Gå til innhold
  • Bli medlem

Montering av binding


erlings

Anbefalte innlegg

Annonse

Det er hullene i støvlene som normalt skal være på balansepunktet dersom det er balansepunktet som skal utgangspunkt for montasjen. I henhold til normen for 75mm er senter på hullene 14mm bak skotuppen.

Er skien merket med "boot center" dvs midten på støvlen, regnes midpunktet fra senter på hullene og til bakerst på hælen. Da skal bindingen være montert slik at midten på skoen kommer på boot center merket på skien.

Noen monterer telemarkbindinger på +1 dvs 1cm foran pin linjen/balansepunktet.

Ser du på sidene til Voile så har de monteringsmaler og instruksjoner for montering av bindinger. Montasjehullene for frontbindingen skal være lik for de med 3 hull dvs Voile 3 pin og Riva. Hullene for hælkossen er forskjellig.

Med Voile 3 pin Traverse, dvs Voile 3pin med oppbygningsplater så monteres platene i skien med 4 skruer og selve bindingen med 3 i platene igjen. 4 skruer er "nyere" standard for 75mm telemarkbindinger, men det finnes noen bindinger som har montasje som avviker fra dette.

Det enkleste er kanskje å gå i en butikk og få de til å borre hullene, så skrur du på bindingene selv. Det er mye måling for å få plassert malen riktig på skiene, det er heller ikke sikkert du greier å bore hullet helt nøyaktig plassert der du har merket det, og med rett vinkel ned i skien. Og ikke minst må du ha en borrstopper så du ikke feier borret gjennom skien...

Jeg har fått forborret skiene mine i butikk, så har jeg satt inn inserter (Quiver killer). De skal ha større huller enn vanlige skruer, men når jeg har fått de forborret har jeg sluppet å tenke på plasseringen av selve hullene. Med inserter er det enda viktigere at hullene er plassert helt nøyaktig.

 http://www.earnyourturns.com/22947/diy-mounting-ski-bindings/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommelfingerregel er, som Omnilite sier, hullene under skoa på balansepunktet. Er skiene lange for deg, så kan det være greit å gå en cm eller to bakover. Da løfter de bedre i snøen, og det er lettere å presse bakskia ut i plog/sving. Er det skarp kjøring/carving med skiene på kant, så får man lettere en fin bue med bindingen litt frem. En smakssak. Er du usikker, bruk balansepunktet.. :)

-Og vær nøyaktig med boringen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for eit fantastisk grundig svar, det var meir enn eg venta. Skal sjå nærare på lenka. Innser no at eg skulle fått bora opp skiene når eg kjøpte dei - men no er det litt seint sidan dei er kjøpt på nett. Men dette er til god hjelp i alle fall. ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.