Gå til innhold
Garrian

Valg av sovepose vinter

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er på jakt etter en sovepose som kan brukes når det blir blåe tall på gradestokken, gjerne 10-20 blå. Nå skal det sies at jeg aldri har vært på telttur under 0 grader, men har planer om å prøve meg på teltturer i minusgrader nå utover vinteren.

Under juletreet fant jeg ett therm-a-rest xtherm liggeunderlag, dette vil jeg anta at er mer enn godt nok for mitt bruk, så da står det egentlig på soveposen.

Jeg ønsker en sovepose som er beregenet for mest mulig minusgrader, men ønsker naturligvis også en lettest mulig pose.

Så jeg hadde håpet at dere som har hatt noen netter ute i kuldegrader kan komme med anbefaling av ulike soveposemodeller. Jeg har ikke sett meg ut hvor mye jeg tenker å bruke, da jeg ikke vet hvor jeg bør legge meg. Så jeg vil gjerne se modeller som koster alt ifra 1000-10.000kr, men håper ikke det blir nødvendig å bruke mer enn 6-7000.

Hva tenker dere om f.eks denne her?

https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/mammut-sphere-down-winter-dark-indigo.html

Takker for alle råd og anbefalinger :)

Endret av Garrian

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har Warmpeace Viking 1200. Kanskje ikke den letteste soveposen på markedet, men den leverer varene. Har riktignok ikke sovet i den i 20 minus enda, men skal prøve den i høyfjellet om et par uker. Prisen er snill, dunet kommer, i følge dem selv, fra en kilde med etiske sertifikater, og den er testet og funnet i orden av andre enn meg: 

Det er dog mange poser på markedet, og mange sverger til kunstfiberposer på lengre turer pga fare oppbygging av kondens og dunkollaps som følge av det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tipset! Den der virket å være et veldig bra alternativ.

Det du sier med dunkollaps høres ut som noe man burde ha i bakhodet. Har alltid tenkt jeg skal ha en dunpose til vintersbruk, men har ikke tenkt så mye på dette her da... Vet du om dette er noe som er ett vanlig problem?

Hva med denne her da? Den var noe tung, og av syntfiber, men utrolig billig?

http://www.hektapatur.no/soveposer-1/4-sesongsposer/mountain-hardware-lamina-z-blaze

Endret av Garrian

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spar penger og kjøp en skikkelig fiberpose, som f. Eks Mammut Tyin expedition / Denali eller f. Eks MH posen du har sett på. På pulkturer spiller ikke et par kilo noen stor rolle og du får en varm pose til 2000-3000 istedet for det dobbelt og værre enn det ;-) I tillegg slipper du bekymre deg for dunkollaps.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil anbefale deg å sjekke ut isbjørn.no. Der kan du få spesialtilpassa soveposen til nettopp DEG. Og prisen er meeeeeget overkommelig. Fikk min Jan Mayen sovepose spesialtilpassa i form av litt breiare oppe ved skuldrane osv. Kanongod sovepose, dog er den ikkje nåke eg pakker i sekken (pga volum og vekt), men eg bruker pulk på vinteren, så det er ikkje nåke problem! 

Check it out! 😊

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å unngå dunkollaps brukes dampsperrepose inni posen, jeg har en fra Westen Mountaineering. Er ikke så ukomfortabelt som det høres ut.

Poser fra Western Mountaineering er veldig bra poser, koster riktignok en arm og en legg, men kvalitet koster. De har også enkelte modeller med ekstra bredde. Posene med GWS ytterstoff er vannavvisende, fuktighet er bare å børste av. WM er verdt å sjekke ut.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker igjen for gode tips. Jeg kommer nok til å gå med ryggsekk i første omgang, så får vi se om jeg kjøper pulk og fjellski ved en senere anledning. Så i utgangspunket så ønsker jeg en lett pose. 3-sesongposen min har t-comf -5 grader, så blir dumt kanskje dumt å kjøpe den jeg først nevne med -11? Ser for meg jeg bør finne en som er god for -18 eller kaldere, for de dagene der 3-sesongeren ikke strekker til.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med denne her? -16 grader og 1735gram

https://www.oslosportslager.no/produkt/mountain-equipment-glacier-1000-dunsovepose-33467.aspx?nosto=custom-productpage-nosto-1

For meg høres -16 grader bra ut, men kunne tenkt meg at den var ett par hundre gram lettere? Hva tenker dere?

