fiskekongen

Hvem bruker Wood burner Stove, og hvorfor

36 innlegg i emnet

1 time siden, zimwalker skrev:

Takk for linken, bra review! :) 

Ser ikke ut som den ovnen du omtalte der er i salg mer...(?) Skjult lenke - logg inn for å se den

(den britiske nettsiden (www.woodgasstove.co.uk) for salg til Europa er død. Fant linken på hemmesiden her Skjult lenke - logg inn for å se den, og det tyder vel på at noen har "lagt inn årene"...?)

Dette er en stund siden så det stemmer nok. Ser på youtube at de finnes under andre navn. Ovnene jeg hadde er forøvrig nettopp donert vekk på Facebookgruppen Friluftsliv Norge Skjult lenke - logg inn for å se den

zimwalker liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finnes også noe her: Skjult lenke - logg inn for å se den

"the honey stove" som også finnes i forskjellige størrelser. Sidematet. 

zimwalker liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, TheSleepwalker skrev:

Om du vil teste ut fingerferdighetene og fantasien er det ganske enkelt å lage en kvistbrenner fra en sånn oppvask-tilbehør fra ikea, som jeg venter spent på å teste ut.

DSC_0005.JPG

Den så kul ut! Vil gjerne se den i aksjon!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 hours ago, awesomevicc said:

Den så kul ut! Vil gjerne se den i aksjon!

Kommer vel en liten brukerrapport en gang i en ukjent fremtid ✍️

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
10 hours ago, TheSleepwalker said:

Om du vil teste ut fingerferdighetene og fantasien er det ganske enkelt å lage en kvistbrenner fra en sånn oppvask-tilbehør fra ikea, som jeg venter spent på å teste ut.

DSC_0005.JPG

Er visst veldig populære som DIY prosjekt de der: Skjult lenke - logg inn for å se den
Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg måtte finne frem min "Mini Ikea Pelle" pelletsovn. I forbindelse med at jeg kjøpte en slik stor pelletsovn lagde jeg denne minien. Er delvis blindet med fiberbånd for å forlenge brenntiden. Det innvendige perforerte røret er det spesielle med disse ovnene. Tror det var en møbelfot jeg hadde liggende. Fungerer fint med 8mm pellets. Er ikke kjelestøtte på denne - var kun ment å sette inn i vedovnen i kjelleren. Blir der litt puslete som varmekilde men anbefaler tilnærmingen om noen tenker å lage et pellets kokeapparat. 

20170104_224804.jpg

20170104_224819.jpg

Endret av haknuts
TheSleepwalker liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den kvistbrenneren jeg linker til her vet jeg ingen verdens ting om. Ser ut som en forskjønnet "IKEA hobo stove". Påsatt ben, en vifte og litt lakk. For alt jeg vet er den verdt alle pengene. Eller ikke. (Heller mot det siste.) Men uansett, videoen som Aliexpress varter opp med på siden der fikk meg brått til å innse at lykke, fred og harmoni i livet, det får man ikke før man har kjøpt seg en slik: Skjult lenke - logg inn for å se den Ja ja, de tar nå etter vesten - der også. I markedsføringen. Follow your heart, follow the stars..cheerfully together .. und so weiter... Trenger en sånn skjønn jeg. Blir ikke orden før. Og ordnung muss sein må vite. Exuberantly Yours!

Humbug liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
On ‎25‎.‎12‎.‎2016 at 5:38 PM, fiskekongen said:

Heisann,

Hvem benytter seg av en slik en på turene sine og hvorfor? Har lurt på å skaffe en slik en, men usikker på om fordelene er større enn ulempene :)

Jag har ett par lösningar för detta. Dels honeystove (man får med 4-kantig botten också så man kan ha den som pocket stove), dels den klassiska IKEA-lösningen som jag har satt sågen i för att få en öppning för att kasta in ved. IEKA-grejjen ligger i bilen för att ha vid imporiserade tillfällen. Denna fungerar också med alkoholbrännare.

Fördelar med vedbrännare:
1: Man slipper släpa med sig bränsle.
2: Ett pocket stove tar nästan ingen plats. Ganska lätt ocskå.
3: Det är kul att elda, mycket skojjigare än gaskök.
4: Kräver mycket mindre bränsle än öppen eld om man bara sakll koka vatten. Klar fördel i områden med dålig tillgång på ved.

Nackdelar:
1: Det finns inte bränsle överallt. Kan vara problem vid regn att få tag i tort bränsle.
2: Det tar tid att samla in bränslet. Vid tältturer är det dock bara bra, för då får man något att hålla på med.
3: Det ryker en del. Kan absolut inte användas inne i tält eller andra slutna utrymmen. Röken kan också ge lukt som sätter sig i kläderna.
4: Man måste mata på ved väldigt ofta i dom små brännarna, så man kan inte hålla på med annat medan vattnet/maten blir klar.

Rekomenderas för:
- Långturer i terräng där man kan förväntas finna ved.
- Cyklister eller andra som måste hålla packnignsvolymen så nära noll som det går.
- Folk som tycker det är skojjigare att elda och/eller vill ha trängning på att göra upp eld.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Den 5.1.2017 at 22.32, Øyvind Joppe Gutierrez Lindheim skrev:

Jeg har bestilt denne for noen dager siden.. Den skal brukes på jaktturene fra august og utover høsten :)   Skjult lenke - logg inn for å se den

Føler meg inspirert av alle dere som bruker wood stove at jeg har også bestilt denne fra aliexpress.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive