Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvem bruker Wood burner Stove, og hvorfor


fiskekongen

Anbefalte innlegg

1 time siden, zimwalker skrev:

Takk for linken, bra review! :) 

Ser ikke ut som den ovnen du omtalte der er i salg mer...(?) https://www.amazon.com/Woodgas-Camp-Stove-LE/dp/B00161IV08/ref=cm_cr_arp_d_product_top?ie=UTF8

(den britiske nettsiden (www.woodgasstove.co.uk) for salg til Europa er død. Fant linken på hemmesiden her http://www.woodgas-stove.com/, og det tyder vel på at noen har "lagt inn årene"...?)

Dette er en stund siden så det stemmer nok. Ser på youtube at de finnes under andre navn. Ovnene jeg hadde er forøvrig nettopp donert vekk på Facebookgruppen Friluftsliv Norge https://www.facebook.com/groups/543184319153241/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 timer siden, TheSleepwalker skrev:

Om du vil teste ut fingerferdighetene og fantasien er det ganske enkelt å lage en kvistbrenner fra en sånn oppvask-tilbehør fra ikea, som jeg venter spent på å teste ut.

DSC_0005.JPG

Den så kul ut! Vil gjerne se den i aksjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, TheSleepwalker said:

Om du vil teste ut fingerferdighetene og fantasien er det ganske enkelt å lage en kvistbrenner fra en sånn oppvask-tilbehør fra ikea, som jeg venter spent på å teste ut.

DSC_0005.JPG

Er visst veldig populære som DIY prosjekt de der: www.youtube.com/results?sp=CAM%3D&q=ikea+stove 
www.google.no/search?q=IKEA+DIY+Stove&btnG=Søk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte finne frem min "Mini Ikea Pelle" pelletsovn. I forbindelse med at jeg kjøpte en slik stor pelletsovn lagde jeg denne minien. Er delvis blindet med fiberbånd for å forlenge brenntiden. Det innvendige perforerte røret er det spesielle med disse ovnene. Tror det var en møbelfot jeg hadde liggende. Fungerer fint med 8mm pellets. Er ikke kjelestøtte på denne - var kun ment å sette inn i vedovnen i kjelleren. Blir der litt puslete som varmekilde men anbefaler tilnærmingen om noen tenker å lage et pellets kokeapparat. 

 

20170104_224804.jpg

 

20170104_224819.jpg

Endret av haknuts
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kvistbrenneren jeg linker til her vet jeg ingen verdens ting om. Ser ut som en forskjønnet "IKEA hobo stove". Påsatt ben, en vifte og litt lakk. For alt jeg vet er den verdt alle pengene. Eller ikke. (Heller mot det siste.) Men uansett, videoen som Aliexpress varter opp med på siden der fikk meg brått til å innse at lykke, fred og harmoni i livet, det får man ikke før man har kjøpt seg en slik: https://www.aliexpress.com/item/portable-multi-fuel-backpacking-firewood-stove-for-high-altitude-camping-cooking-wood-cookware/1891754352.html Ja ja, de tar nå etter vesten - der også. I markedsføringen. Follow your heart, follow the stars..cheerfully together .. und so weiter... Trenger en sånn skjønn jeg. Blir ikke orden før. Og ordnung muss sein må vite. Exuberantly Yours!
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎25‎.‎12‎.‎2016 at 5:38 PM, fiskekongen said:

Heisann,

Hvem benytter seg av en slik en på turene sine og hvorfor? Har lurt på å skaffe en slik en, men usikker på om fordelene er større enn ulempene :)

Jag har ett par lösningar för detta. Dels honeystove (man får med 4-kantig botten också så man kan ha den som pocket stove), dels den klassiska IKEA-lösningen som jag har satt sågen i för att få en öppning för att kasta in ved. IEKA-grejjen ligger i bilen för att ha vid imporiserade tillfällen. Denna fungerar också med alkoholbrännare.

Fördelar med vedbrännare:
1: Man slipper släpa med sig bränsle.
2: Ett pocket stove tar nästan ingen plats. Ganska lätt ocskå.
3: Det är kul att elda, mycket skojjigare än gaskök.
4: Kräver mycket mindre bränsle än öppen eld om man bara sakll koka vatten. Klar fördel i områden med dålig tillgång på ved.

