Gå til innhold
  • Bli medlem

Nye ski, bindinger og støvler


ViktorS

Anbefalte innlegg

Hei

 

på jakt etter ett fint sett med ski, bindinger og støvler til litt allroundbruk. Går ikke mye på sko, men de gangene jeg gjør det, er det med lett sekk, evnt pulk. Har ikke store planer om å sette utfor de bratteste bakkene, da jeg er blitt for feig til slikt... og ikke har jeg tenkt å bevege meg fort framover heller, det er jeg altfor lat til... men rolig stødig gange i bortoverbakker og nedoverbakker (begge veier), er noe jeg ønsker. 

Har lest litt opp og ned om 75mm og BC, brede ski og smale ski, og blir bare mer og mer forvirret, og etterhvert leste jeg meg til at jeg egentlig trengte en pakke som kunne krysse grønland, en pakke for å kjøre perfekte telemarksvinger ned fra de bratteste fjellsidene... 

Men trenger rett og slett bare gode allroundski for å frakte meg fram til planlagt bålplass. Kan være kjekt om skia får plass i løype, men ikke ett møst. En stiv støvel som letter anklene mine i skråninger og slikt kan være kjekt.

Er forøvrig 177cm og 83-85kg(kanskje litt mere akkurat nå med havle jula i magen)

glemte å nevne at jeg har null planer om å slite med klister og smurning, da holder jeg meg heller hjemme og venter på sommern og fluefiske!:)

noen tips?:)

Endret av ViktorS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lukter Åsnes Amundsen lang vei ;-)

XXL kjører som regel bra tilbud med manuell BC binding. Sko blir smak og behag. Jeg har noen billige Rossignol-støvler som har suveren komfort og lav gnagsårfaktor, men de holder ikke mål kvalitetsmessig. Har planer om kjøp av Alfa Quest APS i vinter. Ser geniale ut med integrert gamasj, men jeg har altså ikke førstehåndserfaring på disse, enda.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Amundsen og Ingstad. Broren min har Gamme. Jeg vil påstå at Gamme er den beste allround skia. Mye mer svingevillig enn Amundsen, relativt lengdestiv. Jeg hadde helt klart kjøpt de framfor amundsen om de var på markedet da jeg kjøpte Amundsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fornøyd med mine Åsnes Gamme! Hadde mange av de samme kravene som deg, og kom etterhvert frem til at det var Gamme-skiene som passet min bruk best, og de har jeg vært veldig fornøyde med!

Brukes selv BC-bindinger og Crispi Skarven-sko. 

Helt nydelig både bortover, oppover og nedover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står mellom gamme og nansen nå. Teit som jeg er, har jeg lest litt og funnet ut at jeg vil ha 75mm... gjerne med sånn der metallbøyle bak helen. Fikk litt lyst å prøve å kjøre i litt bakker etterhvert.

 

ser at oslo sportslager har nansen-ski med voile 3 pin og crispi bre som en slags pakke. Kan dette være brukbart ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be om å få pakken med Voile Traverse i stedet for vanlig 3-pin, da får du samme binding bare med hælløftere og litt oppbygging. Lettere å kante, bedre i sporet, og hælløftere kan være kjekt. Om de ikke monterer hælen for langt bak kan du legge vidjen bak hælstykket om du ikke ønsker å ta av vidjen. (korte flate partier på en nedkjøring f.eks).

Har Nansen med det oppsettet selv, veldig fornøyd med skiene! Ikke noe særlig å gå i oppkjørte spor, men går greit på korte partier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3pin Traverse er 3pin med original 10mm plate, du merker ikke platen når du går, men får bedre kantgrep med. Så det er å ambefale. 

Monteres den riktig skal platen skrus fast i skien med 4 skruer, og bindingen i platen med 3 skruer. (4 hull er samme som Switchback bruker).

Du kan vurdere å droppe å sette på det foroverrettede hælløfternivået (kun sette på en av bøylene for hælløft som er bakover på hælklossen). På enkelte fører er den foroverrettede en pain.. Det samler seg snø som pakker seg, dette kryper opp på hælklossen og "løfter" hælen, dette må meg gitte intervaller hakkes løs med staven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips:) ser ut til at det blir nansen med 3-pin traverse. Må få montert bindinga slik at vidja kan legges ned bak hælløfteren. 

Når det gjelder sko, har jeg siktet meg inn på alpina alaska. Noen som har noe kunnskap til å stoppe meg i dette?:)

liker at den er litt høyere enn andre lærsko, og skoen er jo rett og slett sexy! Har lest ett par reviews av den også og den får mye skryt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
10 minutter siden, ViktorS skrev:

Hvordan er det å bruke 75mm på gamme 54?

Burde ikke være noe problem, mange har det på Nansen som kun er 2mm bredere.

Setter du på 10mm oppbygning (3pin Traverse) får du bedre kantgrep og mindre skraping i sidene på oppkjørte spor.

Jeg satte 3pin på Madshus Glittertind som også er en smal ski med 20mm plater som et eksperiment. Suverent kantgrep! Men... fikk en litt samme følelse som av å gå konstant med klabber under skiene fordi skiene "vippet" lett over på siden :-)

Så plater kan bli for høye på smalere ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje at Gamme 54 med voile 3pin traverse, sammen med en stødig stabil sko, kanskje crispi bre, kunne vært en fin pakke ut i fra det jeg har lest da. Forslag til annen god stabil 75mm sko? Eller er denne bænkers?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg bestemt meg for følgende:

Gamme 54 i 200cm

Crispi Bre

Nå gjenstår bare binding. Og det blir voile, med eller uten oppbygning. Trenger litt innspill her... er det poeng med oppbygning på slike ski, som stort sett skal brukes som transportski, og litt nedover innimellom?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du merker forskjell på kantgrepet. Når du traverserer hjelper kantgrepet på, og du kan legge skiene mer over mot sidenfør bindingen tar nedi på innsiden, samme kan gjelde ved ploging. I oppkjørte spor kommer bindingen 10mm høyere i sporet, siden det skrår tar bindingene mindre borti sidekantene, fordi selv om skien går nedi sporet så gjør egentlig ikke bindingen det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det blir ikke for smalt på en ski som Gamme? Slik at man føler at det "kladder" eller at skien "tipper" ?

kan man evnt sette på forhøyningaplater senere? Hvis jeg kjøper uten nå?