Eller denne?

-29 grader og 1502 gram

https://www.trekkinn.com/utendørs-fjell/the-north-face-inferno--20f--29c/1113334/p?utm_source=google_products&utm_medium=merchant&id_producte=1203139&country=no&gclid=CM2FrezCkNECFekGcwodZAwI-g&gclsrc=aw.ds

Hvordan tror dere det er å sove i en -29 grader pose når det kanskje er rundt 0 grader?

En fiberpose med -16 grader og under 1600gram, og 2400kr. Denne føler jeg kan være ett bra kjøp :) Hva tenker dere om denne? Om dere tror denne vil duge, så tror jeg nok jeg går for denne? Er det noen ulemper med denne? Forstår ikke helt hvorfor den er så billig sammenlignet med andre?

http://www.hektapatur.no/soveposer-1/4-sesongsposer/mountain-hardwear-hyper-lamina-torch

Endret av Garrian

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den MH laminaen så spennende ut. Er masse flotte poser der ute!

Ser selv etter pose til vinterbruk, men jeg får sponk i soveposer som er for smale, så har sett litt på helsport alta xtreme med elstra utvidelseskile :) ikke noe lettvekter men en god pose uansett tenker jeg :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Turlyst
9 timer siden, Garrian skrev:

En fiberpose med -16 grader og under 1600gram, og 2400kr. Denne føler jeg kan være ett bra kjøp :) Hva tenker dere om denne? Om dere tror denne vil duge, så tror jeg nok jeg går for denne? Er det noen ulemper med denne? Forstår ikke helt hvorfor den er så billig sammenlignet med andre?

http://www.hektapatur.no/soveposer-1/4-sesongsposer/mountain-hardwear-hyper-lamina-torch

Kort glidelås er etter min mening best egnet om vinteren, men jeg personlig ville valgt denne med lang glidelås http://www.hektapatur.no/soveposer-1/4-sesongsposer/mountain-hardware-lamina-z-torch Det er greit å kunne lufte hvis det blir varmt. Posen jeg linker til er den nyeste i Lamina-serien. Har T-Limit på -15 og ikke kjempesvær sammenrullet. Siden du bruker ryggsekk er volum noe du må ta hensyn til..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som er ekstremt viktig er at du velger en sovepose som passer deg. Jeg kjøpte en sovepose som skulle ha komfort -18, men når jeg prøvde den i -2 fant jeg fort ut at det ble kaldt diverse steder. Den var dessverre for stor, noe som gjør at jeg må ta med en sommersovepose å legge inni, evt. finne en overquilt. 

Det betyr at du bør prøve posen dersom mulig. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Turlyst
Et øyeblikk siden, Friluftsnoob skrev:

Jeg kjøpte en sovepose som skulle ha komfort -18, men når jeg prøvde den i -2 fant jeg fort ut at det ble kaldt diverse steder. Den var dessverre for stor, noe som gjør at jeg må ta med en sommersovepose å legge inni, evt. finne en overquilt. 

Hvilken pose var det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Turlyst
14 minutter siden, Friluftsnoob skrev:

http://roberts.pl/index.php?l=en&p=_katalog&i=_vagabond#_spiwory

Robert's. Den kjennes varm ut, men det kom luft inn i posen, og dette lagde rom med kaldluft. Ser visst ut til at den går til -19, ikke 18

Er det den øverste i tabellen med -19 Extrem temp? Har du sett på Extrem temperaturen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Turlyst

Jeg synes den temperaturen virker oppblåst. Har vanskelig for å tro at en dunpose med 615 gram dun skal holde -19, selv om det er 95/5/850.

