Gå til innhold
  • Bli medlem

Vann på tur


-Tine

Anbefalte innlegg

Hei.

Okey.. for dere turvante kommer dette sikkert til å høres veldig dumt ut.. MEN.. når man er på tur la oss i skog og mark. Jeg er tom for vann , men det er noen litt mindre vann eller tjenn langs ruta jeg skal gå. Jeg fyller på vannflask, men vannet er jo selvfølgelig ikke like rent som i springen. Det kan gjerne ses litt små grumsete partikler neppå flaska. KAN JEG DRIKKE DET? Jeg mener.. jeg er veldig kresen på dette her, men kan jeg drikke det som det er eller skal man alltid koke først? Eller kjøper man et slags filter man har i flaska? Jeg er ikke redd for å bli syk eller noe, men det å se ting flytende rundt i flaska mi gjør at jeg kvier meg for å drikke det selvom det sikkert ikke er farlig! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 hour ago, -Tine said:

 Jeg er ikke redd for å bli syk eller noe, men det å se ting flytende rundt i flaska mi gjør at jeg kvier meg for å drikke det selvom det sikkert ikke er farlig!

For å få ro i sjelen og opprettholde turgleden, kan du vurdere et filter fra Sawyer, F.eks deres Mini filter, som du får hos https://www.magasinet.no/friluftsutstyr/rent-vann-paa-tur.  Om det bare er det synlige grumset du vil til livs - kan filtrering gjennom et lommetørkle, annet egnet tøystykke eller et kaffefilter være nok. Billigere blir det iallfall. Koking er også billig. Fjerner ikke grums, men dreper vel det meste som kunne være farlig.

Mye å lese om dette (skal, skal ikke) i følgende tråden (91 innlegg) www.fjellforum.no/forums/topic/37224-hvordan-ordner-man-med-drikkevann/
 og denne mener jeg (241 innlegg) www.fjellforum.no/forums/topic/19881-lemmen-og-drikkevann/

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en Escape øvelse ble jeg liggende i timesvis, ute på en myr fordi ettersøkningsmannskapene vrimlet rundt meg.  Det var varmt, og jeg var tørst.  Tilslutt, får jeg døde av tørst, var det bare å bore neven ned i myra og ta opp en skikkelig måsadott.  åpnet munnen og klemte ut vannet.   Vel hjemme oppsøkte jeg legen.  "Ta det med ro", var svaret, "mavesyren din har gjort det av med eventuelle ulumskheter".  Og det stemte faktisk. 

I ettertid er stillestående vann langt i fra førstevalget, men det hender at jeg oppfrisker gamle minner.  Uten mén.  Tror jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange fine svar kjære turvante 😊 jeg tar imot alle tipsene dere med åpne armer. Man blir vel mer vandt til det etterhvert som man er mer ute . Men til nå har jeg kun vært på såpass korte turer at det alltid har vært tilgang til springvann:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville drukket det vannet jeg fant ute. Har til nå aldri blitt syk av det.

Som regel finner du bekker med jevne mellomrom. Grums i vannet ville ikke bekymret meg, selv om vi alle nok aller helst vil ha rent vann så vil det nok alltid komme noen få partikler i flaska, men man er jo tross alt i skogen/på fjellet :-)

Jeg har også spist mye tint snø (ukokt) og det har heller aldri skapt problemer.

Jeg unngår dog veldig små stillestående vann/tjern og bekker o.l i myrområder.

Ikke vær bekymret, drikk vannet og kos deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 29.12.2016 at 18.00, zimwalker skrev:

Og jeg har kjørt bil hele mitt voksne liv uten å bli drept. Moralen får være at det går som regel bra  - inntil det smeller ;-)
www.google.no/search?q=ble+syk+av+vann+fra+bekk&client=firefox-b&gbv=1&sei=ZEBlWI_6D9PwwAL8uI3YCg

Jeg leste denne artikkelen om skolebarna som ble syke og stiller et stort spørsmål ved om det var vannet i bekken som var synderen.

Hvis alle drakk vann av bekken på samme tid så ville alle blitt syke på ca. samme tid. Hvis det var beitende husdyr som var årsaken så er det nok e coli bakterier som kan komme fra dyrenes avføring. Denne bakterien trenger en viss tid før den gjør deg syk og denne tiden varierer lite fra person til person.

" Ifølge en av elevene ble fem elever syke natt til søndag. Under et tokt på havfiske ble ytterligere fem elever syke. Da de skulle pakke sammen og reise hjem ble ytterligere én elev syk, mens enda en elev ble syk på bussen". (Har de tatt høyde for at barn både blir sjøsyke og bilsyke?)

