Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjällräven Polar Endurance 3


Chris B.

Anbefalte innlegg

Hva synes folket om dette nye ekspedisjonsteltet fra Fjellreven?

Virker som et meget gjennomtenkt telt. Dobbelt sett med DAC stenger, snømatter, flere justeringsmuligheter, tørkesnorer både her og der, 20cm snøplugger, 2 utganger slik at man alltid har en i le, ventiler i dørene, osv..

og til slutt...prisen, 12999,- kan man forsvare den prisen? kjør debatt

F53605_4.jpg

F53605_0.jpg

F53605_2.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse
Gjest Mareng

Kanskje litt OT, men de ventilene i dørene mener jeg har en hensikt, i tillegg til at de har en litt uvanlig utforming. Man skal, visstnok kunne ta ting inn og ut av forteltet uten å åpne døren. Lurer på om det er beregnet plass til en kjele, slik at man skal kunne hente snø og tømme vann utenfor teltet uten å åpne dørene.

Sikkert en fordel, for de som driver med sånt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
25 minutter siden, Mareng skrev:

men de ventilene i dørene mener jeg har en hensikt, i tillegg til at de har en litt uvanlig utforming. Man skal, visstnok kunne ta ting inn og ut av forteltet uten å åpne døren. Lurer på om det er beregnet plass til en kjele, slik at man skal kunne hente snø og tømme vann utenfor teltet uten å åpne dørene.

:)

Dette skriver produsenten om snøventilene i dørene:

Sitat

 Snøventiler i begge dørene på forteltet betyr at du kan sette ut en kjele for å samle snø til smelting uten å forlate teltet eller slippe vind og snøføyke inn i forteltet. Snøventilene gjør det også mulig å levere utstyr fra forteltet til ekspedisjonsmedlemmer som jobber på utsiden

Tidligere hadde Norrøna og Helsport slike ventiler/åpninger i ekspedisjonstelt. Ousland, Kagge og Randby hadde det på sitt Norrøna telt. Var et standard telt som var modifisert. Mener å huske at Helsport hadde tilsvarende, men mer usikker her. Har ikke sett slike ventiler/åpninger på noen av dagens modeller. Norrøna avviklet dessverre teltproduksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i Fjellräven, men jeg kommer aldri til å betale 13K for et telt. Så enkelt er det bare. Klarer ikke helt å se de store revolusjonerende forbedringene som forsvarer denne prisen, og skiller dette teltet fra relativt standard tunneltelt. Til sammenligning betalte jeg drøye 4K for mitt Helsport Dovrefjell Light 3-camp. Det står han no av i vinterfjellet, det også. 

Skal du til Nordpolen i mørketida er det antagelig et godt valg. Ment for å konkurrere med Helsport Patagonia, øyensynlig. Derimot er det etter min mening overkill med et slikt telt for å gå ordinære turer i vinterfjellet på norsk fastland. Da klarer du deg som regel utmerket med et standardtelt. Man kommer langt ift å tåle kvasst vintervær, med en bra plassering av teltet og måking av snømur.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.