Er forsåvidt enda i tankelang and bc vs 75mm... er så jævla vanskelig når man ikke kan se og tafse på utstyret man vil kjøpe. Og de få plassene man kan se på ski, ikke vet noe særlig om fjellski...

 

gamme 54 med BC manuell og crispi stetind

gamme 54 med voile 3 pin traverse og crispi bre

gamne 54 med voile 3 pin telemark og crispi bre

står mellom dette nå :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Traverse platene til Voile skal egentlig monteres med 4 huller om butikken gjør det riktig, deretter sitter bindingen i platen med 3 skruer. Det går å montere disse platene med de 3 hullene i selve bindingen, men platen heller litt bakover så skruene kommer ikke vinkelrett ned i skia. De må også bore opp hullene for å få skruene gjennom.

Rottefella har plater som passer, de har 3 hull og kan ettermonteres, men hælklossen har ikke samme hullplassering og kun 1 skrue mot 2 på Voile. Det er også en liten fohøyning under bindingen som gjør at den blir liggende litt fra platen, Voile platen har en fordypning som er tilpasset. Strammes skruene til bindingene for mye sprekker platene fordi Rottefella platene er av for hardt plastmateriale.

Jeg har prøvd alt dette i alle mulige varianter, men har brukt Quiver Killer Inserts, så jeg kan skru bindingene av og på med maskinskruer. Ved demontering kan du risikere at skuene ikke sitter like godt som før.

Skal du ha 75mm gå for plater på 10mm med en gang. Det er først med 20mm du får "klabbe-feeling".

CrispiStetind er en bra og stiv BC støvel. Svartisen i BC er også bra. Det er uhyre viktig at sålene på BC støvlene er stive, det er der mye av nøkkelen til skikontroll ligger. Myke støvler på BC er bånn i bøtta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg ramlet over ett godt tilbud på Crispi Stetind på min lokale sjappe, så ble det en slik skisko.

nå er det bare ski og binding igjen. Og det står mellom Nansen og Gamme 54. Gamme 54 har ett lite forsprang her, da den er en bedre bortoverski som jeg har forstått. Men trenger litt hjelp her fra dere :)

burde jeg kjøpe rottefella magnum uansett om jeg går for Nansen eller Gamme 54?

og hvilke lengde burde jeg gå for på skiene med tanke på vekt og høyde som er 83-85kg (tror jeg) og 177cm lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det ble kjøp av Gamme 54, 200cm samt rottefella bc magnum og crispi stetind. Kun fått testet skiene en liiiiten tur. Klarte til og med å sette en liten telemarksving eller to ned en bakke hehe:)

 

men en ting jeg lurer på er, har kjøpt kortfell til skiene, 45mm som jeg satte på. Med disse på hadde jeg NULL gli! Var som å gå på asfalt. Dette gjaldt både forover og bakover. Uten fella, var det god gli begge veier.

Har nå kuttet av kortfellene litt, slik at se stopper ved hælen. Prøvde også å finne smørelomma på disse skiene, åsnes reklamerer hardt for at disse skiene har markert smørelomme. Eneste plassen jeg fant plass til matpapiret under skiene var mellom tuppen av bindingen og fellefestet... skal ikke smørelomma rekke bakover mot hælen også?

***edit***

får ikke dyttet så mye som ett hårstrå under skiene når jeg står på de på flatt parkettgulv hjemme i stua.

***edit***

Hvordan skal jeg da kutte til denne kortfellen?

og er det umulig å få LITT gli med kortfellene på?

kan hende at jeg ikke skjønner helt sette med smørelomme, gli-soner, spenn osv... når jeg renner ned en bakke, i hockey... vil ikke skien da være presset ned i bakken, i smørelomma?

Endret av ViktorS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv samme kombo som deg, (men vanlige bindinger, ikke magnum). 

Ta med deg skiene inn på stuegulvet, og få noen til å dra et a4-ark under mens du står oppå skiene. Klarer de å bevege arket?

Da jeg fikk mine Gamme 54 i posten hadde de ikke riktig spenn til meg, slik at det var umulig å bevege arket. Sendte dem tilbake og fikk et par nye med riktig smørespenn. Nå har jeg veldig grei glid med 45mm mohair-kortfeller. 

Om skiene har feil spenn til din kroppsvekt, så vil du trykke dem flate. Det vil si at fellene vil komme i kontakt med bakken under gåing og renning. Det skal de ikke gjøre i noen stor grad. Men litt redusert glid får man selvsagt, selv med kortfeller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Synes det var rart at jeg trykkte de flat. Bestilte fra oslo sportslager, der jeg oppga både vekt og høyde. Nå skrev jeg vel og merke mellom 80-85. Og nå er jeg 81, i bare tynn joggebukse. Burde jo være såpass at smørelomma er "åpen" med uteklær, tunge skisko, og kanskje sekk på ryggen også? 90-100kg oppå skiene er jo minimum, eller tar jeg feil nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.