Her er noen eksempler fra Rab og WM

- Rab Neutrino 600 holder -8 (T-Limit etter EN), og den har 600 gram 800 cuin gåsedun

- WM Antelope MF er satt til -15 (WM selv sin anbefaling), og den har 735 gram 850+ cuin gådedun

Warmpeace Viking 1200 er satt til -18. Denne er ikke sammenliknbar med sine 1200 gram dun (600 cuin), dvs. nær dobbelt dunmengde. Det er bare en tankevekker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
45 minutter siden, JanRH skrev:

Kort glidelås er etter min mening best egnet om vinteren, men jeg personlig ville valgt denne med lang glidelås http://www.hektapatur.no/soveposer-1/4-sesongsposer/mountain-hardware-lamina-z-torch Det er greit å kunne lufte hvis det blir varmt. Posen jeg linker til er den nyeste i Lamina-serien. Har T-Limit på -15 og ikke kjempesvær sammenrullet. Siden du bruker ryggsekk er volum noe du må ta hensyn til..

Er nok ett bra valg det ja, også ett valg lommeboka er fornøyd med :)

Men jeg lurer på hva som gjør denne til et bedre valg enn den jeg fant, som er noe lettere og har -16 istedenfor -15?

Og hva er erfaringene deres med slik merking? Om der står f.eks -15 på en pose, sover dere da komfortabelt i 15-16 kalde da? Og hva har dere på dere? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Turlyst
10 minutter siden, Garrian skrev:

Er nok ett bra valg det ja, også ett valg lommeboka er fornøyd med :)

Men jeg lurer på hva som gjør denne til et bedre valg enn den jeg fant, som er noe lettere og har -16 istedenfor -15?

Og hva er erfaringene deres med slik merking? Om der står f.eks -15 på en pose, sover dere da komfortabelt i 15-16 kalde da? Og hva har dere på dere? 

Jeg har ikke sagt at Lamina Z Torch er bedre enn Hyper Lamina Torch, men at lang glidelås er en fordel. Begge posene er meget bra! 

Ned mot T-Limit - 15/16 i dette tilfellet, er det viktig med et godt underlag. Jeg bruker silkliner, ullundertøy, ullsokker og lue, i tillegg til Exped Downmat 7 LW.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
25 minutter siden, JanRH skrev:

Jeg synes den temperaturen virker oppblåst. Har vanskelig for å tro at en dunpose med 615 gram dun skal holde -19, selv om det er 95/5/850.

Her er noen eksempler fra Rab og WM

- Rab Neutrino 600 holder -8 (T-Limit etter EN), og den har 600 gram 800 cuin gåsedun

- WM Antelope MF er satt til -15 (WM selv sin anbefaling), og den har 735 gram 850+ cuin 

Warmpeace Viking 1200 er satt til -18. Denne er ikke sammenliknbar med sine 1200 gram dun (600 cuin), dvs. nær dobbelt dunmengde. Det er bare en tankevekker.

Ja, det kan godt hende de har løyet litt om temperaturer. Og det er jo synd. Men siden min er for stor for meg kan jeg heller ikke vite med sikkerhet hvor bra den kunne vært. 

Uansett, med en sovepose til inni så vil den duge, selv om den blir tyngre. 

Uansett, til TS: Pass på at soveposen passer, på samme måte som når du kjøper sko eller klær!

Endret av Friluftsnoob

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig jeg er en kald person om vinteren, men selv opplever jeg at T-comfort (iht EN-standarden) er det som er mest riktig. Det som dog er viktig å ta med i regningen er at kroppstemperaturen endrer seg i løpet av natten. Jeg er ofte veldig varm når jeg legger meg, og må lufte godt da, mens kl 5 så fryser jeg selv om jeg er langt unna temperaturgrensen.

Om vinteren sover jeg alltid i tørre ullklær og har sokker på. Nytt for sesongen er noen tøfler med noe fiberisolasjon i, men de er nok ikke dårligere enn sokkene.

En skal heller ikke kimse av hodet og ansiktet. Er det mange minus er jeg nødt til å dekke til ansiktet, og spesielt nesen. Da synes jeg det fungerer godt med en litt løs "buff", eller en neopren ansiktsmaske. Det er viktig med pustehull slik at du ikke våkner med en isklump på ansiktet. Øynene kan også beskyttes ved å trekke ned luen, eller ved å bruke en slik sovemaske en bruker på fly/tog/etc, bare unngå agurker på øynene. De blir til stålis i løpet av natten (men du slipper poser under øynene visstnok).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
40 minutes ago, Friluftsnoob said:

Ja, det kan godt hende de har løyet litt om temperaturer. Og det er jo synd. Men siden min er for stor for meg kan jeg heller ikke vite med sikkerhet hvor bra den kunne vært. 

Uansett, med en sovepose til inni så vil den duge, selv om den blir tyngre. 

Uansett, til TS: Pass på at soveposen passer, på samme måte som når du kjøper sko eller klær!

Hvilken Roberts-pose er det du har? Vi har 4 (!) Roberts-poser i hus og kjøpte de nettopp på grunn av problemet du beskriver. Jeg er slank og høy og trengte en "trang" pose. Siden Roberts skreddersyr størrelsen så var jeg sikret å unngå "cold spots". Til vinter kjøpte vi to av disse:

Screen Shot 2016-12-26 at 11.36.27.png

Dette er Explorer-modellen, og jeg kan gå god for temp-ratingen.

Endret av Nimrad

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker igjen for gode råd.

Men jeg sliter fortsatt med å velge ut en sovepose. Disse laminaposene virker jo som et bra valg

Men så kommer spørsmålet om jeg burde velge dun eller fiber. Her kunne jeg trengt litt innspill.

Hvor mye bør det koste for en tilsvarende lamina i dun?

Tar fiberposene mye mer plass en dun?

Og dette med dunkollaps, er det ett problem kun når det er regn/ikke frost? Eller kan det bli problem når det er minusgrader også? 

Endret av Garrian

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har tenkt og grubla, og jeg tror kanskje jeg holder en knapp med denne:

http://www.hektapatur.no/soveposer-1/mountain-hardware-lamina-z-blaze

Det er kanskje litt ekstremt med en som går ned til -26. Men jeg aner ikke hvor kaldt det kommer til å bli på de verste dagene. Men de fleste turene kommer til å være i 0 til -10 grader. Er det da super dumt å kjøpe denne som er -26 da?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Turlyst

@Garrian Hvor stor ryggsekk har du? Den er ganske stor sammenpakket.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Norrøna para ranger, den er vell 120-130liter.

Er den mye større enn den som er -16 grader? På spesifikasjonene ser de like ut?

Endret av Garrian

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Winger
      Hei
      Jeg har det siste året blitt mer og mer glad i å sove ute og nå som det begynner å bli litt kjøligere på nettene fremover har jeg behov for en ny sovepose til høsten/vinteren.
      Jeg har en gaaaammel Ajungilak sovepose som jeg ikke aner hvor kommer fra, men har mitt navn på seg. Den er i fiber, er alt for stor og varmer lite. Men, man tar det man har så selv om comfort for damer sto til +4 ble den med en kald påskenatt i -10. Den natten har jeg ingen gode minner fra og må derfor skynde meg å investere i en ordentlig pose før kulda setter inn. Det står utenpå kompresjonsposen at den skal være 7,2l...
      Jeg har Exped Downmat 7 og et annet underlag under der igjen som er med på tur.
      Siden noen av turene er alene er jeg avhengig av en sovepose som ikke er for stor og tung. 
      Helst en som er ca 1,5kg og så liten som mulig i volum da jeg for tiden har en sekk på 65L : 
      https://www.fjellsport.no/osprey-aura-ag-65-challenger-blue.html
      Dessverre så er en del av volumet på sekken i topplokket som kan tas av dersom man ønsker en mindre sekk.
      Jeg kjøpte nettopp denne soveposen som jeg hentet på posten i går:
      https://www.fjellsport.no/marmot-wm-s-ouray-electric-purple-royal-grape.html
      Jeg kjøpte den ettersom limits (se under) ser ut til å kunne holde meg varm  : 
      T-comfort: -19ºC T-limit: -28,1ºC T-extreme: -52,5ºC   Men, når jeg fikk den og stappet den i kompresjonsposen for å se hvor mye plass den tar, så tar den aaaalt for stor plass i sekken Den står beskrevet til å ha 'lavt pakkvolum' så jeg tok en sjans selv om antall liter ikke var oppgitt. På en nettside ser jeg nå at denne står til 11,2l.   Er det noen som har tips til en sovepose til dame (er 163cm) som har dunfyll, veier inntil ca 1,5kg og har lavt pakkvolum til max Kr. 5000,-?   Setter stor pris på alle tips   På forhånd, takk   -Madeleine        
    • Av friluftspappa87
      Tur rapport fredag 9.9.18
      Vær: mye regn (Orange flomvarsel)
      Temp: ca 5-8 grader natt. Høy luftfuktighet.

