene pulken?

Jo, det har du rett i. Da må jeg gi opp å finne ut av det 😭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.