Med så stor forskjell i sykdomsutbruddet så har jeg en annen teori, men det er basert kun på de opplysningene jeg fikk ved å lese artikkelen fra NRK Trøndelag. Siden elevene ble syke på forskjellig tidspunkt så må de sannlynligvis ha blitt smittet på forskjellig tidspunkt. Da utelukker jeg sjøsyke og bilsyke. Den smittekilden som jeg først og fremst tenker på da er "dobesøk" med dårlig håndhygiene. Dette smitter lett fra person til person gjennom håndkontakt, deling av godteri, mat etc.

Dett er selvopplevd:

 Jeg og mine to sønner var på en T-hytte og første mann som besøkte toalettet (utedassen) var min sønn. Da han kom inn på hytta vasket han hendene i et vaskefat som stod ved utslagsvasken. Ca. to timer senere var jeg gjennom samme prosedyren. (Jeg burde selvfølgelig tenkt så langt, men det gjorde jeg altså ikke da.) Min sønn ble syk og kastet opp i bilen på vei hjem noen timer senere og jeg ble syk hjemme, et par timer senere. Her lå nok smittekilden i vaskefatet.

Et annet eksempel: 

En sommer for en del år siden besøkte vi et sted som heter High Chaparral   http://www.highchaparral.se/en/ og ligger i Småland i Sverige. Planen var å leie en campinghytte, men det var kun laveste standard som var ledige da vi kom frem. (Vi hadde selvfølgelig ikke forhåndsbestilt.)Dette var noen enkle "ufyselige" hytter uten annet enn fire senger uten sengetøy (sovepose), et lite bord og fire stoler. Ute på campingområdet var det et naturlig vannbasseng som en mengde barn drev og badet i. det så ganske fint ut, men hadde verken inn eller utløp.http://www.highchaparral.se/en/accommodation/terms-conditions/ det var et par små broer som barna hoppet fra, og mine barn ville selvfølgelig også bade her. Det var til og med satt opp et skilt som sa at de hadde Sveriges reneste badevann. (Jeg vet ikke hvor gammelt dette skiltet var.) Men denne gangen tenkte jeg som en far bør. "Nei, ingen bading her, det tør jeg ikke hvis vi skal ha en hel dag i Westernbyen i morgen. Hvis bare en av de som bader her har diaré så får vi et hel. . . . . i natt eller i morgen". Minstemann ble selvfølgelig sur, men med lovnad om et badeland en av de neste dagene så var avtalen i boks.

Det var ingen lydisolering i disse hyttene og vi våknet midt på natten av den første ungen som skrek og kastet opp. Sånn fortsatte det hele natten og litt ut på morgenen og det var dette som var samtaleemnet i køen for å kjøpe ferskt brød neste morgen. Vi fikke en fin dag i "Cowboyland", men neste natt ble tilbrakt i en skikkelig hytte med stue, to soverom, kjøkken og bad. På vei nordover neste dag hørte vi på radioen at svenske helsemyndigheter hadde vert og tatt vannprøver på campingplassen og at all bading var stoppet på grunn av alt for mye e coli bakterier i vannet.

Men tilbake til trådstarter sitt spørsmål.

Vannet i bekker, myrer og tjern kan vanligvis drikkes uten problemer. Myrvann og vann fra skogstjern smaker vanligvis ikke særlig godt siden det ofte er veldig surt og ofte inneholder en del humus. (Døde planterester,) Men det er ikke farlig å drikke dette vannet. Det kan også ofte forekomme små svømmende dyr i vannet, men dette er som regel små krepsdyr som bare tilfører kroppen mer næring. Surt vann inneholder vanligvis mindre bakterier enn Ph-nøytralt vann. Vikingene tok ofte vann fra sure myrhull når de skulle ut på tokt. Dette vannet holdt seg godt i skinnsekker (magesekker) og råtnet ikke selv om turen var lang og temperaturen høy. Senere når folk i Europa begynte å seile til India og andre varme steder med sine seilskuter så var råttent ferskvann et stort problem når de seilte i tropiske farvann. De skulle nok lært litt av vikingene. 

 

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær litt mer forsiktig i lemenår og andre smågnagerår. Har et par kompiser som har røket på musepest/harepest i slike år. Mest sannsynlig som følge av å drikke vann i bekk/elv i FInnmark. Så disse årene er jeg litt mer på vakt og koker heller en runde med vann fremfor å risikere noe, ellers går det stort sett greit....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.