Nackdelar:
1: Det finns inte bränsle överallt. Kan vara problem vid regn att få tag i tort bränsle.
2: Det tar tid att samla in bränslet. Vid tältturer är det dock bara bra, för då får man något att hålla på med.
3: Det ryker en del. Kan absolut inte användas inne i tält eller andra slutna utrymmen. Röken kan också ge lukt som sätter sig i kläderna.
4: Man måste mata på ved väldigt ofta i dom små brännarna, så man kan inte hålla på med annat medan vattnet/maten blir klar.

Rekomenderas för:
- Långturer i terräng där man kan förväntas finna ved.
- Cyklister eller andra som måste hålla packnignsvolymen så nära noll som det går.
- Folk som tycker det är skojjigare att elda och/eller vill ha trängning på att göra upp eld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 26.12.2016 at 0:57 PM, a_aa said:

Har brukt kinaprodusert Littlbug-lookalike siste halvannet år, og er godt fornøyd. Den er uhyre enkel, betrakt den som en sammenleggbar bålbeholder med kjelestøtte -
[...]
Etter å ha tenkt meg om, slo jeg fra meg tanken om "å oppgradere til en stilig Caldera-løsning i titan" - dette funker godt nok for meg. Når den en gang tar kvelden, er nok sannsynligheten stor for at jeg heller går for en original Littlbug Junior.
[...]
Vær også klar over at mens den originale leveres ferdig formet, er kinaversjonene å regne som flatpakket halvfabrikat - der du selv må krumme kjelestøttene og sideveggene blir krumme først etter fyring. "Piratebug" har for øvrig to like sidevegger, slik at det er luftehull hele veien rundt - mens orinalen har en vegg med og en vegg uten hull, noe som kan gi bedre muligheter for å tilpasse seg vindforholdene. På eBay er det nå bare versjonen med rette kjelestøtter å se, mens det er en med krumme kjelestøtter på Aliexpress: https://www.aliexpress.com/item/The-bug-firewood-stove-2-generation-portable-foldable-wooden-coal-Chai-to-windshield-outdoor-camping/32329949189.html

Ble nysgjerrig og bestilte den fra Aliexpress. Ligner fælt på originalen, med noen avvik - som du nevner. De kaller jo også modellen for "Littlebug" (med "e"). Har ikke prøvd den, men når jeg nå har sett den og holdt i den , så tviler jeg på om det er verdt å bruke penger på originalen. Og nå spørs det også om Littlbug Jr. er å få tak i mer, for nettsiden synes å ha blitt borte. Mulig de har gitt opp kampen mot billige kinakopier. Eller mulig det bare er midlertidig, noe teknisk. Så at de oppgraderte hjemmesiden ca november, så det er mulig de bare har hatt en krasj. Vet ikke.

Leste en gang at kinesernes hang til (i våre øyne "skamløs") kopiering av andres produkter og ideer skriver seg fra en kulturtradisjon der vår vestlige opphavsrett sikkert må fortone seg som merkelig. For i deres kultur blir det sett på som en dyd å kopiere andres kunstverk, å reprodusere det slik at flest mulig kan få glede av det.
 

 

Endret av zimwalker
skvinefein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5.1.2017 at 10:32 PM, Øyvind Joppe Gutierrez Lindheim said:

Ble nysgjerrig på denne også. Bestilte samme via ebay til kr 119 med frakt. Veldig veldig lik Emberlit sin originale i rustfritt stål. "Kopien" er ørlite grann større, litt større åpning for å mate via fronten, og noen gram tyngre, men ellers nokså lik. Tjener nok samme nytten. Så her også, som med den jeg omtalte i innlegget over, spørs det om originalen er verdt pengene. Har selv titan utgaven av Emberlit i original størrelse, så det blir nok helst den som får beholde plassen i sekken da. Den veier mindre og "kostet skjorta", så da må jeg jo bruke den. Denne kinautgaven fra Lixada får heller plass i bilen. Grei å ha der om jeg vil stoppe for en kaffepause og kjenne lukten av bål når jeg er ute å kjører langs landeveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, zimwalker skrev:

Og nå spørs det også om Littlbug Jr. er å få tak i mer, for nettsiden synes å ha blitt borte. Mulig de har gitt opp kampen mot billige kinakopier. Eller mulig det bare er midlertidig, noe teknisk. Så at de oppgraderte hjemmesiden ca november, så det er mulig de bare har hatt en krasj. Vet ikke.

Kjente et lite stikk av dårlig samvittighet for kopikjøp mitt der, gitt - hadde virkelig Littlbug lagt inn årene? Heldigvis ikke :) Hjemmesiden deres ser nå mye bedre ut enn tidligere, og med økt fokus på miljøvennlighet. 

Men faktisk har kinakopien en endring fra originalen som kan gi økt funksjonalitet, nemlig de ekstra avlange hullene nederst der man kan sette på "stylter". Da kan brenneren brukes som vindskjerm rundt toppmonternte gassbrennere - vinden under kan fortsatt kjøle gassboksen, mens brennerhodet ligger i le. Litt på kanten, men det burde gå? For meg var denne multifunksjonaliteten noe som gjorde utslaget da jeg skulle velge meg en kvistbrenner - men jeg har ærlig talt aldri benyttet muligheten. Uansett, kanskje burde Littlbug hevne seg med å kopiere kopien? ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, a_aa said:

Kjente et lite stikk av dårlig samvittighet for kopikjøp mitt der, gitt - hadde virkelig Littlbug lagt inn årene? Heldigvis ikke :) Hjemmesiden deres ser nå mye bedre ut enn tidligere, og med økt fokus på miljøvennlighet.

Får ikke opp nettstedet jeg, tror det må være en server på veien som har lagt de inn i et filter. Tømme DNS mellomlagret eller hvitliste de i min firewall hjalp ikke.

2 hours ago, a_aa said:

Uansett, kanskje burde Littlbug hevne seg med å kopiere kopien? ;) 

Du mener samme måte som norske bygningsarbeidere  burde gå med på en timepris på  kr 100 for på den måten få bukt med sosial dumping? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, zimwalker skrev:

Får ikke opp nettstedet jeg, tror det må være en server på veien som har lagt de inn i et filter. Tømme DNS mellomlagret eller hvitliste de i min firewall hjalp ikke.

Kanskje de ikke har modernisert likevel... Prøv med en PC fra 2004 som kjører NT - det funker her i hvert fall :D 

34 minutter siden, zimwalker skrev:

Du mener samme måte som norske bygningsarbeidere  burde gå med på en timepris på  kr 100 for på den måten få bukt med sosial dumping? ;)

Eeh .. nei :huh: Ser ikke at det å rappe designelementer fra dem som rappet designelementer skulle ha særlig likhet med å senke sin egen lønn?

(Ellers tviler jeg på at produksjonen innebærer mye menneskelig arbeidskraft, dette ligger i utgangspunktet godt til rette for automatisert produksjon. I tillegg har sannsynligvis kineserne høynet automatiseringsnivået i produksjonen - de har jo standardisert delene enda et hakk, og overlatt krumningen av dem til kundene.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, a_aa said:

Ser ikke at det å rappe designelementer fra dem som rappet designelementer skulle ha særlig likhet med å senke sin egen lønn?

Hensikten med å stjele (tilbake) noe fra kineserene måtte vel være å selge, og jeg ser ikke helt hvordan de skal klare det uten også å måtte konkurrere på pris. Og ergo med lavere lønn. For så lenge det finnes rimeligere kina-kopier som gjør samme nytten vil nok de fleste stemme etter lommeboka dersom de kan velge. Jeg moraliserer ikke. Betrakter bare verden slik den ser ut til å fortone seg. Jeg kjøper billigste jeg også når brukbare alternativ finnes. Lukten av bål er den samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, zimwalker skrev:

... og jeg ser ikke helt hvordan de skal klare det uten også å måtte konkurrere på pris. Og ergo med lavere lønn.

Vel, det forklarer hvilke antakelser du gjorde for å kunne sammelikne mitt forslag om designendringer med lønnsnedgang - men jeg synes nok at den sammenlikningen er mer avhengig av antakelsene enn av det opprinnelige forslaget.

Spoiler

 

Littlbug kan velge å konkurrere på en rekke andre ting enn pris, og gjør nettopp det.

  • Patriotisme: Littlbug henvender seg stort sett ikke til kunder utenfor USA. "Made in USA" vil ha betydning for en ganske høy andel av de som er på leting etter en kvistbrenner blant 325 000 000 amerikanere. For noen av disse vil kinakopier være som gift å regne. Littlbug forteller til og med om hvilke små amerikanske bedrifter de kjøper fra.
  • Miljøvennlighet: De promoterer "Leave no trace" og gir 10% av overskuddet sitt til fem organisasjoner som driver med naturvern og utviklingshjelp. Her får de goodwill på den amerikanske venstresiden.
  • Overlevelseskunst: De promoterer Littlbugs funksjoner i lys av katastrofeberedskap. Her når de en del i den noe mer høyreorienterte survivalist-sfæren.
  • Nostalgi og felleskap: Littlbug fremstilles som en midtpunkt i en familie eller vennegjeng på sosial tur, helst uten mye hi-tech-dippedutter og av og til med bekledning som kan minne om de gode gamle tidene, da amerika var "great" :)
  • Kvalitet og funksjonalitet: Der bør de nok ikke henge mye etter kineserne - og mitt poeng var jo at kineserne faktisk har lagt til ekstrafunksjonalitet.

Jeg tror de vil klare seg greit i dagens USA, uten lønnsnedgang ;). Men de bør ha effektive og automatiserte produksjonsprosesser, selvsagt. 

 

Ser vi begynner å ramle ganske langt off topic nå...

Edit: Skulle Littlbug ønske å konkurrere på pris, er de i trøbbel - ser at det nå (og 4 dager fremover) er 40% r batt på den allerede lave prisen hos AliExpress - nå koster den altså USD 8,80 inkludert frakt til Norge...

Endret av a_aa
La til info om rabattert pris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, a_aa said:

Vel, det forklarer hvilke antakelser du gjorde for å kunne sammelikne mitt forslag om designendringer med lønnsnedgang - men jeg synes nok at den sammenlikningen er mer avhengig av antakelsene enn av det opprinnelige forslaget.

 

Oppfattet det opprinnelige forslaget ditt mer som en slags ventil for å lette litt på dårlig samvittighet over ikke ha kjøpt originalen, ;) Og nå med den oversikten du kommer med over Littlbug Juniors mange konkurransefortrinn  så må du vel nærmest være programforpliktet til å kjøpe en? :-)

Man skal ikke kimse av den amerikanske patriotismen, men jeg tror nå likevel at du tilskriver den for stor effekt  da. Jeg tror amerikanere flest stemmer med lommeboka når de sitter i sine private avlukker og handler på nett. Hva de sier i de offentlige rom der nok noe annet. Det tror nå jeg da.

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@zimwalker: Med den rabbaterte prisen de har nå, har du definitivt et poeng. Det blir litt sånn: "Har jeg råd til en liten tur på byen? Skal vi se... 36,- kr med buss inn til sentrum, 70-80,- kr for et glass med noe godt i og 36,- kr hjem igjen... Hmmm, tror jeg dropper byturen, sparer halvparten av pengene til neste helg og bruker den andre halvparten på å kjøpe meg en ovn fra Kina." Weird world.

På den annen side selger ikke AliExpress i bøtter og spann av den, akkurat. Første salg gjorde "Tiartisan Store" for over tre måneder siden, og totalt har de solgt 5 stykker (3 til Russland, 1 til Saudi-Arabia (!!!), 1 til you-know-who :), og 0 til USA) - og de har fortsatt ikke mindre enn 997 stk liggende på lager... De har altså brukt mer enn 3 måneder på å selge 0,5% av lagerbeholdningen sin.

Tror ellers at patentbeskyttelse kan være en grunn til at versjonen med krummede kjelestøtter ikke lenger er å se på eBay der jeg kjøpte min, mistenker at den utformingen kan være beskyttet av Littlbugs patent i USA - og eBay er jo av amerikansk opphav med mange kunder i USA. AliExpress tar nok ikke slike hensyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 22.1.2017 at 14.13, a_aa skrev:

Tror ellers at patentbeskyttelse kan være en grunn til at versjonen med krummede kjelestøtter ikke lenger er å se på eBay der jeg kjøpte min, mistenker at den utformingen kan være beskyttet av Littlbugs patent i USA - og eBay er jo av amerikansk opphav med mange kunder i USA. AliExpress tar nok ikke slike hensyn.

Patentbeskyttelsen for design varer bare 14 år i USA tror jeg, så da gikk den vel ut i 2012/13.

Nysgjerrigheten tok overhånd igjen, så jeg bestilte en annen billig kina versjon, denne: http://www.ebay.com/itm/311740571981?_trksid=p2057872.m2748.l2649&var=610625284417&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT Kostet ca 108 med frakt (den største av de to på linken der). Prøvde å sette den sammen da den kom, men det var lettere sagt enn gjort. For de "mothakene" på sidene av panelene som man skal tre inn tilsvarende på neste panel, pekte samme vei (opp eller ned) på begge sider av det samme panelet. Slik at "ovnen" datt fra hverandre bare man så på den omtrent. Ingen god løsning altså. (Ikke som med Emberlit - og den andre kinakopien jeg kjøpte (innlegg over her), der disse "hakene" peker ned på den ene siden og opp på den andre siden av hvert panel.) La inn en klage på ebay, ...this stove has a design flaw og beskrev problemet. (Slikt å føre og slikt å gjøre når det pøser ned ute). Fikk straks refundert kjøpet og beskjed om at jeg ikke behøver å sende i retur