Utstur:
      Bergans 4076 kuppeltelt. 
      Røst stormkjøkken
      Div soveposer, liggeunderlag. 

Turen:
      Jeg ville ta.med guttungen på sin første tur  
      Vi reiste ca i 14 tiden med sykkel. Fikk han med til å hjelpe med å pakke å prøve å åpne teltet kvelden før skden vi visste det skulle regne mye. 

Før turen var han ligg overtrøtt så idet jeg pakket sekken og sykkelen ble han veldog vanskelog å ha led å gjøre så jeg visste jeg kom til å glemme noe. Da vi nesten var fremme på teltplassen kom jeg på det. Fyr til kjøkkenet. Det nye skolekjøkkenet har ikke selv tenning. Jeg ville ikke la utstyret ligge igjen ute i regnet så syklet tilbake til butikken (2-3km med 50-60kg sykkelvogn i styrtregn) 
      Jeg satt opp teltet ganske fort å la merke til at guttungen hadde sovnet. La ut liggeunderlag å sovepose, kledde av han lktt og la han inne o teltet.

Han våknet opp kjempe fornøyd med det faktum vi lå i teltet i skogen. 

Vi spiste litt og leste litt sammen. Fikk spise godteri å se litt på Netflix.

Så gikk vi en tur ut å plukket litt sopp til maten, fant et magasin forsvaret hadde mistet og gikk hjem til teltet å lagde middag. Det regnet som bare det hele tiden, den turen ut hadde vi noenlunde opphold før turen tilbake. Da begynnte det veldog igjen.  

Vi lagde middag og hadde det veldig koselig frem til 9 tiden hvor vi begge to sovnet. Det ble noe fukt mellom dukene og viss man tok på duken.men det regnet ekstremt. Vi lå veldig trygt i forhold til drenering, men det var oversvømmelser over alt det kunne bli det. Samt det å leke med kommentarene i teltet på kvelden var jo kjempe gøy han hadde det så gøy at han ikke ville sove, men etter noen runder med leking og at han prøvde å banke meg (leking) så ble vi enig om at han er sterkest og at vi skulle sove 

Vi våkne samtidig ca i 7 tiden. Kokte opp havregrøt å litt kaffe og en sjokolade bit og hadde en veldig fin fronost. Vi orket ikke ligge i sovepose på morningen soden vi hadde det nokså varmt i teltet 

Vi pakket ned sammen, han hjalp med alt han kunne, og da vi kom hjem måtte han vøre med å vaske ting, henge opp telt og alt utstyr. Kan like gjerne lære dem det med en gang tenker jeg. 

Lagde turen kort med vilje og elstra koselog for å så et lite tur-frø. Han skryter av turen overalt. Han fikk lage blåbær syltetøy, fant militære sin pistol mener han, sovet ute osv så dette blir det mye mere av.

• Av Terka
      Vurderer soveposeløsning for barna til vinteren
      Noen som har erfaring med Mammut Tyin Mti Winter Bison 160 L soveposen?
      Temp: -18C Maks personlengde: 160cm
      Andre alternativ? (Vurderer også pose i pose, men minste vil helst slippe unna det.)

• Av Tessatroll
      Isbjørn Jan Mayen selgast. 
      Knapt brukt, maks 10 netter, med reint ullundertøy.
      Høver meg på 166 cm, og eg tippar inntil personlengde 170 cm? 
      Dobbel glidelås. 
      Kr.1000,-
    • Av Terka
      Noen som har testet ut slike løsninger for å varme gassboksen under vinterbruk av gassbrenner?

https://backpackinglight.com/forums/topic/98947/
      https://backpackinglight.com/forums/topic/testing-moulder-strips-at-15f-26c/
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.