 

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å spore av tråden litt til:

Jeg anskaffet meg en type av disse mini-vedovnene. Så ekstremt lovende ut. Men hvordan i alle dager får dere fyr på veden? Er det tørt og varmt ute så er jo det ingen problemer, men jeg forsøkte meg forleden dag. Det regnet ikke, men bakken har ikke vært tørr på vestlandet siden sommeren for to år siden. Jeg sagde en tykk gren fra et dødt tre i biter, og høgget så en av disse bitene i mindre staver for å få tilgang til den tørrere kjernen. Jeg prøvde så å kappe en del flis med blandet suksess. Jeg fikk i hvertfall en del små pinner.
Jeg fikk tak i noe tørt gress/strå som var rundt om kring. Bark (tørr) fra bjørk etc var ikke tilgjengelig i området.

Neste problem var at det blåste. Ikke mye, men nok til at enhver fyr jeg fikk på pinner eller gress sluttet å brenne i løpet av 10 sekunder. Det var ingen steder med le. Klassisk vestlandsvind: nordavind fra alle kanter.

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Prebb skrev:

Men hvordan i alle dager får dere fyr på veden?

Jeg "jukser" :D

Har enten med en desilterfalske med rødsprit eller oppfyringsposen min, av og til begge deler - og av og til et par hekto med tørr opptenningved også. Oppfyringsposen er bare en lenliters ziplock-pose med litt tørr bjørkenever, noen tynne fliser, noen tennputer og lighter. Om jeg ikke har med opptenningsposen, er favorittopptenningsmiddelet uttørkete nesten hvite tynnetynne einerspisser, det skal ikke ha vært opphold så veldig lenge før en "ball" med det brenner godt. Og never, selvsagt :) 

Litt enkel vindskjerming er nesten nødvendig, ikke bare for å få fyr men også for at ikke mye varme skal blåse bort før den når kjelebunnen - her er noen eksempler med stein:

570a7d2be0ff9_PirateBug(P4100547).JPG.8b56fc47c8d148b_PirateBugcloseup(IMG_201605713be291cba7_Viltgrytetesting(P4170564)

Det er jo ikke alltid at de mest åpenbare midlene for å lage litt vindskjerming finnes i det terrenget man ønsker å ferdes i (selv om det er utrolig hva man kan få til), og da kan man jo vurdere å ta med noe som kan brukes som det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Prebb skrev:

For å spore av tråden litt til:

Jeg anskaffet meg en type av disse mini-vedovnene. Så ekstremt lovende ut. Men hvordan i alle dager får dere fyr på veden? Er det tørt og varmt ute så er jo det ingen problemer, men jeg forsøkte meg forleden dag. Det regnet ikke, men bakken har ikke vært tørr på vestlandet siden sommeren for to år siden.

Denne typen ovner fungerer veldig dårlige i fuktig vær hvor alt brennbart er fuktig. Men er morsomme å bruke ellers. Så jeg tar gjerne med med nødløsning i form av sprit+brenner jeg kan bruke i ovnen i tilfelle rottefelle. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med "RoyN" her. Har også med spritbrenner som jeg tyr til når det er fuktig vær og/heller jeg bare vil ha en kjapp rast med noe varmt å drikke uten "bålkosen". Det er ikke umulig å få fyr i fuktig vær, men da skal du ha godt redskap og være veldig tålmodig. Som "a_aa" "jukser" også jeg litt ved behov og har med kunstige hjelpemidler til oppfyringen. Har laget meg et lite lager av bomullspads dyppet i blanding av stearin og lampeolje. Du kan se hvordan lage disse i en video av Odd Hjelen på youtubekanalen hans ("Norwegianbushcraft"): www.youtube.com/watch?v=Xj3FDeZZVjQ  . Han har en tidligere versjon av videoen på norsk om du vil, der han brukte vaselin i stedet for lampeolje: https://www.youtube.com/watch?v=L1o4-YitJFw  (Han har flere godt tips på kanalen sin den karen). Bomullsdotter med litt vaselin i er ellers et veldig enkelt og mye brukt hjelpemiddel for opptenning.

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.